Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prey - takhle měl vypadat DOOM 3!

  12:05aktualizováno  19. září 2:01
Dávno zrušená hra vstává znenadání z mrtvých a ohromuje svými možnostmi a originalitou. Chcete se o příběhu indiána Tommyho dozvědět více? Přečtěte si naše všeobsahující preview!

Prey Zázraky se dějí, a to i v herním průmyslu. Toto konstatování můžeme ospravedlnit mimojiné čerstvým zmrtvýchvstání kdysi velice očekávaného, ale náhle zrušeného projektu Prey. Ten byl prvně prostřednictvím na tehdejší poměry ohromujícím trailerem představen na E3 1997. O rok později následovalo ještě mnohem více slin vyvolávající video. Avšak poté přišla hodně smutná zpráva: vývoj titulu byl z důvodu nemožnosti splnění daných slibů zastaven. A kdo že byl výrobcem? Možná vás (ne)překvapí, když teď vyřkneme jméno 3D Realms, autorů neustále piplaného Duke Nukem Forever. Ačkoliv tento titul nespatří světlo světa ani tento rok, takže by se dalo předpokládat, že mají tvůrci plné ruce práce, počastovali nás další překvapující zprávou: práce na Prey už jsou nějakou dobu zase v plném proudu. 3D Realms v tomto případě plní sice pouze funkci produkční a dozorčí, o samotný vývoj se starají Human Head Studios (zodpovědní za povedenou rubačku Rune), ale někdejší sliby by měly být takřka do puntíku naplněny. Jen s mnohem lepším technickým zázemím. Prey je hra, kterou byste rozhodně neměli ignorovat!

Odhlédneme-li od několika málo scén na startu, odehraje se celý děj v galaktickém korábu.

Prey Příběh se točí především kolem hlavní postavy Tommyho, který by nejraději popřel svůj původ a s ním spojenou kulturu. Jde o bývalého rangera pocházejícího z Cherokeejské rezervace v Oklahomě. Celý svůj život bojoval se svým osudem, jenž se mu zdál být nepříznivý. Myslel si, že právě armáda je cestou ven, cestou, jak se z indiána stát normálním Američanem. Ale ne všechno vyšlo podle jeho vysněných představ. Po skončení jeho služby se Tommy vrací zpět do rezervace přesvědčit svou sličnou přítelkyni Jenny, aby se s ním vydala do světa. Avšak ta se cítí být s indiánským kmenem silně spojena a odmítá. Rovněž Tommyho dědeček se svého vnoučka snaží přivést k tomu, aby si začal vážit Cherokeejského dědictví. Zdánlivě banální téma, kterému však notně přidá na obrátkách návštěva mimozemské civilizace právě v rezervaci. Ta si ze zdejšího obyvatelstva evidentně chce udělat svačinku na dlouhou mezigalaktickou cestu a unáší veškeré Tommyho příbuzenstvo, slečnu i dědu a v neposlední řadě také našeho hlavního hrdinu. Ten je ale, řádně nasupen, připraven zlikvidovat všechno, co se postaví do cesty mezi něj a jeho milé. Příběhová linie se drží linearity a dramatičnosti, v jejím průběhuPrey tak dostanete jen minimum prostoru k volbě. Na druhou stranu má být vyprávění jedním z nejintenzivnějších herních zážitků poslední doby, o což se postarají i četné in-game sekvence, na které byste údajně neměli tak jednoduše zapomenout.

Indiánské obyvatelstvo se ocitá na obří mateřské lodi designované jako tzv. Dyson-sféra. Tommy se jako jediný zvládne osvobodit ze zajetí a jde na věc. Zpočátku se do akce vydává pouze se šroubovákem v ruce, aby nejdříve osvobodil svoji dívčinu. Podle autorů padne první třetina hry z celkového počtu solidních dvaceti hodin na záchranu Jenny. Poté přijde na řadu obligátní vymýcení podlých bytostí, jejich bosse, čímž v podstatě zachráníme svět. Odhlédneme-li od několika málo scén na startu, odehraje se celý děj v galaktickém korábu. To by mohlo působit trochu stereotypně, pročež si grafici dávají skutečně záležet, aby vytvořili pestré prostředí, jež nás dokáže udivit i překvapit. Najdeme zde pořádnou spoustu odlišných prvků: netradiční aliení architekturu, temné chodby oplývající neuvěřitelnými technologickými vymoženostmi, podíváme se i na asteroidy nacházející se uvnitř PreySféry a narazíme i na množství indiánských symbolů, které mimozemšťané vcucli společně s lidmi.

Aby nebyly cesty v obřím korábu příliš dlouhé, dají nám tvůrci možnost po většinu herního času využít menší modul, s nímž si o hodně zkrátíte nudné pochody. Tato pomůcka bude vybavena palubním kanónem i zvláštním paprskem a měla by hrát velkou roli při plnění některých hádanek. Vedle poletujícího modulu slouží coby zkratky i všude možně rozmístěné portály na bázi teleportů. Většina z nich je otevřená, ovšem některé před použitím musíte aktivovat. Každopádně vás dopraví na kompletně odlišná místa plavidla a tím vlastně i do dalších levelů. Takřka geniálně působí střelba a házení granátů skrz tyto portály. Často se také kolem vás nečekaně otevřou teleporty nové, z nichž vyskočí nějaké to monstrum. V případě, že se vám ho podaří rychle zlikvidovat a do jen po krátkou dobu otevřeného portálu skočíte, můžete se začít těšit z nabytého vybavení a bonusů. Pozor si musíte dávat na jednosměrné portály. Lepší orientaci dopomáhá duch sokola, který s vámi neustále cestuje, ukazuje tlačítka, teleporty, zastavuje se u tabulí popsanýchPrey mimozemským písmem a překládá je.

Bezejmenní mutanti jsou nenažraní, navíc skvěle technicky vybavení. Rušivé fyzikální jevy jako je například gravitace mohou na své lodi libovolně měnit. Protivníci, ale i Tommy tak chodí po zvláštních osvětlených trasách na stěnách a problém netvoří ani procházka po stropě. Tato vlastnost pojmenovaná Wall Walk dodává hře zcela nový rozměr, doufejme, že se jí autorům podaří dostatečně vyladit. Pokud se to skutečně povede, máme se nač těšit. Představte si třeba situaci, kdy se hezky procházíte na stropě, když se pod vámi otevře portál a z něj vyskočí rozhlížející se nepřítel. Vy ho vidíte, ale on vás ne – ideální situace pro překvapivý a efektní útok. Avšak je třeba si uvědomit, že pro procházky po stěnách je třeba energie a ta může kdykoliv vypadnout nebo být vypnuta. Některé lokace tvůrci nadesignovali přímo na míru této vychytávce. Dobře mířenou střelou do vypínače tak v největší vřavě můžete všechno přehodit. Tímto způsobem se rovněž dá obstarávat dobré krytí nebo vyhledávání cesty dál.Prey

Nemusíte se bát, že byste se museli potýkat se stále stejnými protivníky, ba právě naopak – jejich repertoár je vpravdě rozsáhlý. Alieni budou mít mnoho forem i barev, ale to není všechno. Přijdou i roboti všelijakých tvarů a účelů.

Přestože se Tommy svůj původ snaží zapírat, v boji s mimozemšťany se mu duchovní svázanost s jeho kmenem bude zatraceně hodit. Díky tomu se v průběhu hry neustále dostává do jakéhosi snu, kde panuje klid a mír. Zde se hráč může v klidu vyléčit a coby praktický vedlejší efekt si vyslechnout rady ducha dědečka. Děd svého potomka naučí i různým speciálním schopnostem jako je třeba Spirit Walk. S ním Tommy dokáže na požádání opustit své tělo, které je však pořád zranitelné, a v podobě ducha se vypravit na jinak nepřístupná místa. V několika případech bude využití této specialitky nutností, ve zbytku situací půjde o hodně účinného pomocníka. Později začneme díky dědovi vidět skrz zdi a dokonce je budeme moci i prostřelit.

Wall Walk, gravitace, speciální schopnosti – s těmito přísadami už se dá Preynamíchat prvotřídní přemýšlecí koktejl. A také, že ano. Akce bude tvořit jen zhruba polovinu hratelnosti, tu druhou obstarají jednodušší formy hádanek, takže nečekejte žádné adventuření, spíše originální a chvilkové zádrhely. Oba elementy, tedy střílení a záludnosti se mají nenásilně doplňovat, podobně jako v Metroid Prime, což je jedna z nejlepších akcí poslední doby napříč platformami. Kolem a kolem chtějí autoři hráčům dávat pořád více fint, triků či schopností a zároveň před ně stavět čím dál tím těžší hádanky.

Nemusíte se bát, že byste se museli potýkat se stále stejnými protivníky, ba právě naopak – jejich repertoár je vpravdě rozsáhlý. Alieni budou mít mnoho forem i barev, ale to není všechno. Přijdou i roboti všelijakých tvarů a účelů. Hodně zajímavě zní monstra sestavená ze všech ras, jež mimozemšťané stačili dobýt. A samozřejmě nesmí chybět ani pořádně vypečení bossové. Autoři na rovinu přiznávají, že engine DOOMa 3, který při tvorbě používají, zvládá ve vysoké kvalitě zobrazovat pouze čtyři monstra najednou. Nepůjde tedy o haldy jako v Serious PreySamovi, o to chytřejší však protivníci budou – schovávají se za bednami, hlídají ozdravovací místa a umí využívat Wall Walk i změnu gravitace.

Ačkoliv si chvíli zašpásujete pouze se šroubovákem, nebude trvat dlouho a najdete si první pořádné zbraně – pistole, brokovnice, samopaly a další lidské zbraně se dostaly i na mimozemskou palubu, avšak mnohem zajímavější je samozřejmě výbavička domácích. O aliení výbavě toho zatím mnoho nevíme, snad jen, že si jí budete muset zasloužit. Tak třeba rotační kulomet. Abyste ho mohli roztočit ve vlastních rukou, budete muset nejdříve zabít monstrum, které ho nosí jako doplněk na rameni. Věřím, že po této stránce nás čekají četná překvapení a netradičních kvérů nebude poskrovnu. Dočkáme se i sekundárního módu: tak třeba raketomet obstará štít, granáty zase zůstanou přilepeny na stěnách. V průběhu hry program vyhodnocuje, jakou výbavu byste mohli potřebovat a v případě, že otevřete skříňku, často jí tam najdete. Záleží samozřejmě i na zvolené obtížnosti.Prey

Přestože se Tommy svůj původ snaží zapírat, v boji s mimozemšťany se mu duchovní svázanost s jeho kmenem bude zatraceně hodit.

Tommy je sice indián, má spoustu schopností a zbraní, ale přesto občas chtě nechtě zemře. Pokud se tak stane, máte v zásadě dvě možnosti: buď normálně načtete poslední uloženou pozici nebo, se a to je mnohem originálnější a zajímavější, odeberete do světa mrtvých, kde dostanete ještě jednu možnost navrátit se na místo skonu. Co pro to musíte udělat? Inu, je to jednoduché – beze zbraní zabít předepsaný počet protivníků. Nemusíte tak zbytečně přestávat v akci, všechno bude příjemně plynulé. Sice by tento systém dával větší smysl v případě nemožnosti libovolně savovat, ale to Human Head neplánují.

Dočkáme se samozřejmě i multiplayeru, který však, stejně jako v DOOM 3, bude mít striktní limit na počet hráčů. Tentokrát se jich bude moct utkat osm, přičemž hratelnost se od klasických stříleček bude v mnohém lišit. Mapy mají být designovanéPrey na míru vychytávkám jako je Wall Walk nebo měnitelná gravitace. Zajisté vám v hlavně vyvstává otazník, zda to vše nebude příliš složité. A skutečně, stejný problém měli i tvůrci, ale podle jejich slov se jim podařilo vše ukočírovat a předloží nám vyvážené a hlavně hratelné úrovně. Jak už bylo řečeno, o grafiku se stará špičkový DOOM 3 engine, jemuž se v míře detailu nemůže nic rovnat. Mnohé obrázky jako by titulu iD Software z oka vypadly, ale narazíme prý i na úplně jiný design lokací.

Na internetových fórech jsou slyšet hlasy: „takhle měl vypadat DOOM 3!“ a nejsou tak úplně vedle. Zatímco pokračování praotce stříleček mnoho nového nepřineslo, tváří se Prey jako akce s vlastním stylem a hlavně mozkem. Ne vše bude možné řešit střelbou, což je samozřejmě dobře, zvláště, když tvůrci dokáží nejen adventurní prvky zatraktivnit inovativními serepetičkami, jimiž je Prey prošpikován. A dočkáme se i slušné dávky humoru! Momentálně pracují v Human Head na balancování a skriptovaných sekvencích. Jako termín vydání bylo stanoveno obligátní „when its done“, ale s největší pravděpodobností se hry dočkáme v nedalekém horizontu začátku příštího roku, tedy pokud ji nebude pronásledovat podobný osud jako Duke Nukem Forever.

Index očekávání: 90%

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Další z rubriky

Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Super Mario Odyssey

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě...

Pouliční demonstrace jako zábava? Hrajeme Riot: Civil Unrest

RIOT - Civil Unrest

Originální realtimová strategie z prostředí pouličních protestů má veliký potenciál, bohužel však naráží na nepovedené...

Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Detroit: Become Human (PS4)

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se...

Takový normální porod
Takový normální porod

O porodu s časovým odstupem, nadhledem a snad i s vtipným podextem píše uživatelka eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz