Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prince of Persia 2 - temné pokračování

  12:00aktualizováno  4. srpna 9:00
Loňské Písky času oprašující patnáct let starou legendu zaznamenaly nečekaný úspěch a tak na sebe pokračování nenechá dlouho čekat. Temnější a děsivější, takový má být nový princ.

Prince of Persia 2Jen chorobný optimista by byl minulý rok řekl, že poměrně skepticky očekávaná hra, jakou byly díky původní nevydařené 3D mutaci Prince Sands of Time, dokáže udělat díru do světa o formátu menšího kráteru, prosadit se v hity nabitém předvánočním období a navíc tak krásně redefinovat zpráchnivělý žánr plošinovek. Bezejmennému aristokratovi se podařilo to, co před lety Laře Croft – zavedl nový žánr beroucí si to nejlepší ze svých předchůdců a dokonale tak vzkřísil původní legendu vizionáře Jordana Mechnera sahající až do roku 1989. Nebyl by to UbiSoft, kdyby nechal nově objevenou zlatou žílu hnít v zemi a tak se již v listopadu dočkáme dalšího dobrodružství z pohádek tisíce a jedné noci. A že je datum vydání více než reálné dokazuje již dosavadní portfolio UbiSoftu, do kterého se pokračování úspěšných titulů řinou jako na běžícím pásu (viz druhý a připravovaný třetí díl Splinter Cell).

Prince of Persia 2 bude o poznání temnější, vážnější a svým charakterem mnohem více zaměřený na dospělé publikum.

Písky času vynikaly především svou přízračně pohádkovou atmosférou, jejíž součástí byly desítky snově zamlžených zákoutí a fantastických lokací, které jako by vypadly z dětských snů každého z nás. Proto bylo na letošní E3 prezentaci největším překvapením, že se autoři rozhodli tento trend téměř zcela opustit, což je při Prince of Persia 2pohledu na screenshoty a několik videí patrné na první pohled. Prince of Persia 2 (což je pouhý pracovní název, díky zavádějící podobnosti s názvem původního Prince z roku 1994 bude vzápětí přidán podtitul) má být o poznání temnější, vážnější a svým charakterem mnohem více zaměřený na dospělé publikum. Autoři se pokoušejí nahradit mladický elán a rozvernost "starého" prince úzkostnou, až dusivou atmosférou, ovšem při zachování stejného uměleckého dojmu, jakým jsme byli uchváceni v Sands of Time.

Aby náš princ zapadl do prostředí plného rozkladu, je nyní jeho tvář starší, ošlehanější a na ztrápeném čele zapustila kořeny nejedna vráska. Příběh druhého dílu totiž volně navazuje na Sands of Time, v jejichž závěru jsme úspěšně zapečetili Písky času a vyhnali tak zlo ze smrtí zamořeného paláce. To se však nemělo stát. Princ měl zemřít a samotnému osudu se samozřejmě nelíbí, že

Tak jde čas

Prince of Persia - 1989
mu po světe pobíhá jeden přeživší navíc a dělá mu guláš v účetnictví. Hráč je tím pádem bezútěšně štván po nehostinných koutech světa, aby prchl před Dahakou, jakýmsi exekutorem vyšší moci, jenž má v popraskané historii provést finální úklid. Princ má na své pouti jen jedinou jistotu – i když je díky svému štěstí vždy o krok před Dahakou, smrti neunikne, což ještě prohlubuje depresivní ladění celé hry.

Princ je bezútěšně štván po nehostinných koutech světa, aby prchl před Dahakou, jakýmsi exekutorem vyšší moci.

Jelikož sami autoři považují Písky času za téměř dokonalé dílo (v čemž s nimi lze bez výjimky souhlasit), nebude pokračování jen vyleštěnějším předchozím dílem, jelikož po stránce herních mechanismů jednoduše není co leštit. Prince of Persia 2 má mnohem více a efektivněji kombinovat zavedené standardy v novém prostředí, kam Prince of Persia 2zaintegruje také nutné minimum novinek. Stále půjde o mix přibližně 60% skákání spojeného s prostorově založenými puzzly a 40% akce, která ovšem nyní bude do hry implementována o něco nenásilněji a ve výsledku by se tak mělo bojovat přeci jen více. V minulém dílu byla každá potyčka s nepřáteli uvozena a zakončena krátkou animací prince, kterak vytahuje/schovává svou šavli, a tvořila tak jakousi samostatnou minihru. Zde budou souboje nedílnou a ničím neodkrojenou součástí herního světa, za což budeme moci poděkovat zejména proprietě zvané Free Form Fighting System. Díky němu se souboje obecně stanou ještě rychlejšími a adrenalinovějšími. Sami tvůrci přirovnávají princova salta a eskapády na nad hlavami protivníků k Hong Kongskému stylu nebo Matrixu. Příznivci bojovek tak jistě ocení efektní speciální pohyby, kterými lze nepřátele kupříkladu omráčit, nebo ještě líbivější finišující komba.

Obrovským přínosem Sands of Time byl fakt, že dokázal brilantně zakomponovat prostorové hádanky na bázi klasické dvourozměrné plošinovky do plně třírozměrného prostředí a přesto zůstal celek přísně homogenní a krásné prostředí se nerozpadlo na řadu dohromady splácaných střípků. V tomto ohledu platí to samé, co pro souboje, puzzly budou po stránce designu pečlivě zapracovány do každé lokace. K tomu

Tak jde čas

Prince of Persia 3D - 1999
Tak jde čas

Prince of Persia 2 : The Shadow of the Flame - 1994
bude jistě nápomocen větší prostor pro interaktivitu, kdy budeme hojně využívat roztroušených beden, sudů nebo volně visících lan. Velmi zajímavě zní fakt, že se má princ často pohybovat hned ve dvou časových rovinách, minulosti a přítomnosti. „Změňte minulost, abyste ovlivnili současnost!“, hlásají tvůrci. Ačkoliv údajně nebude možné volně přepínat mezi oběma obdobími a cestování v čase se tak pravděpodobně změní v pouhé vyprávění a vzpomínky prince, jak je známe z Písků času, otevírá tato část nečekané možnosti. V minulosti si například odložíme bednu na to správné místo a v současnosti ji najdeme přesně tam, kde to vyžaduje úspěšné vyřešení puzzlu. Osvědčené filozofii „víš kam se dostat, ale nevíš jak“ budou opět napomáhat přehledné přeletyPrince of Persia 2 kamery nad soustavou plošinek, v momentě, kdy vstoupíme do problematické místnosti. Ani o esenciální spolupráci s NPC nepřijdeme, i když se skvělou Farah se musíme definitivně rozloučit. O tom, kdo snědou krásku nahradí, autoři mlčí, s velkou pravděpodobností ale opět půjde o vnadnou ženštinu. Princ má mít totiž ke svému novému pomocníku citový vztah a o tom, že by trpěl jakoukoliv úchylkou, nebo byl pomocník zastoupen koťátkem s neodolatelně smutnýma očima, nic nevíme.

Sami tvůrci přirovnávají některé úrovně z nového Prince k hororovému Silent Hill.

Skvělý design misí – další prim Sands of Time a jak se zdá také Prince of Persia 2. Autoři prostudovali řadu referencí na architekturu starověké Persie a ačkoliv tentokrát konečně opustíme zdi obrovského paláce a prostředí bude mnohem temnější, stále by na nás měla dýchat pro Prince tolik charakteristická atmosféra blízkého východu. Ovšem o psychedelickém ladění hry již řeč byla a tak nepřekvapí, že sami tvůrci přirovnávají některé úrovně k hororovému Silent Hill. Prince of Persia 2Jak napověděla předváděčka na E3, zavítáme na palubu starověké válečné lodi, jejíž bohaté lanoví poslouží jako tutoriál a jiná právě útočící loď se spolehlivě postará o většinu nepřátel. Z dalších zajímavých lokací lze jmenovat zejména pohřebiště lodí, nezbytný palác a bohaté, i když časem poněkud ohlodané zahrady. Hlavní zárukou zůstává, že se na hře opět chystají vyřádit grafičtí mistři z montrealské pobočky UbiSoftu a tak návrhu každé lokace předchází důsledná volba barev a osvětlení, přičemž zasněnou zelenožlutou z Písků času nyní vystřídá o něco temnější paleta.

Přestože se princi za opaskem již neblyští magická dýka, jež mu propůjčovala možnosti zpomalení času nebo jeho úplně převinutí zpět, v případě, že ten či onen skok nevyšel úplně dle našich představ, o užitečné funkce nepřijdeme. Ba co víc, zpomalení času zde dozná daleko většího uplatnění, zejména při překonávání pastí, a navíc se princi ztrátou dýky uvolní ruka k uchopení další zbraně. Vlivem

Tak jde čas

Prince of Persia: The Sands of Time - 2003
přibývajících (nejen) bojových schopností tak budeme moci vytrhnout nepřátelům meč z rukou/pařátů a použít jej k jejich vlastní inhumaci.

Na hře se opět chystají vyřádit grafičtí mistři z montrealské pobočky UbiSoftu a tak návrhu každé lokace předchází důsledná volba barev a osvětlení.

Samotní protivníci dospěli stejně jako princ. Většina z nich se bude rekrutovat z řad humanoidů, ovšem slovo humanoid samozřejmě nevylučuje napůl shnilé zombie či kostlivce všech barev a velikostí. Právě velikost nepřátel má být hlavní změnou oproti Pískům času. Kromě mohutných řadových monster, která jsou již nyní prezentována na screenshotech, budeme mít možnost potřást malíčkem obrovským bossům, před nimiž si princ připadne jako dědečkova kůlna na nářadí vedle katedrály Notre Dame. Ovšem nejen velikost dělá bosse bossem a tak na každého z nich platí zcela odlišná taktika boje a mnohdy také speciální postup k jeho zdolání. V Prince of Persia 2jedná části se například proběhneme po ramenou nechutného leviatana, vyhýbajíce se jeho všetečným pařátům a podrobujíce jeho šíji akupunktuře šavlí. Po stránce nezbytných pastí bychom údajně marně očekávali nové kousky (ozubené dveře se nejspíš opět konat nebudou), nicméně designéři se snaží o co nejlepší využití těch starých. K jejich překonávání bude velmi často nutné použít princových speciálních schopností, jako například zpomalení času při běhu mezi vřeteny rychle se otáčejícího kola.

Princ z Persie by měl ve svém novodobém kabátku přijít přibližně ve stejnou dobu, jako loni Sands of Time, na výraznější grafické změny tak nezbylo příliš času. Ono také v současné době téměř není co vylepšovat, původní hra po technické stránce bezesporu exceluje. Mnohem přínosnější by ale měla být rozšířená fyzika herního světa, vyladěné ovládání a zejména delší herní čas a replayabilita, tedy motivace ke znovuzahrání, což jsou dozajista nejslabší články minulého dílu. Jisté je, že pokud bude Prince of Persia 2 alespoň ze dvou třetin tak dobrý, jako Sands of Time, jen Bůh ví, kdo za nás v době vydání nakoupí vánoční dárky.


Index očekávání: 9/10
Autor:




Nejčtenější

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Další z rubriky

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.