Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prince of Persia pohřbívá celou písečnou armádu. Ničím ale nepřekvapí

  18:00aktualizováno  18:00
Další díl oblíbené skákačky a šermovačky s orientálními motivy je tu. Takže honem šavli do ruky a ať to sviští.
75

Prince of Persia: The Forgotten Sands

Platforma: Xbox360
Výrobce: Ubisoft

  • Známý kvalitní design levelů
  • Plynulá hratelnost
  • Pár důvtipných hádanek
  • Příliš poddajní soupeři
  • Příliš povědomé
  • Místy nedobrý rozhled

Velmi tradiční skákání a šavlování nadchne hlavně nováčky či mladší ročníky. Příjemně ale zabaví všechny.

Herní karta

Prince of Persia: The Forgotten Sands

Nejnovější díl Prince je povědomější, než bychom si přáli. Pořád je to ale povedený produkt, zvlášť v rámci her pro nejširší publikum.

První pocity po spuštění hry jsou víc než pozitivní. Intro je vizuálně i dramaturgicky vynikající. Hrdina sám vypadá dostatečně robustní pro úkol, který ho čeká, i přiměřeně romantickému statutu prince. Tedy alespoň, jak si prince představují mladší ročníky, neboť my dospělejší známe i velmi obstarožní nositele tohoto titulu.

Tvůrcům se povedlo stvořit něco, co vypadá až zatraceně důvěrně známé

Prince of Persia: The Forgotten SandsNávrat k osvědčenému potvrzuje i dějové zasazení novinky: mezi díly Sands of Time a Warrior Within.

Hrdina se ocitá v paláci svého bratra Malika v době, kdy je bratr napaden nepřátelskou armádou. V krizi se Malik uchyluje k magické výpomoci a stylem "v nouzi rozbij sklo" oživuje mysteriózní, v písku pohřbenou armádu. V domnění, že ta je pro podobné případy určena. Což je bohužel osudný omyl, neboť písek měl právě zůstat těmto individuím hrobem.

Prince of Persia: The Forgotten SandsZkáza může být zastavena pouze spojením magického medailonu. Ale žádný z bratrů, kteří jsou destrukcí paláce rozděleni, není ochoten hodit tomu druhému svou půlku.

Musíme se tedy fyzicky dostat k Malikovi. V tom nám bude bránit jak záplava písečných hrdlořezů, tak neméně vydatná porce nejrůznějších pastí a mechanismů. Ty se, byť zkonstruovány na obranu paláce, ve výsledku obracejí proti nám.

A shodou okolností se něco takového dá říci o celé hře. Ve snaze učinit ji co nejpodobnější legendárnímu dílu Sands of Time a navázat tak na jeho úspěch, se tvůrcům povedlo stvořit něco, co vypadá až zatraceně důvěrně známé. Někomu to bude nejspíš vyhovovat, ale jiným už méně. A ke všemu tam, kde nacházíme odlišnosti, nejsou podle nás vždy ku prospěchu.

Tak například bojová stránka. Autoři vypustili dvoufázovost likvidace protivníků, takže jednou poražené netřeba ještě magicky dorážet. Ze zdolaných soupeřů se pak do nás automaticky přemístí barevně rozlišené občerstvení. Jedna "esence" vylepší zdraví, jiná dodá zkušenosti. Další naplní energetické sloty využitelné Prince of Persia: The Forgotten Sandsjak pro vracení času, tak pro speciální schopnosti.

Ano, opět lze prostým stiskem tlačítka převíjet čas zpět, což vítaně šetří čas reálný i nervy hráče. Na druhou stranu jsou body, v nichž se hra sama ukládá, velmi četné. Takže i když už nemáte čím platit, brzy se k danému místu vrátíte i bez toho. Navíc si úmrtím doplníte nikoli nepodstatné množství zdraví i energie, což otevírá prostor pro nechvalně známého hubitele atmosféry: taktickou sebevraždu.

Příjemnou součástí hry je postupný vývoj postav

Ale zpět k soubojům. Škála způsobů, jak soupeřům "udělat nějaké zlo", je poměrně široká. Nejslabší mají padáka po několika švihnutích šavle, jiné musíte nejprve nakopnout, aby se přestali schovávat za štít. Protivníky lze shazovat do hlubin, stejně jako srážet na zubaté nástrahy a jiná zdraví neprospěšná místa. Párkrát se zjeví boss s dlouhou čarou zdraví, u něhož je vhodné vypozorovat Prince of Persia: The Forgotten Sandsjeho bojové zvyky.

Jenomže. Bez nutnosti soupeře speciálním způsobem dobíjet, která ze Sands of Time činila příjemně adrenalinovou záležitost, je nejnovější kousek nemile snadný. Postupně se to trochu vylepší množstvím oponentů, kterých vás může obklopit na pět desítek. Ale s možností skákat jim po hlavách, notabene doplňovat si zdraví jejich prostým sekáním, to zkrátka není ono.

Než se ostřílený hráč dostane do míst, jež ho trochu zbrzdí v rozletu, může se snadno přistihnout při zívání. Pokud ale vytrvá, časem ho to pravděpodobně opět chytne. Ať už jsou souboje, jaké chtějí, tradiční hledání postupu fantastickou romantickou architekturou neztratilo nic ze svého kouzla. Párkrát se nám dokonce se všemi zkušenostmi podařilo tvrdě uvíznout. A následně prožít onen slastný okamžik prozření, kvůli němuž máme Prince rádi.

Co se týče grafického kabátku, zde se s výjimkou famózního intra zjevně Prince of Persia: The Forgotten Sandsponěkud šetřilo. Výsledek opravdu neohromí. Ba co hůř, za svou předlohou zřetelně zaostává i co se magicko-pohádkové atmosféry týče.

Na druhou stranu robustnější grafika dodává věcem i hlavním postavám přesvědčivou tíži a pro titul, který se nesnaží o přímý souboj s herní špičkou, odvádí poctivou a funkční práci. Větší námitku máme jen vůči místy opravdu nedobrému rozhledu, vedoucímu až k nepopulárním "průzkumným pádům".

Hádanka Pekelná brána

Snad nejvíc z celé hry nám dal zabrat prostinký hlavolam s otevíráním mechanismu brány pomocí tří pák, z nichž dvě připravují cestu pro ozubené kolo a třetí hýbe samotným kolem.

Pochopitelně jsme zatuhli jen proto, že jsme dobře nepochopili princip hádanky. Každopádně jsme se po letech dostali až do stavu, kdy jsme váhali, zda si vystříhat model mechanismu z papíru, nebo ho řešit pomocí soustavy rovnic o několika neznámých! A nakonec jsme se potupně uchýlili na youtube, kde sice k dnešnímu datu kompletní řešení hádanky není, ale alespoň jsme získali odpověď na kardinální otázku: zda stranou stojící třetí páka, obsluhující ozubené kolo, slouží jen k závěrečné cestě kola hotovou drahou nebo ne.

A u toho také svou malou nápovědu končíme, pouze ještě dodáme, že jde opravdu o triviální úkol, jehož zdárné vyřešení zabere tak minutu. Tím spíše smekáme před tvůrci, kteří nás dostali tak jednoduchým a férovým způsobem.

Prince of Persia: The Forgotten SandsNaopak velmi příjemnou součástí hry je postupný vývoj postavy. Poměrně bohatá nabídka vylepšení sahá od prostého posílení zdraví či síly útoků až ke speciálním vychytávkám, jejichž použití konzumuje energii. A i když si prakticky nelze postavu pokazit, hráč zvažuje, kam investovat, což potěší.

Další speciální schopnosti pak získáváte ve snové dimenzi od ženského džina jménem Razia. S pomocí těchto specialit, jež opět konzumují energii, pak můžete například přeskočit fyzicky ještě nemožnější vzdálenosti než obvykle. Nebo nechat ztuhnout vodu, takže pak po jejím proudu šplháte jako po sloupu. Či se na vodě, tryskající ze zdi, houpete jako na hrazdě.

Dohromady nový Princ sice nijak zvlášť nepřekvapí, ba svou přílišnou podobností se starými díly a jednoduchými souboji zprvu vyvolá i pochybnosti, ale nakonec přece jen opět přesvědčí starou dobrou hratelností. Slovy klasika: Jen více takových Perských!

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 140 čtenářů

Témata: Prince of Persia

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: WarioWare Gold láká na tři sta hříček i svérázný humor

WarioWare Gold

Zlý, tlustý a po penězích toužící Wario je zpět v plné síle. WarioWare Gold baví prověřenou hratelností, spoustou...

RECENZE: Hearthstone: The Boomsday Project láká na mechy a spíš nudí

Hearthstone: The Boomsday Project

S The Boomsday Project slaví návrat mechové a nové klíčové slovo Magnetic upravuje dynamiku hry i prostor pro...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...



Najdete na iDNES.cz