Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prince of Persia: The Two Thrones PC

  12:05aktualizováno  19. prosince 12:02
Zakončení novodobé trilogie o princi z Persie na nás udeřilo tradičně v předvánočním čase a jestli je stejně dobré, případně lepší, než jeho dva předchůdci, o tom bude právě tato recenze.
88

Prince of Persia: The Two Thrones

Platforma: PC
Výrobce: UBI Soft

Herní karta

Prince of Persia: The Two Thrones Stejně jako před rokem v recenzi na Prince of Persia: Warrior Within, i dnes mám náladu začít stejně, tedy o vzniku prince v hlavě Jordana Mechnera, ale nechci se opakovat, takže si to povídání přečtěte tam :-). Důležité je, že celá sága se nám rozrostla na úctyhodných šest dílů, z nichž poslední tři na sebe přímo navazují a navíc ji nejnovější díl s podtitulem The Two Thrones (dříve Kindred Blades) uzavírá. Došly už tvůrcům nápady nebo je princ pořád stejně dobrý a má hráčům co nabídnout? Čtěte dále.

Začnu příběhem, který k podobné hře patří jako utopenci k dobrému pivu. Pokud jste dohráli předchozí díl, pravděpodobně jste na konci svedli boj s Kaileenou a vyrovnali se se svým osudem, takže vládce času Dahaka nechal prince na pokoji. Překvapivě málo hráčů ale ví, že existuje i alternativní konec, ke kterému se šlo dostat nalezením všech tajných life upgradů. Díky tomu dostal princ do rukou speciální Water Sword, se kterým na konci porazil Dahaku a zamiloval se do Kaileeny a právě na tento konec The Two Thrones (dále jen TTT) přímo navazuje.Prince of Persia: The Two Thrones Princ se plaví z Ostrova Času domů do rodného Babylonu s Kaileenou po svém boku a v hlavě si s ní už představuje divoké noční radovánky, ale jeho snění vzápětí přeruší salva ohnivých šípů z místa, které bývalo jeho domovem. Následně je princova kocábka poslána ke dnu ohnivou střelou z katapultu a Kaileena zajata, takže nová zápletka je na světě. Princ stojí na břehu moře, rodné město je ve válce, jeho milovaná je v rukou nepřátel, no prostě den blbec, takže je ideální čas se vžít do jeho kůže a celou situaci vyřešit.

Nebudu tu do detailů rozebírat celou zápletku, to by mě potencionální hráči asi hnali, ale pokud jste hráli oba předchozí díly, hlavně ten první (Sands of Time), pochopíte ji daleko lépe a daleko lépe si ji vychutnáte. Tím ale nechci říct, že se bez znalostí minulých dílů neobejdete, něco je totiž naznačeno v renderovaných animacích i v rozhovorech mezi NPC a spoustu věcí si lze domyslet. Každopádně písky času jsou opět nekontrolovatelně vypuštěny, čímž jsou změněni všichni vaši nepřátelé a dost výrazně to pozmění i prince samotného, ale o tom níže.

Oproti všem minulým dílům citelně ubylo klasických pastí (pily na zdech, velké čepele, ...) a třeba klasické bodáky v zemi, které patří ke každému princovi jako k žádné jiné hře, jsem za celou hru překonával snad pouze dvakrát.

Opět něco nového nebo návrat ke starým kořenům?
Zatímco Sands of Time (SoT) byl krásný pohádkový příběh, Warrior Within (WW) vynikal velice temnou atmosférou a celkovou brutalitou a veškerá pohádková atmosféra byla tatam a jak je na tom TTT?Prince of Persia: The Two Thrones V tomto ohledu je TTT něco jako směska obou předchozích dílů, protože z WW si zachovává sytém soubojů (i když nejsou ani zdaleka tak brutální – usekané hlavy nebo rozseknutá těla ve dví byste tu hledali marně, stejně jako cákance krve, které jsou velice výjimečné) a ze SoT přebírá příjemnou atmosféru a hezké prostředí (takže skoro žádné temné jeskyně nebo něco podobného). Slovem hezký ale nemyslím optimistický, protože na toulkách městem budete míjet desítky mrtvol svých poddaných. Oproti všem minulým dílům citelně ubylo klasických pastí (pily na zdech, velké čepele, ...) a třeba klasické bodáky v zemi, které patří ke každému princovi jako k žádné jiné hře, jsem za celou hru překonával snad pouze dvakrát. Naopak o to častěji budete překonávat různě propasti a skákat na vysoko položených místech. Aby ne, když se většina hry odehrává v exteriérech, tedy na střechách domů Babylonu.

Tak šel čas.

A takhle vypadal princ v dávných dobách. Vlevo je obrázek prvního dílu Prince of Persia (1989), uprostřed pokračování Prince of Persia 2: The Shadows and the Flame (1993) a vpravo nepříliš povedený Prince of Persia 3D (1999).

A jaká změna potkala samotného prince? Zatímco ve dvojce si nasazoval masku Písečného přízraku, zde k němu začalo promlouvat jeho vlastní temné já. Mnohokrát za hru tak uslyšíte hádavý rozhovor dvou protichůdných názorů, plný ran pod pás a sarkastických poznámek. Musím uznat, že tyto rozhovory v princově mysli dávají hře specifickou atmosféru a skvěle se poslouchají. Bohužel stejně jako v předchozích dílech i zde byste v nastavení hry marně hledali volbu na zapnutí titulků, takže pokud není angličtina vaším denním chlebem, hru si moc nevychutnáte a musíte si počkat až na kompletní českou lokalizaci.

Prince of Persia: The Two Thrones Prince of Persia: The Two Thrones Prince of Persia: The Two Thrones

Prince of Persia: The Two ThronesPrincovo temné já se ale neprojevuje pouze několika větami, ale v jeho podobě si i zahrajete! Několikrát za hru se totiž princ v předem daných momentech přemění na nelítostnou vraždící mašinu, která touží po krvi a hravě si poradí s každým nepřítelem. Na rozdíl od Dýky času, kterou si pomáhá princ, se budete v této podobě ohánět ostrým řetězem (který má princ v normální podobě stylově zažraný v ruce až do krve), který poslouží také jako pomůcka k překonávání propastí. Abyste to ale neměli v této podobě tak jednoduché, bude vám neustále ubývat zdraví a jediný možný způsob, jak si ho doplnit je najít nějaký písek, který většinou padá z nepřátel, ale dá se najít také díky rozbíjení nádob a dalších podobných věcí. Tyto změny z jedné podoby princova já do druhé (proto název The Two Thrones – Dva trůny) dodává hře zcela jiný rozměr a jsou zajímavým zpestřením jinak už okoukaných principů.

Prince of Persia: The Two Thrones Co nového v Babylonu?
Design úrovní je na prvotřídní úrovni. Díky tomu, že se většina hry odehrává venku, užijete si spousty lezení po střechách, skákání na balkónky a verandy a šplhání po sloupech. Po občas zmateném designu z WW není ani památky a stejně tak se nebudete muset nikdy vracet stejnou cestou zpět. Prostředí se neustále mění a nikdy nebudete mít pocit, že něco takové jste už procházeli. Sice ubylo pastí a dalších podobných prvků (např. časových spínačů) a některé prvky tu snad nenajdeme vůbec (třeba hrazdové spínače), ale některé nové se zase objevily. Namátkou mě třeba napadají speciální otvory ve zdech (já jim říkám „záseky“), kam lze za běhu zasunout meč, viset tam libovolně dlouho a odtud se někam odrazit nebo speciální plošinky na zdech (tzv. „křiváky“), od kterých se princ odrazí šikmým směrem.

Pokud všechno půjde hladce, zlikvidujete zmetka úžasnými bojovými komby a pokud vás nikdo nespatří, můžete tak zlikvidovat třeba několik nepřátel, aniž byste na sebe upozornili.

Prince of Persia: The Two ThronesPrinc umí také nějaké nové pohyby. Umí se třeba zastavit mezi dvěma úzkými zdmi a šplhat mezi nimi nahoru i dolů a i v bojích využije nějaké nové pohyby a právě s boji je spjata jedna dost důležitá vychytávka, kterou se princ naučil, konkrétně tichá likvidace nepřátel, zde nazvaná „Speed Kill“. Pokud se k nepříteli přiblížíte zezadu, aniž by si vás všimnul, objeví se speciální indikace, že lze Speed Kill uskutečnit. Po stisknutí patřičné klávesy princ zmetka chytne a sérií po sobě jdoucích bodnutích ho usmrtí. Není to ale zas tak lehké, jak to vypadá. Každé bodnutí musíte spustit (tj. kliknout) v konkrétní okamžik, kdy se obraz na zlomek sekundy zastaví a dýka zazáří. Pokud to pokazíte, zmetek prince odhodí a boj pokračuje klasicky s tím, že o vás vědí všichni nepřátelé v dosahu. Pokud ale všechno půjde hladce, zlikvidujete zmetka úžasnými bojovými komby a pokud vás nikdo nespatří, můžete tak zlikvidovat třeba několik nepřátel, aniž byste na sebe upozornili. Speed Kill je také jediná možnost, jak si poradit s většinou bossů.

Prince of Persia: The Two Thrones Prince of Persia: The Two Thrones Prince of Persia: The Two Thrones

Další novinkou jsou závody koňských spřežení, které si užijete dvakrát za hru. V této chvíli pouze ovládáte směr, kterým koně pojednou (nelze třeba zastavit nebo zpomalit) a dýkou odhazujete zmetky, kteří k vám chtějí naskočit. Bohužel cesta je dost úzká, často ani nevidíte, co vás za zatáčkou čeká a sebemenší chybka znamená zničení povozu a vaši smrt. Naštěstí se nejedná o nijak dlouhé závody, ale spíše o malou vložku na rozptýlení, takže se není čeho bát.

Prince of Persia: The Two ThronesZměny v soubojích?
To jsou pořád samé změny, ale umí princ stále stejně dobře bojovat? Naštěstí ano, opět tedy zvládá neskutečné množství úderů, od přehození protivníka až po odražení od zdi s napřáhnutým mečem. Vše se opět odvíjí od toho, jestli na nepřítele útočíte zepředu nebo zezadu, jestli máte dvě zbraně nebo jednu, jestli bojujete s jedním nebo s více nepřáteli a samozřejmě také jaké klávesy mačkáte. V tomto ohledu se nic nezměnilo. Jen mi přišlo, že soubojů celkem ubylo a je tu více skákání, ale to je možná jen můj subjektivní dojem. Také tu na rozdíl od WW nenajdeme žádná rozsekaná těla ani usekané hlavy, což může spoustu hráčů mrzet, ale na druhou stranu se tím TTT dostává opět do atmosféry více podobné optimističtějším SoT. Abych to zkrátil, souboje jsou opět skvělé, pouze nejsou tak brutální. Jestli je to dobře nebo špatně, to už nechám na vás.

Všechno je perfektně promyšleno a přestože k cíli vede vždy pouze jedna cesta a postup vpřed je tedy striktně lineární, ani jednou mi to nepřišlo a celou dobu jsem se skvěle bavil.

Prince of Persia: The Two ThronesBabylon jako živý
Přestože nového prince pohání stále stejný engine (Jade), byl i tentokrát přepracován, vylepšen a doplněn o některé nové technologie. Jestli oba předchozí díly vypadaly skvěle, vypadá tak i TTT, ba dokonce ještě lépe. Ubisoft se rozhodl jít s moderními trendy a po vzoru Valve a jejich Half-Life 2: The Lost Coast využít technologii HDR (High Dynamic Range) pro hrátky se světelnými efekty. Pokud jste byli v šoku po vstupu do katedrály v Lost Coast, budete zde v šoku každou chvíli, protože Ubisoft tuto technologii zvládnul na jedničku a nacpal ji kam jen mohl, včetně samotného prince, jehož levá paže s řetězem a ornamenty přes půl zad nádherně sytě svítí a vytváří parádní realistický dojem.

Samotné prostředí je vymodelováno skvěle a za celou hru jsem se nesetkal s místem, které by bylo nějak odfláknuté nebo nedodělané.Prince of Persia: The Two Thrones Všechno je perfektně promyšleno a přestože k cíli vede vždy pouze jedna cesta a postup vpřed je tedy striktně lineární, ani jednou mi to nepřišlo a celou dobu jsem se skvěle bavil. Přišlo mi také, že citelně ubylo zákysových míst a pokud už jsem se dostal někam, odkud na první pohled nebylo cesty dál, stačilo se pouze rozhlédnout a najít místo, kam skočit.

Vyzdvihnout musím ještě parádní zvukovou stránku hry, v čele s prvotřídním dabingem. Princovo neustálé dohadování se svým temným já se skvěle poslouchá a rozhodně se nejedná o žádný rušivý element, jak jsem se zpočátku obával. Zvláštní atmosféru doplňuje ještě hlas Kaileeny, která jakoby celý příběh vypráví od začátku do konce a tím vám odhaluje další a další střípky příběhu. Škoda jen té absence titulků. Sem tam také shlédnete nějakou tu renderovanou animaci, jejichž kvalita je na té nejvyšší úrovni a nezadá si ani s těmi od Blizzardu.

Slovo závěrem
Nový princ se opět povedl a přestože už se to může někomu zdát jako nastavovaná kaše, je to stále skvělá zábava.

Klady a zápory

Plus Skvělá grafika, profesionální namluvení
Plus Přeměny na princovo temné já
Plus Design prostředí; Speed Kill

Mínus Občas kamera
Mínus Docela krátké
Mínus Absence titulků

Není sice bez chyb, takže opět sem tam zazlobí kamera, díky které buď nevidíte skoro nic nebo skočíte úplně jinam, než jste chtěli, ale tyto momenty naštěstí nejsou zas tak časté. Někomu může i vadit systém ukládání (uložit se dá hra pouze na předem daných místech) a někomu zase až moc velká linearita nebo ne příliš dlouhá herní doba, ale pokud tohle překousnete, uvidíte, že si hru zamilujete. U závěrečného hodnocení jsem docela váhal. WW si v mé recenzi před rokem vysloužil krásných 89% a přestože se mi TTT líbilo víc, rozhodl jsem se mu dát o symbolické procento méně. Vlastně ani nevím proč, snad díky malým změnám oproti minulým dílům. Každopádně TTT je opět nadprůměrná hra a jako taková si zasluhuje i nadprůměrné hodnocení.

Verdikt: Pokud se vám líbily oba předchozí díly, bude se vám líbit i tento, za to vám ručím. Nový princ s sebou, kromě stále prvotřídní hratelnosti, přináší zakončení celého příběhu a také několik nových prvků v hratelnosti. Vyniká ale také skvělou grafikou, namluvením a mistrovským designem levelů. V kategorii 3rd person akce roku opět jasný kandidát na vítěze.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

88 %

Čtenáři

94 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 711 čtenářů


Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

Další z rubriky

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

RECENZE: Přídavek k Life is Strange je až zbaběle nekonfliktní

Life is Strange: Before the Storm

Pokračování fantastického teenagerského seriálu sice není tak dobré jako originál, ale fanoušci by ho rozhodně minout...

RECENZE: S DOOM VFR zažijete krvavé peklo zase trochu jinak

DOOM VFR

Jde vůbec dohromady spojení frenetické akce a virtuální reality? Král bezduchých stříleček vám v tom přichází udělat...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz