Prince of Qin – RPG o čínské legendě

• 3
Situace na poli akčních RPG je už dost dlouho poměrně nudná a stojaté vody tohoto žánru v poslední době rozvířila jen 3D lahůdka Dungeon Siege. Vývojáři z Object Software si řekli, že je na čase přijít s nějakým zajímavým titulem a výsledkem jejich snažení je nová hra plná intrik, tajemných sil a čínských mýtů.

Prince of QinNa poli počítačové zábavy asi nenajdeme mnoho titulů, které by byly známější a slavnější nežli legendární Diablo. Tato hra svého času odstartovala v podstatě úplně nový herní žánr – akční RPG – a ať se nám to líbí nebo ne, dodnes vlastně nebyla překonána, a pokud ano, tak jen vynikající záležitostí Dungeon Siege, zpracovanou ve 3D. To ovšem nic nemění na tom, že si mnozí vývojáři dávají za cíl dnes již klasickou ďáblovskou hru překonat a chrlí jedno izometrické akční RPG za druhým. Když se mi do rukou dostala hra Prince of Qin od čínského týmu Object Software (který stojí například za velice kvalitní strategií Three Kingdoms: Fate of the Dragon), říkal jsem si, že to bude jen další bezduchá kopie. Již po chvilce hraní jsem ale zjistil, že ač se rozhodně nejedná o titul dokonalý, nabízí hráčům leckteré zajímavé prvky, které by mohly oslovit i příznivce těch "opravdových" erpégéček. Neoznačujme tedy nového Prince nálepkou "á la Diablo" již na začátku a pojďme si tento titul trochu proklepnout.

Prince of Qin, jako jedno z mála RPG, těží svojí zápletku z historie, konkrétně z událostí, jež proběhly v Číně za vlády dynastie Qin (ale nebojte se, svět je zpracován Prince of Qinspíše podle předlohy různých mýtů a legend, nežli dle suchého dějepisu, takže se dočkáte i kouzel, nadpřirozených bytostí a dalších nezbytných ingrediencí fantasy žánru). Hlavní postavou příběhu je korunní princ Fu Su, nejstarší syn imperátora. Díky machinacím a podvodům dvou ministrů je však krátce po vládcově podezřelé smrti dosazen na trůn druhý nejstarší syn Hui Hai a z prince Fu Su se rázem stane nejpronásledovanější muž v zemi. Mladý hrdina se musí nejen vyhýbat vojákům a skrývat svou totožnost, ale chce se také samozřejmě dopátrat pravdy a získat trůn, na který má právoplatný nárok.

Hlavní a zpočátku také jedinou postavou je samozřejmě právě princ Fu Su, který je pro potřeby hry představen jako paladin. Postupem času vám svoji pomoc nabídnou i další hrdinové, přičemž v jednom okamžiku vás mohou doprovázet čtyři rekové. Tito vaši společníci se rekrutují z řad několika povolání, jež jsou ve hře zastoupena. Jednotlivé profese se od sebe liší vzhledem postavy, povolenými zbraněmi a brněním, a hlavně speciálními dovednostmi. Muscleman je víceméně typický bojovník, který má v oblibě zejména drtivé zbraně (když mu dáte do každé ruky masivní palici, tak vypadá vskutku romanticky) a jeho Prince of Qinschopnosti se vesměs vztahují k boji, i když umí například vyvolat některé šelmy, které mu mohou pomoci. Paladin je zručný v používání luků a mečů, rád si vypomůže i pořádným štítem. Mezi jeho dovednostmi najdeme jak různé druhy speciálních útoků a bojových manévrů, tak třeba schopnost rychlé regenerace, opravování předmětů či kovářství, o kterém bude ještě řeč. Assasin je tichý zabiják, umí střílet z luku i kuše, nablízko používá krátké čepele a vyzná se mimo jiné v pastech. Ve hře najdeme také dvě magická povolání – Wizard i Witch oblékají róby a bojují holemi, jejich schopnosti jsou pak pochopitelně reprezentovány zejména různými zaklínadly, čarodějnice se navíc vyznají v bylinách a jedech.

Ve hře budete postupně prozkoumávat různé lokace, od divočiny přes různé vísky až po větší města, ke slovu se dostanou i zatuchlé podzemní prostory. Jednotlivá místa jsou mezi sebou propojena přímo, takže můžete po svých cestovat mezi sousedními lokacemi. K rychlejší přepravě můžete využít kurýrní stanice, která vám umožní cestovat po globální mapě. Čas od času se při putování mezi důležitými místy "zaseknete" v nějaké mezilokaci, ve které jde jen o boj – natrefíte například na ruiny zamořené bandity či les plný šelem. Prince of QinHloupé je, že se takovým místům nemůžete nijak vyhnout a k dalšímu postupu vám nezbývá nic jiného, než se skrz ně prosekat, což je leckdy docela otrava. V podstatě v každé obydlené lokalitě narazíte na slušný počet zajímavých obyvatel, se kterými můžete hovořit, nechybí samozřejmě ani kováři a obchodníci, u kterých můžete utrácet své těžce vydělané (respektive vybojované) peníze, nebo se naopak zbavit přebytečného harampádí. Kromě hlavní linie příběhu na vás čeká poměrně hodně vedlejších questů vesměs klasického ražení – najdi tohle, zabij toho, vyřiď vzkaz támhletomu a tak dále. Zpočátku množství nepovinných úkolů potěší, ale postupem času upadá trochu do stereotypu, příliš dobře není vyřešen ani deník, do kterého se vám questy a jiné důležité informace zapisují.

Asi tušíte, že vaše snažení se neobejde bez boje, ani pokud se budete chovat jako rození diplomaté. A máte pravdu. Ač titul Prince of Qin nemůžeme označit za čistě akční RPG, bitev si užijete dost a dost. Nepřátele klikací zábavy asi určitě potěší dva charakteristické rysy všech střetů v této hře – zaprvé, hru si můžete pauznout a v klidu zadat hrdinům příkazy, a zadruhé, na nepřítele stačí jednou kliknout a váš rek už do něj poslušně Prince of Qinmydlí sám (koneckonců právě proto nepovažuji hru za čistě akční RPG). Kromě zbraní nablízko i na dálku přijdou ke slovu i různé manévry, jako je například otočka spojená s úderem do všech okolních nepřátel a nějaké ty magické kejkle, ať už v podobě kouzel destrukčních či pomocných, mezi která můžeme zařadit třeba zaklínadla vyvolávající na pomoc různé bytosti.

Důležitou součástí čínské filozofie je učení o pěti elementech, ze kterých se skládá celý svět – jedná se o zemi, dřevo, kov, oheň a vodu. Autoři se touto teorií inspirovali a použili ji i ve své hře. Elementy zde hrají veledůležitou roli, jelikož zakládají různé magické vlastnosti jednotlivých předmětů. Jednotlivé síly se přitom navzájem různě negují, nebo naopak posilují, takže pokud víte, jak vše funguje, můžete využívat různé speciální vlastnosti svých zbraní – například vodní útok může soupeře zmrazit, element dřeva může fungovat jako jed a tak dále. Aby byl ve zbraních a vybavení ještě trochu větší zmatek, máte také možnost vkládat do nich gemy pro lepší účinek (čili nápad převzaný z Diabla II) nebo si dokonce vytvářet zbrusu nové předměty. Pomocí jedné z paladinových dovedností (již zmiňovaného kovářství) nebo Prince of Qins asistencí profesionálního řemeslníka, kterého najdete v každém městě, si můžete z víceméně obyčejných věcí sestavit zbraň, brnění nebo šperk; například kombinací dvou kusů dřeva a zvířecích šlach získáte luk. Přitom je jen na vás, jaké druhy komponentů použijete, takže třeba v případě již zmíněné výroby luku můžete použít běžný materiál a sestavit klasický luk, nebo použít exotické dřevo a šlachy z nějakého vzácného zvířete, čímž získáte luk s magickými atributy. Kromě dřeva a šlach můžete použít také zvířecí kůže, kusy rudy či kosti. Všechny tyto předměty lze přitom najít, koupit nebo sebrat přímo od zdroje – z některých stromů lze ulomit kus dřeva, po některých zabitých šelmách zbyde kost či šlachy a podobně. Nápad se sestavováním předmětů sice není ani zdaleka originální, ale minimálně v poslední době se v mnoha hrách neobjevil, takže hru rozhodně zpestří.

Izometrická 2D grafika je poměrně přehledná, ovšem ve většině případů ji nelze označit za více než průměrnou či lehce nadprůměrnou, v podzemních lokacích dokonce ani tak. Světlou výjimkou je zpracování měst a vesnic, ale i to má jeden háček. Zpočátku jsem byl opravdu potěšen povedenou asijskou architekturou a poměrně detailní propracovaností budov, Prince of Qinpo nějakém čase jsem ale zjistil, že všechna města vypadají v podstatě stejně – například budova hostince je vizuálně naprosto identická ve všech sídlech, podobně i kovárna a některé další budovy. Zpracování hrdinů je poměrně solidní a navíc proměnlivé, jelikož bere v úvahu výstroj a výzbroj dané postavy. Ostatní lidé, na které ve hře narazíte, také grafikům ostudu nedělají, horší už je to u některých nestvůr, i když ani u nich to není žádná velká tragédie. Animace jsou sice poněkud divné (zejména co se běžící postavy týče), ale zvyknete si. Za průměrné lze označit i různé efekty, které vesměs doprovázejí sesílání různých kouzel.

Musím říci, že ze hry mám poměrně rozporuplné pocity. Dobré téma, atraktivní prostředí a několik zajímavých prvků jde ruku v ruce s jednotvárností, neoriginalitou a ne úplně stoprocentním grafickým zpracováním. Prince of Qin určitě není úplným propadákem, na druhou stranu může jen těžko ohrozit akční RPG typu Diabla či klasická erpégéčka, jako je třeba Baldur's Gate. Pokud vás ale čínské mýty lákají, nebo si prostě chcete zkrátit dlouhou chvíli lehce nadprůměrnou hrou, je pro vás Prince of Qin solidní volbou. A jestliže vás klasická hra pro jednoho hráče neosloví, můžete ještě vyzkoušet multiplayer, jelikož vývojáři mysleli i na příznivce hromadné zábavy a přichystali podporu lokální sítě i internetu.

Prince of Qin
Výrobce: Object Software
Vydavatel: Strategy First