Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prison Tycoon - Mírov pod kontrolou

  12:02aktualizováno  19. srpna 11:08
Po všemožných zoologických zahradách, zábavních parcích a dopravních kolosech přichází něco neokoukaného - simulátor věznice. Jak obstál v důkladné pitvě, to se můžete dočíst v dnešním článku.
40

Prison Tycoon

Platforma: PC
Výrobce: Virtual Playground

Herní karta

Vězení. Nejspíše nikdo z nás by se tam nechtěl nikdy dostat, i když tam někteří svým konáním jednou skončí. Jak si představuji pobyt ve vězení já? Tak především, určitě bych se nudil. Určitě není nic horšího než nuda, ostatně právě z tohoto důvodu většina z nás hraje počítačové hry. Celé dny jen koukat do zdi, to není to pravé ořechové. Co dál? Pokud bych dostal nevhodného spolubydlícího, nebo by jich bylo dokonce bylo více, tak by se mi to koukání do zdi ještě více znepříjemnilo. Prison Tycoon Podávání mýdla mě opravdu neláká. A když se k tomu připojí sadistické stráže, člověku by se chtělo skočit z okna. Což ale nejde, protože v něm jsou mříže. Jasně, dá se tam dostat jedině za trest (justiční omyly a chyby měření zanedbáme), tak to nemá být procházka růžovým sadem. Řekl bych, že pravým opakem jsou ženské věznice - shodou okolností jsem jednou v televizi viděl několik záběrů z jedné takové - připomínala spíš hotel, než vězení. Normální pokoje a dokonce s televizí! Čert vem nějaké tunelování, ale pokud byla nějaká zástupkyně krásnějšího pohlaví odsouzena za vraždu, rozhodně by neměla bručet v Hiltonu.

"Podávání mýdla mě opravdu neláká."

Ale proč vám to vůbec říkám? Ti znalejší angličtiny již ví, že dnes bude řeč o hře z vězeňského prostředí. A bezpochyby všem neutekl smysl přídomku Tycoon, nebo-li magnát. Dnes si tedy věznici prohlédneme z krásného velkého manažerského křesla a pokud možno s kávičkou na stole od pohledné sekretářky. Ano, dnes si zkusíme, jaké to je vést a organizovat věznici a starat se o její rozkvět. Bude lepší čučet do zdi, nebo se jako jiné Tycoony, zařadí tato hra se vskutku originální myšlenkou mezi špičku v žánru budovatelských strategií? Odpověď na tuto zásadní otázku naleznete v následujících odstavcích.

Prison Tycoon Prison Tycoon Prison Tycoon

Ve hře máte na výběr mezi dvěma módy: Challenge a Free Play. Challenge mód (nutno podotknout, že v něm začínáte vždy už s rozehraným projektem, kdežto ve Free Play na zelené louce) obsahuje vždy jakýsi scénář, podle kterého se máte řídit - vašimi úkoly jsou např. zvýšení kapacity vězení, lepší zabezpečení (aby vám neutíkali Kájínci :-)) nebo udržení počtu rvaček pod stanovenou hodnotu. Jak se tyto oříšky dají vyřešit? Inu, jako v každé budovatelské strategii, tak i zde stavíte budovy. U každé si volíte mezi několika různými velikostmi, podle toho, jakou kapacitu zrovna potřebujete. Různá ubytovací zařízení, dělená podle úrovně ostrahy trestanců, továrny pro ty s nejmenším trestem, kde splácejí to, co natropili a sportovní haly - "po práci legraci". Pro něco teplého do žaludku se hodí jídelna. Prison Tycoon A aby odsouzeným neklesala morálka, postavte jim vězeňský kostelík. Po jeho navštívení vězni nemají takovou chuť prát se. Z těchto důvodů je v nabídce stavění také nemocnice a psychiatrie.
Free Play mód je určen pro ty, kteří sní o funkci správcování věznice, ale nechtějí být limitováni nějakými úkoly, zkrátka volná hra je pro hráče, kteří nápravnou instituci chtějí řídit podle svého vědomí a svědomí a ne podle vědomí a svědomí autorů.

Vězni se dělí do čtyř skupiny dle úrovně ostrahy, jak už bylo řečeno. Členové té první si svůj trest odpykávají prací v továrně, kterou jim také musíte postavit a po své směně se oddávají volné zábavě. Jejich ubytovací prostory ani tak nepřipomínají vězení, jako spíše vojenské kasárny s hromadnými "ložnicemi" a postelemi bez mříží. Druhá kasta má oddělené pokoje z důvodu zachování bezpečnosti celého zařízení. Třetí už musí mít zamřížovaný žalář, ale ještě stále se může pohybovat v exteriérech. Nejhůře jsou na tom vězni s maximální ostrahou, ti se ze své cely nehnou ani na krok.
To by to nebyla věznice, aby v ní nepůsobily gangy. V této hře se projevují tak, že se mezi sebou občas poperou. Bitkám předcházejí stráže (lze jim postav strážní věže) tím, že udržují kázeň a pokud se jim to nepovede, tak následky napravují doktoři.

A rozvoj věznice? Administrativní budovy vám dovolí zvětšovat pozemek věznice a rozšiřovat tak její kapacitu nebo služby. Můžete si najímat nové strážné jako účinnou prevenci proti válkám gangů nebo správce, aby opravoval poškozená nebo dosloužilá zařízení.

"To by to nebyla věznice, aby v ní nepůsobily gangy. V této hře se projevují tak, že se mezi sebou občas poperou."

Grafika běží plynule i na poměrně slabších strojích, Prison Tycoon když vezmeme v úvahu hardwarové požadavky jiných současných her. Ale na druhou stranu, vizuální stránce tohoto počinu je co vytýkat. Stromy a další obdobné objekty působí dvojrozměrně, textury budov nejsou moc kvalitní, což má za následek jejich "rozplizlost". Takže nehledejte brýle, chyba není na vašem přijímači :-). Díky průmyslovým kamerám si lze nakliknout pohled do vnitřku všech budov, pro každé patro zvlášť. Standardně je v budovách nastaven pohled shora, ale lze ho přepnout. Kamera však znamená problém při klasickém zobrazení zvenku na celý komplex areálu - autoři zvolili nepříliš pohodlný úhel a navíc se vůbec nedá otáčet. Můžete si ji sice přibližovat a oddalovat, ale s nízkým úhlem bohužel nic nenaděláte - kvůli němu se dá klidně ztratit z dohledu nějaká nižší budova, pokud před ní (ze svého pohledu) postavíte nějakou větší.

A co dalšího bych hře vytknul? Především velice jednoduchý princip. Chybí mi, kromě bitek vězňů, nějaký další prvek zvyšující obtížnost, hráčovi "na obtíž". Prostě něco na způsob deště v Rollercoaster Tycoonu - odcházeli vám návštěvníci. Jasně,

Klady a zápory

Plus Originální nápad
Plus Nízká HW náročnost

Mínus Příliš jednoduché principy hry
Mínus Špatně vyřešená kamera
Mínus Žádné grafy a tabulky pro strategické maniaky

že nemůžu očekávat, že by ode mě začali odcházet vězni, protože se jim u mě nelíbí :-). Ale určitě by se hra ještě nějak opepřit dala. Také postrádám nějaké tabulky a grafy, seznamy s osobními údaji vězňů, za co byli odsouzeni, atd. V Prison Tycoonu najdete pouze stručný výpis rozpočtu, kolik jste utratili a vydělali a to od roku 2005, kdy hra vždy začíná nebo zprůměrované částky za každých 12 měsíců.

Verdikt:
Těch podprůměrných 40%, které ode mě hra dostala, není "klasické" podprůměrné hodnocení značící celkové selhání autorů. V případě Prison Tycoonu znamenají dobrý nápad, ale jeho nedotáhnutí do konce. Kdyby se do toho pustili např. vývojáři původního Rollercoaster nebo Transport Tycoonu, výsledek by byl zajisté o mnoho lepší. Takhle musíme čekat, až s tímto nápadem přijde zase někdo další... nebo hrát něco jiného... nebo čučet do zdi.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

40 %

Čtenáři

71 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 123 čtenářů

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...



Najdete na iDNES.cz