Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro Evolution Soccer 2011 snad konečně vyslyší přání hráčů

aktualizováno 
Dokáže se nový ročník konečně vymanit z lehce nepovedených předchozích dílů a usadí se konečně na konzolích opět na trůn pro nejlepší fotbalovou simulaci?

Pro Evolution Soccer 2011

Nový díl známé fotbalové série se vrací k tomu, čím se v minulosti tak proslavil: k čisté fotbalové simulaci. Do hry vstupuje přepracovaný systém přihrávek, možnost hry tělem, důraz na strategii nebo editor stadionů. Jen s licencemi to pořád nebude zcela ideální.

Pro Evolution Soccer 2011Nedávno jsme se v preview věnovali fotbalu od EA Sports, jenž zdá se našel po letech experimentů konečně svůj směr, kterým se hodlá dále ubírat. Konkurence v podobě vývojářů z japonského Konami ale nespí, ale rozhodně bude chtít získat zpět titul pro nejlepší fotbalovou hru roku.

Potenciál tu je a značný, již jen s ohledem na předchozí letité zkušenosti s tvorbou fotbalových her. Podle všech dostupných videí to letos konečně zase vypadá na návrat do fotbalové síně slávy. Na první pohled jsou třeba vidět plynulejší animace hráčů namísto zažitých křečovitých a hlavně je patrný i posun v samotné hratelnosti směrem k větší volnosti a agresivitě hraní.

Pro Evolution Soccer 2011Velkou změnou například prošlo bránění a hra tělem. Je vidět, že fotbalové série od sebe opisují, jak mohou, a pro hráče to je jenom dobře. Tento aspekt Pro Evu jednoznačně chyběl a zkušenosti nám jasně potvrdily, že právě takové drobnosti, jako je hra tělem, dokážou změnit kompletní pocit ze samotné hry. Navíc to vypadá, že hráči na to budou umět relativně dobře reagovat a mohlo by to opravdu slušně fungovat.

Dalším velkým, řekněme evolučním krokem je zaměření se na citlivost přihrávek a jejich přesnost. Není nic férovějšího, než když o správných přihrávkách rozhodne především hráčův cit pro hru. Věříme, že díky tomu hra nabere ještě mnohem realističtější nádech a přibude logických nepřesností, vyplývajících jak z hráčova umu, tak z kvality ovládaných hráčů. Uvidíme, jak moc tuto volbu autoři vyladili, aby nedocházelo ke zbytečné frustraci.

Kličkovaná
Na rozdíl od předešlých dílů bude PES 2011 konečně pořádně sázet na technické parádičky, tedy různé kličky a hrátky s míčem. Dokonce to vypadá tak, Pro Evolution Soccer 2011že Konami na dribling dává takový důraz, jako by se z něj měla stát hlavní esence hratelnosti. Samozřejmě to je trochu přitažené za vlasy, ale stejně jako ve skutečnosti by měly často situace jeden na jednoho na místo neustálých přihrávek do stran rozhodovat driblerské schopnosti a obranná práce.

Na obrannou činnost jsme také velmi zvědaví. Není tajemství, že právě práce obrany byla spolu s hrou brankáře vůbec nejstrašidelnější součástí minulého dílu. Ovšem zatím těžko říct, jak tomu bude letos. Videa sice naznačují, že obranná fáze bude minimálně o krok dál, nežli tomu bylo v minulosti, ovšem brankáři zřejmě opět budou největší slabinou hry.

Autoři si ve videích zjevně příliš nelámali hlavu s maskováním chyb, a tak jsou zde místy k vodění někdy i absolutně nelogické zákroky a absurdních góly po chybách, respektive po špatných reakcích a rozhodnutích právě na postu brankáře.

Pro Evolution Soccer 2011Strategické orgie
Konečně, zajásali jsme hned jak jsme se to dozvěděli. Pro Evo se konečně vrací ke smysluplné strategické části hry, která by měla opravdu fungovat i v samotné hře. Různé strategické formy rozestavení, včetně povelů jednotlivým hráčům jsou samozřejmostí. Ovšem ruku na srdce, kdy to v jakémkoliv virtuálním fotbale skutečně bylo poznat? Tentokrát právě strategická část bude klíčová jak pro defenzivu, tak pro útok. Hráči budou detailně dodržovat nastavené pokyny a rozdíl mezi defenzivní hrou a ofenzivním pojetím rozhodně bude znát.

Klasickým příkladem je přechod do útočné fáze, kdy jeden tým má nastavenou totální ofenzívu a většina hráčů skutečně peláší směrem k soupeřově bráně. Pokud například chcete hrát více po křídlech, není problém, i tomu se dokážou hráči efektivně přizpůsobit. Stejně jako požadavku, aby tým masivně využíval klíčového hráče mužstva.

Nemělo by to fungovat pouze tak, že tohoto hráče naleznete nacvičenou Pro Evolution Soccer 2011přihrávkou na té samé pozici jako vždy, ale systém nabíhání a hledání volného místa pro přihrávku by měl zapříčinit, že tento klíčový hráč se bude snažit hledat nejvhodnější pozici na hřišti přesně podle potřeby. Odpadnout by tak měla strojová nacvičená hra a tím pádem bude záležet především na hráčově orientaci a schopnosti improvizace.

Ten zbytek
Kromě novinek týkajících se samotné hry na hřišti přibyly další možnosti, jak se ve hře vyřádit. Především tedy možnost tvorby vlastních stadiónů, což ocení především hráči, kterým nebude stačit nabídka 25 arén dostupných ve hře. Možnosti všemožných úprav obecně by měly být celkem široké Podle slibů autorů má být možné vytvořit téměř cokoliv, co bude připomínat fotbalový stánek. Navíc se tím budou moci vyřešit z části chybějící licence.

Otázka licencí byla ostatně vždy slabým místem celé série. Bohužel tomu nebude jinak ani letos. Podle našeho názoru to je vůbec ten nejzávažnější rozdíl v konkurenceschopnosti Pro Eva oproti konkurenční sérii FIFA a také velký Pro Evolution Soccer 2011likvidátor pocitu ze hry. Tedy pokud nebudete chtít trávit hodiny v editoru.

I letos má sice PES licencovanou Ligu mistrů, Evropskou ligu, Evropský superpohár nebo třeba i Pohár osvoboditelů, ale po zkušenostech z minula z toho hlavu v oblacích nemáme, jelikož to automaticky neznamená, že v těchto soutěžích budou nastupovat všechny licencované týmy.

Náplastí na nekompletní licence by alespoň částečně mělo být technické zpracování, které rozhodně vypadá k světu, alespoň tedy, co se týče grafiky. Je vidět, že se autoři hodně poučili a na výsledku je to hodně znát. Jenom té zápasové atmosféře pořád něco chybí, a přitom se nejedná o grafické a ani animační detaily, tam nelze hře nic velkého vytknout.

Bohužel to nelze říci o zvucích, které jsou tradičně utlumené, nerealistické a nevyvolávají v hráčích dojem opravdové fyzické přítomnosti. Což je velká škoda, protože jinak je na co se těšit a konečně se zase po nějaké době dočkáme opět prvotřídního fotbalu od Konami. Alespoň tedy doufáme, letos by to totiž opět mohl být hodně vyrovnaný fotbalový souboj.

Index očekávání: 85%

Autor:


Témata: virtuální

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

Just Cause 4

Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...



Najdete na iDNES.cz