Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzpomínáte ještě na demoverze her? Proč již nevznikají

aktualizováno 
Ještě před deseti lety bylo zcela běžné hru nejdříve vyzkoušet a zakoupit teprve na základě vlastní zkušenosti. Demoverze her byly standardní součástí videoherního průmyslu a mnohdy sloužily jako výtečná "ochutnávka" finálního produktu.

Řada proslulých herních návrhářů přiznává, že s demoverzí síťové hry pro Quake strávili i stovky hodin.

U moderních velkorozpočtových her však demoverze působí jako zjevení. Hlavní výjimku tvoří on-line hry na hrdiny, které často můžete na čtrnáct dnů vyzkoušet zdarma. Aby také ne, když od hráčů jinak vyžadují měsíční poplatky.

Jedním z důvodů, proč vývojáři od vydávání demoverzí ustoupili, je zvyšující se náročnost vývoje. Pojetí her se proměňuje a roste detailnost úrovní. Například střílečky tak většinou sází především na předem připravené filmové momenty, které je pro každou mapu třeba vytvářet zvlášť.

Oproti tomu v minulosti byly akce poháněny především herními mechanismy, které bylo možné aplikovat prakticky na všechny mapy. Obětovat jednu úroveň pro demoverzi proto dnes představuje mnohem větší ztrátu než v minulosti.

Tvorba každé mapy je dnes totiž nepoměrně nákladnější a při průměrné hrací době okolo šesti až osmi hodin je to i citelná část finálního produktu. Herní doba se zkrátila právě pro onu filmovost her, která vyžaduje vytváření nespočtu unikátních situací. Na ty pak hráč narazí jen jednou a zřejmě i to vede řadu vývojářů k arogantní práci s filmovými scénami, které hráči vytrhnou kontrolu z ruky a často mu ani neponechají možnost je přeskočit.

Demoverze proto bývají běžnější pro některé žánry, například strategie. Ty totiž častěji staví na univerzálních herních principech a tvorba zkušební verze pak není tak náročná. Příkladem budiž titul Civilization 5, kde lze v demu odehrát pouze sto tahů.

Jako demoverze dnes mnohdy slouží i betatesty her, ty se však zpravidla týkají titulů hraných on-line. Vývojářům to totiž umožňuje testování kontrolovat, protože ho spustí jen po omezenou dobu. U některých síťových akcí přitom nebylo výjimkou, že řada hráčů trávila čas s demoverzí i dlouho po vydání.

Vypouštění videí ze hry má pro vývojáře ještě jednu nespornou výhodu. U ukázek lze konstruovat určitou marketingovou zprávu. Tvůrci jednoduše vyberou ty nejlepší momenty a i jinak zcela ubíjející hra rázem působí jako kandidát na příští hit. A když zjistíte, že tomu tak není až po nákupu ... vývoj má alespoň šanci se zaplatit. Demoverze ke špatné hře oproti tomu může titulu značně ublížit.

Zajímavě situaci řeší společnost Nintendo. Ta pro některé hry pro konzole Wii U a 3DS nabízí demoverze s omezeným počtem spuštění. Například závodní tituly si tak vyzkoušíte, ale nemůžete je hrát donekonečna.

Těžko si lze představit, že by se situace měla v dohledné době změnit. Z nevydávání demoverzí je v současné době trend a vývojářská studia by si sama podkopávala nohy, kdyby k takové praktice opět přistoupila. Že to škodí hráčům, to je věc jiná.

Vzpomínky na demo Warcraftu 1

Demo pro první Warcraft zahrnovalo tři úrovně a končilo netradičním způsobem. Zatímco většinu zkušebních verzí bylo možné dohrát, ta pro Warcraft končila masivním útokem, kterému se nebylo možné ubránit. Jako dítě jsem však koncept nechápal a s kamarádem jsme se opakovaně snažili zvítězit. (Andrej Brabec)

Autor:


Témata: Testování

Nejčtenější

Na Steamu vyšla první necenzurovaná erotická hra. Tak jsme ji vyzkoušeli

Negligee: Love Stories

Hra Negligee: Love Stories se zásadně zapsala do historie. Ne však díky svým výjimečným kvalitám, ale proto, že jako...

Která herečka by se podle vás hodila na roli Ciri v chystaném Zaklínači?

Ciri v třetímu dílu hry Zaklínač

Zpráva, že postavu Ciri v chystaném seriálu podle Zaklínače nebude hrát běloška, vyvolala u mnoha fandů nesouhlasné...



Legendární PlayStation vyjde v mini verzi s dvacítkou her

PlayStation Classic

Připravovaná retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde letos v prosinci a obsáhne dvacet...

Špatná hra dostala horší pokračování. Super Seducer 2 vyniká trapností

Super Seducer 2

Jedna z nejhorších her letošního roku se překvapivě dočkala pokračování. Jak někoho skutečně sbalit vás Super Seducer 2...

Podívejte se, jak by vypadal kultovní Half-Life v enginu Unreal 4

Project Lambda

Project Lambda je fanouškovský pokus o převedení legendárního Half-Lifu do moderního Unreal Enginu 4. Sice nejspíše...

Další z rubriky

KVÍZ: Jak se vyznáte v sérii Final Fantasy?

Tifa Lockhart - Final Fantasy

Final Fantasy je tu s námi již 31 let a patří k těm nejkultovnějším značkám herního průmyslu. V kvízu jsme se zaměřili...

Souboj herních svátků E3 a Gamescom. Který je lepší?

E3 2018

Oba každoroční veletrhy počítačových her jsou za námi, a tak je ideální čas je zhodnotit. Má vůbec smysl jezdit na oba?...

TÉMA: Platinum Games? Japonští mistři akce s nezaměnitelným rukopisem

NieR: Automata

Vývojáři ze studia Platinum Games jsou často považováni za mistry akčního žánru se specifickým rukopisem. Zběsilé...



Najdete na iDNES.cz