Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč propouští EA.com zaměstnance?

  12:00aktualizováno  2:52
Je tomu přesně týden, co se manažeři Electronic Arts rozhodli propustit třetinu zaměstnanců internetové sekce firmy - EA.com. Důvod byl více než zřejmý – samotný portál EA.com nebyl schopen přinést dostatek peněz na krytí nákladů. Dá se vůbec na podobném firemním webu vydělat?

Motor City Online

Již poměrně dlouho se vědělo, že si megalomanský projekt EA.com, který byl ještě podpořený únorovým nákupem „výherního“ webu Pogo.com, nezískal mezi hráči takovou popularitu, jak by si jeho zakladatelé přáli. Punc oficiálnosti získaly spekulace ve středu 24. října, kdy v poměrně stručné tiskové zprávě oznámili představitelé Electronic Arts třicetiprocentní redukci zaměstnanců EA.com – tedy přibližně 200-250 lidí. Prezident EA, John Riccitiello, odůvodnil propouštění celkem logicky: „Abychom splnili finanční cíle, musíme se zaměřit na projekty, které mají největší ziskový potenciál.“ Zatím však nikdo neupřesnil, nakolik se redukce dotknou stávajícího obsahu webu EA.com a jím nabízených služeb. Zdá se vám divné, že společnost EA nedokázala na svém obrovském webu přejít do černých čísel? Není to ale zas tak nelogické.

Podívejme se blíže na to, jak takový internetový portál herního vydavatele může vydělávat. Zřejmě nejokatejším řešením jsou placené služby – ať již v podobě komfortní multipayerové podpory „obyčejných“ her, nebo coby součást velké čistě on-line hry, jakou je například Majestic nebo Motor City Online. Způsobům financování on-line her se koneckonců věnoval i jeden z naších předchozích článků. Dobrá, máme tedy tým lidí, kteří si na sebe vydělají díky pravidelným poplatkům pár tisícovek hráčů, ale to je málo – stále je tu ještě prostor k dalšímu výdělku. Majestic Vzhledem k tomu, že jde o portál herní, dá se od návštěvníků čekat, že si tu a tam nějakou tu hru rádi zahrají. Proč jim tedy nedát na web několik jednoduchých karetních nebo deskových her, ve kterých si můžou proti sobě zasoutěžit? Takové obecenstvo je velmi dobrou cílovou skupinou pro reklamní kampaně relativně velkého množství inzerentů, kteří si reklamu za rozumnou cenu na prestižním serveru koupí. Na jeden velký zdroj peněž však stále zapomínáme...

Tím opomíjeným štědrým strýčkem, který měsíc co měsíc přispívá na běh serverů nemalou částkou, je marketingové oddělení. Hojně navštěvované firemní internetové stránky představují ve schopných rukou velmi silný propagační nástroj, který dokáže denně desetitisícům lidí vštěpovat do hlavy, že právě NHL 2002 je tím nejlepším hokejem a Red Alert 2 tou nejzábavnější RTS. Síla internetového marketingu sice není všemocná, používá se spíše jako vhodný doplněk k ostatním formám propagace, ale v žádném případě se nesmí podceňovat (pokud bychom se například my na BonusWebu rozhodli udělat svou komerční hru pro český trh a dát jí na stránkách opravdu velký prostor, dosáhla by i při průměrné kvalitě silně nadprůměrných prodejních výsledků – obecné povědomí o její existenci by udělalo své). NHL 2002 Kromě propagačních materiálů na oficiálních stránkách je nutné průběžně vydávat prostřednictvím webu nové addony a patche – tyto aktivity jsou pro změnu započítány v nákladech na vývoj hry.

Proč ale musí EA z ničeho nic propouštět tolik lidí kvůli nedostatečné výdělečnosti? Na tuto otázku dokážou přesně odpovědět snad jen manažeři Electronic Arts, my obyčejní smrtelníci můžeme jenom spekulovat o důvodech, které k tomuto razantnímu kroku vedly. Podle všeho nakazil Electronic Arts onen nezdravý optimismus, který se navenek projevil bezmyšlenkovitou expanzí ve snaze získat co největší podíl na on-line trhu. Ve chvíli, kdy přímé výdělky a marketingové peníze nemohly pokrýt náklady na provoz serverů a mzdy přibližně sedmi stovek zaměstnanců (a vyhlídka na zlepšení v rozumně krátké době neexistovala), musela firma přistoupit k drastickým škrtům. Podle všeho se ale propouštění dotklo pouze „neplodných“ oddělení (tedy zejména těch závislých na příjmech z externí reklamy a rozpočtu marketingu) – bylo by od EA velmi netaktické rušit chystané placené on-line hry, které podle všeho budou jedním z peněžních tahounů příštích pár let.

Již poněkolikáté během velmi krátké doby máme možnost vidět, jak drastické může být „probuzení“ z internetového boomu. Zdá se, že mottem internetového podnikání začátku jednadvacátého století bude „profit především – návštěvnost podružná“ – tedy heslo, které by ještě před takovými třemi lety vzbuzovalo mezi internetovými „rychlokvašky“ drancujícími rizikový kapitál optimistických investorů (tímto zdravíme všechny české špičkové hokejisty z NHL, kteří spekulacemi s „internetovými“ akciemi přišli o poměrně vysoké částky) soucitné úsměvy na tváři...

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Další z rubriky

KVÍZ: Jak dobře znáte éru, v níž vládl legendární PlayStation?

PlayStation

První konzole Sony PlayStation (PSX) se řadí k nejpřelomovějším konzolím všech dob. Řada z nás má hry jako Metal Gear...

Která je vaše nejoblíbenější hra pro mobilní telefon nebo tablet?

Kingdom Rush: Frontiers

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří někdy hrají na mobilu či tabletu. Napište nám, které hry jsou vaše...

KOMENTÁŘ: Měsíční poplatky táhnou. Přejdou hry na model Netflixu?

Halo Wars 2

Úspěch filmové streamovací služby Netflix a jí podobných nezůstal bez ohlasu ani v herním odvětví. Se systémem...

"2018", rok kdy se stanu maminkou!
"2018", rok kdy se stanu maminkou!

Deníček mladé maminky, která popisuje, jaké to je stát se maminkou.

Najdete na iDNES.cz