Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč propouští EA.com zaměstnance?

  12:00aktualizováno  2:52
Je tomu přesně týden, co se manažeři Electronic Arts rozhodli propustit třetinu zaměstnanců internetové sekce firmy - EA.com. Důvod byl více než zřejmý – samotný portál EA.com nebyl schopen přinést dostatek peněz na krytí nákladů. Dá se vůbec na podobném firemním webu vydělat?

Motor City Online

Již poměrně dlouho se vědělo, že si megalomanský projekt EA.com, který byl ještě podpořený únorovým nákupem „výherního“ webu Pogo.com, nezískal mezi hráči takovou popularitu, jak by si jeho zakladatelé přáli. Punc oficiálnosti získaly spekulace ve středu 24. října, kdy v poměrně stručné tiskové zprávě oznámili představitelé Electronic Arts třicetiprocentní redukci zaměstnanců EA.com – tedy přibližně 200-250 lidí. Prezident EA, John Riccitiello, odůvodnil propouštění celkem logicky: „Abychom splnili finanční cíle, musíme se zaměřit na projekty, které mají největší ziskový potenciál.“ Zatím však nikdo neupřesnil, nakolik se redukce dotknou stávajícího obsahu webu EA.com a jím nabízených služeb. Zdá se vám divné, že společnost EA nedokázala na svém obrovském webu přejít do černých čísel? Není to ale zas tak nelogické.

Podívejme se blíže na to, jak takový internetový portál herního vydavatele může vydělávat. Zřejmě nejokatejším řešením jsou placené služby – ať již v podobě komfortní multipayerové podpory „obyčejných“ her, nebo coby součást velké čistě on-line hry, jakou je například Majestic nebo Motor City Online. Způsobům financování on-line her se koneckonců věnoval i jeden z naších předchozích článků. Dobrá, máme tedy tým lidí, kteří si na sebe vydělají díky pravidelným poplatkům pár tisícovek hráčů, ale to je málo – stále je tu ještě prostor k dalšímu výdělku. Majestic Vzhledem k tomu, že jde o portál herní, dá se od návštěvníků čekat, že si tu a tam nějakou tu hru rádi zahrají. Proč jim tedy nedát na web několik jednoduchých karetních nebo deskových her, ve kterých si můžou proti sobě zasoutěžit? Takové obecenstvo je velmi dobrou cílovou skupinou pro reklamní kampaně relativně velkého množství inzerentů, kteří si reklamu za rozumnou cenu na prestižním serveru koupí. Na jeden velký zdroj peněž však stále zapomínáme...

Tím opomíjeným štědrým strýčkem, který měsíc co měsíc přispívá na běh serverů nemalou částkou, je marketingové oddělení. Hojně navštěvované firemní internetové stránky představují ve schopných rukou velmi silný propagační nástroj, který dokáže denně desetitisícům lidí vštěpovat do hlavy, že právě NHL 2002 je tím nejlepším hokejem a Red Alert 2 tou nejzábavnější RTS. Síla internetového marketingu sice není všemocná, používá se spíše jako vhodný doplněk k ostatním formám propagace, ale v žádném případě se nesmí podceňovat (pokud bychom se například my na BonusWebu rozhodli udělat svou komerční hru pro český trh a dát jí na stránkách opravdu velký prostor, dosáhla by i při průměrné kvalitě silně nadprůměrných prodejních výsledků – obecné povědomí o její existenci by udělalo své). NHL 2002 Kromě propagačních materiálů na oficiálních stránkách je nutné průběžně vydávat prostřednictvím webu nové addony a patche – tyto aktivity jsou pro změnu započítány v nákladech na vývoj hry.

Proč ale musí EA z ničeho nic propouštět tolik lidí kvůli nedostatečné výdělečnosti? Na tuto otázku dokážou přesně odpovědět snad jen manažeři Electronic Arts, my obyčejní smrtelníci můžeme jenom spekulovat o důvodech, které k tomuto razantnímu kroku vedly. Podle všeho nakazil Electronic Arts onen nezdravý optimismus, který se navenek projevil bezmyšlenkovitou expanzí ve snaze získat co největší podíl na on-line trhu. Ve chvíli, kdy přímé výdělky a marketingové peníze nemohly pokrýt náklady na provoz serverů a mzdy přibližně sedmi stovek zaměstnanců (a vyhlídka na zlepšení v rozumně krátké době neexistovala), musela firma přistoupit k drastickým škrtům. Podle všeho se ale propouštění dotklo pouze „neplodných“ oddělení (tedy zejména těch závislých na příjmech z externí reklamy a rozpočtu marketingu) – bylo by od EA velmi netaktické rušit chystané placené on-line hry, které podle všeho budou jedním z peněžních tahounů příštích pár let.

Již poněkolikáté během velmi krátké doby máme možnost vidět, jak drastické může být „probuzení“ z internetového boomu. Zdá se, že mottem internetového podnikání začátku jednadvacátého století bude „profit především – návštěvnost podružná“ – tedy heslo, které by ještě před takovými třemi lety vzbuzovalo mezi internetovými „rychlokvašky“ drancujícími rizikový kapitál optimistických investorů (tímto zdravíme všechny české špičkové hokejisty z NHL, kteří spekulacemi s „internetovými“ akciemi přišli o poměrně vysoké částky) soucitné úsměvy na tváři...

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Deset slibných her, které zapadly na herním svátku E3 2018

Satisfactory

Letošní E3 se nesla ve znamení velkých her, což se podepsalo na nedostatku pozornosti věnované menším projektům. Ori a...

Zaostřeno na fenomenální ukázku The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II patřila na letošní herní akci E3 k nejdiskutovanějším hrám výstavy. Studio Naughty Dog hru...

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.



Najdete na iDNES.cz