Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statistiky prodejů jsou zkreslené, ovlivňují tak dynamiku herního trhu

aktualizováno 
Oficiální žebříčky jsou založené pouze na prodejích v kamenných obchodech, a neodpovídají tak skutečnosti. Například na PC se většina titulů prodává převážně v digitálních distribucích a pro některé nezávislé hity vůbec krabicová verze neexistuje. Případně využívají model free 2 play.

Ilustrační fotografie krabicové verze World of Warcraft | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jak však upozorňuje Ian Dransfield ve svém článku pro Kotaku UK, hudební průmysl přitom digitální prodeje do statistik zahrnuje již deset let.

Statistiky z kamenných obchodů jsou výtečné například pro přehled o prodejích konzolí a doplňkového hardwaru. Některé z nejhranějších her jako DOTA 2 či Minecraft v žebříčku zcela chybí. DOTA 2 je totiž v základu zdarma a Minecraft se prodává především prostřednictvím internetového obchodu.

Problém však spočívá v tom, že přední digitální distribuce Steam, Xbox Live, Nintendo eShop a PlayStation Network prodejní čísla odmítají sdílet. Čísla mohou nabízet také vydavatelství, některé z nich však statistiky odhalovat nechtějí. Hrozí totiž, že tím prozradí úspěch her v méně saturovaných žánrech či překvapivý úspěch specifického obchodního modelu. Mohou to vnímat jako obchodní tajemství.

Podle nezávislého vydavatelství Paradox Interactive však existují důvěryhodné žebříčky, jenž společnost sleduje, a které jsou dostupné i veřejnosti. Jejich konkrétní jména však firma nezmiňuje.

Letní slevové akce na Steamu v roce 2014 potrvají jedenáct dní.

Obrázek z letních slevových akcí na Steamu. Řadu her v kamenných obchodech vůbec neobjevíte.

Statistiky z kamenných obchodů přitom zkreslují a vedou některé vydavatele k neustálému vývoji klonů. Právě to je údajným důvodem, proč vychází tolik stříleček a her s otevřeným světem. Jsou to totiž tituly, které se v kamenných obchodech dobře prodávají.

Statistiky zahrnující digitální prodeje by přitom mohly posloužit i zákazníkům jako upozornění na zajímavé nové tituly. Prodejům v kamenných obchodech totiž zpravidla vévodí hry s bombastickým marketingem, ale v digitálním světě úspěchu dosahují i menší nezávislé tituly, jejichž pověst se šíří především šeptandou.

Žebříčky vycházející z prodejů v kamenných obchodech také vytvářejí začarovaný kruh pro celý videoherní průmysl. Řada prodejců totiž do regálů umisťuje pouze několik nejúspěšnějších her a tím jejich pozici částečně udržují. Ze stávajícího systému tak profitují především vydavatelští giganti typu Activision.

Jediným řešením situace jsou tedy žebříčky, které budou zahrnovat i statistiky z digitálních distribucí. Jedině pak videoherní průmysl získá opravdový přehled o úspěchu her a zájmu o jednotlivé žánry.

Autor:




Nejčtenější

Left Alive
Sony oznámilo nové hry na PlayStation, některé potěší i PC hráče

Firma Sony oznámila na japonské výstavě několik nových her a remaků. Tím nejlákavějším jménem bude zřejmě nová střílečka Left Alive, kterou si zahrají i hráči...  celý článek

Half-Life 2: Classic
Fanoušci předělávají Half-Life 2 do enginu prvního dílu

Restaurovat starší hry do moderní podoby je v dnešní době poměrně obvyklé. Skupina fanoušků se však rozhodla vydat opačným směrem a legendární Half-Life 2...  celý článek

Dishonored: Death of the Outsider
Dokážete zabít boha? Recenze Dishonored: Death of the Outsider

Loni vydaná hra Dishonored 2 patřila k nejpozoruhodnějším titulům minulého roku. Není tedy divu, že jsme o ní neslyšeli naposled. V Death of the Outsider na...  celý článek

RuneScape
Venezuelané si v krizi přivydělávají lovem zelených draků

Kvůli vysoké inflaci si lidé ve Venezuele hledají nejrůznější alternativní metody obživy. Jednou z nich je i vydělávání prostřednictvím hromadění virtuálních...  celý článek

Wolfenstein: The New Order
KVÍZ: Poznáte hru jen podle části obrázku?

Nejnovější kvíz je určený pro fandy stříleček. Tentokrát to ovšem bude jiné. Poznáte převážně známé kousky jen na základě vykrojených částí obrázků?  celý článek

Další z rubriky

Mad Moxxi
Nejzajímavější bisexuální a homosexuální videoherní postavy

Není to tak dlouho, co jinak výtečná hra Persona 5 schytala kritiku za to, jak znázorňuje homosexuální postavy. Ne všechny videohry ale představují gaye a...  celý článek

Mafia
Mafia slaví 15 let, vývojář zavzpomínal na nelehký vývoj

Jak vznikala ta dodnes nejlepší herní gangsterka vzpomíná jeden z jejích vývojářů Roman Hladík.  celý článek

Kniha Masquerade od Kita Williamse
Největší podvod v dějinách videoher. Neuvěřitelný příběh hry Hareraiser

Lidé dnes mají často pocit, že se je výrobci videoher snaží jen podvést a vylákat z nich peníze. Ovšem nad neuvěřitelným příběhem počítačové hry Hareraiser z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.