Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Máme se bát o Bethesdu? Nejdražší herní transakce často skončily neslavně

Prodej Bethesdy Microsoftu doslova otřásl herním průmyslem a významně změnil rozvržení sil v nadcházející válce nové generace konzolí. Jak ukázala historie, významná finanční injekce ještě vývojářům automaticky nezajistí růžovou budoucnost.

Sedm a půl miliardy dolarů, za které byla Bethesda prodána, je spousta peněz i pro společnost velikosti Microsoftu. Jestli se tato investice vyplatila, ukáže až čas, minimálně z hlediska budování image šlo o správný krok, který ukázal, že by se Xbox v nastupující generaci konzolí rozhodně neměl podceňovat.

Otázkou ovšem je, jak Microsoft s novým týmem do budoucna naloží. Historie totiž zná mnoho případů, kdy navzdory spoustě vynaložených peněz zůstaly fanouškům jen oči pro pláč.

Electronic Arts jako pohřebiště talentů

A začít musíme u Electronic Arts, kteří se skupováním a následným zavíráním talentovaných studií nechvalně proslavili. Ne každého člověka se totiž podaří začlenit do organizační struktury mamutího korporátu a spousta zvučných jmen už dnes neexistuje, nebo je nuceno dělat jiné hry, než na jaké jsme od nich byli zvyklí. Označit Electronic Arts za ty špatné jednoznačně nejde, jak už to tak bývá, situace je daleko složitější.

Experimentální Spore se Electronic Arts nevyplatil.

Jako příklad si můžeme uvést společnost Maxis, autory slavných Sims a SimCity. Navzdory mnoha hitům na tom společnost nebyla v roce 1997 po finanční stránce zrovna nejlépe a odkoupení ze strany EA za 125 milionů dolarů ji de facto zachránilo. Pod jejich křídly pak vydali originální titul Spore, který byl vše, jen ne sázkou na komerční jistotu. Jenže experiment propadl, zakladatel Will Wright studio opustil a po průšvihu jménem SimCity se Maxis soustředí už jen na zlatou žílu jménem The Sims.

Mistři real-timových strategií z Westwood Studios měli ještě větší smůlu. Nepovedený čtvrtý díl Command & Conquer a střílecí odbočka Renegade se prodávaly tak mizerně, že studio, za které EA utratili 123 milionů dolarů, bylo už po pěti letech od transakce zavřeno. Stejný osud postihl i Pandemic (Saboteur), Visceral Games (Dead Space), Mythic (Dark Age of Camelot), Bullfrog (Magic Carpet) a mnohé další.

Nejzářivějším drahokamem v portfoliu EA jsou Bioware, za které EA v roce 2007 zaplatili 775 milionů dolarů. Loňský Anthem sice skončil fiaskem, nesmí se však zapomenout na to, že už pod křídly EA Bioware vyprodukovali takové klenoty, jako jsou Mass Effect nebo Dragon Age.

Zbrojení na konzolovou válku

Obří nákup Bethesdy je jen vyvrcholením dlouholeté snahy Microsoftu zajistit si pro nadcházející konzolovou válku co nejširší portfolio. A zatím je v tom dost úspěšný. V roce 2002 koupil za 375 milionů legendární studio Rare, které je nyní na koni díky překvapivě úspěšné onlinovce Sea of Thieves, daří se RPG specialistům z Obsidianu, jejichž Grounded a Outer Worlds se prodávají nad očekávání dobře. 

Více než samotné studio Mojang je pro Microsoft důležitá licence na Minecraft.

Vyplatila se i obří investice do Mojangu. Dva a půl miliardy dolarů pro autora Minecraftu Markuse „Notche“ Perssona sice v roce 2014 vypadalo až nesmyslně přehnaně, díky nehynoucí popularitě tohoto fenoménu se dá celá transakce vyhodnotit jako povedená. Z původního studia už ovšem nezůstal kámen na kameni a Microsoft se dokonce snaží značku od jejího autora úplně odstřihnout (viz náš článek).

Ale abychom jen nechválili, i redmondský gigant několik oblíbených studií nemilosrdně „zaříznul“, i když je předtím s velikou slávou za desítky milionů dolarů nakoupil. Minulostí už jsou například Lionhead legendárního Petera Molyneauxa, kteří se proslavili například sérií Fable, nebo Ensemble Studios, autoři kultovní strategie Age of Empires. Obě značky sice stále žijí, na nových dílech však už pracují jiné týmy.

Všechny si vás koupíme

Epic v posledních letech roste i díky čínským penězům.

Nejaktivněji si v posledních letech vede čínský gigant Tencent, který skupuje vše, na co mu padne zrak. Právě oni mají na svědomí nejdražší akvizici v herním průmyslu vůbec, když v roce 2016 za 8,6 miliardy dolarů koupili finské Supercell, autory mobilních hitů jako Clash of Clans nebo Clash Royale. 

Kromě toho jim patří i společnost Riot, provozující multiplayerové hity League of Legends a Valorant, či třeba norský Funcom (Age of Conan). Významný podíl mají i v Grinding Gear Games (Path of Exile), Platinum Games (NieR: Automata) a dokonce i v Epicu. Na vyhodnocení, jaký vliv má čínský kapitál na kreativitu zavedených studií, je zatím příliš brzy, zatím to však vypadá, že by z toho mohli hráči profitovat.

To samé se ostatně dá říct i o Microsoftu a Bethesdě. Pokud kreativní lidé dostanou volnou ruku při realizaci svých nápadů, může nám být vlastně jedno, pod jakou značkou hry vyjdou.

Bojíte se o Bethesdu?

celkem hlasů: 686
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 sobota 31. října 2020. Anketa je uzavřena.
Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední, slíbil Netflix

Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Prodej bytu 2+1 52 m2
Prodej bytu 2+1 52 m2

Nádražní, České Budějovice - České Budějovice 3
3 999 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...