Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mirror’s Edge před pěti lety nastartoval malou herní evoluci

aktualizováno 
Není třeba být první, stačí být nejzajímavější. To již v minulosti dokázala celá řada her. Vždyť Duna 2 nebyla první strategií hranou v reálném čase a Wolfenstein nebyl první 3D střílečkou. Stejně tak ani Mirror’s Edge nebyl první titul s akrobatickým pohybem známým jako parkour.

Exotická Faith je hlavní postavou titulu Mirror’s Edge.

Jenže působivý systém pohybu nebyl jediným přínosem hry. Titul se též pyšnil neotřelou grafickou stylizací, založenou na intenzivním využití bílé, sporadicky doplněnou o několik výrazných barev. Že titul nevyužil svůj potenciál, jsou si však vědomi i sami vývojáři.

Spojitost s Dear Esther

Vizuální pojetí hry pomáhal tvarovat Robert Briscoe. Tedy autor loňského, kritikou opěvovaného projektu, Dear Esther. Briscoe se k vývojářům z DICE připojil krátce po založení projektu.

Práce na hře totiž trvaly příliš dlouho a komplikovala je i nová technologie Unreal Engine 3. Hru tak bylo třeba vydat předčasně.

Ačkoliv Mirror’s Edge nebyl první parkourovou hrou, jistě je zatím nejvýraznějším představitelem žánru. Akrobatický pohyb ostatně zahrnoval již o rok dříve vydaný Assassin’s Creed. Ten však vývojáři v prvním díle zjednodušili na automatizované funkce, které příliš umu nevyžadovaly.

Mirror’s Edge tak vyčnívá zřejmě díky kombinaci neotřelého vizuálního stylu a doposud nejlepšího zpracování parkouru. Tedy alespoň v titulu hraném z pohledu první osoby. Podobné pohybové prvky se však později objevily v řadě dalších her. Zmínit lze například akce Brink i Battlefield 3.

Mirror’s Edge

Vývoj samotný se potýkal s řadou problémů. Ovlivnila ho například tehdejší novost technologie Unreal Engine 3, nešťastný outsourcing videí či uspěchané vydání hry. Co se naopak titulu povedlo, byla antiutopická atmosféra podobná Orwellově knize 1984. A také čistá, minimalistická grafika.

Vizuální stránku tehdy ovlivnil postup některých z grafiků, kteří rychle vytvářeli prostředí bez textur. To se tedy skládalo z bílých modelů bez materiálů a testovací obrázky tým okouzlily.

Z dovolené ze Španělska navíc ve stejnou dobu přijel hlavní výtvarník, kterého tehdy fascinovaly plasty a přivezl tak s sebou řadu referenčních fotek. Tým proto brzy cílil na čisté a elegantní vizuální pojetí.

Práce komplikovala světová technologie

Ačkoliv se vývojářské nástroje Unreal Engine 3 staly motorem řady herních hitů, během vývoje Mirror’s Edge byly ještě v plenkách. Ostatně vznikala teprve i technologická demonstrace v podobě Gears of War.

Engine tak zahrnoval například zastaralý systém světel. Vývojáři se proto obrátili na společnost Illuminate Labs, která na jejich žádost vytvořila nový systém známý jako Beast. Ten podobně jako ve skutečnosti počítal i odraz světla od barevných ploch, a vytvářel tak realističtější prostředí.

Mirror’s Edge

Vývojáři se při tvorbě prostředí inspirovali také v Half-Life 2. Tamní citadela po celou dobu naznačovala směřování cesty a za stejným účelem v Mirror’s Edge vznikl i mrakodrap The Shard. Ten je dominantou celého města a pozorovat v něm lze veškeré kamery.

A právě na jeho střeše i celá hra končí. Závěr se však stal terčem kritiky jako nepovedený. Ostatně sami vývojáři připouští, že výsledek měl vypadat jinak. Hráče měli na místě původně pronásledovat nepřátelé, on měl zase nahánět helikoptéru a vykopnout z ní jistého darebu.

Jenže projekt se při své riskantnosti stal příliš nákladným a objevily se tlaky na jeho urychlené vydání. Společně s tím vývojáři museli například přidat akci do doposud klidných úrovní. Jeden den prý určitá mapa představovala klidnější pohybovou pasáž, druhý den se v ní objevilo plno odstřelovačů. Zapomínalo se však hledět na dynamiku celku.

Mirror’s Edge

Závěr vývoje též ovlivnily práce na Battlefield: Bad Company 2 a Battlefield 3. Většina vývojářů se totiž přesunula právě do týmů pracujících na těchto titulech. Ve výsledku tak vznikl titul, který místo síně slávy zavítá jen do spolku nadprůměrných.

S jistou pravidelností se však šeptá o vývoji druhého dílu, který by chyby předchůdce měl napravit. A hráčům by tak konečně mohl nabídnout to, čím měl být již díl první.

Autor:




Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Další z rubriky

SNES Classic Mini
Skvělý dárek pro každého (chlapa)? Retro konzole SNES Mini

S retro konzolí SNES Classic Mini se vracíme do devadesátých let a éry 16bitů. Většina z 21 předinstalovaných her však není jen pro nostalgiky, jsou skvěle...  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.