Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

DOOM navždy změnil herní svět, v prosinci oslavil dvacet let

aktualizováno  23:59
Původně to měla být střílečka na motivy filmu Vetřelec. Vývojáři z id Software však pro DOOM nakonec zvolili kombinaci sci-fi a démonické tematiky. Ve výsledku tak nabídli vskutku neotřelý a velmi krvavý titul. Ten brzy dobyl herní síň slávy a vyvolal i notnou dávku kontroverze.
Na klasickou akci z prvních dvou dílů DOOMu by měl navázat čtvrtý díl. Vývojáři však zatím prozradili jen, že hra vzniká.

Na klasickou akci z prvních dvou dílů DOOMu by měl navázat čtvrtý díl. Vývojáři však zatím prozradili jen, že hra vzniká.

DOOM byl původně jen název připravované technologie, která měla pohánět příští hru od id Software. Hlavního programátora Johna Carmacka k tomu inspiroval film Barva peněz z roku 1986. Tom Cruise v něm na kulečník dorazí s obalem na speciální kulečníkové tágo. A na otázku, co v obalu nese, reaguje povýšeneckým úsměvem a slovem doom (zkáza).

Carmack na enginu pohánějícím DOOM začal pracovat již během roku 1992. Společnost tehdy dokončila kritikou opěvovanou akci Wolfenstein 3D a vývojáři se rozdělili na dva týmy.

Jednu část představoval John Carmack, který prozkoumával nové technologické možnosti; druhou pak zbytek vývojářů. Ten totiž pracoval na pokračování Wolfensteinu známém jako Spear of Destiny. A to nové technologie nepotřebovalo.

Doom

Hlavní programátor tak v mezičase vytvořil Shadowcaster engine, který byl jeho prvním krokem směrem k vývoji DOOMu. Mezi nové funkce Shadowcasteru patřilo například ztlumující se světlo a strop i podlaha potažené obrázky. Tuto technologii následně využila společnost Raven Software k vývoji hry Shadowcaster.

Mezikulturní dopad

Jedna z mnoha oblíbených modifikací DOOMu nabídla i Star Wars tématiku. A traduje se, že její popularita přiměla George Lucase zavelet k vývoji střílečky Dark Forces. Tedy povedené akce právě ze světa Star Wars.

Carmack však pokračoval ve výzkumu a nový engine brzy nahradil mnohem mocnější technologií. Jednalo se pochopitelně o DOOM engine, který podporoval dynamická světla a stěny s jinými než pravými úhly. Nová technologie však vývojáře z id Software vedla k rozepřím.

Tehdejší kreativní ředitel Tom Hall toužil po dalším dílu hopsačky Commander Keen. Zbytek týmu však upřednostňoval graficky náročnější titul. Vývojáři totiž novou technologii dychtili využít naplno.

Debaty o směřování příštího titulu se tak na čas přiklonily k zakoupení licence pro vývoj hry ze světa Vetřelce. Tým tehdy jednal i s majitelem filmové značky, kterým je společnost 20th Century Fox. Brzy se však shodl, že by licence příliš omezila směřování budoucího titulu.

Doom

Je to jako v pornu

Hru tak raději zasadili do nového sci-fi světa, ve kterém jediný mariňák musí zachránit svět před invazí démonů z pekel. Tom Hall následně začal vytvářet podklady známé jako Bible Doomu. Ta obsahovala detailní příběh a jasné směřování hry.

Nakolik se bible skutečně stala předlouhou hry, se vývojáři zpětně neshodují. Jisté však je, že se výsledný titul od Hallova konceptu lišil. Carmack tehdy bibli odmítl se slovy, že je zbytečně detailní. "Příběh ve hře je jako příběh v pornu. Očekává se, že tam bude, ale není až tak důležitý," prohlásil.

John Romero, který byl druhým významným vývojářem v id Software, však na bibli vzpomíná jinak. Dokument prý obsahoval jen úvodní směřování příběhu, různé roztříštěné poznámky a ilustrační obrázky. Podle Romera tak vývojáři z bible skutečně vycházeli.

DOOM však ve výsledku nabídl přímočarou akci s minimálním množstvím příběhu. Titul stejně jako v bibli začíná na vojenské výzkumné základně a hráče zavede až do samotného pekla.

Doom

Oproti původnímu konceptu však úrovně nebyly propojené drahou, která by mezi nimi umožňovala volný pohyb. Svobodné přesouvání mezi mapami vývojáři z id Software nabídli až v roce 1997. A to se střílečkou Quake 2.

Podoba herní náplně ostatně i během vývoje prošla značnou evolucí. V prvních verzích titul zahrnoval skóre a tři životy, autoři hry se však později rozhodli soustředit na čistokrevnou akci. Počítání bodů tak raději odstranili a život již reprezentoval jen jeden panel o maximální hodnotě 200 %.

Změny též neminuly ani ultimátní zbraň BFG 9000, jejíž zkratka značí Big Fucking Gun. Ta původně střílela řadu barevných projektilů, a připomínala tak spíše plasmovou pušku. Vývojáři se však pojetí rozhodli změnit a výsledkem byla zbraň likvidující vše v dohledu.

Alespoň pro jednu oblast herního vývoje se však bible stala zásadní. Docenil ji skladatel Bob Prince, který pro hru komponoval hudební doprovod. Ačkoliv Prince přiznává, že hra většinu konceptů z bible nevyužila, skladateli pomohla definovat náladu hudebního doprovodu.

Doom

Výjimečný projekt vyžadoval i výjimečné nástroje a postupy. Ačkoliv významná část herní grafiky vznikala přímo na počítači, vývojáři též využívali fotografie a modely ze skutečného světa.

Některé z postav například hlavní grafik Adrian Carmack vymodeloval z hlíny a vyfotil. Tímto způsobem vznikl třeba kyberdémon, pekelný baron či ústřední mariňák.

Některé herní zbraně pak vývojáři nakoupili v hračkářství a následně převedli do hry. Mezi ně se řadí například základní pistole či jednohlavňová brokovnice. A ruce, které třímají zbraně, jsou jednoho z vývojářů.

Vražedný simulátor

Nejznámější kontroverzí spojenou s DOOM byl masakr na střední škole v Columbine. Její studenti Eric Harris a Dylan Klebold tehdy zastřelili třináct osob. A řada lidí čin spojovala s jejich zálibou v hraní DOOMu. Pozdější analýzy však spojitost vyloučily. Ke střelbě navíc došlo jen kvůli špatně sestavené bombě, kterou se dvojici nepodařilo odpálit.

Umožnil boom amatérské scény

DOOM sice nebyl první střílečkou se síťovou hrou, rozhodně však byl "tou střílečkou", která síťové zápolení pomohla proslavit. První díl nabízel souboje až čtyř hráčů a podle pamětníků významně zatěžoval firemní sítě řady společností. A pojem Deathmatch (boj na život a na smrt) pochází právě z tohoto titulu.

Zásadním přínosem DOOMU byla též jeho modifikovatelnost. Zatímco Wolfenstein svůj obsah zabudovával přímo do exe souborů, DOOM nabídl speciální datové soubory WAD. Upravovat hru tak bylo daleko jednodušší a okolo titulu se sdružila ohromná komunita kutilů.

Během let díky tomu vznikly přehršle nových map, monster i všemožných modifikací. A právě z řad amatérských vývojářů řada společností dodnes rekrutuje nové zaměstnance.

Doom

Obchodní model byl inovativní

Jak už tak u vývoje kvalitních her bývá zvykem, ani DOOM nedodržel původní datum vydání. Ačkoliv měl být k dispozici na podzim roku 1993, světlo světa spatřil teprve 10. prosince.

K následnému úspěchu hry napomohla i kombinace obchodního modelu a prodejní strategie, kterou vytvořil Jay Wilbur. Titul využíval obchodního modelu shareware, ve kterém bylo několik kapitol k dispozici zdarma a zbytek hry bylo možné odemknout za jednorázový poplatek.

Takový obchodní model se ostatně id Software osvědčil již s tituly Commander Keen a Wolfenstein 3D.

Wilbur však obchodní model obrátil naruby. Prodejcům totiž umožnil shareware verzi prodávat. Výměnou za to však žádal, aby hru propagovali za vlastní náklady. Obchody se tak postaraly o reklamu i distribuci titulu a vývojáři těžili z prodeje plných verzí.

Doom

Podle aktuálních odhadů se DOOM objevil na více než deseti milionech počítačů. A prodalo se přes milion plných verzí. Tehdejší prodejnost tedy lze považovat za solidní úspěch i se současnými astronomickými rozpočty.

DOOM každopádně na řadu let určil směřování stříleček. Odstranil počítání skóre, definoval zbraňové archetypy a proslavil síťové zápolení. Ještě několik let po vydání se ostatně střílečkám přezdívalo doomovky. A hra je i devatenáct let po zveřejnění stále populární. Tedy alespoň v některých kruzích.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední slíbil Netflix

Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...