Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Project Nomads – vítejte ve snu!

  12:00aktualizováno  15. února 2003 11:54
Po menších problémech konečně vychází jedna z nejoriginálnějších a bezesporu graficky nejlepších her letošního roku. Project Nomads spojuje dohromady akci i trochu strategie v úžasné atmosféře létajících ostrovů, techniky spojené s magií a mocných nomádů plujících mezi mlhavými parami vzdušného světa.

Project Nomads O hře Project Nomads, která se mezi letošním přívalem her řadí k těm nejoriginálnějším a graficky nejlepším, toho bylo napsáno víc než dost. Prvotní dohady o tom, do kteréhože žánru ji vlastně zařadit, se ukázaly jako zbytečné. Project Nomads je tak ojedinělý titul, že jej nelze zaškatulkovat ani do slov “mix akce, strategie a RPG”. Spíše by se hodilo označení 3D akční strategie, které hru nejlépe vystihuje a bylo použito pro geniální a dodnes v lecčem nepřekonanou šílenost Sacrifice.

Project Nomads je zasazena do úžasného a fantastického prostředí létajících ostrovů vznášejících se kdesi ve výškách. Původní svět byl zničen, zbyly po něm jenom kusy plovoucích skal a vzpomínky na tajemné mistry stavitele. Jejich nástupci jsou nomádi, bytosti podobné lidem. Jedni takoví nomádi, tři kamarádi Susie, John a Goliath, se dozvěděli o ostrovu ukrývajícím cenné artefakty a informace z původních dob. O tom ví i sebranka roztodivných zmechanizovaných potvor, vystupujících pod označením Sentinels, a zabrání hlavním hrdinům v jeho objevení, a dokonce dva z nich zajme. Ten třetí (který to bude, záleží na výběru na začátku hry) ztroskotá a po vzpamatování se najde ducha velmi starého mistra stavitele. Jako dík za osvobození přenechá svému zachránci celý ostrov a obdaruje ho schopností stavět budovy. Brzy hrátky s magií a vznášení se Project Nomadsv úchvatném světě plném novodobých nomádů a jejich ostrovů přerostou v zničení všeho zlého a záchraně svých dvou kamarádů.

Zápletka hry je rozehrána do všech detailů a drží člověka v napětí až do konce. Nemalý podíl na tom má skvělá, přímo dokonalá atmosféra tajemného světa oblak, techniky, energie a nomádů, zkombinovaná s obrovskou originalitou. Hlavní postava viděná z pohledu třetí osoby umí díky artefaktům stavět budovy na svém ostrově. Co jeden artefakt, to jedna struktura. Artefakt lze buďto využít ke stavbě, nebo jej nejlépe dát dohromady s jiným a tím získal lepší verzi původní budovy. Plac na ostrově je dost omezený na to, aby se na něj vešel maják, pohon, elektrárny k získání energie, obranné věže, hangár a pár dalších drobností. Po zničení některých struktur z nich původní artefakt vypadne, nicméně artefakty na stavbu těch vyspělejších s jejich destrukcí nenávratně mizí. Při vylepšování svého ostrova člověk musí myslet dopředu, aby si náhodou nezastavěl místo pro budovy, které získá později. Je tady možnost úmyslného zboření, ale jak bylo řečeno, nejde jej použít u těch lepších vymožeností. A jak získat artefakty? Někdy se objeví přímo v akci, mnoho se jich nalézá na ostrově jménem “Grey Market”, který nomád mezi prvními misemi navštěvuje. Je na něm také mašinka pro kombinování artefaktů a hlavně majitel ostrova i fousatý, poloprůhledný mistr stavitel. Oba slouží jakožto postavy zadávající úkoly a rozvíjejí příběh.

Project Nomads Budov obecně není mnoho a místa na prťavém ostrově stejně není na rozdávaní. Nejdůležitější stavba, jakýsi maják, reprezentuje zdraví ostrova; je-li zničen, ostrov padá i s ním. Druhou nezbytnou součástí je vysoká štíhlá struktura, díky níž ostrov pomalu pluje vzduchem. Nikoliv ale libovolným směrem, nýbrž po přesně vymezených přímkách. Ostrov se hýbe jen po navigačních bodech, pohyb mimo ně není možný. K budování a stavění letadel slouží roztodivná energie pohybující se všude kolem. Získává se z gigantických větrných mlýnů, podivných plachet, které nejdou k ničemu přirovnat, nebo z továren, jež mění okolní skaliska v modroučké energetické proudy. Dále jsou tu obranné věže různých druhů, hangár pro jedno letadlo a pár podpůrných budov. Paleta staveb je přímo závislá na zvolené postavě. Rozdíly nejsou velké, v podstatě jde jen o vzhled, ale třebas letadlo křehké Susie je rychlejší a slabší než tvrdě vypadající, technicky dokonalé vznášedlo Goliathe.

Náplň misí v Project Nomads by se dala rozdělit do dvou částí – boje mezi ostrovy a pobíhání s hlavní postavou, nejčastěji při setkání s ostatními nomády či průzkumu okolních oblastí. Typicky válečné chvilky ve hře vypadají neuvěřitelně; bombardéry shazují pumy, kolem nich krouží dvouplošníky a do nich valí energetické výboje vypálené z obranných věží. Do boje Project Nomadssvítí bizarní slunce a mraky se valí skrze hořící tři tyčinkovité spletence představující maják a letadla sebevražedně nalétávají do těžce vydechujících větrných mlýnů. A mezitím chudák nomád běhá sem a tam, opravuje své budovy a občas se přímo ujme palby. Věže i vlastní letadla se sami starají o dotěrné nepřátele, chybí ale jakékoliv nastavení chování a určení, koho mají zničit. Občas se proto hodí ovládat věže manuálně a kosit okolí sám nebo převzít letadlo a proplesknout nepřátele z výšky. Ostatně některé úkoly jsou na tom přímo postaveny.

Náplň misí je vcelku různorodá, tedy alespoň v první polovině hry. Někdy stačí proletět údolím plným vzducholodí, jindy zlikvidovat nepřátelské ostrovy, ubránit se obrovskému náporu nebo pilotujíc letadlo se dostat za nepřátelské linie. Úkoly jsou protkány překvapivými momenty, dějovými zvraty a četnými rozhovory. Bohužel to celé na úkor svobody volby, která je nulová. Mise jsou příliš lineární, nomád musí dělat přesně to, co se od něj žádá. Jednou například nepřátelé z ničeho nic přepadnou základu, na níž měla původně proběhnou generální rekonstrukce nomádova ostrovu. Ať do nich člověk pálí jakkoliv přesně, nejdou zničit, protože to příběh prostě neumožňuje – situace dopadne tak, že nepřátelé si odvezou nomádův ostrov a on může akorát chytat dopadávající pumy. Vytknout by se dal taky malý spád hry. Příběh vyprávěný prostřednictvím zhruba dvacítky misí Project Nomadsby mohl být strhující, kdyby zbytečně nebyl bržděn nesmyslnými úkoly (třeba deset minut bezmyšlenkovitě létat mezi skalami) a leckdy přehnanou obtížností.

Hlavní postava kromě pohybu a rozšiřování svého ostrova umí po získání určitých speciálních artefaktů létat a kouzlit, byť ve velmi omezené míře. Občas se člověk musí tváří v tvář ubránit nepřátelům, to jsou ale zřídkakdy viděné momenty. Stavění budov a vůbec veškeré akce kromě pohybu se dějí prostřednictvím myši, rozhýbaní obstarává klávesnice. A někdy to je docela fofr, pelášit z jednoho konce na druhý, opravovat, ovládat věže, kouzlit zničené budovy a ještě stíhat sledovat nalétávající bombardéry. Ovládání se staví na stranu nepřítele, protože není zrovna jednoduché, leč zvyknout se na něj dá.

Technické zpracování je suverénně jedním z nejlepších, jaké se mezi letošní snůškou her urodilo. Stejně jako před dvěma lety Sacrifice předvedlo neskutečný vizuální zážitek díky unikátnímu designu potvor a celého světa, tak i Project Nomads působí na smysly a vypadá bombasticky. Atmosféra létajících pevností člověka totálně pohltí, autoři stvořili Project Nomads přenádherný unikátní svět. A nejde jen o létající hejna ptáků, stromy hýbající se ve větru, stínování v reálném čase, ale hlavně o siluety bizarních staveb na skaliscích a zvláštní létající stroje deroucí se přes kouře plujících mraků. Občas se člověk nechá totálně pohltit atmosférou a jen tak stojí a dívá se na paprsky slunce, jak si razí cestu a vrhají stíny na ve větru se pohybující trávu. Zvuky dotvářejí celkovou úžasnou atmosféru, snad jen namluvení postav mohlo být lepší. Mimochodem, hra je vystavěna na enginu Nebula Device, který je k dispozici zcela zadarmo.

Project Nomads je zcela ojedinělá hra, která dokazuje, že nápadů k tvorbě originálních titulů je ještě spousta. Ve srovnání s hrou Sacrifice, s níž ji pojí mnoho společných prvků, se ale krčí o jeden stupínek níže. Občas nudné a opakující úkoly by ani tak díky skvělé atmosféře nevadily, kdyby misí nebylo tak málo, že dohrání hry je otázka třiceti hodin. K tomu se připočítávají drobné chybky (například nemožnost nastavit ovládání) a silná linearita. Tak či onak Project Nomads rozhodně stojí za vyzkoušení…

Project Nomads
Výrobce: Radon Labs
Vydavatel: CDV Software Entertainment AG
Distribuce v ČR: není rozhodnuto
Stáhněte si: demo, screenshoty, trailer
Oficiální homepage: www.project-nomads.com
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 64 MB RAM, 32 MB 3D karta, 850 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 128 MB RAM, 64 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Geniálně originální, graficky dokonalá akce s několika málo strategickými prvky. Po čase trochu stereotypní, místy bez spádu, ale jen málokdo nepodlehne její atmosféře.
Hodnocení 75%

Autor:


Témata: Letadlo, software


Nejčtenější

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Další z rubriky

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.