Project Nomads - originální mix

  • 4
Čas od času se urodí hra, kterou nelze napasovat do definice tradičních žánrů a nedá se nikam zařadit. Jeden takový titul je 3D akční strategie Project Nomads, hra zasazená do fantastického a magického světa létajících ostrovů, kočovných nomádů a mágů. To vše v báječné grafice a s neopakovatelnou atmosférou.

Project NomadsTu a tam se objeví hra tak originální, nápaditá a myšlenkově geniální, že nezapadá do rysů těch žánrů, které známe. Dříve třeba Dune 2, přestože i před ní existovaly realtimové strategie, inspirovala vývojáře ke vzniku stovek jejích kopií. V současnosti se originální hry hledají těžko, natožpak takové, díky nimž by vznikla nová kombinace žánrů. Pár případů by se našlo, třebas zkratka RPS je dnes už dostatečně známá. Ale co takhle 3D akční strategie? Jestli jste nehráli Sacrifice, geniálně nápaditou hru s vynikajícím příběhem a fantastickou hratelností, asi vám to nic neřekne.

Přibližně rok od vydání tohoto titulu byla oznámena hra Project Nomads, která vyhází z principů Sacrifice a z níž se časem vyklubala očekávaná pecka. Němečtí vývojáři z Radon Labs zasadili svůj výtvor do fantastického světa zahaleného mlhavými parami vzdušných oblak. Mezi nimi se prohánějí jakési létající ostrovy, jediná pevná půda zbylá po katastrofě na planetě. Hlavní hrdina, jeden ze tří kamarádů, kteří brázdili oblohu ve svých létajících strojích, když byli napadeni, ztroskotává na jednom malém ostrově. Po krátkém průzkumu narazí na místo, kde byl před dávnými časy uvězněn tajemný mistr stavitel. Jako dík za osvobození přenechá svému zachránci celý ostrov a obdaruje ho schopností stavět budovy. Brzy hrátky s magií a vznášení se v úchvatném světě plném novodobých nomádů a jejich ostrovů přerostou Project Nomadsve zničení původců katastrofy a jejich přisluhovačů a záchranu dvou kamarádů.

Příběh hry si můžete prožít v roli jedné ze tří postav; jak by se dalo čekat, každou nese děj trochu jiným směrem a používá svou unikátní taktiku a kouzla. Základem jakýchkoliv pozdějších přestřelek a bojů je váš ostrov, kus jakési létající skály. Vaše postava, viděná z pohledu třetí osoby, ovládá zvláštní schopnost stavět budovy pomocí artefaktů. Každý artefakt představuje konkrétní stavbu. Artefakty na základní budovy se dají sehnat bez problémů, ale s pokročilými stavbami je to horší. Některé získáte od jiných nomádů směnou, další pak zničením nepřátel a jejich okradením. A ty nejlepší věcičky jsou dostupné až po zkombinování několika základních artefaktů.

Budov není mnoho a místa na prťavých ostrovech stejně není na rozdávání. Hlavní stavba, jakýsi maják, reprezentuje zdraví ostrova; je-li zničen, ostrov padá i s ním. Druhou nezbytnou součástí je vysoká, štíhlá struktura, díky níž se ostrov může pomalu hýbat a plout vzduchem. K budování a stavění jednotek je potřeba energie. Získává se z gigantických větrných mlýnů, slunečního zdroje nebo z továren, jež mraky mění v modroučkou energii. Dále jsou tu hangáry pro konstrukci letadel, obranné věže různých druhů a pár dalších podpůrných Project Nomadsa speciálních budov.

V průběhu hry se svým ostrovem létáte, přesouváte se do jiných oblastí a plníte rozmanité úkoly. V Project Nomads nenajdete žádné brífinky, ani nic podobného. Úkoly vám zadávají různé postavy, často přiletíte k jinému ostrovu a komunikujete s ostatními. Vaše postavička krom stavění ovládá i pár základních bojových a podpůrných kouzel, bez kterých by se jen těžko daly osobně přepadávat ostatní ostrovy a krást cizí artefakty. Hlavní hrdina dokáže také ovládnout své stroje a obranné věže. Když k nějaké přiběhnete, můžete si palbu z kulometů, kanónů a všeličehos jiného vzít na svá bedra. Podobný princip funguje u hangárů. Každý pojme maximálně jeden stroj, vy se do něj můžete vtělit a střílet i lítat, jak se vám jen zlíbí. Svou postavu ovládáte jako v nějaké 3D akční hře viděné z pohledu třetí osoby (až na stavbu budov, kdy se kamera přepne do výše, abyste měli přehled, co kam umístit), někdy proto bývá v bitvách frmol. Musíte průběžně opravovat poškozené budovy, přebíhat sem a tam, vystřílet pomocí letadel nepřátele a ještě k tomu stíhat spoustu dalšího. Ovládání je ale velmi jednoduché a po menším tréninku není problém všechno zvládnout.

Možností vtělit se do letadel a věží se hra kapku přesouvá do akčnějšího ladění; navíc se s ostrovem nedá plout kamkoliv, ale jste Project Nomadsčástečně omezeni navigačními body. Mohlo by se proto zdát, že strategie se vypařila pryč. Nicméně v Project Nomads je strategických prvků víc než dost. Třebas bojovat se dá různě. V případě, že máte silné věže, je nejlepší přiletět k nepřátelskému ostrovu co nejblíže a kosit jej zblízka. A jestli na druhou stranu vlastníte spoustu artefaktů na stavbu hangáru, je vhodnější dočasně demontovat nepotřebné struktury, aby uvolnily místo, a dát se do budování letadel. Nejrůznější vzducholodě, podivné dvouplošníky, bombardéry a další rozmanité stroje nadělají slušnou paseku, aniž by byl ostrov v bezprostředním ohrožení. Letadýlka ale mají omezený dolet a nelze tudíž pořádat nálety do příliš vzdálených míst.

Grafiku a technické zpracování nelze označit za dobré, ani za skvělé. Stejně jako před dvěma lety Sacrifice předvedlo neskutečný vizuální zážitek díky unikátnímu designu potvor a celého světa, tak i Project Nomads působí na smysly a vypadá bombasticky. Atmosféra létajících pevností člověka totálně pohltí, autoři stvořili přenádherný svět, který po grafické stránce v současnosti představuje absolutní špičku. A nejde jen o létající hejna ptáků, stromy hýbající se ve větru, stínování v reálném čase či změny denních dob a počasí, ale i o siluety bizarních staveb na skaliscích či zvláštní létající stroje podobné představám Julese Verna. Rozverné počasí s sebou přináší i vlivy na strategii – blesky prskající v bouřkách mohou zasáhnout budovy, rychlé větry odchýlí letadla z jejich směru a husté, okem neproniknutelné mraky poslouží jako úkryt před dotěrnými nálety. Project NomadsNe moc vyladěná demoverze k bezproblémovému hraní při plných detailech v rozlišení 1024x768 potřebuje alespoň GeForce 3, procesor přes 1,5 GHz a 512 MB RAM. Minimální požadavky pro finální verzi pak hovoří o GeForce a procesoru 450 MHz.

Právě ona nedávno vydaná hratelná demoverze ukázala, že Project Nomads zajisté bude jedna z nejoriginálnějších her letošního roku, a možná také jedna z nejlepších. Dříve se zdála spousta věcí jako neuskutečnitelná pohádka a hra mohla připomínat nesmyslnou splácaninu. Po vydání dema je však jasné, že výsledek bude úplně jiný. Project Nomads uchvacuje tím, co kdysi předvedla hra Sacrifice – obrovskou originalitou, hratelností, báječnou grafikou se zvláštními i bizarními prvky a především unikátním světem, do kterého se hráč naplno ponoří a vše si báječně vychutnává. Finální verze s podporou multiplayeru přiletí nejpozději do konce tohoto roku, v Německu se dočkají už 27. září a datum vydání pro Xbox bylo stanoveno na počátek roku 2003.


Témata: Xbox