• Obrovský výběr schopností a zbraní
  • Manhattan se spoustou lidí a dopravy
  • Místy nevyrovnaná obtížnost
  • Po čase lehce stereotypní

Zdařilá rubačka, která hráče zabaví na poměrně dlouhou dobu. Škoda horší grafiky. Zejména na odreagování vhodná záležitost.

Prototype Xbox 360

Ulice New Yorku se poslední dobou sPrototype Xbox 360taly pro vývojáře zlatým dolem, zvláště pokud se do koktejlu volného pohybu po městě přidá nějaká ta omáčka navíc, ať už to představuje cokoli. Radical Entertainment za sebou navíc mají slušnou řádku titulů, z nichž si bezesporu odnesli nespočet zkušeností s podobným herním stylem, které nyní vysypaly do mixeru spolu se sandboxem, Manhattanem, hektolitry krve a násilí. A co z toho vzniklo? Prototype.

S velkou silou přichází velká zodpovědnost, řekl kdysi Spideymu jeho strýc, a určitě měl pravdu. Alex Merser, hrdina recenzovaného titulu, ale na podobné kecy kašle z vysoka. Ono by nejednomu člověku pocuchalo náladu, pokud by se probral v márnici a z rukou mu na požádání rašily pařáty. První, a zde bohužel i jedinou věcí, kterou se Alex pokusí zjistit, tak bude důvod podobné mutace a především kdo za tím vším stojí. A bude to cesta značně zapeklitá, dokonce mírně chaotická.

Obludy zabíjejí po desítkách, tisíce lidí běhají a ječí, tanky a helikoptéry víří vzduch kulkami a mezi tím vším běháte vy.

Příběh Prototype Xbox 360je vyprávěn sice originálním, ale neuvěřitelně matoucím způsobem. Prvních několik minut ochutnáte všechny své schopnosti v plné síle a budete jen zírat, co se to na ulicích děje. Obludy zabíjejí po desítkách, tisíce lidí běhají a ječí, tanky a helikoptéry víří vzduch kulkami a mezi tím vším běhá Alex a snaží se přijít na to, jak ovládát to černé a obrovské, co mu raší z těla. Navíc hned, co na to příjdete se příběh přesouvá o 18 dní zpět a vy nemáte nic. Nic, než možnost slajdovat mrakodrapy, skákat mezi domy a dávat tečky mezi oči. Zde se teprve začíná rozvíjet příběh a po celých 18 dní budete nejen hledat stopy o tajemné konspiraci a viru, který pomalu užírá celý Manhatten, ale především původ toho všeho a možnou záchranu pro sebe sama.

Pokud by se našla jedna věc, kteroPrototype Xbox 360u se Prototype může chlubit, rozhodně by to byla pohlcující vlna schopností a dovedností, jež si během hry odemykáte a střádáte dle své potřeby. Mutace vám totiž dovoluje nespočet kousků, jež se dělí na třídy. Budete si tak rozvíjet své pohyblivé schopnosti, sílu, vaše vlastní zmutované zbraně všech druhů a velikostí (nože, meče, kovadliny a bůh ví co ještě) a samozřejmě speciální útoky, vylepšování zdraví a výdrže a maskování, bez kterého se později prakticky neobejdete. Je toho hodně, možná až příliš. Na druhou stranu ke konci hry pochopíte původ každé mutace a jejich využití v akci, takže si pak budete pečlivě vybírat mezi delším skokem či mocnějším úderem. Vše je na vás, nic však není zadarmo.

PlnPrototype Xbox 360ěním příběhových misí, misí nepovinných i obecným chaosem nastoleným ve městě dostáváte body, které poté utrácíte ve zmíněném stromě talentů a schopností. Čím brutálnější budete, tím více bodů získáte. Prototype si na nic nehraje a nabízí jednu z nejbrutálnějších akcí, které můžete v současnosti spatřit na obrazovkách. Volný pohyb po městě a velmi realistické ztvárnění města i Alexe samotného pak dokáží navodit pocit absolutní moci, o který hře rozhodně jde.

Kromě zmutované verze parkouru, který Alex ovládá pro pohyb ve městě se později naučíte ovládat i tanky a vrtulníky, díky čemuž se titul trochu více přiblíží sérii GTA. Abyste však přežili a měli možnost si podobné kousky vychutnat, musíte jíst. A tím myslíme vše, co se vám dostane pod ruku. Alex má totiž schopnost pohltit jakoukoli postavu, čímž si nejen doplní zdraví, ale získá i její talent. Obyčejní oPrototype Xbox 360byvatelé tak poslouží pouze jako potrava, důležité postavy a především ty označené v misích vám pak darují i své schopnosti spolu s krátkými filmečky, kterými si dopňujete pavučinu paměti a získáváte nové poznatky o tajemném viru, zlé organizaci a plánu o zničení celého města.

I přes možnost doplňování zdraví téměř kdekoli a kýmkoli je hra na své poměry často dost nevyrovnaná a chce to čas, než si zvyknete na neustálé úniky, ničení a převtělování do poslední skomzumované oběti, abyste se vyhli podezření. Jakmile totiž ve městě spácháte něco, co vás prozradí jako mutanta, půjdou po vás všichni. A tím myslíme naprosto všichni. Ve smršti kulek se ještě dá utéct, pokud ale nebudete dostatečně rychlí a vojáci si přivolají posiPrototype Xbox 360ly s vrtulníky a tanky, jež vás sledují po městě, máte zaděláno na velký problém. Rakety totiž létají ze všech stran a občas se ani nestihnete postavit na nohy a nastupuje červená obrazovka. V takové situaci je nejlepší vzít nohy na ramena a utíkat tak dlouho, dokud se nebudete moci v klidu převtělit a vojáky setřást. Každý pokus o rychlou konzumaci ubožáků na ulici pro ždibíček zdraví navíc končí raketou do ksichtu, proto tu opravdu moc možností nenajdete.

Manhattan překypující životem

Pokud se vám někdy zdálo město v GTA IV velice živé, originální a vůbec realistické, v Prototype budete nejspíše příjemně překvapeni. New York zde možná postrádá takové detaily, není pestrobarevný ani plný gangů, zcela jistě je ale jeden z nejnacpanějších, jež se dají ve hrách zažít. Najednou se vám totiž na obrazovce objeví davy lidí i kolony aut a to vše ve zcela stabilním framerate. I přes možnost skákat mezi střechami si tak často zkrátíte cestu přes ulice, protože jsou jednoduše živé. Virus požírající město se navíc realisticky projevuje na obyvatelích, budovách i celkovém chaosu a je působivé sledovat proměnu města.

I přes dobrý dojem z výtvarného stylPrototype Xbox 360u a prezentace je grafická stránka spíše průměrná. Animace Alexe jsou brilantní a je radost už jen běhat po městě a skluzovat po stěnách, textury samotného města už jsou ale lehce rozmazané a dohled je značně omezený. Po půl kilometru se totiž domy zahalují do modravé (případně červené) mlhy. Prototype se ale o vysokou laťku nesnaží a nabízí především divokou akci a neuvěřitelně brutální hody, které jednoznačně splňuje. Chaos, krev, výbuchy i všeobecný zmatek na ulicích jsou jako vystřižené z katastrofických filmů a celkovou atmosféru si zamilujete. Pokud nedáte na oslnivou grafiku, budete spokojeni. Mnohem více mně zaujala hudba, která hře velmi sedne a depresivní tóny vás budou provázet všude, během soubojů pak graduje metalová smyčka, která dodává akci ještě více šťávy.

Prototype se povedl. Nabízí svižnou a brutální akci okořeněnou bezedným výběrem schopností a volným pohybem po městě, který jen tak neomrzí. Příběh je sice trochu matoucí a celkový dojem poněkud stereotypní, svému účelu ale hra poslouží. Vybijte se a jděte dál.

76 %

91 %

Doposud hodnotilo 606 čtenářů