Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PRVNÍ DOJMY: Titanfall oživil naši víru ve střílečky. Je takřka dokonalý

aktualizováno 
Stagnující žánr stříleček se zřejmě dočká tolik potřebného oživení. Právě tato hra je jednou z nejsvěžejších on-line akcí posledních deseti let. Zároveň je to typ hry, na který roky čekám a v její vydání jsem již dávno přestal věřit.

Obří roboti jsou jedním z významných herních prvků.

Titanfall je totiž antitezí velkorozpočtových her. Je to nová značka s neuvěřitelně frenetickou dynamikou a pojetím, jež nesmírně připomíná arénové akce z devadesátých let. Principy nejsou nijak zjednodušené ani kvůli podpoře konzolí a titul až v překvapivé míře sází na lidské dovednosti. Náhody i prvků pro pohodlnější život nováčků je tu jen minimum, a rozdíly mezi hráči tak budou markantní.

Většina oficiálních videí vybírá to nejlepší, a výsledný titul je pak mnohdy zklamáním. Ukázky z Titanfall však hru perfektně vystihují. Pokud vás videa nadchla, ohromí vás i hra. Ale v opačném případě potěší asi jen těžko. Betatest hry totiž nabídl síťovou akci v té nejryzejší podobě. Žádný příběh, jen přímočará a nezvykle odladěná řež.

Titanfall

Mohl to být nový Battlefield či Call of Duty

Titanfall v podstatně není nijak revoluční hrou. Nabízí však řadu výtečných prvků, které společně vytvářejí návykový počin. Zcela zde platí tvrzení, že celek je více než jen součet částí.

Titul je o standardním zápolení dvou týmů, ten však oživuje přítomnost robotických bojových strojů i nezvyklá svoboda pohybu. V zásadě je to svěží variace na moderní válečné akce a podobně bych si představoval inovativní díl v rámci sérií jako Battlefield či Call of Duty.

Robotické bojovníky mohou hráči přivolávat jednou za čas a využívat je lze dvěma způsoby. Jedním je boj přímo uvnitř válečného stroje, druhým pak aktivovaní jeho umělé inteligence.

V tomto módu vás plechový přítel dokáže následovat či hlídat určité místo. Pokud však hrajete z pohledu robota, ovládá se velmi podobně jako standardní pěšák. Jeho pohyb je svižný a reaguje okamžitě.

K dispozici je dvojice speciálních schopností, u kterých hráč může volit z více typů. V boji může pomoci například speciální štít, jenž zachytává nepřátelské projektily, a robot je pak dokáže mrštit zpět na protivníka. Vznikají tak zábavné momenty, kdy jeden hráč zachytí střely a vrhne je na nepřítele, ten salvu zachytí a hodí ji zpět.

Další schopností jsou pak různé formy speciálních útoků, kterými vypálíte několik raket. A jednou za čas lze aktivovat i posílení útoků, se kterým nepřátele drtíte robot nerobot.

Přesto však roboti pro pěchotu nepředstavují neporazitelného nepřítele. Nemohou totiž skákat, a pěchota tak ve svůj prospěch může využívat vyvýšená místa. Na ta se dostanete díky akrobatickému pohybu, který umožňuje vyšvihnout se na řadu plošin. Pomůže však i raketový batoh a běhání po stěnách. Kromě toho pěšáci mohou nepřátelskému robotovi naskočit na záda a bezpečně ho zlikvidovat.

Titanfall tedy velice bystře pracuje s bojem ve stylu kámen nůžky papír. Takřka na každou situaci existuje patřičná reakce.

Naskočíte na hráčem ovládaného robota? Protivník jej může nastavit na autopilota, vyskočit ven a sestřelit vás. Pěšák vás zaměřil samonaváděcí raketou? V robotovi můžete učinit dva mocné skoky a zmizet raketě z dohledu. Bojíte se, že vás robot jako pěšáka rozšlápne? Zaujměte pozici na střeše, kam nepřítel nevidí a nedosáhne.

Titanfall

Elektronické sporty, třeste se

Ačkoliv je Titanfall v mnoha ohledech retroakcí s moderní grafikou, některé stávající trendy respektuje. Za hraní například získáváte zkušenosti, kterými odemykáte nové zbraně i schopnosti. Systém však nijak neobtěžuje a nastavování výbavy alespoň zkrátí chvilku při čekání mezi zápasy.

Pokud hra navíc nabídne dostatečně pestré a vyvážené volby, vytvoří to dodatečnou taktickou vrstvu. Tu pak ocení zejména týmy, které budou soutěžit v ligách. A Titanfall se rozhodně o pozici v rámci elektronických sportů bude ucházet.

Kromě vyvážení hry je to patrné i ze způsobu, jakým funguje připojování k zápasům. Ty mají totiž standardizovaný formát šest na šest, pro který vývojáři optimalizovali i návrh úrovní. Ačkoliv jsou mapy poměrně rozlehlé, o akci na nich není nouze. Mimo hráčů ji totiž zajišťují počítačem řízení vojáci, kteří po bojišti neustále pobíhají. Nepředstavují sice žádnou zásadní výzvu, ale akce s nimi působí živěji.

Děsíme se jen jediného

Při hraní betaverze Titanfall mi v hlavě rytmicky duněla jedna otázka. Kde je pravda? Vývojáři tvrdí, že je nedostatek inovace chybou velkých vydavatelství, která příliš sázejí na jistotu.

Fotogalerie

Zástupci vydavatelství zase prohlašují, že jejich zkušenosti často zabraňují tvorbě katastrofálních či nezajímavých projektů.

Univerzální odpověď lze objevit asi jen těžko. Autoři Call of Duty však hovořili o dlouholeté touze vytvořit novou značku, kterou vydavatelství Activision nechtělo podpořit.

Preferovalo totiž další díly do zavedené série Call of Duty a situace vedla až k soudním rozporům a tvorbě Titanfallu pod křídly společnosti Electronic Arts.

A nakolik lze zatím soudit, byl to ten nejlepší možný výsledek. Na dveře totiž klepe nový král síťového zápolení. Nezbývá než doufat, že ho nezničí nesmyslné mikrotransakce.

Autor:




Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Další z rubriky

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.