Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První pohled na Warcraft 3

  12:02aktualizováno  2. února 2001 2:25
Warcraft 3
Warcraft 3

Pokud jste hráli první dva díly, nebo aspoň ten druhý, nemusím vám nijak sáhodlouze vysvětlovat, kam až Warcraftí sláva sahá. Kromě Duny 2 jsou pro mě oba dva Warcrafty legendárními zástupci svého oboru a díky své takřka absolutní hratelnosti i jedněmi z mála realtimových strategií, které jsem dohrála za obě strany až do konce. Obvykle totiž tak kolem desáté úrovně začínám trpět potížemi buďto se stereotypní náplní misí nebo s přílišnou obtížností a jak mě hra začne nudit, nedokážu najít důvod, proč bych to měla překousávat a pokračovat dál v naději, že se to možná zlepší. Oba dva Warcrafty jsou však z úplně jiného soudku a já jsem už od loňského ECTS (kde Blizzard práce na W3 oficiálně ohlásil) zvědavá na to, jestli se k nim tam někam nahoru do míst vyhrazených jen těm nejlepším vyhoupne i díl nadcházející.

Novinek v třetím Warcraftu bude tolik, že nevím odkud začít, abych vás hned na začátku nevylekala. Warcraft 3 Jednu ze zásadních koncepčních změn představují hrdinové. Tyhle nové speciální postavy můžete získat několika způsoby: nějaké vždy dostanete do začátku "zadarmo" a ty ostatní můžete získat během svých výprav: buďto je někde osvobodíte nebo najmete. S existencí hrdinů se pojí i další podstatná změna: obyčejné jednotky nebude možné vysílat do světa bez doprovodu hrdiny. Každý hrdina má definován určitý počet podřadných bojovníků, které je schopen vést do výprav. Místo megalomansky pojaté výroby desítek jednotek se vás tak W3 snaží přimět ke komornějšímu přístupu, kdy si vytváříte menší skupinky (o maximálně osmi až dvanácti členech) v čele s vedoucím hrdinou. Počet jednotek, které mohou být hrdinou ovládány, se u jednotlivých typů hrdinů může dost lišit - někteří zvládnou jen tři nebo čtyři podřízené, jiní i deset nebo dvanáct. Jak rostou hrdinovy schopnosti, zvyšuje se i počet jednotek, které je schopen uřídit. Hrdinové také jako jediní mají své vlastní statistiky a vlastní inventorář, do nějž přibývají magické předměty nalezené při propátrávání okolí. Pokud zemřou, objeví se znovu ve vaší vesnici, ale už bez jediného vojáka, takže vzhledem k jejich reinkarnaci je jedinou ztrátou to, že přijdete o všechny podřízené jednotky.

Warcraft 3

Přestože na první pohled upoutá hlavně přechod do 3D, mnohem podstatnější se mi jeví fakt, že W3 už nebude RTS (real-time strategy) ale RPS (role-playing strategy). Blizzard si totiž vytyčil nelehký úkol nadefinovat nový žánr - jakýsi mix realtimové strategie a RPG, kde kromě standardní výroby vojáků, shánění libovolných surovin a pořádání válek přibude hráči ještě starost o vývoj některých postav a jejich poznávací výlety do okolí. Co bych to dál tajila, rovnou řeknu, že ve Warcraftu 3 na vás čekají questy! Hodně času strávíte chozením po mapě, potkáváním NPC a rozhovory s nimi. Se svými skupinkami se budete potloukat po kraji, navštěvovat jiné vesnice a potkávat postavy jak nepřátelsky, tak i opačně naladěné. Interakcí s těmi prvními si budete moci zlepšovat své bojové statistiky a tím zvyšovat úroveň svým hrdinům, a ti druzí vám zase vyjeví ledacos užitečného pro postup ke konečnému vítězství. Čas od času dojdete do míst, přes která se z nějakého důvodu zatím nemůžete dostat - pak bude jistě někde nablízku postava, která vás informuje o tom, co je třeba udělat, aby se cesta dál uvolnila.Questy se dají klasicky rozdělit na ty, které jsou k dohrání nutné, a na ty, které můžete plnit jen pro radost z přibývajících zkušeností.

Warcraft 3

Přestože se oficiálně mluví o šesti rasách, za které budete moci hrát, zatím jsou známy jen tři: lidé, orkové a démoni. Není jisté, zda s každou rasou uhrajete celou kampaň (spíše ne), ale každopádně byste měli mít dost času na to, abyste si zvykli na specifický způsob hraní s každou z nich, a využili tak širokého potenciálu kladů i záporů daných jednotlivým stranám. Všechny strany bez rozdílu pohlaví, rasy a vyznání budou ke zdárnému rozvíjení své civilizace potřebovat žlutotřpytný kov - zlato. Tentokrát ho nezískáte rubáním v horách, ale výhradně tak, že si ho vysloužíte dobrým skutkem, nebo ho někde ukradnete. Konkrétně máte asi tři možnosti: buďto uspořádáte nájezd na cizí vesnici (které následně odpomůžete od jejích zlatých zásob), nebo přepadnete a okradete potulující se potvory (z kterých posmrtně vždycky nějaké to zlato vypadne) a nebo do třetice přijmete lukrativní nabídku osoby v nouzi a po dokončení questu si u ní už jen vyzvednete svou zaslouženou odměnu. Teprve v pozdějších fázích hry budete moci stavět budovy, které sice zlato ke své výstavbě nejprve vyžadují, ale jakmile jsou postavené, začnou ho taky produkovat.

Warcraft 3

Přes všechny výše uvedené změny zůstane jádrem hry boj na život a na smrt. Jen asi třetinu času byste měli strávit vylepšováním vesnické základny a výrobou vojáků, zbylé dvě třetiny padnou na questy a válčení. Autoři doufají, že v novém provedení si válečné scény užijete mnohem víc než v předchozích dílech. Jednak se vaše bojové umění bude projevovat na interaktivním prostředí, v němž se bitky budou odehrávat, a jednak budou válčící postavy větší, takže se jejich případný skon stane atraktivnější podívanou.

Samotný příběh je docela spletitý a točí se hlavně kolem Orků. Ork Thrall (postava z pohřbených Warcraft Adventures) vzbouří svoje soukmenovce a vyvleče je z područí démonické Planoucí legie (Burning Legion). Svobodný národ se následně projeví jako méně krvelačný a zákeřný, než jak se prezentoval v předchozích dílech, i když jejich válečnické nadšení jim zůstane. Bez něj by ostatně měli jen prachmizernou šanci uspět v boji, který se právě rozhořel...

Nejviditelnější změnou je však bez debat přechod do třídimenzionální grafiky. Nová perspektiva nebude plně rotovatelná a zoomovatelná, ve skutečnosti bude kamera 95% herního času zafixovaná a nebo s ní hráč bude moci hýbat jen v předem stanovených mezích. Warcraft 3 Pouze pro zachycení některých efektů (u kouzel nebo v animacích) se použijí speciální úhly náhledu. K rozpohybování postav bylo použito systému založeného na skeletální animaci, kdy autoři nadefinovali každé postavě pár základních animací a zbytek se už určí podle charakteru každé postavy a jejího způsobu pohybu. Výhodou tohoto přístupu je nejen menší zatížení paměti (ukládají se pouze klíčové animace), ale třeba i to, že na pomalejších strojích bude škála pohybů menší a naopak u těch výkonnějších může velké množství animací zaručit nádhernou plynulost pohybu. Pro nevlastníky 3D karet se navíc chystá neakcelerovaná verze, kde sice zůstanou zachované všechny podstatné rysy hry, ale tak pěkná podívaná už to holt nebude.

Vzhledem ke skutečnosti, že dokončení se plánuje až na konec letošního roku (což prakticky znamená to, že s vydáním nepočítejte dříve než na jaře roku příštího), informací o multiplayeru není k dispozici víc, než že se chystají jak deathmatchové, tak i kooperativní mapy, a samozřejmě podpora Battle.netu. Pro prodloužení životnosti W3 se připravuje i editor scénářů, který se od dob posledního Warcraftu zase o něco vylepšil. Nové jednotky, hrdinové, kouzla a navrch skriptovací jazyk podobný Javě... zkrátka až vyčerpáte předdefinované úrovně, máte možnost realizovat své nápady a připomínky rovnou, místo abyste je posílali výrobci. Závěrem snad stačí říct, že ačkoliv se do strategického konceptu zamíchalo spoustu RPG příměsí, Warcraft 3 bude nepochybně stále hlavně hrou strategickou a ještě k tomu výbornou. Doufám.

Autor:




Nejčtenější

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.