Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Splinter Cell: Pandora Tomorrow

  12:00aktualizováno  29. června 3:25
Xboxová, potažmo PC inkarnace dalšího dobrodružství speciálního agenta Sama Fishera je již nějaký ten pátek na trhu. Nicméně v těchto dnech konečně dočkala i PS2 komunita toužící si zahrát nějakou zajímavou stealth akci!

Splinter Cell: Pandora Tomorrow Sam Fisher je tedy znovu mezi námi. Opět mu to docela sluší a to tím spíše, že přikvačil s řadou zcela nových vychytávek a vylepšenou hratelností. Bohužel předesílám, že jsem konkurenční verze Pandora Tomorrow letos neměl možnost si zahrát, takže nemohu jako v minulosti tvrdit, která že nextgen podoba se povedla lépe jak co do ovládání, tak grafického zpracování (v případě prvního dílu exceloval v obou bodech Xbox).

Pandora Tomorrow je zkrátka koncipována pro hodně trpělivé hráče preferující velmi opatrný a obezřetný postup vpřed.

Příběhové pozadí, rámované pěknými FMV sekvencemi, je tradiční, znovu musíme čelit teroristické hrozbě - s ošklivým strašákem v podobě nebezpečného viru v rukou ničeho se neštítící guerilly, jejíhož lídra svého času podporovala samotná CIA. Náš hrdina tak musí pro strýčka Sama tahat další kaštany z ohně, čemuž se bude dít v různých koutech světa, mezi nimiž však převládá daleká Indonésie.

Audiovizuální zpracování rozhodně potěší. Namluvení dialogů je skutečně profesionální, hudba dodává hře patřičnou atmosféru a grafika doznala oproti PS2 minulosti jistých změn k lepšímu, byť se - až na pár nezapomenutelných obrazů - stále nejedná o nic až tak zásadního, že by vám měla spadnout čelist. Místy poněkud jednotvárné textury a dosti jednoduché a hranaté objekty zachraňuje neustálá tma či příšeří, jež hlavní Splinter Cell: Pandora Tomorrow protagonista využívá pro nikým nepozorovaný postup k vytčenému cíli. Než se v jeho kůži dostanete do finále pár dní určitě uběhne a to navzdory příjemné skutečnosti, že mise jsou rozdělené na řadu savepointy provázaných úrovní, kteréžto ještě dále mají hodně časté checkpointy. Třebaže je výše uvedené poněkud hůře technicky ošetřeno - těžkopádné loadování uložené pozice či zdlouhavé sejvování, nemluvě o nepochopitelném několikasekundovém zamrznutí obrazu při procházení checkpointem, nedá se říci, že by to nějak zásadně vadilo. Hra totiž beztak postrádá větší dynamiku (což nemíním jako výtku, ale jako konstatování): použitou third person perspektivu sužuje jistý neduh - spolu s levým analogem pro pohyb musíte mít neustále v pohotovosti i pravý analog pro kamerové nahlížení na dění, což již tak pomalého Sama docela brzdí v rozletu. Pandora Tomorrow je zkrátka koncipována pro hodně trpělivé hráče preferující velmi opatrný a obezřetný postup vpřed, při kterém se pak musí akceptovat docela zvláštní pravidla, jež někdy zvýhodňují vaše nepřátele a jindy zase vaši maličkost.

Vděčným pomocníkem při tomhle snažení je celá kupa high-tech udělátek, se kterými je skutečně radost pracovat.

Tak především je potřeba hlídat, abyste nepřekročili počet nepřítelem vyvolaných poplachů pro misi, resp. úroveň. Ty však nezřídka mají hodně zvláštní mechanismy při své aktivaci. Dalším restriktivním opatřením je občasný zákaz likvidace na place se pohybujících osob, potažmo nutnost odtažení padlých do stínu - navzdory tomu, že není nikoho, kdo by je mohl eventuálně najít. Splinter Cell: Pandora Tomorrow A v neposlední řadě je pochopitelně potřeba splnit klíčové úkoly pro každou misi zadané, kam patří např. sebrání konkrétního předmětu, odposlech či v neposlední řadě zisk žádané informace skrze nehlídaný laptop. Vděčným pomocníkem při tomhle snažení je celá kupa high-tech udělátek, se kterými je skutečně radost pracovat. Zde mám na mysli zejména malé kamery vystřelené na dálku sloužící pro bezpečné odhalení momentálního postavení stráží či jejich pacifikaci, nebo optický kabel prostrčený pode dveřmi poskytující žádaný pohled na to, co na vás za nimi čeká! Třebaže některé propriety mají trochu rozporuplné využití - řeč je zejména o směšně malém akčním rádiu granátů či bomb - uvedené spolu s bohatými pohybovými dispozicemi našeho hrdiny a v neposlední řadě parádnímu režimu nočního, resp. termálního vidění, ze Sama Fishera dělají těžko překonatelného lovce. S tím přímo souvisí i hra světla a stínu, resp. termín "absolutní tma". Na obrazovce je během hraní k vidění indikátor determinující stupeň vašeho ukrytí - v nejlepším možném případě vás tak protivník nedokáže detekovat ani tehdy, když od vás stojí sotva pár kroků!

Není možné však nevidět, že umělá inteligence nepřátel, jichž bývá pravidelně docela málo, není nějak závratná, a že v momentě, kdy máte či musíte se zbraní v ruce nějak rychle a operativně zareagovat, by vás v akci předstihli i chlapci z bratrstva Šouravé Splinter Cell: Pandora Tomorrow ruky. Také nelze přehlédnout, že většina úrovní je zoufale přímočará a komorní a pokud můžete do další místnosti či exteriérové lokace vstoupit jinak, než jedním předdefinovaným průchodem či dveřmi, je bezmála důvod k malému přípitku. A nikoliv naposledy musím zmínit, že hře chybí v některých ohledech propracovanost a aspoň smysl pro určitou logiku, pročež se dočkáte pozoruhodností typu, kdy si to strážný v pohodě špacíruje skrze místa, na nichž by vaše maličkost s velkou pompou vyletěla do povětří!

Třebaže vás Pandora Tomorrow ničím výjimečným nepřekvapí, lze vypozorovat jistý kvalitativní posun.

Příkladně je zpracována interakce s okolním prostředím, častá komunikace s ústředím i inventář, v němž nechybí vše potřebné - rozličné info dotvářející komplexní dojem z mise, momentální úkoly pro splnění a zohlednění funkčnosti vašich propriet, které vám však pohříchu jsou vždy přidělovány bez možnosti jakékoliv osobní intervence. Potěší i několik způsobů, kterak si poradit s problémem zvaným stráže. Vedle klasické pacifikace zbraní či suchým úderem do zátylku po přiblížení se k nic netušící oběti zde nechybí ani možnost obejití, k čemuž lze využít zejména zcela nového prvku. Vyjma již dříve použitého motivu sebrání předmětu (plechovky, lahve) a následného odhození pro odlákání strážného přibyla i vděčná alternativa zapískání. Tím lze vojáka poblíž vodit po dlouhou dobu doslova za nos. K tomu tu opět nechybí vylepšení vaší šance na Splinter Cell: Pandora Tomorrow zneviditelnění skrze likvidaci světelných zdrojů, při čemž využijete jeden skutečně následováníhodný prvek. Při střelbě z automatu se šikovným zoomem se lze na krátkou dobu "nadechnout", díky čemuž se vám náměr nehoupe jako na vodě a pak lze i na velkou dálku efektním headshotem ukončit účinkování ve hře pro vás nepříjemně postaveného vojáka. Pochopitelně tu lze vidět i střelbu zpoza rohu, čímž se plynule dostáváme k rozmanitým dovednostem našeho agenta. Vedle chůze a běhu tu máme přikrčení a kradmý postup vpřed, opatrné sunutí se podél stěn, ručkování a šplhání po rourách či pletivu, slaňování, poněkud úsporný skok s automatickým přichycením se okrajů platforem a v neposlední řadě mimořádně poutavě vyhlížející vyskákání vzhůru s odrazem od stěn v úzké chodbičce s otevřeným stropem. Většina podobných aktivit tady již byla a upřímně, přes jejich rozmanitost je stejně jejich využití ve hře docela minoritní a povětšinou silně účelové, ale navzdory vyřčenému vaše pohybové kreace vždy potěší! Hra se snaží zaujmout jistou rozmanitostí, vedle schovávání se a postupném likvidování stráží vás čeká i deaktivace bomb, otevírání zamčených dveří šperhákem či nutnost vypořádání se s bezpečnostními kamerami.

CIA a ti druzí

Zpravodajská služba se stala už dávno nedílnou součástí dobře fungujícího státního aparátu. Považte, již cca 500 let před Kristem napsal čínský vojenský teoretik Sun Tzu knihu "Art of War", kde poskytuje detailní instrukce stran vlastní organizace kvalitního výzvědného systému zahrnujícího pak termíny jako je dvojitý agent a přeběhlík. V dnešní době patří mezi nejvíce zprofanované CIA (Central Intelligence Agency), shromažďující tajné informace, jež by mohly narušit národní bezpečnost. Vedle toho tu existuje mnoho separátních skupin jako je Defense Intelligence Agency či National Security Agency (obě složky jsou součástí Department of Defense), přičemž NSA, soustřeďující se na vytváření kódů a jejich dešifrování, je mnohem větší než CIA jak co do rozpočtu tak množstvím zaměstnanců. V Americe máme ještě FBI (Federal Bureau of Investigation) zodpovědnou mj. za aktivity spojené s kontrašpionáží. Na papíře mají všechny výše uvedené organizace spolupracovat, ale historická minulost pohříchu nejednou ukázala, že v praxi to tak nutně být nemusí. Další v tomto směru profláklou organizací je ruská KGB (Komitet gosudarstvenoj bezopasnosti), jež se po rozpadu Sovětského svazu rozdrobila do několika nových struktur. A v neposlední řadě stojí za to zmínit britskou MI-6 (military intelligence, resp. Secret Intelligence Service), údajně zodpovědnou za akce mimo Velkou Británii, a MI-5 (Security Service) mající na triku zase aktivity na ostrovech. Z velmi krátkého výčtu zpravodajských služeb této země vypadává nám asi dobře známá CI-5 (Central Intelligence), kdopak ví asi proč?;o)















Splinter Cell: Pandora Tomorrow Třebaže je všechno až příliš nalajnované a v zásadě vás Pandora Tomorrow ničím výjimečným - oproti prvnímu dílu - nepřekvapí, lze vypozorovat jistý kvalitativní posun. Ačkoliv se i tady dočkáte nepříjemných pasáží řešených frustrujícím systémem pokus-omyl, jejich četnost (zde však také v závislosti na prvotně zvolené obtížnosti) a délka není taková co v minulosti. Přirozeně platí, že si ty lepší herní mise, jejichž náplň vás naopak zaujme, můžete kdykoliv zopakovat.

Takže jdeme do finále. Jestli jsme něco v recenzi opominuli je to multiplayer, který však pohříchu nevyužije u nás mnoho lidí, ponšvadž se jedná o síťové hraní. Nicméně aspoň vás tady pustí do Tutorialu, kde zjistíte, že některé momenty se od hry pro jednoho hráče dosti liší (př. interface). Chcete tedy resumé? Splinter Cell: Pandora Tomorrow je dobrá hra s nápaditou koncepcí, u níž však musíte tolerovat spoustu svazujících předpisů a momentů, což se na druhou stranu ve světě nextgen konzolí někomu nemusí až zase tak zamlouvat!

Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Výrobce/Vydavatel Ubisoft/Ubisoft
Platforma PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 90 kB
Verdikt: Dobrodružství v pomalém tempu a pro trpělivé hráče, kteří však budou odměněni zajímavými nápady.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...