Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Laciný trik, nebo geniální motivace? Proč fungují achievementy ve hrách

aktualizováno 
Digitální úspěchy pomohly ke vzniku specifické skupiny lidí. Ta se soustředí na získávání největšího možného počtu achievementů či trofejí, případně na dokončování her se splněním všech výzev. Kromě nich však achievementy vedou k většímu úsilí i značnou část zbylé komunity.

Úspěchy neboli achievementy dělí herní komunitu na znepřátelené tábory.

V jejich principech se ostatně inspirují i neherní odvětví. Na rozličné odznáčky, hodnosti a výzvy narazíte v řadě aplikací. Například v těch pro meditaci, hubnutí či sport.

Dřívější výzkumy prokázaly, že využití prvku zvyšuje uživatelskou aktivitu a motivuje k tomu, aby lidé s danou službou, programem či sociální sítí trávili více času.

Achivementy i neherní odznáčky totiž spojuje několik vlastností, které v uživatelích vzbuzují větší zájem. Mohou navíc upozorňovat na existenci prvků, které jinak nemusí být zcela zřejmé.

V letošním DOOMu například můžete narazit na úspěch nazvaný Historian, který vyžaduje získání všech datových záznamů. Z toho se dozvídáme, že ve hře datové záznamy lze objevit a že jich existuje celkem čtyřicet devět.

V neposlední řadě pak achievement slouží jako indikátor postupu. Víte například, že je pro jeho získání třeba objevit ještě dalších dvanáct záznamů.

DOOM (2016)

Z achievementů v DOOM lze vyčíst informace o herních prvcích.

Úspěchy navíc pomáhají definovat naše očekávání. Získáváme díky nim představu, čeho ve hře reálně můžeme dosáhnout, a vede nás to k intenzivnější snaze.

Příkladem je achievement Lightning Assassin ve strategii Warhammer 40 000: Dawn of War 2, který získáme za zabití bosse do jedné minuty. Z popisku se tedy zjišťujeme, že je tak rychlá likvidace možná a hledáme způsob, jak jí docílit.

Ostatně i samotné zjištění, že něčeho lze dosáhnout, slouží jako motivační prvek. Třeba achivement Pacifist v Deus Ex: Mankind Divided získáte za průchod hrou bez jediného zabití.

Z úspěchu je proto zjevné, že titul lze dokončit bez vraždění. A získáváme tím pocit, že něco takového je i v našich silách.

Když se navíc rozhodneme libovolnou trofej získat, roste tím naše odhodlání. Typickým příkladem jsou zcela nepovinné úspěchy, které získáte za zabití X nepřátel konkrétním způsobem. Pro hru to mnohdy nemá žádný význam, lidé však díky tomu s titulem tráví více času.

Deus Ex: Mankind Divided

Trofej za hraní Deus Ex: Mankind Divided napoví, že titul lze dokončit bez jediného zabití.

Příkladem budiž úspěch Expert přes XM1014, jenž v Counter-Strike: Global Offensive získáte za likvidaci 200 nepřátel za pomoci brokovnice XM1014. A nebo achivement Zombie Chopper v Half-Lifu 2, který obdržíte za průchod oblastí Ravenholm jen s pomocí udělátka Gravity Gun.

Díky získávání úspěchů pak vzniká cyklus, ve kterém nás získání jednoho achievementu motivuje k odemčení dalšího. Díky odznáčku totiž nabýváme pocit, že jsme něčeho dosáhli. V budoucnu tak máme tendenci usilovat o další obdobné trofeje ve snaze navodit si opět libé emoce.

Zásadní je u achivementů také sociální prvek. Významnou roli hraje procentuální indikátor počtu hráčů, kterým se úspěch podařilo získat. Naznačuje totiž, jak obtížný daný achievement je.

Pokud ho odemkla většina lidí, motivuje nás to k honu za trofejí. Nechceme přeci zaostávat a být za „losera“. A funguje to i naopak.

BioShock Infinite

Achievement za dohrání BioShock Infinite na obtížnost hard získalo jen 7 % hráčů.

Pro soutěživější typy pro změnu existují vzácnější achivementy. Ty působí jako třpytka na navijáku rybářského prutu. Mohou tím dokázat, že jsou schopnější než ostatní. Že vyčnívají a dokážou získat trofeje, které většina hráčů nemá.

Jsou tedy achievementy geniální motivace či laciný psychologický trik? Zdá se, že na otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Některé primitivní úspěchy jsou takřka manipulativní taktikou.

Typickým příkladem jsou trofeje za spuštění kampaně. Existují však i achievementy, které nás motivují k odlišnému průchodu hrou či úrovní. Nebo nás dokážou vybičovat k větším výkonům.

Achievementy jsou zajímavý vývojářský nástroj, který může sloužit k prohloubení hráčských zážitků.

Ve špatných rukou může být také laciným marketingovým postupem. Kupříkladu u titulů, které úspěchy rozdávají za příliš triviální úkony. Achivementy každopádně na většinu hráčů bezpochyby fungují.

Autor:


Témata: DOOM, Psycholog

Nejčtenější

Chtěli dělat skvělé hry, ale uspěli až díky pornu

Ukázka z titulů nabízených společností Nutaku

V těžké konkurenci herního trhu se společnost Nutaku prosadila tím, že vytváří pornografické kopie tradičních titulů.

Jaké porno se líbí hráčům videoher: s Pokémony, D.Va a Mileenou

PornHub cílí i na hráče. A hráčky.

Koukají na porno více hráči na Xboxu, nebo Playstationu? A jakou postavu z videoher by lidé nejraději viděli svlečenou?



Vývojář po 27 letech odpustil fanouškovi, který upirátil jeho hru

Richard Garriott na fotografii z roku 1992, z archivu firmy Origin.

Při vzpomínání na staré dobré herní časy se Joshua Dudley na Twitteru přiznal k tomu, že miloval šestý díl série...

Nikdo ho nemá rád, přesto na Twitchi pokořil rekord ve sledovanosti

Tyler1

Streamer Tyler1 si vybudoval reputaci na tom, že chce všechny naštvat. Po necelých dvou letech mu autoři League of...

Deset nejočekávanějších RPG roku 2018

Kingdom Come: Deliverance

Z široké nabídky jsme pro vás vybrali 10 "erpégéček“, která podle nás mají letos největší potenciál stát se skutečnými...

Další z rubriky

Vybíráme nejzajímavější herní trailery roku 2017

Death Stranding

Na konci roku už tradičně přinášíme výběr z těch nejlepších herních ukázek roku. Hlasujte, která se vám líbí nejvíc....

Jaký je váš největší herní rest?

The Last of Us Remastered

Jaký je váš největší herní rest, ať už z minulosti, nebo současnosti? Napište nám do diskuze pod článkem.

Sedm nápadů, kam posunout Mafii 4

Mafia

Ačkoliv se Mafia 3 nesetkala v recenzích s příliš velkým nadšením a byla kritizována za spoustu chyb, mizernou umělou...

Najdete na iDNES.cz