Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Psychonauts

  12:01aktualizováno  24. května 1:42
Zajímalo vás někdy, co si myslí váš kamarád? Chtěli jste vědět, co všechno má v hlavě, jak uvažuje nebo jaké jsou jeho touhy, případně čeho se bojí? V tom případě čtěte naši recenzi.
88

Psychonauts

Platforma: PC
Výrobce: Double Fine Producti

Herní karta

Zajímalo vás někdy, co si myslí váš kamarád? Chtěli jste vědět, co všechno má v hlavě, jak uvažuje, jaké jsou jeho touhy, případně čeho se bojí? Chtěli jste se podívat do jeho hlavy? V tom případě zaostřete své zraky na tento kousek, protože váš sen se vám teď částečně splní. S radostí vám teď představuji hru Psychonauts, na které nepracoval nikdo jiný, než Tim Schafer, bývalý zaměstnanec Lucas Arts a autor legend jako Full Throttle nebo Grim Fandango. Sice to trvalo více jak čtyři roky, ale nakonec jsme se dočkali!

Psychonauts Ve hře se vžijeme do role malého chlapce jménem Razputin nebo také Raz, jak mu přátelé říkají. Je nadprůměrně chytrý (prostě šprťák) a v porovnání s ostatními postavami ve hře vypadá i celkem hezky. Raz jednoho dne uteče z domova do speciálního letního výcvikového tábora, kde se trénují nejlepší psycho-vojáci – Psychonauti, kterým se chce Raz stát. Náš malý hrdina je do tábora přijat a trénink začíná. Nějakou dobu jde všechno hladce, ale poté se začnou dít podivnosti. Kadetům někdo krade v noci mozky (opravdu :)) a z nich se tak stávají bezduché figuríny (rozuměj zombie), toužící pouze po televizi. Raz to samozřejmě nenechá jen tak, začne pátrat a postupně odhaluje jednu velkou konspiraci. Víc už toho raději neprozradím, abych potenciálním hráčům nezkazil radost z hraní.

Tim Schafer a jeho úspěchy.

Tim SchaferTim SchaferTim Schafer – Tim Schafer začal oprávněně sklízet úspěchy už v roce 1990. Klasická adventura Tajemství Opičího ostrova si našla mraky příznivců po celém světě a ještě dnes nad ní spousta pamětníků (včetně mě) nostalgicky zamáčknou slzu. Schafer pochopil, že přesně tudy vede cesta a začal kout železo, dokud bylo žhavé. Následně tak v několika letech stvořil sérii adventur, které se nesmazatelně zapsaly do síně slávy a jeho sláva stoupala ke hvězdám.
1990 – The Secret of the Monkey Island (Lucas Arts), 1990 – Manic Mansion (Jaleco USA, Inc.), 1991 – Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge (Lucas Arts), 1992 – Indiana Jones and the Fate of Atlantis (Lucas Arts), 1993 – Day of the Tentacle (Lucas Arts), 1995 – Full Throttle (Lucas Arts), 1996 – Star Wars: Shadows of the Empire (Nintendo), 1997 – Jedi Knight: Dark Forces 2 (Lucas Arts), 1997 – The Curse of the Monkey Island (Lucas Arts), 1998 – Grim Fandango (Lucas Arts), 2005 – Psychonauts (Majesco Games)

PsychonautsTohle nebude jen tak ledajaký tábor...
Jak už bylo napsáno výše, v táboře se učí a zdokonalují speciální schopnosti, díky kterým se může Raz dostat do mysli jakéhokoliv tvora a dokonale ji prošmejdit. Hra začíná malým tréninkem v mysli instruktora Oleandra, ve které musíte dokázat, že opravdu za něco stojíte. Oleandr vám bude do cesty dávat spousty překážek a nástrah, ale nebude to nic těžkého. Prakticky se jedná o takový malý tutoriál, kde se naučíte nejzákladnější principy hry a ovládání (které je ale velice jednoduché a během několika minut vám přejde do krve). Po skončení tohoto tréninku budete mít sice další úkol a můžete se tak po hlavní dějové linii vydat až na konec hry, ale nejlepší bude začít s prozkoumáváním tábora. A že je co prozkoumávat!

Psychonauts Psychonauts Psychonauts

Tábor je poměrně rozsáhlý, je rozdělený na více částí a má všechno, co by měl mít. Všude je spousta bonusových předmětů, penízků a těžko přístupných míst, takže o zábavu je postaráno. Za peníze si tu lze koupit různá vylepšení, která vám na objevech pomohou, takže se vyplatí je hledat. Nemusíte se ale jen honit za bonusy nebo pátrat v ději, ale stačí se jen procházet a kochat se bizarním prostředím, které si pro nás tvůrci připravili, případně si povídat s dalšími kadety. Nudit se u toho určitě nebudete, protože dialogy jsou poměrně vtipné a zajímavé, stejně jako samotné postavy.

Celá tato hra je totiž jedna velká splašená mysl, která doslova chrlí jeden velký nápad za druhým. Už samotné prostředí tábora je plné stromů a domečků nejrůznějších tvarů, ale až se dostanete do něčí mysli, pochopíte teprve, co myslím.

PsychonautsFantazie tvůrců nezná mezí
Když už jsem se zmínil o bizarním prostředí, musím se o tom rozepsat podrobněji. Celá tato hra je totiž jedna velká splašená mysl, která doslova chrlí jeden velký nápad za druhým. Už samotné prostředí tábora je plné stromů a domečků nejrůznějších tvarů, ale až se dostanete do něčí mysli, pochopíte teprve, co myslím. Kdybyste chtěli popsat třeba jen kousek cesty, pravděpodobně by vám došla slova po pár sekundách, protože prostředí, kterým se budete prohánět je jedním slovem nepopsatelné. Když jsem byl v Praze na výstavě tvůrce vetřelce, H.R. Gigera, a viděl jeho obrazy, napadlo mě občas “Bože, ten chlap musí bejt ale úchyl!“, ale teprve v Psychonauts uvidíte, co přesně znamená známé sousloví „fantazii se meze nekladou“. Stejně bláznivě pojali tvůrci i všechny NPC a další živá stvoření. Každý kadet nebo obyvatel tábora (opravdu nemůžu použít slovo člověk) vypadá úplně jinak a nad bizarními tvary jejich postav a obličejů nejednou vyprsknete smíchy). Schválně se podívejte na některé screenshoty okolo a posuďte sami.

Některé postavy výcvikového tábora.

RazputinRazputin – Náš hlavní hrdina, který utíká z domova, aby uskutečnil svůj sen a stal se Psychonautem. Jeho role se zhostíte a prošmejdíte kdejakou bláznivou mysl a dostanete se na místa, o kterých se vám ani nesnilo.



Lili ZanottoLili Zanotto – Tahle dívčina se dvěma culíky je jedna z nejlepších adeptek na titul Psychonaut. Je docela hezká (v rámci možností), takže z ní je Raz docela nesvůj. Stane se Razovou přítelkyní? Možná...



Trenér Morceau „Morry“ OleanderTrenér Morceau „Morry“ Oleander – Tento bojový instruktor věří, že mysl je sval, který se musí vytrénovat a posilovat. Je velmi malý a často volí k tréninku relativně drastické metody.



Ford CrullerFord Cruller – Tajemná postava tábora, to je právě Ford Cruller. Nikde není jen tak k vidění, ale přece je všude. To on tahá za všechny nitky a udržuje celý tábor v chodu. Nedivte se, až vám jeho hlava vyleze z ucha a dá vám cennou radu.



Sasha NineSasha Nine – Světově nejznámější super agent. Stále se snaží zkoumat nové a nové principy a metody. Má spousty nápadů a teorií, ale bohužel je nemá moc času realizovat, protože je slavná celebrita.



Milla VodelloMilla Vodello – Další tajný agent, resp. agentka, a učitelka levitace je Milla. Miluje nejrůznější večírky, takže se nedivte, až se jí podíváte do hlavy. Kamkoliv přijde, tam hraje diskofilní hudba a všichni prostě začínají pařit :-). Prostě holka do nepohody.

PsychonautsProtože každá postava a bytost má zcela jinou mentalitu, užijete si i spoustu různorodého prostředí, protože to se vše promítne do její mysli. Některé jsou tak zaměřeny na akci a spousty střílení (nebojte, hra není nijak brutální a za celou dobu neuvidíte ani kapku krve), některé zase na skákání, případně logické puzzly, zkrátka je toho hodně. Například v mysli učitele Oleandra to bude tedy výcvik, jak má být, tzn. vojenské prostředí, zákopy, výbuchy, střelba, apod., v hlavě agentky jménem Milla Vodello se dostanete na obří taneční párty a budete pořád levitovat někde ve vzduchu a třeba v hlavě zmutované obří obojživelné ryby... no, nechte se překvapit ;-). Úrovní je celkem třináct, z čehož celých deset se bude odehrávat v něčí myslí, takže budete mít o zábavu postaráno.

Psychonauts Psychonauts Psychonauts

Psychonauts Slušivý grafický kabátek a příjemné ozvučení, to já rád...
Grafika se velmi povedla. Nejenže je pěkně detailní, ale co je důležitější, je rozmanitá. Každá mysl, do které se dostanete, vám nabídne naprosto unikátní a neopakovatelný zážitek. Nenajdete tu žádné nedodělané modely nebo lehce namalované sprity. Vše je perfektně vymodelováno a na každém kroku je vidět, že autoři měli svou práci rádi a vložili do ní všechno. Nic není odfláknuté nebo nedokončené a všude je znát jejich smysl pro detail a poctivě odvedenou práci. Sice tu nenajdete ty úplně nejlepší grafické efekty dnešní doby (i když třeba voda nevypadá špatně), ale u podobné hry vám ani moc chybět nebudou. Stejně precizní je i zvuková stránka hry. Každý dialog je výtečně a hlavně vtipně namluven a prostě všechno zvučí tak, jak by mělo.

Vše je perfektně vymodelováno a na každém kroku je vidět, že autoři měli svou práci rádi a vložili do ní všechno. Nic není odfláknuté nebo nedokončené a všude je znát jejich smysl pro detail a poctivě odvedenou práci.

PsychonautsA teď něco trošku méně příjemného
Jako každá hra, tak i Psychonauts mají bohužel své mouchy. Jednou z nich je délka hry, která se v průměru pohybuje v rozmezí mezi deseti až patnácti hodinami (pokud nejste blázni a nehrajete všechno na jeden zátah). Sice se naštěstí Psychonauts neřadí mezi hry spustím-dohraju-vymažu, ale pár levelů navíc by určitě neuškodilo. Záleží ale také na tom, jestli a jak moc poctivě procházíte úrovně a hledáte bonusy nebo celou dějovou linií prostě prosvištíte. Pokud chcete najít 100 procent všeho, strávíte u hry podstatně více času. Další neduh jsou občasné kixy kamery, takže třeba nebudete vědět, kam skáčete, apod. ale to se naštěstí neděje nijak zvlášť často. Občas mě také štvaly některé čistě skákací pasáže, ale jestli je tohle zápor si už musí každý přebrat sám.

PsychonautsDoporučit či nedoporučit?
Verdikt: Jednoznačně doporučit. Psychonauts jsou přesně hrou, která na trhu chyběla. Je originální, hratelná, zábavná a hlavně je pro každého. Pokud máte doma mladšího sourozence, neváhejte ani na minutu, tohle je skvělá volba. Neznamená to ale, že jsou Psychonauts jen pro ty mladší. Já osobně se u hry náramně bavil a skvěle se odreagoval od všemožných stříleček a strategií, kterými je v dnešní době trh doslova přesycen. Psychonauts vyplňují přesně tu malou mezeru trhu, do které patří zábavná, originální a nenásilná hra, která zaujme na první pohled. Rozhodně stojí alespoň za vyzkoušení. Bravo! Tim Schafer strikes back!

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

88 %

Čtenáři

92 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 261 čtenářů

Témata: Atlantida

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

RECENZE: Fallout 4 VR je pro nadšence povinnost, škoda nic moc ovládání

Fallout 4 VR

DOOM VFR od Bethesdy byl velmi milým překvapením. Podařil se port postapokalyptického Fallouta 4 do virtuální reality...

RECENZE: PlayerUnknown's Battlegrounds je nejdůležitější hra roku 2017

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

Stovka lidí seskočí nad opuštěným ostrovem, přežít může jen jeden. Takto jednoduchá premise stačila největšímu hernímu...

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz