Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pusher - příjemný logický zabiják

  12:00aktualizováno  6. listopadu 6:26
Logické hry obvykle nehýří akcelerovanými grafickými efekty, přesto se jedná o svébytný žánr, jenž už nejednou překvapil. Mezi ty lepší se řadí i Pusher. Na jednu stranu čistě logická záležitost, ovšem na tu druhou pěkně adrenalinová zábava - to když vám v ""akčním"" režimu zbývá posledních pár sekund...

Popisek Akcelerované grafické efekty. Děsivá atmosféra. Krev. Osvědčený koncept a obvyklý hnací motor moderních počítačových her. Avšak jedna kategorie, respektive žánr, se těmto formulacím zatím úspěšně vymyká - logické hry. A právě to téhle kategorie si můžeme zařadit novou záležitost Pusher. Na první pohled vypadá hra jako jedna z mnoha, avšak až po pětiminutové hře zjistíte, že uběhla doba daleko delší, než jste si na hru stanovili, pochopíte. Pushera lze rozdělit na dvě herní části - v té první, dejme tomu "akční", hrajeme na čas a co nejvyšší úroveň, přičemž využíváme rozličných kombinačních sestav. Naopak část druhá, označená jako puzzle, dovoluje zapomenout na nepříjemný časový limit a nechává prostor pro čistě logické uvažování. Zkrátka dvě hry fungující na stejném základě v jednom balení - takový je Pusher.

Herní princip pochopíte během okamžiku. Představte si čtvercové hrací pole rozdělené na pomyslná políčka, přičemž ihned po spuštění jich hra automaticky několik obsadí. Hrací kameny se od sebe liší pouze barvou - na začátku se zde vyskytují pouze žluté, červené a modré. Cílem hry je, v té akční části, nahrát co nejvyšší score, čehož docílíte přidružením Popisek přinejmenším tří kamenů stejné barvy do jedné linky (pouze horizontálně a vertikálně). Zrada tkví v tom, že hrací kámen z postranního zásobníku lze vyslat pouze v okamžiku, kdy se může "přilepit" na jiný kámen, který už musí stát na ploše. Samozřejmě ale funguje, že tři se bere jako základ a další případné shluky se počítají. V tomto okamžiku po chvíli hraní zjistíte, že se vám příliš dlouho nedaří odolávat ani náporu počtu kamenů, natož časovému limitu. Proto existuje ještě jedna zákonitost - s vyslaným hracím kamenem lze ještě jednou hnout, avšak za stejných podmínek: tj. musí se zaseknout o nějaký další. Největší potenciál hry - vlastně dokonce nutnost - spočívá ve vytváření zmíněných kombinačních sestav. Například pokud se vám podaří "vypráskat" třikrát za sebou červené hrací kameny, obdržíte malý časový bonus k dobru. Čas ubíhá nemilosrdně - pomalu, ale stále. Reprezentuje ho zelený váleček s tekutinou na pravé straně obrazovky. A právě používání výše zmíněné kombinace se stává nutností, neboť času opravdu příliš není; on totiž nevystačí ani na to, abychom postoupili do další úrovně. O postoupení do dalšího levelu rozhoduje pomalu se naplňující spirála nad časovým válcem. Ta se zaplňuje v závislosti na dosaženém bodovém ohodnocení (číselnou položku v Popisek pravém horním rohu nelze přehlédnout).

Problémem her bývá po čase přicházející nuda a stagnace - těm se Pusher úspěšně vyhýbá přítomností nových kombo sestav a po čase i novými barvami hracích kamenů. A nastupuje taktika. Například pokud zlikvidujeme kameny v pořadí žlutá, žlutá a červená, tak se všechny kameny v druhé řadě zásobníku přemění na červené. Tím si de facto připravíme úrodnou půdu pro vytvoření prvního časového komba. Vzrůstá i obtížnost. K počátečním třem barvám se brzy přidá další, fialová, čímž se otevírají dveře k dalším kombinacím. Jako svoji oblíbenou mohu jmenovat fialová, žlutá, modrá, díky níž se následující rozprsknutí jakékoli barevné sestavy hodnotí dvakrát více body. Vyplatí se proto nashromáždit si předem co nejvíce kamenů. Doslova jsem si zamiloval zlatou kombinaci fialová, fialová a fialová, která přidává mnohem více času, než ta s červenými kameny. Následují ale i další barvy, třeba zelená, se kterou lze vykouzlit čtyřnásobné bodové ohodnocení (želená, žlutá, modrá).

Co se týče puzzle módu, zde nás nic jako časový limit netíží. Všechno si můžeme v klidu promyslet, není kam spěchat. Funguje to na obdobném principu, s tím rozdílem, že když vymlátíte všechny kameny z hracího Popisekpole, tak se neobjeví další, jako v akčním režimu, ale hra končí. Nutno ovšem podotknout, že více jak sto skládanek pravděpodobně nevyřešíte za jedno či dvě odpoledne. Prvních pár vám ukáže co a jak, vlastně jen přiřadíte kameny k sobě, ovšem později hraje svoji roli i zásobník kamenů a nastává peklo. Osobně se mi ale více zamlouvá právě akční režim, jež prakticky nabízí nekonečnou hru a nenechte se splést - taková jedna partie se hraje skutečně velmi dlouho. Navíc v sobě kombinuje akční esenci spolu s logikou, kdy musíte promýšlet, díky kombům, tahy i hodně dopředu. Samozřejmě zde svoji roli sehrává náhoda, nicméně mnohem menší, než se na první pohled zdá.

V oblasti grafického zpracování nás žádné akcelerované zázraky nečekají, na druhou stranu mě potěšila její preciznost. Hrací kameny - či koule, chcete-li - se hezky rozprskávají (při zvlášť vyvedeném tahu obrazovka připomíná ohňostroj), k tomu všemu hraje příjemná, nevtíravá hudba. Vlastně mi jedna věc vadila - když se blíží konec časového limitu, bliká červená žárovka, jenže s příslušným zvukovým efektem. A to když se člověk potřebuje soustředit, aby dal dohromady kombo pro přidání času... škoda mluvit. Nicméně jako celek hodnotím Pushera pozitivně - jedná se o nenáročnou logickou záležitost, při níž si vystačíte s myší a jejím jedním tlačítkem. Inu, proč ne?

Pusher
Výrobce: JoWood
Vydavatel: JoWood
Distribuce v ČR: není rozhodnuto
Oficiální homepage: homepage hry
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Nemohu říci, že se z Pushera stane nezapomenutelná klasika, nicméně z hlediska logických her se jedná o nadprůměrný kousek.
Hodnocení 69%

Autor:




Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Další z rubriky

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.