Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pusher - příjemný logický zabiják

  12:00aktualizováno  6. listopadu 6:26
Logické hry obvykle nehýří akcelerovanými grafickými efekty, přesto se jedná o svébytný žánr, jenž už nejednou překvapil. Mezi ty lepší se řadí i Pusher. Na jednu stranu čistě logická záležitost, ovšem na tu druhou pěkně adrenalinová zábava - to když vám v ""akčním"" režimu zbývá posledních pár sekund...

Popisek Akcelerované grafické efekty. Děsivá atmosféra. Krev. Osvědčený koncept a obvyklý hnací motor moderních počítačových her. Avšak jedna kategorie, respektive žánr, se těmto formulacím zatím úspěšně vymyká - logické hry. A právě to téhle kategorie si můžeme zařadit novou záležitost Pusher. Na první pohled vypadá hra jako jedna z mnoha, avšak až po pětiminutové hře zjistíte, že uběhla doba daleko delší, než jste si na hru stanovili, pochopíte. Pushera lze rozdělit na dvě herní části - v té první, dejme tomu "akční", hrajeme na čas a co nejvyšší úroveň, přičemž využíváme rozličných kombinačních sestav. Naopak část druhá, označená jako puzzle, dovoluje zapomenout na nepříjemný časový limit a nechává prostor pro čistě logické uvažování. Zkrátka dvě hry fungující na stejném základě v jednom balení - takový je Pusher.

Herní princip pochopíte během okamžiku. Představte si čtvercové hrací pole rozdělené na pomyslná políčka, přičemž ihned po spuštění jich hra automaticky několik obsadí. Hrací kameny se od sebe liší pouze barvou - na začátku se zde vyskytují pouze žluté, červené a modré. Cílem hry je, v té akční části, nahrát co nejvyšší score, čehož docílíte přidružením Popisek přinejmenším tří kamenů stejné barvy do jedné linky (pouze horizontálně a vertikálně). Zrada tkví v tom, že hrací kámen z postranního zásobníku lze vyslat pouze v okamžiku, kdy se může "přilepit" na jiný kámen, který už musí stát na ploše. Samozřejmě ale funguje, že tři se bere jako základ a další případné shluky se počítají. V tomto okamžiku po chvíli hraní zjistíte, že se vám příliš dlouho nedaří odolávat ani náporu počtu kamenů, natož časovému limitu. Proto existuje ještě jedna zákonitost - s vyslaným hracím kamenem lze ještě jednou hnout, avšak za stejných podmínek: tj. musí se zaseknout o nějaký další. Největší potenciál hry - vlastně dokonce nutnost - spočívá ve vytváření zmíněných kombinačních sestav. Například pokud se vám podaří "vypráskat" třikrát za sebou červené hrací kameny, obdržíte malý časový bonus k dobru. Čas ubíhá nemilosrdně - pomalu, ale stále. Reprezentuje ho zelený váleček s tekutinou na pravé straně obrazovky. A právě používání výše zmíněné kombinace se stává nutností, neboť času opravdu příliš není; on totiž nevystačí ani na to, abychom postoupili do další úrovně. O postoupení do dalšího levelu rozhoduje pomalu se naplňující spirála nad časovým válcem. Ta se zaplňuje v závislosti na dosaženém bodovém ohodnocení (číselnou položku v Popisek pravém horním rohu nelze přehlédnout).

Problémem her bývá po čase přicházející nuda a stagnace - těm se Pusher úspěšně vyhýbá přítomností nových kombo sestav a po čase i novými barvami hracích kamenů. A nastupuje taktika. Například pokud zlikvidujeme kameny v pořadí žlutá, žlutá a červená, tak se všechny kameny v druhé řadě zásobníku přemění na červené. Tím si de facto připravíme úrodnou půdu pro vytvoření prvního časového komba. Vzrůstá i obtížnost. K počátečním třem barvám se brzy přidá další, fialová, čímž se otevírají dveře k dalším kombinacím. Jako svoji oblíbenou mohu jmenovat fialová, žlutá, modrá, díky níž se následující rozprsknutí jakékoli barevné sestavy hodnotí dvakrát více body. Vyplatí se proto nashromáždit si předem co nejvíce kamenů. Doslova jsem si zamiloval zlatou kombinaci fialová, fialová a fialová, která přidává mnohem více času, než ta s červenými kameny. Následují ale i další barvy, třeba zelená, se kterou lze vykouzlit čtyřnásobné bodové ohodnocení (želená, žlutá, modrá).

Co se týče puzzle módu, zde nás nic jako časový limit netíží. Všechno si můžeme v klidu promyslet, není kam spěchat. Funguje to na obdobném principu, s tím rozdílem, že když vymlátíte všechny kameny z hracího Popisekpole, tak se neobjeví další, jako v akčním režimu, ale hra končí. Nutno ovšem podotknout, že více jak sto skládanek pravděpodobně nevyřešíte za jedno či dvě odpoledne. Prvních pár vám ukáže co a jak, vlastně jen přiřadíte kameny k sobě, ovšem později hraje svoji roli i zásobník kamenů a nastává peklo. Osobně se mi ale více zamlouvá právě akční režim, jež prakticky nabízí nekonečnou hru a nenechte se splést - taková jedna partie se hraje skutečně velmi dlouho. Navíc v sobě kombinuje akční esenci spolu s logikou, kdy musíte promýšlet, díky kombům, tahy i hodně dopředu. Samozřejmě zde svoji roli sehrává náhoda, nicméně mnohem menší, než se na první pohled zdá.

V oblasti grafického zpracování nás žádné akcelerované zázraky nečekají, na druhou stranu mě potěšila její preciznost. Hrací kameny - či koule, chcete-li - se hezky rozprskávají (při zvlášť vyvedeném tahu obrazovka připomíná ohňostroj), k tomu všemu hraje příjemná, nevtíravá hudba. Vlastně mi jedna věc vadila - když se blíží konec časového limitu, bliká červená žárovka, jenže s příslušným zvukovým efektem. A to když se člověk potřebuje soustředit, aby dal dohromady kombo pro přidání času... škoda mluvit. Nicméně jako celek hodnotím Pushera pozitivně - jedná se o nenáročnou logickou záležitost, při níž si vystačíte s myší a jejím jedním tlačítkem. Inu, proč ne?

Pusher
Výrobce: JoWood
Vydavatel: JoWood
Distribuce v ČR: není rozhodnuto
Oficiální homepage: homepage hry
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Nemohu říci, že se z Pushera stane nezapomenutelná klasika, nicméně z hlediska logických her se jedná o nadprůměrný kousek.
Hodnocení 69%

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...

Další z rubriky

RECENZE: Banner Saga 3 láká na špičkové tahové souboje a epický závěr

Banner Saga 3

Každý příběh jednou dospěje do konce a tak to je i s oblíbenou Banner Sagou, která třetím dílem vše v epickém stylu...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...



Najdete na iDNES.cz