Puzzle Station - logický (?) rychlík (!)

  12:00aktualizováno  10. července 2001 10:40
V poslední době se zdá, že se s logickými hrami roztrhl pytel. Některé z těchto titulů jsou opravdu na profesionální úrovni, jiné připomínají spíše freeware v hezkém kabátě. Chcete vědět, kam zařadit finskou Puzzle Station? Stojí za to, nebo je lepší se jí vyhnout?

Puzzle StationFinská hra Puzzle Station, kterou má na svědomí společnost Ninai Games, je klasickým logickým rychlíkem. Její herní systém poněkud připomíná freewarovku GLBlocks, kterou jsme vám před časem nabídli na Plných hrách. Jsou zde ale některé podstatné rozdíly, a tak raději popíšu celý systém do detailů.

Hra samotná neprobíhá na celé obrazovce, ale na displeji jakési virtuální konzole. V dolní části máte porůznu poskládané různobarevné kostičky, kterých se musíte v daném časovém limitu zbavit, v horní části je zase řádek kostiček, které máte k dispozici a které spouštíte dolů. Netřeba asi zdůrazňovat, že vaše snaha by měla vést tím směrem, aby v dolní části byly shromážděny červené u červených, zelené u zelených atd. Pokud se vám totiž podaří dostat k sobě alespoň čtyři kostky stejné barvy, tak se spektakulárním výbuchem zmizí a vy jste o krok blíže splnění daného levelu.

Systém umisťování kostiček do spodní části displeje je zde jiný, než ve většině obdobných her. Tam nemůžete ovlivnit barvu a okamžik pádu kostičky, ale zato s ní můžete během pohybu dolů Puzzle Stationmanipulovat. Zde naopak můžete libovolně prohazovat kostky v horní řádce a sami si vybrat, kterou dvojici kam a kdy pošlete. Během jejich pádu s nimi ale už nepohnete, ať se snažíte sebevíc. Je to vlastně přesně obráceně, než bývá obvyklé, a proto si tím Puzzle Station zasloužil několik bodů navíc za originalitu.

Tato finská hra vám nabízí dva módy, ve kterých si můžete potrápit mozkové závity. Prvním je arkádový mód, druhým mód rébusový (puzzle). Každý z nich vám nabízí padesát úrovní, které jsou rozděleny po pěti do deseti "světů". Přístupné jsou pro vás pokaždé veškeré úrovně z aktuálního světa, všech nižších a v jistých případech i z jednoho vyššího. Ostatní jsou pro vás dočasně uzamčeny. Další pětice se vám zpřístupní až ve chvíli, kdy v aktuálním světě uzavřete dostatečný počet úrovní.

Zde ale podoba módů končí. Zaměřme se tedy nejprve na arkádový styl. Ten je klasickým představitelem logických rychlíků, protože v daném časovém limitu musíte odstranit určený počet kostiček. Zprvu jsem si myslel, že to je víc rychlík, než logický, ale zhruba v pátém šestém světě jsem byl nucen svůj postoj přehodnotit. Úkoly nebyly již tak jednoduché a Puzzle Stationzačínal jsem být s časem poněkud na štíru. A když jsem opakoval jednu úroveň už asi po desáté, utvrdil jsem se v tom, že logika si zde přijde také na své. Nejde totiž jen o to co nejrychleji vytvořit v dolní části displeje čtveřici stejně obarvených kostiček, ale také o to, jak si během toho připravit co nejlepší podmínky pro další tahy. A to už nemusí být až taková legrace, zvlášť když vás tlačí čas a začínají se vám plést tlačítka.

Bodování v arkádovém módu probíhá v každé úrovni zvlášť a je závislé na tom, jak rychle se vám podaří úroveň splnit. K tomu se ještě připočítávají bonusy za řetězové či násobné odstranění kostek. Naučit se tyto triky se vyplatí, a to nejen kvůli vyššímu bodovému zisku. Je tak možné v kratším čase eliminovat více kostek, a některé úrovně bez nich ani splnit nelze.

Rébusový mód je naopak zaměřen pouze na odstraňování kostiček, časový faktor sem vůbec nevstupuje. Místo něj je zde ale přesně zadaný počet, kolikrát můžeme z horní řádky kostičky spustit a věřte tomu, že toto číslo není nikterak veliké. Vaším úkolem přitom je odstranit veškeré barevné kostičky, které se ve spodní části nalézají. Zde se již bez komba a řetězového Puzzle Stationodstranění prostě neobejdete. Naštěstí je řešení pokaždé možné, protože kostky v horní části se vám neobjevují v náhodné kombinaci, ale jsou předem dané.

Tento mód je bodován jinak, než arkádový. Přesněji řečeno, není bodován vůbec. Odměnou vám může být jen skutečnost, že máte daný level za sebou. Ale abychom nekřivdili, takovéto ocenění milovníkům hádanek a rébusů většinou stačí.

Nyní by měl být ten správný čas podívat se také na další aspekty Puzzle Stationu, abyste věděli nejen jak jej hrát, ale i něco navíc. Po grafické stránce je hra poměrně povedená, ale je známo, že u logických her na ní lze jen těžko něco pokazit. Kamenem úrazu však často bývá hudební a zvukový doprovod, který mnohdy spíše ruší než podkresluje a překáží tak hráči v soustředění. Zde tomu tak naštěstí není. Hudba není nikterak vlezlá a zvukové efekty, jichž není nijak mnoho, neruší.

Hratelnost titulu je také docela obstojná, ovládání je jednoduché a během několika minut si jej poměrně dobře zažijete. Aby ne, vystačíte si s pouhými čtyřmi klávesami. Obtížnost úrovní je... snesitelná. Když se hodně snažíte, je možné všechno. Možná i to, že opravdu dokončíte všech sto úrovní, které vám Puzzle Station nabízí.

Puzzle StationJe zde ale jedna věc, které mne u této jinak poměrně slušné hry zarazila. Tvůrci nám na svých stránkách slibují pět různých konzolí, na kterých budeme moci hrát. Já sám jsem jich sice napočítal dokonce šest, ale to je pouhý detail. Co mne zklamalo, bylo ztvárnění těchto konzolí. Naivně jsem se domníval, že se od sebe budou nějak nápadně lišit, zvláště když jsem zjistil, že zpočátku si můžete vybrat pouze ze dvou a ostatní se vám zpřístupní až časem jako odměna za splněné úrovně. Ale moc se na ně netěšte, jsou naprosto identické s těmi původními, jenom jsou jinak barevné. To mi přijde jako odměna trochu málo.

Jinak je hra Puzzle Station poměrně dobrou, profesionálně zpracovanou logickou hrou, ale se známějšími tituly příliš soupeřit nemůže. Svým námětem totiž příliš připomíná mnohé freewarové hry a není vyloučeno, že nejeden potenciální kupec přeci jen raději sáhne po o něco horším freewaru, za který nemusí platit, než po tomto komerčním titulu.

Puzzle Station
Výrobce: Ninai Games
Distributor: Kotijäätelö
Minimální konfigurace: Pentium 166 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium 200 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Zábavný logický rychlík, kterému bohužel konkurují freewarové tituly. Ty jsou sice horší, ale zadarmo.
Hodnocení: 62%

Autor:
Témata: virtuální, Zisk
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...