Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pyro Studios – studio jedné hry?

  12:00
Když se řekne Pyro Studios, musí se jedním dechem říci také – Commandos. Vynikající válečné strategie z této série jsou největším trhákem, který španělští vývojáři vytvořili…

Přeskoč na téma:
  • Commandos 1
  • Beyond the Call of Duty
  • Heart of Stone
  • Praetorians
  • Commandos 2
  • Commandos 3
  • Tak, jako existují spisovatelé jedné knihy, mohlo by se mluvit i o vývojářských studiích jedné hry. U Valve Software si nelze vybavit nic jiného než Half-Life, Bohemia Interactive jsou zase pevně spjati s Operací Flashpoint. Na Pyro Studios a jejich sérii Commandos však tato afinita až tak úplně nesedí. Ještě před pár lety by platila bezvýhradně, nedávno ale tito španělští vývojáři založili v rámci firmy druhý tým, vydali strategii Praetorians – a navíc se nechali slyšet, že heslo "do třetice všeho dobrého" má něco do sebe, a čtvrtý díl Commandos tedy nebude (alespoň v dohledné době). V souvislosti s vydáním trojky, ukončující jednu velkou kapitolu historie ve své zemi prakticky osamoceného týmu, je jistě na místě shrnout si události, jež vedly ke vzniku Pyro Studios, a říci si něco o jimi vydaných titulech v podobě kratšího, avšak neméně zajímavého profilu.

    Na počátku bylo slovo

    Commandos 1 - obal

    O tom není pochyb. Ostatně, slovo bylo na počátku všeho. Tohle slovo ale nestálo samo. Brzy se k němu přidalo další, pak další, slovo dalo slovo – a bratři Javier a Ignacio Pérezovi si mohli připít s Gonzo Suarezem na oslavu vzniku vůbec prvního španělského profesionálního herního studia. Stalo se tak v září roku 1996. "Neměli jsme žádnou zkušenost s vývojem her, zato jsme více než pět let pracovali v herní distribuci," říká Ignacio. "Svatá trojice" nabrala další programátory, grafiky a zvukaře až do celkového počtu dvaceti a pustila se s nimi do práce na prvním projektu, zprvu nenápadné a nijak zvlášť nahlas inzerované taktické strategii z prostředí druhé světové války.

    Netrvalo ale ani dva roky, než začali projekt Commandos obdivovat v preview a posléze recenzích herní novináři – a co víc, též hráči, a to i přes na masový trh poměrně vysoko nasazenou laťku obtížnosti. Čím to? "Domnívám se, že tím pravým důvodem úspěchu byla dokonalá rovnováha mezi atraktivním námětem a pečlivým vývojem hry, kde byl hlavní důraz kladen na hratelnost. Přímým důkazem tohoto tvrzení je počet populárních her, v nichž ovládáte vícečlenné skupiny vojáků, které se vyrojily právě po úspěchu Commandos." Během šesti měsíců překročily prodeje Commandos: Behind Enemy Lines hranici devíti set tisíc, momentálně se pohybují někde okolo hranice milionu a půl. Hráči si zamilovali koncept mixující realtime strategie a klasiky typu Lost Vikings (a vůbec hry založené na principu "ten umí to a ten zas tohle") a ani jim zvlášť nevadila poměrně značná stereotypnost řešení herních situací a nutnost objevit vždy jednu cestu vytyčenou autory. Skvělá izometrická grafika, dobře navržené prostředí misí, atraktivní úkoly a chytlavost válečné tématiky zapracovaly na jedničku.

    Commandos Commandos Commandos

    Beyond the Call of Duty
    Úspěch nečekaných rozměrů povzbudil Pyro Studios k ještě větší aktivitě. Velice rychle se na pultech obchodů objevuje datadisk
    Commandos: Beyond the Call of Duty, který přináší nové postavy, řadu misí, ale víceméně stejnou hratelnost se stejnými silnými místy, ale i problémy. S takřka čtyřmi sty padesáti tisíci prodanými kopiemi však těžko mohli být Ignacio Pérez (autor námětu) a Gonzo Suarez (vrchní designer) nespokojeni…

    Commandos: BCD Commandos: BCD Commandos: BCD

    I mistr tesař se někdy utne

    Praetorians - obal

    V euforii nasadili Pyro Studios opět vyšší obrátky, přijali neuvěřitelné množství nových zaměstnanců (v roce 2000 čítala firma 75 členů na plný úvazek) a rozjeli práce hned na třech projektech. Jedním bylo samozřejmě pokračování Commandos, donekonečna hypované a obletované všemi herními časopisy. Dále pak šlo o historickou realtimovou strategii Praetorians, která již v roce 1999 oslňovala na tu dobu úchvatnou grafikou a přísliby širokých taktických možností, a konečně o mix strategie, RPG a adventury Heart of Stone.

    Srdce z kamene bylo srdečním projektem dvou mužů. Ignacia Péreze Dolseta a Césara Astudilla, zkušeného vývojáře, který se v herní branži pohybuje už od roku 1985. Ačkoliv o hře tito dva mluvili jako o "strategii s velice silnými prvky RPG," první videoukázky a verze hry, kterou měli možnost spatřit novináři na svých návštěvách přímo v madridských kancelářích, však jasně ukazovaly, že taktické prvky ustoupí do pozadí silnému příběhu, vývoji postav a starání se o jejich reputaci, a až adventurním plnění nejrůznějších úkolů (byť až k řešení logických hádanek už implementace pro strategii nestandardních prvků nedošla). Na screenshotech se zdálo, že by dokonce mohlo jít o variaci na fenomenální akční RPG Diablo. Jak by to nakonec dopadlo, ale nikdo nebude mít možnost posoudit. Po prvotním výronu informací se o Heart of Stone poměrně brzy přestalo mluvit poté, co byla hra dvakrát odložena. V současnosti již víceméně tiše vyšuměla a ani sami autoři ji nezařazují do seznamu svých připravovaných projektů, takže se dá předpokládat, že všichni, kdo se těšili na lehké fantastično v podání Ignacia Péreze, definitivně ostrouhají.

    Heart of Stone Heart of Stone Heart of Stone

    Velmi špatně to málem dopadlo i s druhým zmíněným projektem, strategií z dob antického Říma nesoucí název elitních císařských jednotek – Praetorians. "Hlavním důvodem jejich vzniku byl zrod nového, zkušeného tvůrčího týmu v rámci Pyro Studios. Něco takového není ve Španělsku nijak jednoduché. Na titulu Praetorians pracovalo 15 lidí, což je velmi malý tým, a více lidí by hře zřejmě prospělo. Ovšem po Praetorians byl tým připraven se rozrůst a začít pracovat na další hře. Pod tou by již mělo být podepsáno více než 50 jednotlivců," komentuje nelehkou cestu pretoriánů na povrch Ignacio Pérez. Vůdci zmiňovaného patnáctičlenného týmu byli dva – Javier Pérez, jeden ze zakladatelů společnosti, a Jaime Cifuentes, velezkušený vývojář, který si před příchodem do Pyro Studios odkroutil pěkných pár měsíců v GT Interactive a dokonce i Electronic Arts. Ani ti však nedokázali zabránit tomu, aby hra po původním oznámení na Vánoce roku 2000 nebyla hned několikrát odložena a nakonec nespatřila světlo světa v době, kdy její "revoluční" prvky už dvakrát revolučními nebyly. Přesto jsou však Praetorians povedenou strategickou hrou, po vzoru Warhammer: Dark Omen soustředěnou pouze na boje se stopovými prvky budování základny, ale hlavně propracovanou taktikou, kterou ovlivňují vhodnost různých typů jednotek, terén, morálka i další faktory.

    Praetorians Praetorians Praetorians

    Commandos se vrací

    Commandos 2 - obal

    Kvůli neustálým odkladům a problémům s týmy pracujícími na Heart of Stone a Praetorians nakonec sice nabrali taktéž zpoždění, ale vyšli nejdříve. Mluví se o Commandos 2: Men of Courage, pokračování, které přebírá základní herní principy originálu, ale dovádí je takřka k dokonalosti. Pod game designem projektu je podepsán především Gonzo Suarez, který navrhl variabilní herní prostředí, vymyslel zajímavé herní úkoly – a často se mu už podařilo nabídnout hráčům možnost různých řešení. Změny se dotkly technického zpracování, grafika je opět o mnoho roztomilejší a detailnější, umělá inteligence postav lepší a celá hra je o něco méně obtížná.

    Přestože se i Commandos 2 prodávaly jako po másle, v Pyro Studios to z neznámých důvodů začalo jiskřit. Zda nebyly firemní autority spokojeny s kvalitou pokračování své klíčové série, či zda se po šesti letech projevila nějaká varianta ponorkové nemoci, známo není. Výsledkem však byla velmi neočekávaná personální změna – odchod Gonzo Suareze. "Nebylo to žádné drama. Samozřejmě, že rozchod je vždycky horší než navázání nového vztahu, ale skutečně se ani vzdáleně nejednalo o nic dramatického. Důvod byl docela prostý – Gonzo se nehodil do budoucích plánů Pyro Studios a Pyro Studios se zase nehodily do Gonzových plánů."

    Možná proto se Commandos 2 narozdíl od svého předchůdce nedočkaly datadisku, takže nakonec zůstalo jen u konzolového portu. Hra vyšla na Xbox a PlayStation 2, přičemž největší práci samozřejmě znamenalo předělání ovládání pro gamepad. Hratelnost nicméně zůstala zachována a i když samozřejmě je celý interface tak trochu krkolomný, mezi strategiemi pro konzole patří Commandos také k nejlepším.

    Commandos 2 Commandos 2 Commandos 2

    Do třetice všeho dobrého

    Commandos 3 - obal

    Nadšení fanoušci skoupili celkem už více než tři miliony kopií her s nálepkou Commandos na obalu – a žádají si další. A Pyro Studios by byli blázni, kdyby nevyhověli. Ihned po dokončení dvojky započínají práce na třetím díle a pomalu, ale jistě se zapomíná na ostatní projekty. "Commandos 3 obsahují stejné herní prvky jako oba předchozí díly série, ale prezentují je v mnohem dynamičtější a akčnější podobě," komentuje změny v game designu Ignacio Pérez. A je tou nejzodpovědnější osobou, která k tomu může něco říci, protože právě on se chopil uvolněné role scénáristy po vyhoštěném Suarezovi. Zda je graficky i herně výrazně pozměněná trojka skutečně krokem k lepšímu, to musí posoudit hráči sami. Dojmy jsou rozporuplné – v lecčems noví Commandos excelují (grafika a interaktivita prostředí je úchvatná, scénáře misí dobré), někdy však překvapí i nepříjemně (nevalně vymodelované interiéry, občas obtížná orientace). O důstojné zakončení slavné série se však rozhodně jedná, což potvrzuje i naše recenze, kde si trojka vysloužila pěkných 80%.

    Commandos 2 Commandos 2 Commandos 2

    Ano, zakončení, neboť Pyro Studios se rozhodli chovat podle známého rčení. Třikrát a dost. Naštěstí se nezdá, že by kdovíjak usnuli na vavřínech a rozjeli se užívat miliony vydělané prodejem svých trháků. Právě naopak – pracují hned na třech projektech. Ani jeden z nich však není zřejmě již definitivně pohřbené Heart of Stone, mluví se o jedné strategii se zcela odlišnými herními principy, než tomu bylo u Commandos, nicméně fanoušci tohoto žánru nemusí smutnit. Ekonomicko-válečnou strategii z prostředí napoleonských válek si určitě řada z nich ráda nechá líbit, přestože to v konkurenci Cossacks 2: Napoleonic Wars nebude mít jednoduché. Druhým projektem je konzolová hra úplně odlišného ražení, než na co jsme od Pyro Studios zvyklí. O třetím projektu a o čtvrté hře, na níž mají být práce zahájeny teprve po návratu Commandos 3 týmu z dovolených, už není známo vůbec nic, snad jen, že se nebude jednat s největší pravděpodobností o strategie.

    Ať už se ale Pyro Studios pustí do čehokoliv, bude na místě očekávat to velmi napjatě. Tito španělští vývojáři si kladou jen nejvyšší cíle – ale ví zároveň, jak jich dosáhnout. "Dokázali jsme, že to dokážeme," mohli by si právem říci – a lze jen doufat, že v dokazování budou pokračovat i nadále…

    Autor:
    • Nejčtenější

    Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

    Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

    Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

    Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

    Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

    Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

    Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

    Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

    Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

    Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

    Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

    Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

    Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

    Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

    Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

    Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

    Akční letáky
    Akční letáky

    Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

    Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

    Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

    Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

    Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

    Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

    Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

    Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

    Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

    Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

    V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...