Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Quake 3: Arena

  12:01aktualizováno  10. července 2001 10:54
Fantastický. To je ten první přívlastek, který vás napadne, když uvidíte nový počin legendárního ID Softu, novou akční řežbu Quake 3 - Arena. Jistě se najde pár opovržení hodných jedinců, kteří budou kecat nesmysly o tom, že na ID Softu není nic legendárního a že Quake vždycky byl a bude pěknej shit, já, a určitě nejen já, si ale myslím pravý opak. Proč? To si přečtěte v této recenzi...
Quake 3: Arena
Což takhle dát si Quake, Qua, Qua, Qua, Quakea, zvláště je-li nyní nový, čerstvý a plný síly...

Fantastický. To je ten první přívlastek, který vás napadne, když uvidíte nový počin legendárního ID Softu. Jistě se najde pár opovržení hodných jedinců, kteří budou kecat nesmysly, jak že na ID Softu není nic legendárního. Ale já si myslím, že určitě je. Každá hra, kterou vydali, byla přelomem v historii. Vzpomeňte si na ty chvíle kdy jste proháněli Commandera Keena, ještě v dobách, kdy hrám vévodila moje tehdy velmi oblíbená sharewarová firma Apogee. Pak přišel zlom, Wolfenstein 3D. První hra viděná z vlastních očí, která skutečně stála zato. Nádherný pocit se vám rozléval po zádech, když jste zabíjeli ty němčoury. A potom nastalo ticho až do doby, než přišel DOOM- naprosto revoluční hra, která ve své době otřásla základy celého, tehdy ještě pomaličku se rozjíždějícího herního průmyslu, hra, která dostala tehdy ve Score od Františka Fuky 93%. A po něm jeho neméně úspěšný druhý díl.

A pak, pak už přišel on - nový titul s podivným názvem - Quake. Co jsme se ho načekali, stálo to však za to. Quake byl ale opět přelomovou hrou, všechno bylo zcela 3D, to, co před půl rokem naznačil Terminator: Future Shock, Quake dočinil. Quake 3: Arena Quake byla také jedna z prvních her, respektive druhá, která bylo nutné ovládat na myši. Ale v čem Quake ztrácel ve hře pro jednoho hráče, tak to dohnal v multiplayeru. Ani on však nemusel dlouho čekat na svého brášku, Quake II, což byla také naprostá bomba, kterou jsem sjel málem v jednom kuse. Nový engine, podpora všemožných 3D karet, skvělý design úrovní, perfektní nepřátelé, fantastické zbraně a návrat BFG, to by byla tak v kostce charakteristika Q2. No a po obrovském úspěchu bylo více než jasné, že Quake 3 s podtitulkem Arena na sebe nenechá dlouho čekat. ID Software slíbil naprosto ohromující síťové klání, nový engine využívající Bezzierových křivek a skvělou zábavu. Povedlo se jim sliby splnit? Pokračujte ve čtení této recenze a vše se dozvíte.

O Q3 se dlouhou dobu psalo jako o pouze multipařbě, ale v ID přišli s fantastickým řešením, kdy jsou spokojeni naprosto všichni. První velká část Q3 je single player a druhou, daleko mohutnější části, je multiplayer. Po přehrátí poměrně hezkého renderovaného intra na vás vybafne možnost singlu. Co vás ale hodně překvapí je postupování v singlu, které se hodně podobá bojovým hrám typu Mortal Kombat nebo Tekken. V každé úrovní (Tieru) máte čtyři mapy, po kterých se budou prohánět vaši nepřátele. První tři mapy jsou vždy všeobecný deathmatch, ale mapa čtvrtá je vlastně takový souboj s bossem celé úrovně. Vždy v ní bojujete jen jeden na jednoho a můžu říct, že tyto mapy byly místy dost těžké. Úrovní je sedm, což dává ve finále něco kolem třiceti map. Možná vám to přijde jako dost dobrý počet, ale musíte si uvědomit, Quake 3: Arena že toto je hra, kde jde čistě jenom o mapy, takže to zas až žhavé nebude. Čekejte rychlou a dynamickou akci, protože fraglimit je hodně malý, většinou mezi 10 a 20 fragy. Samozřejmě postupem času se boti stávají čím dál dokonalejší, hoši jsou daleko ostřejší a mapy jsou stále komplikovanější. Proto doporučuji zvolit si na začátku, tak třetí úroveň z pěti nabízených. Obtížnosti jsou hodně variabilní - na první obtížnost projdete Q3 i se zavřenýma očima, zato na nejvyšší obtížnost typuji, že by hru udělali jen lidé typu Bludr, Reset apod. Takže vyhodnocení první a rozhodně ne poslední Q3 vs UT. Oba borci jsou na tom zhruba stejně. Je sice pravda, že UT má daleko více pravidel a variací, ale Q3 je zase celkově dynamičtější a to se mi líbí.

Teď bychom se mohli podívat na to, v jakém prostředí se bude bojovat. Q3 má tři druhy map -deathmatchové arény, kterých je 20, dále je ve hře šest map na turnaj, které hrajete vždy jakou souboj se strážcem Tieru a jako třešnička na dortu jsou ještě čtyři mapy na CTF, které jsou opravdu povedené. Všechny mapy jsou rozděleny do tří druhů - peklo, budoucnost a vesmír. Jejich kvalita je naprosto dokonalá, nenašel jsem jedinou mapu, která by se mi vysloveně nelíbila. Nejlepší jsou ale podle mě mapy, které se odehrávaly v pekle, protože všechno kolem vás je v těchto úrovních živé, což znamená, že máte kupříkladu točící se schody kolem sloupu a ten sloup se hýbe - dýchá. Řekl bych, že některé mapy z Q3 dosahují designem na nejdokonalejší mapu - Q1 DM4. O tom, že mapy z Q2 překonávají mílovými kroky se snad ani zmiňovat nemusím. Quake 3: Arena V mapách se objevily i nové prvky - staré, klasické výtahy jsou v Q3 na vymření, protože je nahradily jakési trampolíny, které vaši postavičku vymrští do vzduchu. Největší "psycho" jsou mapy ve vesmíru, jedná se jen o několik plošin, na které směřují trampolíny. V těchto mapách stačí jediný chybný krok a je po vás, ale i přes tuto relativní obtížnost jsou, myslím si, tyto mapy jedny z nejlepších, na které při hraní Q3 narazíte. Každopádně mapy jsou rozhodně lepší v Q3 než v UT, na druhou stranu Unreal má zase svoji variabilitu, takže opět nerozhodný stav.

Poměrně výraznou chybou Q3 je malé množství herních modů, je tu jenom deathmatch, CTF a týmová hra, tedy zboží, které dostanete s každou "příběhovou" 3D akcí. Další nepříjemností je, že postavám v Q3 je naprosto jedno, jestli je strefíte do hlavy nebo do ruky, zbraň pokaždé vezmou stejně. Ale možná je to tak lepší, protože to by se pak z Q3 stala vyčkávací akce, což by byla nuda. Představte si, že by byl Q3 zpracován stejně jako multiplayer třeba v Half-Life, to by byl nepředstavitelný opruz. Ke Q3 totiž sedí jednoduchost a rychlost.

Aby se vám dobře hrálo, tak na vás čekají na tři desítky botů. Každý bot se chová trošku jinak než jeho kolega, někdo když je v ohrožení panikaří, jiný se pokusí vytratit se po anglicku, každý má svojí preferovanou zbraň. Modely botů jsou kapitolou samou pro sebe. Quake 3: Arena Každý model vypadá naprosto šíleně ujetě a nejlepší model Anarki mi se svým levitujícím prknem přirostl k srdci nejvíce. Rozanimování takovéhoto množství postav muselo být šílené peklo, protože skoro žádný bot se ani v málu nepodobá svému "kolegovi."

Perfektně je zpracované také rozdávání příkazů vašim spoluhráčům. Jestliže se mi líbilo menu v UT, tady je ještě daleko lepší a přehlednější. I když abyste rychle zvládali rozdělování úkolů, potřebovali byste potřebovali asi takových 20 prstů, takže si bude spíš připadat, že hrajete letecký simulátor než bohapustou střílečku. Nejlepší jsem si nechal na konec, můžete předat velení některému z vašich botů, kteří budou poroučet nejen ostatním, ale i vám, a kupodivu se jim daří velice dobře. Koneckonců jde vidět, že si autoři hodně vyhráli s AI všech postav. V kvalitě botů tedy nad Unreal Tournamentem jednoznačně vítězí.

Co by to ale bylo za 3D střílečku, kdyby v ní chyběly zbraně. Čeká na vás devět klasických zbraní, kterým chybí velmi oblíbené druhé mody střelby - což si myslím, že je jedině dobře, protože by to jenom zpomalovalo rychlost akce. U každé zbraně můžete použít zoom, který se většinou sice hodí jen u railgunu, ale snaha je. Všechny zbraně jsou naprosto skvělé, až na granátomet, který je vysloveně jen do počtu. Samozřejmě, že po mapě naleznete spousty power-upů, jako různé druhy brnění, nebo osobní teleport a nezapomnělo se na tolik oblíbeného quada, který dává tentokrát trojnásobnou sílu oproti základním zbraním. Quake 3: Arena Tady je porovnání poměrně dosti obtížné protože zbraně jsou dost dobré u obou her, takže asi je to vyrovnané, ale možná bych spíš přiklonil ke Q3.

Poslední věc, kterou si musíme probrat je technické zpracování. To je jedním slovem ÚŽASNÉ. Prostě nikdy v životě jste neviděli něco tak nádherně vypadajícího. Sice aby vše vypadalo naprosto dokonale, tak musíte hrát minimálně v rozlišení 800x600 v 32 bitových barvách, ale vzhledem k výhrůžkám, že si Q3 na P2 nezahrajeme, to je úplná nádhera. Zdá se to sice neuvěřitelné, ale Quake 3 je hardwarově takřka nenáročný, takový UT vyžaduje daleko silnější železo, aby se rozhýbal. Je sice pravda, že P2-300, 64 MB RAM a TNT nebo Voodoo 2 jsou minimem únosnosti, ale co to nyní je? Na tento počítač má už skoro každý, a ten kdo tvrdí, že ne tak je lhář, nebo to s hraním nemyslí vážně. Hudba a zvuky jsou klasicky na vysoké úrovni, hlavně bych zdůraznil, že na muzice se podílela skupina Sonic Mayhem. Naprosto se Q3 nemůže upřít tento druh muziky, protože k ní naprosto dokonale sedí. A zvuky jsou krásně prostorové, ale to jsou teď už skoro v každé hře.

Tady se není o čem bavit, UT těžce prohrává, protože má daleko horší grafiku a přitom je HW náročnější. Už se vysloveně těším na hry postavené na Q3 enginu, protože i když to budou třeba blbosti, tak budou alespoň hezky vypadat. A abych řekl pravdu, tak bych se vůbec lidem v 3D Realms nedivil, kdyby zahodili u Duke Nukem Forever to, co již mají udělané a začali ho dělat v Q3 enginu.

Co říct na závěr. Snad jen, že je mi líto jak jsem Q3 z počátku podcenil, teď už vím, že se jedná o nejlepší multiplayerovou 3D akci pod sluncem. Myslím si, že s Q3 budou spokojeni jak nováčci, tak i profesionální hráči.

Quake 3: Arena
Výrobce: ID Software
Distributor: Activision
Minimální konfigurace: P 233, Win 95/98, 32 MB RAM, 12xCD-ROM, 3D karta 4MB, 70 MB na HD, DirectX 7
Doporučená konfigurace: PII 333, 128 MB RAM, 24xCD-ROM, 3D akcelerátor 16 MB, 100 MB na HD, DirectX 7
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Nic lepšího jsme si od ID přát nemohli.
Hodnocení 94%

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.