Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Quake 4 - legenda pokračuje

  12:03aktualizováno  9:44
Dlouhé čekání uteklo jako voda a pokračování legendy je na světě. Má lidstvo ještě naději před brutálními Stroggy? Bude mít invaze na jejich planetu úspěch? Nejen o tom bude naše vyčerpávající recenze.
80

Quake 4

Platforma: PC
Výrobce: Raven Software

Herní karta

Quake 4 Ačkoliv se legendární série Quake dostala již do stádia čtvrtého pokračování, nejedná se o čtvrté pokračování jako takové. Zatímco první díl vyprávěl příběh jediného přeživšího vojáka (rozuměj vás) po invazi nepřátelských monster z jiné dimenze na vojenskou základnu a nepříteli jménem Quake, započal Quake 2 zcela nový příběh a čtvrtý díl na něj navazuje (multiplayerovou odbočku v podobě Quake 3: Arena nebudu ani zmiňovat, to je něco úplně jiného). O co tedy jde?

Stroggové útočí
Rasa brutálních a bezcitných kybernetických androidů, Stroggů, cestuje vesmírem a hledá suroviny. Jenže jsou suroviny a suroviny, takže pár barelů ropy, zlaté hodinky nebo kbelík uhlí je opravdu neuspokojí a jediné, co chtějí, je stručně řečeno lidské maso. Živé lidi konvertují do svých řad, kusy těl používají jako zásobárny energie, jako potravu a kdo ví na co ještě, no prostě humus. Pokud nepatříte mezi borce s dobrou pamětí nebo jste prostě Quake 2 nedohráli, trošku vám usnadním situaci. Hlavní hrdina na konci dvojky zabil vůdce Stroggů – Makrona, ale bohužel kýžený konec války, ve který lidé doufali, nenastal. Definitivní konec války nastane, teprve až bude zničen Nexus – centrální mozek Stroggů, který se nachází na jejich domovské planetě Stroggos.

Hladké přistání by snad nečekal nikdo z vás a sestřelení je překvapení srovnatelné s ponožkami pod vánočním stromkem. Hráč je tak vržen do akce prakticky okamžitě, protože se transportér zřítí přímo doprostřed bitevního pole.

Quake 4Quake 4 (dále jen Q4) tedy začíná ihned poté, co Q2 skončil. Makron je zničen a lidstvo zahajuje obrovskou invazi na planetu svých nepřátel. V tuto chvíli je z vás už mariňák a člen elitní jednotky Rhino Squad, Matthew Kane a na palubě jednoho z mnoha transportérů očekáváte přistání na tu zpropadenou planetu. Hladké přistání by snad nečekal nikdo z vás a sestřelení je překvapení srovnatelné s ponožkami pod vánočním stromkem. Hráč je tak vržen do akce prakticky okamžitě, protože se transportér zřítí přímo doprostřed bitevního pole, což je výhoda – žádné zdlouhavé brífingy a podobná zdržení. Po eliminaci prvních nepřátel se setkáte s prvními přeživšími a skutečná hra začíná. Příběh hry je tedy celkem povedený a dočkáte se i jednoho klíčového dějového zvratu, o kterém můžu prohlásit, že je „dost hustej“. Bohužel pokud jste bedlivě sledovali všechny novinky a trailery, víte přesně, na co narážím. Prozrazení této zcela zásadní věci přímo tvůrci a to dokonce ještě před vydáním hry, stejně tak jako její detailní popsání v několika dalších recenzích, je pro mě zcela nepochopitelná chyba, které se já budu snažit vyvarovat. Pokud si tedy chcete příběh dokonale vychutnat, vyhýbejte se před dohráním hry jakýmkoliv spoilerům.

Quake 4 Quake 4 Quake 4

Quake 4Pokrok nezastavíš...
Přestože se hry neujali samotní id Software, ale jejich havraní kolegové z Raven Software, je vzájemná spolupráce znát na každém kroku. Q4 běží na enginu svého kolegy Dooma 3, což se asi nebude líbit hráčům se slabšími stroji, ale nebojte, není to taková tragédie, jak si myslíte. Hoši z Ravenu jsou mistři v oboru a s id Software mají vřelé vztahy, takže jejich engine mají zmáknutý na jedničku. V praxi to znamená, že je Q4 podstatné lépe optimalizovaný, než Doom 3 a i přes fakt, že vypadá Q4 o chlup lépe, je méně náročný! Pokud je ve vašem kompíku usazena grafická karta alespoň GeForce 6600, užijete si bez problémů hru v 1024x768 a v plných detailech. Super! Spojení „vypadá Q4 o chlup lépe než Doom 3“ jsem použil zcela záměrně. Nechápejte mě špatně, i Doom 3 vypadal skvěle, ale jeho kvality bohužel kazila velká temnota, která, ač měla navodit pocit strachu, všechny krásy enginu nemilosrdně zahalovala. V Q4 je sice také pár tmavých zákoutí, ale není to takový extrém. Většinu bojů si tak vychutnáte při daleko lepším osvětlení a celkem dost si užijete i exteriéry, na které byl Doom 3 vzácný jako prací prášek na studentských kolejích. Už bylo ale dost srovnávání s Doomem 3, tyto hry spolu mají v tuto chvíli společný pouze engine a Q4 navíc není žádný survival horor, ale klasická 3D akce (hodil by se i přívlastek bezduchá, ale to mi strach a úcta nedovolí). Ke grafickému zpracování se ještě vrátím, teď něco o tom, jak se Q4 hraje.

Quake 4Matthew Kane je pořádný ranař. Pokud narazí na nepřítele, tasí pohotově některou ze zbraní a jen tak něco ho nerozhodí, takže s ním nemusíte chodit, jako by měl v kalhotách bonus v podobě nahnědlých ee. Pokud už dostane nějaký ten zásah, nesloží se jako malá holka, ale tvrdě bojuje dál. I tak je ale občas přesila větší, než by mohl ustát, ale naštěstí na to nebude sám. Prakticky celou hru se potkává s kolegy ze své jednotky, i z jednotek jiných a vzájemná spolupráce je většinou klíčem k úspěchu. Nejen že vyřídit vlnu Stroggů je pak o dost snazší, ale kamarád technik vám doplní zásoby brnění a medik uzdraví bolavé kosti a zacelí šrámy na těle. Občas budete dělat doprovod klíčovému človíčkovi, který vám třeba otevře cestu dál, apod. Kromě těchto „pro postup nutných“ NPC se ale o ostatní nemusíte příliš zajímat, pokud zemřou, budete to mít těžší, ale žádné opakování misí se nekoná. Celý postup hrou je tak přirozenější, uvidíte umírat své kolegy a pocit ze skutečné války bude o to větší.

K cíli vede vždy pouze jedna cesta a zabloudit nelze. Prostě vejdete do místnosti, postřílíte odpor, jedinými možnými dveřmi vejdete do další místnosti a proces se opakuje.

Quake 4 Samotné mise ale nejsou jen o eskortování důležitých lidí nebo pomáhání dalším jednotkám. Matthew Kane se bude muset nejednou postarat sám o sebe nebo jít zcela jinou cestou než ostatní, aby jim něčím zajistil cestu dál. Během hry si také osedláte třeba velkého bojového robota nebo tank, obojí s neomezeným střelivem. Bohužel tyto pasáže jsou pojaty až moc arkádově a celkově je to spíše nuda, ale na druhou stranu jsou to pouze krátké okamžiky, takže se de facto jedná jen o malé zpestření. Design hry je veskrze povedený, ale bohužel extrémně lineární. Každá hra je prakticky lineární, ale Q4 už je extrém. K cíli vede vždy pouze jedna cesta a zabloudit nelze. Prostě vejdete do místnosti, postřílíte odpor, jedinými možnými dveřmi vejdete do další místnosti a proces se opakuje. Sem tam si budete muset k dalšímu postupu trochu pomoci, ale nikdy to není nic těžkého a jedná se většinou o záležitost na pár sekund. Navíc cesta za vámi se zcela nepochopitelně neustále zavírá, takže se pořád pohybujete na velice malém herním prostoru. Co mě vyloženě štvalo, ale zároveň je i trochu pochopitelné, je naskriptované otevírání dveří, kterými se dá dostat dál. Bojujete například v místnosti s několika Strogg, jediné dveře jsou zamčené a odemknou se z ničeho nic až ve chvíli, kdy padne poslední protivník.

Quake 4Mocný arsenál
Co by to bylo za akci, kdybyste neměli dostatečné množství anihilačních prostředků. Za zbraně vysekávám tvůrcům hlubokou poklonu, protože jsou perfektně vyvážené a své využití si najdou včechny. Arsenál obsahuje celkem jedenáct kousků, přičemž o místo základní zbraně se dělí Blaster (baterka, malá účinnost, ale má baterku) v singleplayeru a Gauntlet (rukavice, zbraň pouze na blízko, ale dost účinná) v multiplayeru. Uplatnění těchto dvou kousků najde asi pouze v krizových situacích, když nebudou náboje do ničeho jiného, ale zbylých devět exemplářů představuje perfektní souhru palebné síly a strategie. Netrvá zas tak dlouho všechny zbraně získat, takže si do sytosti užijete opravdu všech. Navíc spousta z nich dozná během hry nějaká vylepšení od kamarádů techniků, kteří vám např. zvětší zásobník u samopalu, zrychlí nabíjení brokovnice zásobníkem, takže není nutné ládovat nábojnice po jedné, lightning gun bude mít schopnost zasáhnout více cílů současně, apod. Pro podrobnější popis zbraní věnujte pozornost následující tabulce, kde jsou všechny zbraně kromě té základní.

Přehlídka zbraní.

Machine GunMachine Gun – Samopal získáte několik okamžiků po započetí hry, čímž zcela ztrácí význam základní Blaster. Jeho neocenitelnou vlastností je možnost zoomu a hlavně přimontovaná baterka, díky které budete moci prošmejdit i ta nejtemnější zákoutí. Jeho velice rychlá kadence a později i velký zásobník z něj dělají jednu z nejpoužívanějších zbraní a své uplatnění nalezne až do konce hry.
Poškození: 5HP na kulku (10HP se zoomem)
Rychlost střelby: 7 ran za sekundu

ShotgunShotgun – Klasická brokovnice zde nemůže chybět. Jedním výstřelem vychrlí jedenáct šipek, které mají ale klasicky velký rozptyl, takže je použitelná pouze na malé vzdálenosti. Později ve hře se zásobník rozšíří na deset nábojů, které lze navíc vyměnit všechny najednou.
Poškození: 10HP každá šipka
Rychlost střelby: 1 rána za sekundu

Grenade LauncherGrenade Launcher – Granátomet si najde překvapivě větší uplatnění, než se může zdát. Uplatnění najde při střelách za roh, i pokud se na vás žene větší klubko nepřátel a nejsou úplně u vás. Dobrý je také na „zakempované“ zmetky.
Poškození: 100HP přímým zásahem, velký rádius poškození
Rychlost střelby: 4 granáty za 5 sekund. Granát vybuchne 2.5 sekundy po dopadu na zem nebo okamžitě při kontaktu s nepřítelem.

Rocket LauncherRocket Launcher – Bez klasického raketometu by to snad také nešlo, takže i ten zde najdete. Do hlavně automaticky láduje hned tři rakety, které lze vystřelit velice rychle za sebou, poté už je střelba pomalejší.
Poškození: 100HP přímým zásahem, velký rádius poškození
Rychlost střelby: 4 rakety za 5 sekund

Lightning GunLightning Gun – Z Quake 3 jsme se dočkali známé bleskové zbraně. Velký dosah a přesnost, slušná účinnost a fakt, že nepotřebuje přebíjet z ní dělá dobrého kandidáta téměř do jakékoliv situace. Později s ní zasáhnete i několik nepřátel současně.
Poškození: 8HP na jeden výboj
Rychlost střelby: 20 výbojů za sekundu

HyperblasterHyperblaster – Přirovnat by se dal snad k plasmě z Dooma 3, jen střílí rychleji a rovněž náboje létají rychleji. Má velice rychlou kadenci a skvělou účinnost. Škoda že nemá baterku, protože jinak bych ho nedal z ruky.
Poškození: 14HP přímým zásahem, malý rádius poškození
Rychlost střelby: 25 ran za 2 sekundy

Nail GunNail Gun – Mocný hřebíkomet z Quake 1 je zpátky. Velká účinnost a později dva zásobníky po padesáti hřebících, to jsou přednosti tohoto macíka. Škoda jen té dlouhé doby nabíjení, pokud vyplácáte oba zásobníky.
Poškození: 30HP přímým zásahem, minimální rádius poškození
Rychlost střelby: 25 hřebíků za 4 sekundy

Rail GunRail Gun – Náhražka odstřelovačky v podobě této ničivé paprskové pušky je skutečně parádní kousek. Obrovská účinnost, solidní zoom a možnost sejmout nepřítele na velkou vzdálenost z ní dělají obávaného protivníka. Novinkou je omezení na tři rány v zásobníku.
Poškození: 100HP
Rychlost střelby: 2 paprsky za 3 sekundy

Dark Matter GunDark Matter Gun – Náhražka legendární BFG je sice ze začátku obtížná na ovládání, ale pokud se s ní naučíte dobře zacházet, stane se z vás postrach okolí. Jako kompenzace za vysokou účinnost je velice pomalé nabíjení a ne zrovna mnoho nábojů k dispozici.
Poškození: 200HP přímým zásahem, obrovský rádius poškození
Rychlost střelby: 1 dávka za 2 sekundy

Quake 4Krásný vzhled je na ten stroggský svět
No tak teď už si konečně můžeme napsat něco o grafice a visuálním zpracování vůbec. Jak už jsem napsal výše, běhá Q4 na enginu Dooma 3, takže se můžeme těšit na malé, ale zato velice detailní místnosti plné elektroniky, kabelů a trubek, skvělou hru světel a stínů nebo parádně zpracované modely či detailní textury. Bohužel vedle těchto kladů se také připravte na zoufale neinteraktivní prostředí, ve kterém nerozbijete obyčejný monitor ani výstřelem z raketometu. To je ale detail na jinak výborně odvedené práci. Ve hře nenarazíte na „hluché“ místo, ve kterém si řeknete „teda tahle místnost je ale navržena blbě“ nebo nějak nedomyšlený design. Až budete spouštět mechanický most, budou vám až oči přecházet z toho koncertu mechanických součástek. Parádní efekty vás očekávají obzvláště koncem hry, ale i ze začátku to vypadá hezky.

Quake 4 Quake 4 Quake 4

Quake 4Zmínit musím ještě jednu věc a tou je neskonalá brutalita, která vás bude provázet celou hrou. Prakticky od začátku do konce bude cesta dál lemována mrtvými těly nebo jejich kusy, cákánci krve a dalšími hnusy. Nejednou budete svědky „scény za sklem“, kdy silnější protivník brutálně zabije nějakého pěšáka (tyto skripty jsou většinou velice povedené), ale to není vše. Stroggové využívají mrtvá těla jako zásobárny energie a jako biomechanické počítače, takže na stěnách uvidíte přibitá těla, ze kterých budou trčet hadičky a trubky, nabodaná mrskající se těla, sloužící k pokusům a až budete svědky výše zmíněného dějového zvratu, který nechci prozradit, není vyloučeno, že vám bude poněkud blivno. Pokud je takové množství brutality klad nebo zápor, to ať už si každý přebere sám.

Pokud neumíte obstojně anglicky, moc toho z vysílačky nepochytíte a i zkušení borci budou mít občas problémy. Hudební stránka také není nic extra. Hudba je velice vzácná a nevýrazná.

Quake 4Ohodnotit musím ještě zvukovou stránku hry. Samotný hlavní hrdina se řadí do kategorie těch němých, protože od něj za celou hru neuslyšíte jediné slovo (vlastně kromě řevu), ale ostatní postavy jsou namluveny perfektně. Velice často budete ve vysílačce poslouchat rozkazy „shora“ nebo prostě jen konverzaci svých spolubojovníků a tyto zdánlivě bezvýznamné větičky posouvají hratelnost o třídu výš. Ve chvíli, kdy uslyšíte srdceryvný křik vaší právě masakrované jednotky vám opravdu spadne srdce až do kalhot. Bohužel se s touto vychytávkou nese i jeden zásadní neduh – absence titulků. Pokud neumíte obstojně anglicky, moc toho z vysílačky nepochytíte a i zkušení borci budou mít občas problémy. Hudební stránka také není nic extra. Hudba je velice vzácná a nevýrazná. Já si po dohrání hry vlastně ani nepamatuji, kdy přesně hrála.

Klady a zápory

Plus Perfektní navázání na příběh Q2
Plus Vyvážené zbraně a vyladěný engine
Plus Chytlavá hratelnost

Mínus Absence titulků a nevýrazná hudba
Mínus Linearita, neinteraktivnost prostředí
Mínus Krátká herní doba

Autoři chtějí kromě hry pro jednoho hráče zabodovat také v multiplayeru a protože jsou si vědomi masivního úspěchu Quake 3: Arena, snažili se hru více hráčů přizpůsobit tomuto dílku jak jen to bylo možné. Zda se jim to povedlo či nikoliv, to ukáže až čas, ale pokud budou k dispozici kvalitní mapy, nevidím důvod pro neúspěch. Hráčská komunita je silná, zbraně vyvážené a engine svižný. Implementovány jsou i takové vychytávky jako možnost teleportovat raketu nebo granát a zabít tak protivníka na druhém konci mapy, který si to nic netuše zrovna namířil do teleportu.

Verdikt: Quake 4 je skvělé navázání na příběh Quaka 2. Hra v sobě spojuje perfektní akci, skvělou atmosféru beznadějných bojů na cizí planetě, kdy pěšáci umírají jak na běžícím pásu a vytříbený design a s ním spojený skvěle technicky zpracovaný engine. Hru ale kazí několik nudných pasáží, zoufalá linearita a neinteraktivita prostředí, absence titulků a nevýrazná hudba. Hra je také dost krátká (zhruba 8-10 hodin čistého času), ale jak už je v dnešní době zvykem, udělali si tvůrci v (dost ubohé) závěrečné animaci prostor přinejmenším pro datadisk, takže o Matthew Kaneovi rozhodně neslyšíme naposled.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1350 čtenářů



Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
KVÍZ: Poznáte hru jen podle části obrázku?

Nejnovější kvíz je určený pro fandy stříleček. Tentokrát to ovšem bude jiné. Poznáte převážně známé kousky jen na základě vykrojených částí obrázků?  celý článek

Half-Life 2: Classic
Fanoušci předělávají Half-Life 2 do enginu prvního dílu

Restaurovat starší hry do moderní podoby je v dnešní době poměrně obvyklé. Skupina fanoušků se však rozhodla vydat opačným směrem a legendární Half-Life 2...  celý článek

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

Dishonored: Death of the Outsider
Dokážete zabít boha? Recenze Dishonored: Death of the Outsider

Loni vydaná hra Dishonored 2 patřila k nejpozoruhodnějším titulům minulého roku. Není tedy divu, že jsme o ní neslyšeli naposled. V Death of the Outsider na...  celý článek

Xbox One X
A pak že to nejde. Epic nakrátko propojil všechny platformy. Prý omylem

Definitivní důkaz, že po technologické stránce propojení hráčů na všech platformách nic nebrání, se podařil hře Fortnite. Jenže stav, kdy se mohli utkat hráči...  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.