Quake 4 - parní válec

  12:01aktualizováno  25. října 12:10
Doom 3 byl horor, Quake 4 je válka. První tři díly patří mezi legendy. Kam se zařadí čtvrté pokračování nesmírně oblíbeného Quaka? Podle materiálů, které se nám dostaly do ruku, hodně vysoko. Nyní se o ně chceme podělit i s vámi.

Quake 4 Quake 4 je již oficiálně ohlášen pěkných pár let, ale na tento fakt byl až donedávna hyzděn jednou nepříjemností – o hře se vlastně vůbec nic nevědělo, tedy až na to, že se o vývoj nepostarají samotní iD Software, nýbrž další dobří známí – Raven Software, kteří se proslavili především vynikajícími tituly jako Heretic, Hexen či z novější doby Star Wars: Elite Force, Soldier of Fortune či nejnovější zpracování Jedi Knightů. Všechno hry, u nichž akční fandové jásali a Quake 4 má tomuto grandióznímu portfoliu nasadit korunu. Práce na něm započaly údajně již roku 2002. Kdy skončí, zatím nikdo, až na vývojáře neví, ale podle herních analytiků by k tomu mohlo dojít ve třetím kvartále příštího roku. I my se k této variantě přikláníme, tudíž si ještě jeden rok počkáme, ale s nedávno vydanými informacemi, které bych nazval minimálně hodně zajímavými, se vám bude čekat o hodně lépe nebo taky hůře, podle toho, jaké jste nátury.

Quake – to je ve světe her prostě pojem. Především první díl okouzlil svouQuake 4 nenahraditelnou atmosférou a hratelností kdekoho, což dalo prostor pokračování, které bylo zpočátku přijato poměrně chladně, ale s časem se ukázalo, že disponuje stejnými, tradičními hodnotami, jako jeho oslavovaný předchůdce. Oba byli silní v single i multiplayeru, ovšem to se s příchodem třetího dílu změnilo – ten se totiž zaměřil čistě na hru více hráčů a osamělí vlci si tak lákavé mapy mohli prohlédnout maximálně při zápolení s boty. Prvotní rozšíření možná trochu zbrzdila na tehdejší dobu, rok 1999, větší hardwarová náročnost, avšak ta se postupně logicky smívala a Quake 3 se tak rozšířil prakticky všude. Velice dobře mu to slušelo především na progamingovém poli, kde to sice nedopracoval až na absolutní špičku, ale hodně vysoko rozhodně. Zde mu notně konkuroval ve stejnou dobu vydaný Unreal Tournament a definitivně tak rozdělil hráče podobně akčních her na dva tábory – jedni nedali dopustit na Quake 3, druzí zase na UT. Zatímco se ale UT do nynějška dočkalo dvou pokračování, Quake 3 jakoby ustrnul na mrtvém bodě, přesto však přežil až doteď, což o jeho kvalitách svědčí více, než co jiného. Quake 4

Tvůrci se v posloupnosti série rozhodli udělat ještě větší bordel a Quaka 4 prohlásili za přímého pokračovatele druhého dílu z roku 1997. Koncept se moc měnit nebude, tudíž půjde zase především o frenetickou akci. „DOOM 3 byl horor, Quake 4 je válka“, takhle zhruba charakterizují autoři své dílko v porovnání s jiným kultovním dílkem. Stroggové rozhodně nejsou mírumilovnou rasou – jde o zvláštní kybernetické mutanty, ne nepodobné Pinky Demonům z DOOMa, kteří fungují pod nadvládou centrálního mozku a přežívají za aplikování agresivní politiky proti ostatním planetám, jež zajmou a z jejich obyvatel vytvoří stvůry sobě podobné. Tomuto moru je tak velice těžké vzdorovat. Lidská aliance vyslala na domovskou planetu Stroggů jednotku vojáků, která dostala za úkol zneškodnit Makron – supermozek mutantů. Jenže přistání na planetě se moc nepovedlo a celkem pochopitelně přežil pouze náš hlavní hrdina. Tak to byl ve stručnosti příběh Quaka 2, který pozvolně přechází do čtvrtého pokračování.Quake 4

Mariňákovi se Makron, jak hráči Quaka 2 vědí, podařilo zneškodnit a na Zemi se již začaly otevírat bublinky, jenže podobná činnost by nás ve hře zrovna nebavila. Radši zajdeme do hospody v reálu, takže se autoři rozhodli dát Stroggům ještě jednu šanci a možnost shromáždit se pod novým Makronem na nové planetě. Ta však díky hrdinskému činu hrdiny druhého dílu ještě nemá zformovanou obranu a je notně oslabená. Lidé se tak celkem chytře rozhodnou pro poslední úder, který by zase na pár desítek let zajistil bezpečnost.

Tentokrát však na planetě Stroggů nebudete osamoceni. Přistání parťáků se zdařilo a jelikož lidé nechtějí nic podcenit, poslali hned celou armádu, tedy nečekejte tisíce bojovníků, ale pár desítek, možná i nějaká ta stovka by jich být mohla, a to i s náležitými prostředky včetně ozbrojených vozidel a kluzáků, na nichž se samozřejmě vyřádíme i my. Ovšem, zda bude možné spolubojovníkům zadávat příkazy,Quake 4 je zatím ve hvězdách. Slova Johna Carmacka, který sice nepřímo, ale pořád silně rozhoduje o osudu hry, dávají tušit spíše opak. Carmack totiž upřednostňuje rychlou, dynamickou a především hratelnou akci. Rozsáhlejší plánování by této filosofii na kráse jistě ubralo, takže čekejme maximálně hodně okleštěné příkazy, které navíc na samotný průběh hry nebudou mít příliš velký vliv. Nemusíme se však bát – umělá inteligence má být na solidní úrovni, takže se o sebe kluci snad zvládnou nějak solidně postarat.

Ve hře se podíváme do nejniternějších útrob báze Stroggů, kde jsme ještě nikdy nebyli. Připravena je velká spousta zvratů v ději, návštěva virtuální reality a podle jistých informací bychom se zhruba ve třech čtvrtinách hry měli převtělit v samotného Strogga, abychom vyřešili nastalou situaci. Ale na rozdíl od DOOMa 3 se nebudeme procházet jen ve stísněných areálech, ale zavítáme i na povrch planet a to nemálokrát. Tam svedeme obrovské bitvy s množstvím vojáků i techniky na obou stranách.Quake 4

Hru již nebude pohánět nová revize velice populárního Quake enginu, tento se nyní nazývá DOOM 3 enginem a i Quake 4 jeho mocných služeb využije. Tvůrci tvrdí, že je velice flexibilní a bez problémů ho zvládnou upravit i pro podobně obří boje. Modely postav byly opět rozpracovány za pomoci více jak čtyř milionů polygonů a do hry následně implementovány v mnohem nižším, přesto však sympatickém množství pěti tisíc polygonů. Rovněž prostředí se opět bude moci pyšnit skvěle ostrými texturami a vůbec vše, co jsme obdivovali v třetím DOOMovi zde bude dovedeno k dokonalosti, navíc ještě mnohé přidáno.

Přestože se občas jistě pěkně lekneme, půjde tady především o pořádnou adrenalinovou akci jako ve správném hollywoodském filmu. K tomu samozřejmě potřebujeme pořádné nepřátelé, jichž se také dočkáme. Nesmí chybět staří známíQuake 4 gladiátoři a kulometčíci, které potkáme takřka na každém rohu, tedy minimálně na počátku hry. Možná si na ně ještě vzpomenete. Gladiátoři byli ti týpci s railgunem, kteří po jednotlivcích nepředstavovali velké nebezpečí, ovšem hned, jak se jich na obrazovce objevilo vícero, bylo zle. Kulometčíci si zase oblíbili chaingun, který podporují vrháním granátů. Nemusíte se bát – autoři se rozhodli nejen recyklovat, ale přidají i nové a vypečenější neřády. Celkově jich bude velká spousta, což by mělo zabránit stereotypu, jelikož na každý typ je třeba vymyslet novou taktiku.

U zbraní hraje tradice trochu větší roli a dočkáme se snad všech oblíbených kusů. Počáteční Blaster toho sice mnoho nezmůže, na druhou stranu k jeho použití nepotřebujete vůbec žádnou munici. Brokovnice nesmí chybět v žádné hře od iD Software a ač tento titul vyvíjí Raven, tohoto nepsaného pravidla se drží. Díky kvalitnímu vybalancování zbraní tak můžete čekat i její využití v pozdějších částech hry, a to především na blízko proti většímu množství nepřátel. Další zbraně sice ještě nejsou oficiálně potvrzeny, ale dáme ruku do ohně za to, že si užijemeQuake 4 síly paprsků Railgunu či granátometu, stejně jako jeho raketové variace. Všechny totiž využívají i Stroggové, tak proč by nám byly odepřeny? Co vám však nepotvrdíme, je přítomnost BFG, ultimátní to zbraně. A kdoví, možná přijde i nějaká ta její obdoba, přeci jen už je Big Fucking Gun postarší a zasloužila by si střídání, avšak rozhodně ne trestné.

Co iD Software nezvládl s DOOMem 3, chtějí Raveni dopřát hráčům prostřednictvím Quaka. Teď mluvíme především o mlutiplayeru, který by si v podobném titulu mohl dovolit zanedbat jen nepřítomný blázen. Quake 4 tak zčásti navazuje i na svého předchůdce a rozhodně má ambice se uplatnit na progamingové scéně. Všechno to, co se líbilo na předchozím Quakovi, tedy Bounce pady a nejrůznější tríčky zůstanou zachovány. Že půjde především o deathmatch na do detailu propracovaných mapách není třeba připomínat, i když ani fungl nové mody nejsou tak docela vyloučeny.

A jak se těšíme? Za všechny musím prohlásit, že pořádně. Raven Software rozhodně nejsou horší než jejich parťáci z iDu, tudíž se po této stránce nemusíme obávat žádných problémů. Quake 4 přinese dvě propracované složky, tedy tu single i multiplayerovou, v jednom balení a za jednu cenu, navíc postavené na špičkovém enginu, který bude ještě mnohem více vypumpován. Již teď řadíme Quaka 4 mezi nejočekávanější hry příštího roku a s novými informace, o něž se s vámi samozřejmě budeme neustále dělit, se naše očekávání budou ještě notně zvyšovat.

Index očekávání: 100%

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Další z rubriky

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

Zahráli jsme si Assassin's Creed Odyssey, letošní díl je celkem ukecaný

Assassin’s Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey se hraje podobně jako loňský Origins ze starověkého Egypta, téma starověkého Řecka a prostředí...

Fear the Wolves by chtěl být multiplayerovým Stalkerem. Ale není

Fear the Wolves

Kombinace fantastického světa kultovního Stalkera a populárního žánru battle royale vypadá jako geniální nápad....



Najdete na iDNES.cz