Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Quantum of Solace - špetka soucitu?

aktualizováno 
Nový Bond s sebou nevyhnutelně nese novou herní adaptaci. Hry podle filmů jsou ale většinou stejně úspěšné, jako filmy podle her.
68

Quantum of Solace

Platforma: PC
Výrobce: Treyarch

  • Zajímavé herní prostředí
  • Promyšlený systém krytí
  • Jako bezduchá střílečka zabaví
  • Bondovka jen stěží
  • Dost krátké, což částečně vynahrazuje multiplayer
  • Rozporuplná AI

Tahle herní bondovka vypadala moc slibně, nakonec se z ní ale nestalo více než jen bondovské Call of Duty. Jde o přímočarou arkádovou akci, která pobaví, ale ducha Jamese Bonda rozhodně nenavodí.

Herní karta

Quantum of Solace Xbox360

Quantum of Solace Xbox360Série filmových bondovek si za celou dobu své existence vydobyla respekt a uznání a ačkoli měla své pády, nejnovější éra v čele s Casino Royale zašlou slávu opět vyzdvihuje. I ten Daniel Craig v roli agenta 007 vůbec není špatný.

V herním průmyslu je to s bondovkami podstatně horší a výjma několika povedených adaptací se jedná o paskvily, které měly navždy zůstat v propadlišti dějin. Treyarch, zdá se, nejnovější Call of Duty moc neunavilo, protože neúnavně najeli na herní adaptaci nejnovějšího dílu Bonda s názvem Quantum of Solace.

Hned na začátku by se slušelo říci, že trpí Quantum of Solace docela závažným problémem. Kromě postav a příběhu totiž hra nemá s pravým Bondem nic společného. Žádné zběsilé honičky ve všech existujících dopravních prostředcích, Quantum of Solace Xbox360žádné taktiky a zkoumání situace a žádné serepetičky a vychytávky Bondovi vlastní. Zde jde jen o jedno. Držet spoušť, dokud nepadne poslední nebožtík.

Dokonce i příběh je tu vyprávěn dost kostrbatě přes loadovací obrazovky hlavního střediska, kde vás komanduje M a další kolegové. Mise samotné pak spojují oba nejnovější filmy a pro úplné pochopení příběhu (jelikož ve hře se vám ho moc nedostane) je vhodné je shlédnout (Quantum of Solace se právě teď ohřívá v českých kinech).

Pokud si držíte odstup a snažíte se hrát podle pravidel tvůrců, pak nemá AI chybu.

Určitá míra různorodosti se ale hře upřít nedá. Podíváte se všude po světě po vzoru filmového kolegy a díky tomu nehrozí, že byste se příliš dlouho pohybovali v jednotvárném prostředí. Půjdete však vždy pevně vytyčenou trasou vývojářů, do které vám budou skripty házet hloučky nepřátel. Celá hra je tak v zásadě dokola se Quantum of Solace Xbox360opakující obrázek: dostanete úkol, prvních pár stráží dokážete zpacifikovat potichu, pak se ale něco zvrtne a jste v tom až po uši.

Střílíte, kryjete se, sbíráte zbraně a ... střílíte, kryjete se, sbíráte zbraně. Tady opravdu nejde zabloudit. Díky tomu hrou proběhnete za jedno odpoledne a bohužel tu ani není žádný důvod se zdržet, případně si příběh zopáknout.

Do hry byl implementován systém krytí ne nepodobný hře Rainbow Six: Vegas. Stiskem tlačítka se tak můžete skrýt prakticky za cokoli a dokonce se v krytu zahýbat za rohy, což se dost hodí. Z krytu pak slepě střílíte či rovnou hodíte do chumlu běhajících nepřátel granát. Novému Bondovi však chybí ony zpestřující prvky a herní mechanismy, které v RS: Vegas skvěle fungovaly, a proto kromě bezhlavé střelby nemá moc co nabídnout.

VIDEO

Quantum of Solace Xbox360Umělá inteligence dost překvapí. Pokud si držíte odstup a snažíte se hrát podle pravidel tvůrců, pak nemá chybu. Vojáci běhají, hází šipky od granátů a dělají skluzy, čile se kryjí, snaží se vás obejít a až nepříjemně přesně střílí. Po chvíli ale příjdete na jednoduchou šablonu, kterou se řídí.

Ať se totiž děje cokoli, neustále postupují směrem k vám, až mnohdy nechápavě zíráte, jak někdo skočil do krytu metr od vás. Pokud tak sledujete jejich pohyb s připraveným samopalem, nemají prakticky žádnou šanci se vám dostat na tělo.

A pokud se tak náhodou stane, stiskem jediného tlačítka spustíte animaci, ve které provedete stylový chvat. Interaktivní animace jsou vůbec poslední dobou novým trendem a Bond je jich plný. V tom docela dost připomíná jiný žánrově podobný titul zvaný Bourne Conspiracy.

Quantum of Solace Xbox360Když už tu ale jde především o to střílení, měl by tu být alespoň pořádný arzenál zbraní, že? Ty tu jsou a je jich dost na to, abyste je během hry vyzkoušeli všechny. Pistole, samopaly, brokovnice či granátomety, arzenál je věrný současnémé zbraňové nabídce a nic futuristického tu rozhodně nečekejte.

Co ovšem zabolí podstatně více, je absence jakýchkoliv udělátek, která udělala z Bonda Bonda. Laser v hodinkách, auto na dálkové ovládání, není tu nic. Jistě, už filmové Casino Royale se tomuto trendu dost vzdálilo a kromě kapesního defibrilátoru tam nebylo zhola nic. Hra ale není film a uměle vytvořit mise, které ve filmu neuvidíte dnes již opravdu nestačí. Treyarch ale nejspíše měli jiný názor.

Co hra nezvládá v části příběhové, to bohatě vynahrazuje v překvapivě zábavném multiplayeru na Xbox Live. Nabídka módů je dost bohatá a i když je většina již důvěrně profláklá, najdou se i výjimky. Především přítomnost samotného Bonda Quantum of Solace Xbox360dokáže pěkně opepřit situaci, a tak multiplayer skvěle vyrovnává krátkou singleplayerovou kampaň.

Jedním z největších kladů hry je rozhodně ovládání. Citlivost analogu je zde totiž dokonalá a míření je tu naprosto bezproblémové. Quantum of Solace je jednou z prvních FPS, které si díky tomu na konzoli skutečně užijete a jen pevně doufáme, že se stejně zachovají i další vývojáři. Takový Far Cry 2 byl v míření noční můrou.

Historie bondovek

Ačkoli byla první herní bondovka vydána již v roce 1983, už v roce 1981 slavila Sega svůj první Bond titul s číslovkou 005. To proto, aby se vyhnula placení licence za číslíčka 007. Od roku 1983 vznikaly početné projekty inspirované filmy, novelami Iana Fleminga či dokonce vlastními scénáři vývojářů. Vše navíc vypadalo jako mix textových adventur a scrollovací akce.

Popularita herního Bonda tedy nezaznamenávala valné úspěchy, a to až do roku 1997, kdy Rare vydalo svou FPS GoldenEye 007 na Nintendo 64. Hra dostala velmi pozitivní ohodnocení a prodala přes 8 milionů kusů. Každá následující hra série se pak snažila s různými úspěchy kopírovat právě tento titul. Některým se to povedlo více, některým méně. Následovaly díly Tomorrow Never Dies, The World is Not Enougha nakonec jsme se dočkali zcela unikátního projektu jménem Agent Under Fire od EA. Hra totiž postrádala licenci na postavy a příběh byl taktéž zcela vlastní, navíc vývojáři poprvé přidali do FPS hry honičky v autech, výsledky však byly spíše rozporuplné.

Rok 2004 pak znamenal vydání dílu Everything or Nothing, což byl první díl série, jež se kompletně odpoutal od filmového i knižního příběhu a navíc se i jako první vymanil z úspěchu GoldenEye 007. Jednalo se taktéž o unikátní projekt spojující známé herce a přidání kooperativního režimu, díky čemuž slavil zasloužené úspěchy. Poslední dva díly pod pokličkou EA, GoldenEye: Rogue Agent a James Bond 007: From Russia with Love, už opět sklouzly do vod průměru a v roce 2006 získal práva na značku Activision.

Quantum of Solace Xbox360Hra využívá enginu z Call of Duty 4 a je to znát. Modely zbraní jsou precizní a prostředí nepostádá milé detaily. Především kasíno známé z filmu je bravurně zpracováno. Efekty výbuchů, vody i kouře vypadají skvěle a především ve filmových momentech (parkourové stíhání výrobce bomb, probíhání bortícího se domu v Benátkách) se grafika skutečně předvádí.

Při použití krytu se kamera navíc přepne do pohledu třetí osoby, a vy se tak můžete kochat pěkně vymodelovaným Danielem Craigem. Na druhou stranu tu nenaleznete nic z řady ven vybočujícího a hra dnes spádá spíše do slušného průměru. Stabilní engine se také dobře projevil na rychlosti hry a záseků se tu po celou dobu hraní nedočkáte.

Hlavně klasická "Bond" hudba nátuře hry nesmírně sedne.

Na dabing si vývojáři opatřili licenci skutečných herců, a proto Bond zní hlasem Quantum of SolaceDaniela Craiga a i další postavy jsou hlasem věrny svým filmových protějškům. Vše ostatní včetně hudby taktéž disponuje licencí a díky tomu je ve hře atmosféra bondovek dobře předvedena. Hlavně hudba nátuře hry nesmírně sedne.

Quantum of Solace je solidní střílečkou, která vám příjemně zkrátí pár zimních večerů. Problém ale je, že se opravdu jedná jen o střílečku bez příchuti čehokoli jiného a dokonce i za bondovku se dá označit jen těžko. Navíc tu nenajdete nic, kvůli čemu byste měli držet disk v mechanice o něco déle. Vše zachraňuje opět licence a zpracování herního prostředí. Takže zahrát a zahodit.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

68 %

Čtenáři

61 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 117 čtenářů



Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.