R.U.S.E.

R.U.S.E.

R.U.S.E. - lstivá realtime strategie

  • 3
Tahle realtime strategie slibuje vážně netradiční zážitek. Stanete se všemocným generálem, který bude využívat válečných lstí!
R.U.S.E.Existují anglická slova, o kterých nikdy neslyšeli ani študovaní Anglisté. Ruse mezi ně velmi pravděpodobně patří. Slovník tento výraz nicméně zná a překládá ho jako lest nebo fintu. Avšak evokuje také vzpomínky na Rusko, zemi, která promluvila do většiny novodobých válek a konfliktů. Pro fikanou válečnou strategii tak snad ani lepší jméno vymyslet nejde. A co teprve, když se ho autoři rozhodnou vytečkovat, aby vypadalo víc „cool“!

Ubisoft svůj nový projekt představuje jako průnik oblíbené aplikace Google Earth a realtime strategie. To zní jako technologická revoluce, ale po bližším prozkoumání herních mechanismů se spíše ukazuje, že tady zase někdo trochu přehání. To ale neznamená, že Ruse není zajímavým titulem. Rozhodně je!

V Ruse budou hráči bojovat na tak velkých mapách, že když se na ně podíváte z velké výšky, vypadají jako obrázky ze satelitů. Do nich se dá – stejně jako v Google Earth – po určitých stupních zoomovat, což vypadá bezesporu efektně. A navíc má přibližovací a oddalovací funkce jasný herní účel.

R.U.S.E.Je však třeba se smířit s tím, že Ruse na rozdíl od Google Earth nepokrývá celý glóbus. Je to dáno už jen tím, že pozadím hry jsou jednotlivé scénáře z druhé světové války (pro tak ambiciózní projekt bychom si představovali něco zajímavějšího).

Drtivá většina misí se odehrává v Evropě, a tak nesmí chybět tradiční šestice mocností (Německo, USA, Rusko, Anglie, Francie, Itálie), ani známé bitvy, jako boj o Monte Cassino, operace Overlord, tedy notoricky profláknuté vylodění spojenců v Normandii.

Zatímco se jiné realtimové strategie soustředí přímo na instantní potyčky, Ruse využívá své velikosti map, které z jedné strany na druhou měří až sto kilometrů. Na tomto území je pak třeba starat se nejen o vyloďovací operaci, ale třeba i o parašutistický výsadek do zázemí, spojený s bombardováním, pokud bychom si za příměr vzali onen Den D.

Abyste udrželi pod kontrolou tisíce jednotek, je třeba speciálně vytvořeného ovládání. Tím Ruse jednoznačně disponuje. Jeho základem je rozdělení do tří odstupňovaných pohledů. V tom nejnižšímR.U.S.E. se Ruse ovládá víceméně jako klasická strategie. Zadáváte přímé příkazy několika jednotkám, jež máte zrovna ve výseku a v podstatě pilujete taktický management, jenž se odehrává o stupeň výše.

Tam už vidíte celé lány země i města a ovládáte jednotky jako celé formace. Stejné jednotky vedle sebe označí hra jedním zastřešujícím symbolem, pod který dodá patřičný počet koleček podle množství.

Ruse v této fázi tak trochu připomíná deskové hry, kdy je na první pohled doměřitelná síla vaší a nepřítelovy armády, a to jednoduchým pohledem na výšku daného symbolu. Pokud máte například symbol pěchoty podpořený více kolečky než protivník, máte velkou šanci na vítězství. Avšak nevyplatí se podceňovat ani typ jednotky.

Typů je pochopitelně celá řada, a to jak mezi pěchotou, tanky či letadly. Aby se v nich dobře zorientoval i laik, pomůže mu hra jednoduchým vyznačením hypotetického útoku. Když bude útočit na horší druh jednotky, objeví se znamení lehkého cíle, pokud na lepší druh, dostane se mu varování, že by to nemuselo dopadnout dobře.

R.U.S.E.Kromě toho se ve středním managementu staráte o vojenskou logistiku, zřizujete budovy pro nášup jednotek, jako jsou kasárna nebo továrny a samozřejmě se snažíte získat co nejvíce peněz, což je jediná herní surovina v Ruse. Dostanete se k nim zabíráním speciálních „depotů“.

Vlastní pointa Ruse však spočívá v nejvyšším stupni odzoomování. Z tohoto bodu můžete na bojiště zhlížet jako generál na mapu. A to doslova – ocitnete se jakoby v bunkru, v jehož prostředku se nachází plánovací stůl. Z něj vystupuje trojrozměrný terén a barevné symboly armády, které se pomalu pohybují.

Z tohoto pohledu také vidíte každou mapu rozdělenou do několika teritorií, které jsou znázorněny hraničními liniemi. V těchto regionech nyní můžete provádět válečné lsti, jež daly hře název. Pokud je teritorium kontrolované nepřítelem, vyplatí se například použít lsti „dešifrování“, díky které dokážete odposlouchávat hovory a ty se vám následně promítnou coby šipky do mapy, které znázorňují pohyb nepřátelských armád.

Nebo území, které kontrolujete vy. Tady se zase hodí lest vojenských atrap. Pakliže se k ní uchýlíte, vyrostou v teritoriu dřevěné tanky matoucí nepřítele. Po krátké době díky dešifrování zálibně hledíte na to, jak velká červená šipka nepřítele směřuje na vaší armádní atrapu. Tomu říkáme pořádná lest!

R.U.S.E.Ale ještě nekončíme – velkolepý manévr je zapotřebí dokončit. Proto zvolíme třetí lest, kterou je neslyšnost. Jednotky jsou obzvlášť opatrné, což se ve hře projeví tak, že vás nepřítel nespatří. Takhle se můžete dostat do jeho nechráněného sektoru a ovládnout ho, zatímco on je zmaten atrapami.

Je jasné, že partie Ruse budou v mnohém rozhodovat právě lsti a schopnost hráčů je kombinovat. Samozřejmě, že je tu určité omezení. Zároveň mohou být aktivní maximálně tři lsti a k tomu je třeba počítat s tím, že nepřítel využije vlastních úskočných manévrů.

Za Ruse stojí talentovaný francouzský tým Eugen Systems, který před čtyřmi lety vytvořil kvalitní a zejména spektakulárně vypadající RTS Act of War. Vězte, že také Ruse disponuje mocnou technologií a všechno to zoomování, ale i třeba bombardování měst působí výborně.

Zůstává ale otázkou, zda si z grafiky něco užijete, nebo budete podobně jako v Supreme Commander zaháčkování ve vyšších úrovních taktizování a strategičení. Zároveň v nás doutná plamínek pochybnosti, zda se autorům povede odladit ovládání natolik, aby s ním hráči neměli problémy. Ruse má ale každopádně velký potenciál, zejména pak pro multiplayer.