Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Race Driver GRID - nadšené dojmy ze skvělých závodů

  0:02aktualizováno  0:02
Zahráli jsme si chystanou závodní pecku a jsme nadšeni. Takovouhle grafiku a závodní dynamiku jsme tu neměli již zatraceně dlouho. GRID bude hit!

Race Driver GRID (PC)

Race Driver GRID (PC)Tak tohle jsme opravdu nečekali! Po spuštění demoverze(900 Mb) chystaného závodního hitu od Codemasters – Race Driver GRID – jsme spolu s kamerou prolétli nad skvěle zpracovaným městem, podívali se na start túrovaných bouráků a konečně hupsli do kokpitu.

Parádní intro, říkali jsme si. Jenže pak se světla přepnula na zelenou, my zůstali stát a celý peloton se kolem nás s ohlušujícím duněním a kouřícími koly přehnal. Aha, tak přeci jen je to demo a intro ještě není dodělané, nebo ne? NE! Jen tak jsme zkusili popíchnout klávesu – a auto se pohnulo. Závodnická nirvána začala. Troufáme si tvrdit, že ještě nikdy nebyla závodní hra graficky zpracována tak úchvatně. Ostatně leccos z vizuálního opojení na vás dýchne i z okolních obrázků, a teď si představte, že ta nádhera se hýbe a hýbe se dokonce velmi svižně i na průměrných počítačích. Jenže ohromení grafikou je jedna věc, závodění druhá a my bychom nebyli správní herní žurnalisté, kdybychom se nechali opít rohlíkem. Ale je tady skutečně někoho třeba opíjet?

Gameplay video

Race Driver GRID (PC)Hra vás zaujme ještě před startem velmi kvalitně zpracovanými menu, které jsou nejen přehledné, ale i pěkné na pohled a loadingové obrazovky navíc nabízejí zajímavé informace – například kolikrát jste stanuli na pódiu, jaké peníze už jste si dohromady vydělali, jaký je váš rekord v driftu apod. Vše se točí kolem vás – nikoliv bezejmenného závodníka, ale osobnosti, kterou si na začátku sami vytvoříte. Jeden by neřekl, jakou hraje roli například to, že si může vybrat ze zvukových jmen (paleta je obrovská). Tím vás potom všichni ve hře, zejména závodní inženýr na rádiu, budou oslovovat a samozřejmě mimoděk zásobovat informacemi, jako při každém správném závodě.

"První závod si doopravdy vychutnáte a nebudete chtít, aby skončil."

V demu si lze vybrat jen ze tří závodů s přiřazenými tratěmi a auty (německý šampionát s BMW, Muscle Cars závody v centru San Francisca a driftování v japonském přístavu). Už z této nabídky si ale uděláte skvělou představu. První závod si doopravdy vychutnáteRace Driver GRID (PC) a nebudete chtít, aby skončil. O fantastické grafice už jsme mluvili, další věcí je skvěle vyvážené – ani příliš citlivé, ani těžkopádné – ovládání auta (ta se svými vlastnostmi ale samozřejmě liší) a v neposlední řadě i samotné dění na trati. Takhle realisticky chovající se soupeře závodník aby pohledal. Bojují mezi sebou o každou pozici, výjimkou není soupeření tří čtyř vozů na stejné úrovni, každý jezdec využívá sebemenších skulinek, najíždění i brždění do zatáček vypadá naprosto uvěřitelně, předjíždí se na brzdy, ale dělají se také chyby. Jako ve skutečnosti především pod tlakem.
 
 Hratelná demoverze
- V demu si lze vybrat jen ze tří závodů s přiřazenými tratěmi a auty: německý šampionát s BMW, Muscle Cars závody v centru San Francisca a driftování v japonském přístavu.

- Demoverzi stahujte zde (900 MB).
Skvělým zážitkem byla jízda v centru San Francisca. Nebojte se nějaké hala bala postavené trati, která by konkurovala nudným a stále stejným okruhům z posledních Need for Speed. Cílová rovinka mizí ve změti úzkých městských uliček, které jsou těsně před Oakland Bridge zakončeny osmičkovitou zatáčkou, pro jejíž zvládnutí je třeba hodně ručkovat po volantu.Race Driver GRID (PC) To víme proto, že Race Driver GRID jako jeden z mála závodních titulů poskytuje uvěřitelný pohled z kokpitu. Nejde tak ani o spíše schematicky načrtnuté přístroje (v plné verzi se možná ještě zlepší), jako o to, že vidíte ruce na volantu a zároveň přesnou odezvu toho, co s autem děláte. Na rovinkách jedna ruka drží volant, druhá je na šaltpáce, 3D noha tiskne plyn směrem k podlaze. Kvílející pneumatiky soupeřů produkují slušnou kouřovou clonu, kterou je občas opravdu problém prohlédnout. A co více – poletující částečky gumy znečišťují přední okno. Už tu někdo říkal: dokonalost?
 
Přestože jeRace Driver GRID jedním z nejintenzivnějších závodních zážitků poslední doby a přestože je nutné zmínit jeho arkádový původ (spolu s Colin McRae DIRT rozhodně největší ze stáje Codemasters), nepůsobí hra jako nějaký ťukec o stěny á la Need for Speed. Výhled z kokpitu je velmi použitelný (stejně jako ostatní kamery) a závodník díky němu má solidníRace Driver GRID (PC) přehled o dění na horizontu. O situaci za svým zadkem se může kontinuálně přesvědčovat pohledem do zpětných zrcátek (bohužel fungují jen v 16:9 rozlišeních). A vědět, co se na trati děje, je pro úspěch překvapivě důležité. Zásluhu na tom má především zmíněná agresivní umělá inteligence soupeřů, kteří se neustále tlačí a vyhledávají místa k předjetí. Výsledkem jsou vskutku závodnické momenty, kdy budete defenzivními manévry hájit pozici neustále dotírajícího soupeře, který to zkouší z jedné i z druhé stran, v zatáčkách se pokouší jak o předjetí z vnější, tak vnitřní strany. Při tom všem je třeba vědět, jak bude trať pokračovat, protože v další zatáčce, do které to můžete mít blíže, nebo také dále, se pozice může rychle změnit.
 
Spustíte-li si Race Driver GRID poprvé a nebudete-li sahat na žádné z nastavení, přijde vám až podezřele jednoduše ovladatelný. Je to však dáno zapnutím celé řady řídících pomocníků, jako je například ABS či Race Driver GRID (PC)kontrola trakce. Stejně tak je možné navolit jednu z pěti obtížností a dokonce omezit výběr pohledů na jediný možný – ten z kokpitu. Proč byste to měli dělat? Jednak kvůli lepšímu pocitu z realističtější (stále ale rozhodně ne realistické) jízdy, jednak kvůli vyšší porci tzv. prestižních bodíků, které dostáváte za každý úspěch. Pokud jedete se všemi pomocníky a s nějakou podezřelou kamerou, dostanete za vítězství mnohem méně bodů než s perspektivou z kokpitu a divoce se chovajícím autem. A k čemu bodíky? V plné verzi by měly sloužit k odemykání nových šampionátů či sponzorských nabídek. Hotová hra vůbec hodlá nabídnout komplexní kariérní mód s managementem a řadou specifik.
 
Race Driver GRID (PC)Pokud jde o obtížnost, ta kromě definování agresivity soupeří určuje také počet časoprostorových skoků (od nuly až do šesti). Poprvé jsme na tuto vychytávku narazili hned v prvním závodě, kdy se nám podařilo auto tvrdým nárazem sešrotovat o bariéru. Dobrá, už jsme sahali po restartu, ale přítel na rádiu nám prozradil, že to není nutné. Na obrazovce se totiž objeví na pohled tradiční replay náčiní, kterým můžete přetáčet čas a pouštět si různé okamžiky závodu znovu. Novinkou v žánru ale je, že v tomto případě můžeme čas přetočit až deset sekund nazpět a znovu se do tohoto bodu přemístit. To znamená, že lze fatální chybu odčinit! Prvek to je rozhodně příjemný, a kdo nechce, využívat ho nemusí. Ještě krátce zmiňme perfektní model poškození, a to především vizuální. Auto se odírá, deformuje, odlétávají z něj částí atd. na výkonu to sice není tak patrné a všimnete si toho především v jízdě bez pomocníků a na vyšší obtížnost, ale i tak můžeme jenRace Driver GRID (PC) chválit.
 
Přiznám se, že po oznámení vývoje Race Driver GRID jsem k němu byl spíše skeptický a obával se přiblížení Need for Speed za každou cenu. Jsem rád, že se mé obavy nenaplnily, protože GRID je podle demoverze výborným závodním prožitkem. Je mi úplně jedno, že se odchýlil dále od simulátoru, naopak – symbiózu arkádovosti a uvěřitelnosti jen kvituji a náležitě si jí užívám. Zbývá doufat, že plná verze dopadne po obsahové stránce podobně dobře a již koncem května bychom tu mohli mít adepta na závodní titul roku.
Autor:




Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.