Nastavování čím dál tím řidší kaše se v herní branži stává velmi častým jevem.
Na dnes recenzovaný titul se dá pohlížet ze dvou zcela odlišných stran. Buď jako na značně obsáhlou kompilaci se zajímavými vozy a tratěmi, anebo jako na velmi podivné gesto ze strany vývojářů.
Záleží na tom, jestli přijdete se sérií Race do styku poprvé, nebo už máte nějaké ty kousky ve své sbírce.
Právě ti druzí uvidí v Race On téměř výsměch. Vezmeme-li v potaz, co nového přídavek přináší, je cena nastavená na Steamu (25 euro) přespříliš vysoká. O poznání nadšenější budou nováčci do série, kteří zaplatí pouze o 5 euro navíc a dostanou kompletní balík: Race 07, STCC The Game a dnes propíraný datadisk (vše zahrnuto do jedné hry).
Jedna z novinek je kompletní sezóna WTCC 2008 včetně vozů a tratí. Hráči si tak vyzkouší, jak se řídí například speciálně upravená Lada 110. Sám jsem si s ní řádku kol zajel a musím konstatovat, že se jedná o příjemně svižné a dobře ovladatelné autíčko.
Přínos nové sezóny do hry se dá ohodnotit kladně, ale přeci jen je škoda, že tu nemáme rovnou aktuální ročník.
Recenze GTR Evolution |
"Situace s GTR Evolution je poměrně jasná. Pro někoho, kdo hledá rozumný kompromis mezi Gridem a rFactorem je jasnou volbou. Komu by nestačila hra jednoho hráče má samozřejmě možnost vrhnout se do víru online závodění. Vše ale není tak ideální a je škoda, že spojení sérií GTR a RACE zůstalo někde na půli cesty s větším příklonem k druhé jmenované." |
Pro další novotiny zabrousili autoři na americký kontinent a přinesli nám čtyři zajímavé "muscle" káry. Kromě továrních variant jsou ve hře i ty sportovně upravené, které jsou zařazeny do fiktivních stájí včetně týmových potisků. Mimo to přibyly dvě nové tratě z tohoto kontinentu: Laguna Seca, Road America.
Ať už sedneme do jakéhokoliv ze čtyř nových (amerických) aut, čeká nás jiný jízdní zážitek, než na který jsme byli zvyklí. Všechny vozy jsou o poznání dravější a nenechají si líbit tolik, jako ty specifikace WTCC. Plynule přejít z cestovních vozů na tyhle americké siláky není příliš jednoduché a rozdíl poznáte prakticky okamžitě.
Samotné odlišnosti mezi muscle vozy nejsou nijak markantní, avšak ten, kdo bude chtít hledat odlišnosti, je nejspíše najde.
Obě nové americké tratě jsem si docela oblíbil, přičemž délkou nejde o žádné drobky. O zajímavé kousky se jedná i po stránce jezdecké. Nejeden z běžnějších hráčů si vzpomene na Laguna Seca jen co se dostane ke známé "vývrtce" - poměrně krátké klesající zatáčce doleva a hned doprava.
Co dočinění jsme s touhle tratí měli již dříve v sérii Toca Race Driver. Pro hru v níž jsme se setkali s oběma tratěmi nemusím chodit daleko, byly například v nedávném Need For Speed: Shift. Kvalitu zpracování nemá cenu nijak moc pitvat, protože se jedná o profesionálně provedenou práci a jediným limitem se tak stává herní engine.
Byť se nejedná o podobnou nirvánu, jíž byl Nürburgringu z GTR Evolution, mnozí novými tratěmi nepohrdnou. Informace v tomto směru by nebyly kompletní, kdybych nezmínil ještě další přírůstek, který se skryl pod pokličkou WTCC 2008 – Okoyama.
Mezi přidaným obsahem se tak trošku krčí vozy International Formula Master (IFM), ovšem přehlížet ji by byla rozhodně škoda. Jízda v tomto stroji je něco skvělého a pocitu rychlosti si užijete do sytosti. Monopost navíc drží na silnici jako přibitý a manévrování s ním je nebývale zábavné.
Pokud vám delší dobu chybí pořádné formule, zdejší IFM poslouží jako výtečný záskok. Osobně jsem si jízdu v těchto vozech oblíbil daleko více, než už v dříve přítomné Formuli 3000.
Jestliže si pořídíte kompletní balík Race On, dostanete navíc ještě STCC The Game, která nabídne další várku cestovních vozů a tratí. Vzhledem k tomu, že se jedná o švédský šampionát, zajezdíme si na šesti tratích situovaných v této zemi a jedné v Norsku.
Co do pocitu z jízdy se jedná o velmi podobnou a místy totožnou záležitost jako WTCC. O poznání zajímavější je přítomnost další severské série, Camaro Cup, která se jezdí ve stejnojmenných vozech značky Chevrolet. Tady se dočkáme hodně odlišného herního zážitku a musím se přiznat, že uřídit tyto bestie (myšleno v dobrém) mi dělalo značné problémy. Stejně jako u výše zmíněných muscle aut stačí nešetrně přidat při výjezdu ze zatáčky a šup, už jste v hodinách.
Recenze Race 07 |
"Jestliže bylo původní Race především multiplayerovou záležitostí, protože sólové závody tu byly poházeny bez ladu a skladu, tak Race 07 si užijí i osamocení hráči. Sice tu nenajdou kariéru ani ovace, ale Simbin se podružnostmi evidentně nezabývá. Jeho vizí je vytvoření dokonalého jízdního modelu, a to se mu s každým titulem daří víc a víc. Nemusíte se ani bát, že by Race 07 bylo jen snahou o tahání peněz z kapes zákazníků. Nejrůznější vylepšení a znásobený obsah nákup jednoznačně ospravedlňují." |
Titul stojí a padá na tom, co se vyzdvihovalo i vytýkalo již původnímu Race 07. V čele dobrých vlastností stojí jízdní model a uživatelsky přívětivá přizpůsobitelnost. Dá se říct, že vám hra vyjde vstříc v případě, že jste nováčci i tehdy, když už máte něco naježděno. Závodní veteráni by se měli poohlédnout jinde.
Jezdcům benjamínkům je k dispozici několik pomocníků, s nimiž si zajezdí i na klávesnici. Daleko zábavnější se hra stává ve chvíli, kdy pomocníky vypnete. Zkušení hráči nejspíš nebudou mít problémy ani zde, avšak jezdecky mladší v tomto uvidí slušnou výzvu. V důsledku tedy platí, že by mělo Race On vyhovět širokému spektru hráčů.
Trochu na škodu je ve zdejším případě koncepce titulu, která se nese v duchu datadisku. Právě proto se grafika vůbec neposunula a dobrými slovy směrem k ní nezbývá než šetřit.
Modely vozů jsou v dostatečné míře detailní a to víceméně platí i o tratích. Kamenem úrazu je jejich grafická nevzhlednost související se zastaralým herním enginem.
Trošku velkorysejší budu ohledně zvuků, které mě spíše potěšily. S trochou snažení či sluchového tréninku rozeznáte vozy podle "předení" motoru.
Race On je dosti rozporuplná hra. Patříte-li mezi jezdce, kteří vlastní Race 07 včetně vydaných rozšíření, nenajdete mnoho pozitiv. Novinek není moc a oproti GTR Evolution nejsou ani tolik zajímavé.
Zato neposkvrnění jedinci objeví obsáhlý závodní simulátor, jenž slouží jako brána do světa realističtějšího závodění. Běžnému hráči nemusí vonět audiovizuální stránka nebo absence kariéry. V zásadě se však jedná o zdařilé závody, které vydrží pořádně dlouho a užije si je široké publikum hráčů.