Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radeon 9700: nejrychlejší grafický čip

  12:00aktualizováno  12:29
NVIDIA už není nejrychlejší a z trůnu ji nesesadil nikdo jiný než ATI se svým Radeonem 9700. A nebude to jen na chvíli: NVIDIA si svůj nový čip NV30 naplánovala až někam na konec roku, takže ATI si svých vavřínů zřejmě náležitě užije. Inu, král je mrtev – ať žijí nové a ještě zábavnější dostihy :-).

Odstartoval to John Carmack
Osudy kanadské firmy ATI a jejího rivala NVIDIE se v posledních létech podobají osudům AMD a Intelu. NVIDIA byla vždy ve vedení a ATI se na ní pouze dotahovala, ovšem jak šel čas, dotahovala se stále úspěšněji a těsněji. Z pozice koncových zákazníků jsme s potěšením mohli sledovat, jak ATI do svých čipů nejprve úspěšně implementovala funkce T&L a později pixelové a vertexové shadery, takže NVIDIA nemohla být nikdy na pochybách, že má v patách technologicky důstojného konkurenta. A nyní můžeme slavnostně prohlásit, že nadešel ten čas, kdy firma ATI svého konkurenta konečně přeskočila (a to výrazně) a přišla s nejvýkonnějším grafickým čipem pro PC.

Napětí, se kterým veřejnost očekávala nový Radeon 9700 (kódový název R300) nebylo příliš velké – ačkoli firma ATI mluvila o tom, že bude o hodně rychlejší než jakékoli komerčně dostupné řešení NVIDIE, obecně byla tato prohlášení považována spíše za marketingové nadsazování. Jenže teď přišlo něco, co se skutečně nedá nazvat obvyklým „mírným pokrokem v mezích zákona“. První vážný signál na toto téma vyslal světu John Carmack na výstavě E3, který se rozhodl svůj chystaný Doom III demonstrovat nikoli na platformě GeForce4, ale právě na R300. Tato skutečnost vzbudila velký ohlas a firma ATI se začala hřát na neobvykle velkém výsluní zájmu. Nyní se ukázalo, že ten zájem byl oprávněný.

Karta

Význačné rysy Radeonu 9700
Radeon 9700 se vyrábí 0,15mikronovou technologií, podporuje rozhraní AGP 8x, obsahuje přes 110 miliónů tranzistorů, 8 pixelových potrubí a je plně kompatibilní s rozhraním DirectX 9. O frekvenci jádra a paměti ještě není pevně rozhodnuto, ale v každém případě budou vyšší než 300 MHz (níže uvedený benchmark běžel na kartě s kmitočty 325/310 MHz). Podle tvrzení ATI podporuje Radeon 9700 i standard DDR-II, takže prostor ke zvyšování rychlosti paměti by měl být zajištěn.

Technologie antialiasingu a anizotropického filtrování, která se poprvé objevila v Radeonu 8500, je zde k dispozici ve své nové generaci pod názvem SMOOTHVISION 2.0. Stejně tak došlo k mírnému vylepšení algoritmu, který zabraňuje zbytečnému generování neviditelných povrchů scény – HyperZ III. Zajímavou možností Radeonu 9700 je „prohánění“ videa 3D potrubím (běžně jde mimo, přímo na DAC), což dává příležitost k aplikování pixelshaderových programů na proud videa. Ukázkou užitečnosti této věci je technologie FULLSTREAM, která slouží k zahlazování obdélníků vznikajících při přehrávání silně komprimovaného videa.

Výkon mluví jasně
Firma ATI zatím nedovolila Anandovi publikovat konkrétní čísla naměřená v benchmarcích, nicméně umožnila uvést relativní výkon vzhledem k jiným grafickým kartám, což dobře postačuje k tomu, abychom si utvořili dostatečně jasný obrázek. Testy ukazují, že Radeon 9700 je za všech okolností výkonnější než GeForce4 Ti 4600 – zejména vysoká rozlišení a zapnutý antialiasing vytvářejí mezi těmito čipy skutečnou výkonnostní propast (více než 100 %). Server Tom’s Hardware Guide pár čísel uveřejnil: skóre v 3DMarku2001 SE bylo 14000:11400 ve prospěch Radeonu, nicméně po zapnutí antialiasingu (4x) a anizotropického filtrování (8x) se skóre změnilo na 10000:4500 ve prospěch Radeonu, což, přihlédneme-li k čerstvosti jeho ovladačů, je vynikající výkon.

UT2003

NVIDIA je druhá, a nějaký čas bude
Je nade vší pochybnost, že firma ATI se v závodu o nejvýkonnější grafický čip ujala významného vedení, a pokud NVIDIA prudce nezmění své výrobní a marketingové plány, ATI si toto vedení ještě několik měsíců udrží. 0,13mikronový čip NV30, který má být podle dosud uváděných specifikací ještě výkonnější než Radeon 9700, NVIDIA velmi pravděpodobně neuvede na trh dříve než o Vánocích, což skýtá ATI dost času na patřičný rozmach. Aspiranti na koupi nejnovějšího krále si ovšem musí uvědomit, že ačkoli „zabiják GeForce4 MX“ Radeon 9000 Pro bude na pultech už během několika dnů, Radeon 9700 se neobjeví dříve než ve druhé polovině srpna. Nezbývá než konstatovat, že souboj o první místo v grafické branži začíná být něčím, co bude v následujících měsících velmi zajímavé sledovat.

Zdroje: AnadTech, Tom’s Hardware Guide

Autor:


Témata: Intel

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz