Scénáristé hry Rage si pohráli s vizí postapokalyptického světa. V jejich podání narazí do Země asteroid. Lidé to ale vědí. Začnou tak přípravy na to, jak očekávanou katastrofu přežít. Jejich hlavní osou je výstavba podzemních bunkrů, kde se lidé uloží ke kryogenetickému spánku. A vylezou za pár desítek let, až odezní nukleární zima.
Bunkry jsou skutečně vybudovány. Jenže jich zdaleka není dost pro všechny. Dostane se do nich pouze elita.
Pak přichází náraz, po němž je Země dokonale zdevastovaná, ale nějakým zázrakem ne zcela zbavená života. Ve skutečnosti na povrchu přežije mnohem víc lidí, než se čekalo.
Jenže společenské vazby, jak do té doby fungovaly, přestaly existovat. Přeživší se formují do různých skupin. Některé loupí, další vraždí a někdo se snaží obnovit pořádek. Nad tím vším bdí organizace, která si říká Autorita. V podstatě je to nejsilnější banda, která si dokázala opatřit nejrůznější privilegia. Ostatní si nepřímo podmanila.
Do toho začne z bunkrů vylézat někdejší společenský výkvět. Mezi ním i hrdina, jehož dalších kroků se chopí hráč. To Autorita nese velmi nelibě a snaží se zlikvidovat každého, kdo by pro ní mohl představovat mocenskou konkurenci. Tedy i vás.
Otevřený svět
Obrovskou devizou Rage je otevřený svět, ve kterém se budete pohybovat. Už prvním pohledem zjistíte, že to není žádná generická záležitost. Autoři si dali i přes jeho rozlohu záležet na detailech.
Jistě vás hned zaujme autentičnost zdevastované Země. Na každém rohu je něco poničeného a na troskách vyrůstají nová, do značné míry primitivní sídla přeživších. Ti bojují o takové samozřejmosti, jako je nekontaminovaná voda apod.
Narazíte na charaktery ve špinavém a roztrhaném oblečení, které se s vámi nebudou váhat podělit o své příběhy. Jimi si dokreslíte obraz událostí, které na Zemi probíhaly, když jste se v klidu povalovali ve své kryogenetické kobce.
Rage ale nebude hrou zaměřenou na příběh a vyprávěnky. Osudy lidí budou vždy řečené v kostce. Rage je totiž v první řadě stále ještě akce.
Podle dojmů zahraničních novinářů, kteří si už mohli vyzkoušet hratelnou verzi, přinejmenším v tomhle ohledu Rage nezklame. Střílení má být naprosto přirozené, plynulé a záživné. A to už nyní, kdy hra ještě zdaleka není dokončená.
Hlavní designér Tim Willits upozorňuje na to, že i otevřenost světa narazí své limity. Bude totiž do jisté míry řízená. Můžete si dělat, co chcete. Ale jakmile se napojíte opět na hlavní příběhovou linii, musíte plnit to, co se po vás chce.
To však neznamená, že byste se na dlouhé hodiny nemohli věnovat vlastnímu byznysu. Prostě jen tak bloumat po postapokalyptickém kraji a plnit přání obyčejných lidí, jež pochopitelně nezůstanou bez odměny.
V tomto ohledu sehrává důležitou roli jízdní prvek, který se tvůrci do hry rozhodli celkem překvapivě zakomponovat. Pomocí bugyn se přemísťujete o poznání rychleji. Zároveň se s nimi účastníte závodů.
Jen soustředěním se na tento aspekt hry se zabavíte na dlouhé hodiny. Lze ho i vynechat, nebo se mu věnovat jen nárazově. Jak je libo. Každopádně, autíčka se chovají správně zběsile a pocit rychlosti v nich je značný. To půjde ještě umocnit jejich kontinuálním vylepšováním. Změníte motor, vylepšíte brzdy a samozřejmě není radno zapomínat ani na dovybavení zbraněmi.
Po světě je řada větších i menších měst, nebo spíše provizorních lidských sídel. V jejich okolí probíhají závody, nabíráte úkoly, obchodujete a posloucháte příběhy.
Děj je posunován vpřed přímo ve hře, nikoliv neherními sekvencemi. Autoři je chtějí zcela eliminovat. Hráč od prvních okamžiků skočí do těla hrdiny, na svět nahlíží vlastníma očima. Z této perspektivy také uvidí a zjistí vše podstatné. Takový přístup má vést k maximalizaci atmosféry.
Na rozdíl od předchozích titulů iD Software se nebudete ohánět jen tradičními kvéry. Do ruky dostanete i celou řadu speciálních udělátek, nebo lépe řečeno, podle nalezených plánů si je sestavíte.
Získáte třeba autíčko na dálkové ovládání, které půjde naložit výbušninou a poslat přímo do základny nepřátel, kde ho necháte vybouchnout.
Ostatně, hráči mají na výběr, zda se do akce vrhnou po hlavě, nebo zda zvolí uvážlivější postup.
Jasnou devizou hry je i špičkové grafické zpracování. Rage si dělá zálusk na titul nejlépe vypadající hry, v čemž mu dává šance historie studia i schopnosti hlavního programátora Johna Carmacka. Především si ale přejeme, aby to byla skvěle hratelná hra. Na výsledek si ještě počkáme, tušíme však, že nás nezklame.