Rage

Rage

Rage: mistři akčního žánru chystají další hit

  • 64
V iD Software se rozhodli, že dají vale zavedeným značkám a vrhli se do nové závodní akce s otevřeným světem.

Rage Otevřený svět, rozlehlé exteriéry a závody. Tenhle popis rozhodně nepasuje na další hru ID Software – studia známého vytvořením škatulky akcí z pohledu vlastní osoby a konkrétněji pak sériemi Wolfenstein, Quake a Doom.

Od posledního titulu, Doomu 3, už uplynulo pět let, a tak není divu, že se slavné studio chce brzy vytasit s novinkou. Ale jak už jsme nakousli, rozhodně ne s takovou, jakou bychom od něj čekali.

Napjatě očekávaný projekt se jmenuje Rage a na mnoha místech rozbíjí firemní tradici. Do konceptu akční hry bylo přimícháno množství dalších prvků. Vylepšovatelé zbraně nebo dokonce tvorba vlastní výbavy. Tým kolem hlavního designéra Matta Hoppera se ne nadarmo pyšní tím, že chce redefinovat žánr. "Cheme lidem přinést novou zkušenost, skoro jako nový žánr," hlásá Hopper.

Rage Jednou z největších deviz Rage je evidentně jeho svět. Není přesně známo, v jaké budoucí epoše se děj odehrává. To však není podstatné. Je však jasné, že lépe už bylo. Zemi zasáhne obří meteorit, na což elity lidstva – politici, vědci, podnikatelé a jim podobní vykukové – reagují tím, že se na několik desítek let ve zvláštních zmrazovacích kapslích ponoří pod zem, kde si plánují vyčkat, než se klimatická situace uklidní.

Samozřejmě se nedostalo na všechny a tam nahoře zůstala spousta lidských bytostí. Ty buď dokázaly v nových civilizačních vztazích přežít, nebo se z nich stali mutanti. Když se tak po osmdesáti letech jako jeden z elitářů probudíte z dlouhého spánku a vylezete ven, zjistíte, že se změnilo opravdu hodně.

Rage Na tomto základě se začne rozplétat zajímavá zápletka. Nové lidské společenství, zocelené katastrofou, se nechce podřídit někdejším elitám, které je nechaly napospas jejich osudu. Navíc jsou tu na každém rohu patrné pozůstatky nárazu meteoritu, prostředím se prohánějí bandité a osadníci bojují o poslední zbytky obyvatelné plochy.

Do toho přijde hráč a za ním další zástupci elit. Aby toho nebylo málo, v ději začne brzy hrát důležitou roli tajuplná organizace The Autority, která zjevně není nadšena z toho, že jste se vrátili na povrch zemský.

Prvním městem, které hráč v Rage prozkoumá, se jmenuje Wellspring. Nemůžeme si pomoct – tohle místo svou architekturou a celkovým nádechem připomíná dva roky starý hit Bioshock, přesněji řečeno podmořský svět Rapture.

Rage Není divu, v ID Software se nechali inspirovat elementy z dvacátých a třicátých let minulého století. Styl hry je tedy dalším velkým plusem, jelikož se pochopitelně stará o nebývale silnou atmosféru.

Ne všichni obyvatelé vidí cizince rádi. Ovšem se splněnými úkoly si hráč přece jen může svou pozici vylepšit. Nějaký ten quest vám zadá kde kdo. Většina ze zadavatelů se nachází ve městech, ale také v divoké přírodě lze – mnohdy náhodně – narazit na zajímavý úkol.

Nejlepším místem na získání zakázky je návštěva městské knajpy. Ovšem také místní svrbí celá řada nevyřešených záležitostí. Například starosta po vás bude chtít, abyste mu opatřili určitý předmět.

A přesně tahle věcička se dá získat pouze jako hlavní cena v místní závodní soutěži. ToRage znamená opatřit si příslušnou burynu, ale nejen to – ještě je potřeba vybavit ji pořádnými kvéry, za něž by se nemusela stydět ani bojová stíhačka.

Nová auta, zbraně i pancéřování si opatříte v dílně, kde za ně samozřejmě zaplatíte. A čím jiným než hotovostí vydělanou plněním questů. Jenže ještě předtím, než se postavíte na start, je zapotřebí opatřit si závodní licenci.

Organizátor závodů Jackie Weeks vás proto pošle za sponzorem J.K. Stilesem. Ten je místním televizním modulem a svolí ke sponzoringu jen za předpokladu, že se objevíte v jedné z jeho televizních show. Ta připomíná slavný snímek Running Man s Arnoldem Schwarzeneggerem.

Účastník show musí k pobavení publika proběhnout několika mutanty zamořenými koridory, aby se následně vRage jakési groteskní manéži postavil jednomu ze supermutantů a rozdal si to s ním o život. Kdo v této hříčce najde zalíbení, může si ji na různých místech zopakovat. Hra si přitom pamatuje nejlepší časy.

Vozítka ale nepotřebujete jen k závodům, které tvoří důležitou a nedílnou součást hratelnosti. Nenahraditelná jsou i při přemisťování z místa na místo. A to přesto, že Rage nedisponuje zcela nelimitovaným otevřeným světem. Jde spíše o jakýsi "pseudo open-world". Každopádně, k cíli vede vždy několik cest, přičemž ta nejkratší bývá také nejnebezpečnější.

V horách číhají bandité, kteří napadnou každého, kdo naruší jejich teritorium. Gauneři ale pořádají i výpady do blízkosti Wellspringu a dokonce se odváží i do města. Přepadají například konvoje pomocí dálkově ovládaných autíček naplněných výbušninou.

RageProto vás starosta jednoho krásného dne pošle do fabriky na výrobu těchto autíček. Nepřítel už je ale pochopitelně připraven. Jakmile se ocitnete v blízkosti fabriky, vyjede na vás množství nepřátelských bugyn, s nimiž si nejprve musíte poradit.

Je jasné, že v ID Software nezapomněli na to, co umí jednoznačně nejlépe – tedy na akci. Rage však nebude prostou lineární a přímočarou střílečkou. Situace sice půjdou povětšinou vyřešit hrubě, budete ale moct použít i sofistikovanější způsoby a postupovat například potichu nebo rafinovaně.

Mutanti mají v rukou třímat především zbraně na blízko, zatímco lidské bytosti si rozumí se střelnými zbraněmi. Hráč by měl mít ostatně k dispozici zhruba stejnou výbavu jako nepřátelé, což udělá boj ještě zajímavějším.

RageTvůrci slibují kvalitní umělou inteligenci, kdy se jednotliví nepřátelé budou doplňovat a snažit se vás vyšachovat skupinově. Ještě že se v případě zranění stačí jen na chvíli schovat a počkat, než se zdraví doplní.

Aby toho nebylo málo, mělo by být možné postavit vlastní střílny, jež vám pomohou s likvidací protivníků, zejména pak v uzavřených prostorách. Vyrábět je možné i jiné součásti vybavení. Je však třeba mít plán a patřičné díly.

Pokud v tom vidíte jasnou RPG linku, možná vás zklame, že Rage nebude druhým Falloutem 3. Jakékoliv vylepšování charakteru nebude možné. Hra tak zůstane závodní akcí s opravdu lehkou příměsí RPG prvků.

O čem nikdo nepochybuje, je skutečnost, že Rage bude díky enginu ID Tech 5 vypadat naprosto dokonale a většinu konkurentů strčí hravě do kapsy. Zda to bude platit i o herní stránce, na to si ještě počkáme. Slibné to ale každopádně je!