Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rainbow Six: Lockdown - taktika ustoupila akci

  12:01aktualizováno  13. března 4:54
Nový díl série R6 s sebou přináší značné zjednodušení konceptu protiteroristických operací - už žádné plánování celé mise dopředu, vylíhla se nám tu téměř čistokrevná FPS. Je to dobře nebo špatně?

Série Rainbow Six vždy znamenala synonynum pro tak trochu Rainbow Six: Lockdown odlišné a nevšední střílečky. Pro úspěšné dohrání se vaše mozkové buňky musely nemálo zapotit. Naplánování celé mise pouze pomocí mapy a chronologického nastavení příkazů a následné sledování dokonalého provedení v akci, to byla pravá lahůdka pro všechny taktické hračičky. Ale nejen takto se daly mise plnit - komplexní systém příkazů umožňoval jejich zadávání přímo "na place".
Nejnovější díl však ze zaběhnuté řady značně vybočuje. Jak se na hratelnosti podepsalo jeho důkladné okleštění právě o ty nejlepší prvky z minulých dílů a další detaily o tomto novém počinu Red Storm Entertainment si povíme v následujících řádcích...

Ve všech misích se ujmete velitele jednotky, Dinga Chaveze, který se objevil zatím ve všech dílech Rainbow Six. Rainbow Six: Lockdown S dalšími třemi členy týmu navštívíte různorodá prostředí, jejichž vykreslení exteriérů koresponduje s podnebím: Pretoria, Amsterdam, Edinburgh, Marseille, Barcelona a finální mise na Menorce. Ale stejně jako si užijeme slunce a deště, tak i temných kancelářských prostor nebo podzemních garáží. Na pozadí se odehrává příběh o zachraňování jednoho z vašich unesených kolegů a o boji o smrtící virus se 100% smrtelnými účinky.

Před začátkem každé mise se vám zobrazí náhled mapy lokace s očíslovanými důležitými body a malý briefing s instrukcemi.

V jednotlivých úrovních budete plnit různorodé úkoly. Záchraňovat a hlídat rukojmí, likvidovat nastražené bomby, získávat tajné informace o nepříteli a bránit území, které se špionážní službě bude k něčemu hodit. V jádru věci jde ale stále o likvidaci teroristů, kterých se budete zbavovat po desítkách.
Před začátkem každé mise se vám zobrazí náhled mapy lokace s očíslovanými důležitými body a malý briefing s instrukcemi, co na tom kterém místě máte vykonat. Takže žádné promýšlení a příprava taktiky jako u předchozích dílů. Pouze jednotlivým členům vyberete stříkačky z velice širokého arzenálu zbraní.
Dění je z větší části naskriptované. Takto naprogramované události se spustí vždy při překročení určitého místa, takže není divu, pokud teroristi vniknou do místnosti vždy v naprosto stejné situaci. Co se týče linearity, Lockdown prakticky vždy nabízí otvíratelné pouze jedny dveře, takže cesta je jasná, ale zabloudit samozřejmě také jde. I přesto se mi zdá, že čtvrté pokračování R6 je plusmínus na jednorázové použití.

Rainbow Six: Lockdown Rainbow Six: Lockdown Rainbow Six: Lockdown

Narozdíl od předešlých dílů zde máte v každé mapě k dispozici pouze jeden tým a to vždy ve stejném složení. Čtyřčlenný oddíl, což je také novinka, můžete ovládat pouze přes příkazy Dinga Chaveze, takže přes hledí někoho jiného, než jeho, si nezastřílíte. Aspoň se dobře vaši společníci ovládají, např. ukázáním na místo na podlaze a zmáčknutím mezerníku je na daný chlup koberce/částici betonu/dlaždici pošlete. Mezi další příkazy patří např. vaše následování. Překvapivě dobrý path-finding, vzhledem ke zbytku AI, se vám bude hodit. Rainbow Six: Lockdown Dostanou se k vám bez problémů přes půlku mapy, pokud jste je někde odložili :-).

Se zjednodušením herních principů vyvstává otázka - jak je to s obtížností? Přímo řečnicky se dá spojit s porovnáním špičkového boxera a šachového velmistra. Síla obou je v naprosto něčem jiném - jeden používá ke svému sportu mozek a druhý pěsti. A podobně je to i se sérií R6. V předchozích dílech jste potřebovali především to, co by většina z nás měla mít v hlavě, kdežto v Lockdownu využijete spíš svůj skill natrénovaný z CSka. Posunutí hratelnosti ze sféry taktizování a přemýšlení do rychlé napěchované akce klade na hráče jiné požadavky a na jeho chuťové buňky působí samozřejmě také úplně jinak. Zarytým zastáncům klasického pojetí úplně vyhovovat nebude, protože jsou zkrátka zvyklí na něco jiného. Ale pro hardcore pařany, kteří smaží každou FPS, co vyjde a lidi se zkušeností s multiplayerem proti normálním hráčům, ať už v jakékoli střílečce, je zase příliš jednoduchá.
Singleplayer nabízí kampaň o 16 mapách, ve kterých strávíme při průměrném hraní kolem 6 hodin. K dispozici jsou ještě tři další běžné módy, které hru avšak již příliš neosvěží. V lone wolf se musíte spolehnout sám na sebe, při terrorist hunt neobdržíte žádné úkoly a na programu dne bude jen eliminace teroristů a při reverse terrorist hunt pouze začínáte na náhodném místě na mapě.

Tom Clancy

Tom Clancy Thomas Leo Clancy Jr., jeden z nejvýznamnějších současných spisovatelů, se proslavil také svým fušováním do herního průmyslu. Od roku 1996, kdy se podílel na založení Red Storm Entertainment, se jeho jméno objevilo na krabicích již cca desítky produktů videoherního byznysu.
Jeho politické thrillery jsou známé svým zaměřením na technické, taktické a akční maličkosti. Ať už se jedná o čisté sci-fi, nebo popisování reálných událostí z historie, vždy dokáže podat příběh s dávkou napětí a to jen za pomocí "černého na bílém", což se cení. Od roku 1984 vydal již kolem 26 knih.
zdroj: Wikipedie

Umělá inteligence v RS: LD by se asi do Mensy nedostala. Členové se vám motají pod nohama a někdy vám zabraňují ve výhledu na snadné cíle vašich kulek. Někdy je lepší jít do akce bez nich a nechat je na nějakém klidném prostranství. Rainbow Six: Lockdown K tomu se ale stejně doberete až po několikátém loadingu, kdy vám dojde, že to s nimi v některých situacích prostě nejde.

Umělá inteligence v RS: LD by se asi do Mensy nedostala.

Oponenti nejsou pro trochu ostřílenější hráče žádný problém, do ran vám naběhávají a jejich zbraně nepředstavují žádné extra nebezpečí. Trochu zapojit hlavu je třeba jen na prostranstvích, kde jsou zákeřní snipeři nebo bazukáři.

Jak už jsem zmínil, zbraní máte na výběr opravdu hodně. Kategorie jsou veskrze klasické - pistole, brokovnice, samopaly, pušky a granáty, přičemž všechny položky mají zastoupení v reálném světě. Ale vzhledem k jejich nevyvážení na vše stačí dost silný Steyr Aug. Proto, pokud si chcete hru spestřit a naemulovat si trochu více toho taktizování, doporučuji zvolit nějakou tu méně silnější.
Na každou zbraň si ještě můžete namontovat jeden kus příslušenství. Zmiňme červený laserový zaměřovač, Rainbow Six: Lockdown optiku, tlumiče a větší zásobníky.

Zdraví se nepočítá na procentuální jednotky, jako třeba v Half-Life, ale na třetiny, přičemž mírné olíznutí olovem vám ubere jednu, pořádné zasažení už dvě a trefení srdce nebo hlavy znamená jistou smrt. Důmyslný způsob.
Hru lze ukládat kdykoli a kdekoli, počet save-pointů je neomezený. Ale pokud si uložit vaši pozici zapomenete a Ding Chavez zemře, začínáte od začátku mise, což je trošku zdlouhavé.

Třeba znázornění ohně je geniální, textury za ním se kroutí přímo skvěle.

Grafika je zkrátka dobrá. Nabalený Unreal Warfare Engine o nové efekty stojí za to. Třeba znázornění ohně je geniální, textury za ním se kroutí přímo skvěle. Prostředí jsou vykreslena velmi detailně, ostré textury konají svou práci na jedničku.
Hudby si příliš neužijete, ale každá zbraň má svoje specifické zvuky,

Klady a zápory

Plus Různorodá, dobře vymodelovaná, prostředí
Plus Široký zbraňový arzenál
Plus Grafika v čele se speciálními efekty

Mínus Umělá inteligence
Mínus Drastický úbytek taktizování oproti minulým dílům

které zní skutečně reálně!
Svoje břímě také nese fyzikální engine. Mrtvoly se skácejí jako hadrové panenky, pěkné je i rozbíjení skla.

Verdikt:
Rainbow Six: Lockdown radikálně odbočuje od zavedených základů série. I když hratelnost na tom tak úplně chmurně není, dostal pouze mírně nadprůměrné ohodnocení. Tohle se prostě slavným a kvalitním herním sériím nedělá.
Protože si jsou tvůrci podle svých slov chyby vědomi, již pro nás chystají nový díl s podtitulem Critical Hour, kde se opět do čela dostane taktická složka. Podaří se jim opět trefit ideální laťku mezi strategickou a akční částí, jako v případě Raven Shield? Nu, nechme se překvapit. Lockdownu se to tedy zdaleka nepodařilo...

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

RECENZE: S DOOM VFR zažijete krvavé peklo zase trochu jinak

DOOM VFR

Jde vůbec dohromady spojení frenetické akce a virtuální reality? Král bezduchých stříleček vám v tom přichází udělat...

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

RECENZE: Seven: The Days Long Gone je mix Thiefa, Commandos a Diabla

Seven: The Days Long Gone

Mix Thiefa, Commandos a Diabla? Že to zní jako skvělý nápad? Nemůžete se dočkat, až si hru zahrajete? Než začnete...

Najdete na iDNES.cz