Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rainbow Six: Rogue Spear

  12:00aktualizováno  26. srpna 9:19
Protiteroristickou akci na handheldu GBA jsme tu ještě neměli, což ovšem neznamená, že tak tomu musí být navždy. Dnešní příspěvek dokazuje, že zachraňování rukojmí, likvidace teroristů či deaktivace náloží může být stejně zábavná a hratelná jako na vyspělejších herních systémech. Go Go Go!!

Rainbow Six: Rogue Spear

Zdá se vám obtížné, neřkuli nemožné, zpracovat v nějaké reálnější a zábavnější podobě protiteroristické jednotky Rainbow Six pro GameBoye? Chlapi z Ubi Softu se o takovouhle konverzi pokusili a jak vidno z tohoto výsledku, když se chce, jde to. Možná, že z jiných platforem znáte tento typ taktické akce, která se vyznačuje přísnými požadavky na schopnost rychle a správně reagovat, okamžitě zvolit tu nejlepší strategii a věřte tomu, že ani v tomto mini podání nebudete o tyto prožitky připraveni. Samozřejmě se ale dané koncepci muselo přizpůsobit ovládání, proto se nesetkáváme s žádnou 3D akcí (to by dopadlo), ale perfektně přehlednou ptačí perspektivou. Vojáci z dálky připomínají mravence, jak jsou titěrní, ovšem když jsem se zahleděl na displej pořádně, nakonec jsem rozeznal jednotlivé linie těla. Grafika sama o sobě nenabízí kdovíjak monstrózní zážitek, na druhou stranu působí - po celou hru - velmi vyrovnaným dojmem. A to i přes vyloženou schematičnost prostředí, díky které však lze snadno rozeznat vyvýšená místa a z toho odvodit funkční a nefunkční trajektorie pro střelbu. Příklad - stojíte pod vysokou budovou, na které hlídá terorista. Vy sice znáte jeho aktuální pozici, ale fakticky se nevidíte, proto by byla jakákoli střelba na teroristu zbytečná, ba dokonce na škodu. Spolehněte se, že palbu by uslyšel jiný terorista v dosahu, jenž by se přišel logicky podívat na to, co se děje... A rozmístění všech nepřátel na taktické mapě rozhodně neznáte - ty nejbližší vám sice ukáží (trochu vám nadržují), ovšem ne všechny. Také pokud slyšíte kroky a na mapě nikoho nemáte, věřil bych těm krokům... Nehledě na to, že na vyšší obtížnost dříve uvidíte kulku teroristy než původce výstřelu :-).

Rainbow Six: Rogue Spear

Jak je asi patrné, komplexnost hry mě drobet pohltila, proto se nyní vrátíme na samý začátek. Hrou se potácí jakýs takýs zcela nepodstatný teroristický příběh, což se odráží na krátkých briefinzích a informačních vložkách po skončení mise. Mnohem důležitější je prvotní výběr týmu, přičemž se nabízí vojáci čtyř profesí: assault, sniper, recon a demolition. Od toho se odvíjí výzbroj - ta je automaticky přidělena - ovšem chtěl bych se propracovat k tomu, že každý voják má svoje jméno, původ a hlavně čtyři dovednosti vyjádřené v procentech. Hodnota Stealth říká, jak si voják počíná, když se plížíte - třeba podél beden ve skladu, za kterými hlídkuje terorista. To znamená, že na nízké hranici této schopnosti se stane, že vás nepřítel uslyší a celá akce může jít do háje. Takový je život. Položku Aim asi není třeba příliš pitvat - prostě určuje přesnost střelby, a takových 100% u odstřelovače výrazně posílí nejenom morálku týmu, ale i jeho životaschopnost. Health signalizuje, kolik nepřátelských kulek musíte absorbovat, než vás uloží ke kytičkám a konečně poslední položka Reflex. Není to podbízivá reklama českého týdeníku, ale zatraceně užitečná vrozená schopnost - přímo ovládáte pouze jednoho člena týmu, zbytek koordinujete rozkazy, nicméně když narazíte na nepřítele, právě Reflex určí, kdo zareaguje nejpohotověji. Vámi vybraný tým vás může úspěšně provést celou hrou - to pokud budete natolik dobří. Ovšem spíš nastane situace, kdy při akci o nějakého toho člena přijdete a tak vás nemine nepříjemná volba náhradníka. A pokud si necháte zabít všechny profesionály, zbývá výběr z řadových vojáků (specializace zůstávají), kteří nesou znaky nižších charakteristik. Pochopitelně.

Rainbow Six: Rogue Spear

Nejvíce mě překvapilo ovládání. Vezmu-li v potaz, kolika tlačítky handheld disponuje a co všechno mohu (musím) ve hře provádět, nezbývá mi než autorům poblahopřát. Ale vezmeme to postupně - směrovým křížem chodíte, přes Start se dostanete do Options s úkoly a Select zobrazuje celkovou mapu s teroristy na dohled a zajatci. Dále, tlačítka A a B potřebujete - jedno pro střelbu a druhé k doplnění zásobníku. Přes L tlačítko po straně se přestane vybraný voják pohybovat ve středu obrazovky, ale přesune se na okraj, což v tomto jednom směru nabízí mnohem větší rozhled. Během této volby příslušník jednotky místo otáčení krokuje. A nyní následuje mnoho kombinací, jejichž výčtem vás ve spojitosti s konkrétní tlačítkovou zkratkou nehodlám obtěžovat, na to pamatuje manuál. Jedná se o přikrčení, kdy se skupina pohybuje tiše, přezbrojování a velmi důležité míření na místě. To se na obrazovce objeví terčík, přičemž směrovým křížem určujete vzdálenost a rotaci po kružnici, jejímž jste středem. Ideální ke střílení osamocených vojáků z povzdálí. Nezapomínám ani na zmíněné vojáky pro skupinu - buďto vás následují, nebo jim určíte pozici, ze které by měli krýt oblast. Zajímavě vyřešená mi přijde jednotka odstřelovače. Přepnutím na zbraň totiž přijdete o veškerý výhled, zobrazí se vám pouze malé zaměřovací kolečko, kterým můžete bloudit ve směru výstřelu (jinde ne). Efektní a posléze i efektivní.

Rainbow Six: Rogue Spear

Nerad bych zapomněl na bezvadné ozvučení, protože už hudba samotná mi přijde lepší než průměrná. Zvuky znějí na možnosti handheldu poměrně reálně, nejčastěji se nabízí střelba z různých zbraní, výkřiky v agónii, kroky po terénu a samozřejmě mluvení přes vysílačku. Rainbow Six šel cestou zlatého kompromisu - záleží hodně na volbě obtížnosti a tudíž je především na vás, jestli půjdete cestou spíše akční taktické hry, nebo taktické hry s akcí. Systém ukládání pozice funguje pouze po dokončení mise, což se vám může zdát kruté, ovšem podíváme-li se na to z jiného úhlu, nebyla by to žádná hra. Také multiplayer by mohl být více než zajímavý, poněvadž všech 15 misí na něj bere zřetel.

Rainbow Six: Rogue Spear
Výrobce/Distributor Ubi Soft
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Verdikt: Protiteroristickou akci jsme tu ještě neměli, ovšem s potěšením vám mohu oznámit, že první pokus vyšel na výbornou.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:




Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Další z rubriky

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.