Rally Championship Xtreme - sníh i písek

  • 148
Rallye patří spolu s formulí jedna mezi divácky nejvděčnější motoristické sporty. Podobné je to i u počítačových her. Označuje ale Xtreme v názvu tohoto titulu ze série Rally Championship extrémně dobrý titul? Přiklání se hra spíše k simulátoru, nebo jednoduššímu arkádovému ježdění? Nastartujte motory, vyrazíme to zjistit.
Rally Championship Xtreme

Vítejte na startu. Co nás čeká? Šest rallye, každá po čtyřech rychlostních zkouškách. Dvacet osm licencovaných vozů známých značek jako je Ford Focus, Subaru Impreza či Škoda Octavia a ve třídě veteránů legendy jako je Audi Quattro či Mini Cooper. Nezní to špatně. Na soupisce jezdců sice nenajdete žádná známá jména, to by ale zábavnému ježdění nemělo vadit. Z počátku je však většina tratí i vozů zamčená. K dispozici jsou pouze kategorie N a třída do 1600 ccm. Ostatní auta samozřejmě získáte za nějaká ta vítězství. U tratí je volná jen první rallye, tedy, jak už jsme řekli, čtyři erzety. Jestli se chceme hnout dál, musíme se vrhnout na šampionát nebo kariéru. Kariéra zní nejzajímavěji, vyzkoušíme jí. Nejprve je nutné vytvořit profil jezdce. Zadat jméno, třípísmennou přezdívku, pohlaví navigátora (samozřejmě jen kvůli hlasu ;-)) a zemi, jejíž barvy chceme reprezentovat. Jakmile je toto hotové, můžeme jít závodit. Tedy. Ještě auto. To je potřeba koupit. Do začátků máme jeden a půl milionu, což stačí na jakýkoli vůz třídy N.

Rally Championship Xtreme

Se svým novým Fordem Puma stojím na startovní čáře. Do sluchátek mi zní - pět, čtyři, tři, dva, jedna, start. Plný plyn - vzhůru na trať. Moment, málem bych zapomněl. To odpočítávání není přeložené, tahle hra opravdu umí česky. Všechno, včetně hlasu navigátora, je počeštěné. Nejzajímavější je právě dabing hlasu spolujezdce. Vzhledem k tomu, že hra jednotlivé hlášky skládá z několika slov a byla původně naprogramována v angličtině, která nemá skloňování, mluví váš spolujezdec podobně jako Robinsonův Pátek. Například "hodně dlouhá pravá tři", vyjádří jako "pravá tři, dlouhá, moc". Ovšem kompletně předělat systém vázání slov by bylo při překladu příliš drahé, ne-li nemožné. Nelze proto říci nic jiného, než že v tomto směru autoři dělali co mohli. To ale neplatí o hlasech samotných. Především mužský navigátor zbytečně zdůrazňuje některá slova takže to pak zní "levá tři, DO, pravá dvě" s vyloženým důrazem na "do". Dabing ženského hlasu je zvládnutý lépe a při jízdě se na něj lépe soustředí.

Rally Championship Xtreme

Vraťme se ale zpět na trať. Motor zařval, Ford vyrazil. První zatáčka, druhá zatáčka, prásk. To jsem nezvládl. Nárazník je pryč, kapota se otevřela. Poškození vypadá na první pohled pěkně. Na ten druhý to ale už tak slavné není. Téměř po jakémkoli karambolu se vám nejprve otevře kapota a začne nebezpečně plandat. Je to sice efektní, ale ve skutečnosti by to asi moc nefungovalo, protože by ji proudící vzduch zvedl a připlácl na přední okno. To se tady ale nikdy nestane. Kromě utržené kapoty však ještě vyskočila hláška o poškozeném řízení. Což se, stejně jako spousta jiných druhů závad, nijak neprojevilo na jízdních vlastnostech vozu. Docela dobře můžete jet i s utrženým kolem. Poruchy jsou v podstatě k ničemu, snad až na rozbitá světla, která v noci opravdu chybějí. Po překonání všech nástrah trati dojíždím na čestném posledním místě. No co, neměl jsme se nabourat. Budu muset trošku trénovat. Po spuštění cvičné jízdy se objevuje nejoriginálnější prvek této hry - možnost editovat hlášení spolujezdce. Kamkoli na trať můžete vložit spínač s hláškou, kterou poskládáte z připravených slov. I když byla místa na trati, kde bych možná některé upozornění změnil nebo posunul, nikdy jsem tuto funkci nepoužil a myslím si, že je u hry, jež není hardcore simulátorem, trochu zbytečná. Ovšem nápad je to dobrý.

Rally Championship Xtreme

Po několika zkušebních závodech si troufám na další erzetu. Jedu docela dobře a kromě několika drobností bez chyb, na každém měřeném úseku se však propadám, až dojíždím opět poslední. Opravuji a upravuji vůz. Servis je vyřešen klasicky. V tabulce vidíte, co je rozbité, čas nutný na opravu a čas, který máte k dispozici. Celkem se vám na voze může porouchat třináct věcí (šťastné číslo), od výfuku přes zavěšení kol až po světla. Stejné je to při úpravách auta, zde je na výběr devět položek, což je docela slušné. Trochu si tedy pohraji s nastavením. Pokračuji v dalších rychlostních zkouškách. Tentokrát dojíždím předposlední. Přece nejsem tak nešikovný, čím to je? Vyroluji tedy výsledkovou listinu až nahoru a z hrůzou zjišťuji, že mými soupeři jsou všechny vozy z celé hry. Tedy i auta královské kategorie WRC. Nakonec vydělávám ubohých 221 dolarů. Za to si nové auto, alespoň třídy 1600, nekoupím. Proč nejsou v režimu kariéry hodnoceny kategorie zvlášť, opravdu nechápu, ale tento mód je tím úplně pohřben. Paradox - "mám slabé auto, a proto nemůžu vyhrát, abych vyhrával, potřebuji silnější auto, ale to si nemůžu koupit, protože nevyhrávám" - prostě nepřekonáte.

Rally Championship Xtreme

Mojí jedinou nadějí na odemčení nových tratí je šampionát. I zde jsou volné jen vozy třídy N a 1600 - ovšem vybrat si je můžete zdarma, zcela podle libosti. S autem kategorie 1600 se jede už o něco lépe. Kupodivu se ale jeho jízdní vlastnosti nijak výrazně neliší od vozů nižší třídy. Je pouze rychlejší a jak později zjišťuji, toto platí o všech autech. V šampionátu se mi již daří lépe. Je rozdělen na kategorie a tak nejsou nižší místa v celkovém hodnocení žádným velkým zklamáním. Zklamáním je ale počet vozů, které proti vám v dané třídě nastupují. Je jich totiž vždy stejně jako vozů té kategorie. To znamená, že pokud jsou ve třídě do 1600 ccm čtyři auta, na výsledkové listině bude vždy jen jedno od každého typu. Proč to tak je? Vždyť je přeci běžné, že v jednom závodě jede více stejných aut.

Avšak ani mé výsledky z šampionátu mě příliš neuchvacují. Stačí jedna jediná chyba a vaše šance jsou ztraceny. Následuje nahrání poslední uložené pozice a nový závod. Rozdíly mezi jednotlivými časy vašich soupeřů jsou totiž místy jen v desetinách sekundy. To je sice běžné u okruhů, ale ne v rallye. Když jsem takto restartoval popáté, začaly mi být výsledky soupeřů nějaké divné. Zapsal jsem si je a jel znovu. Mé podezření se potvrdilo, ostatní vozy skončily zcela stejně Rally Championship Xtreme jako předtím. V RCX vůbec není umělá inteligence soupeřů a nehraje zde roli náhoda. Vše je předem určeno a vaše snažení je ve skutečnosti jen závod s časem. Buď budete rychlejší než je zapsáno v tabulce, nebo máte smůlu. Tím se ze hry zcela vytrácí jakýkoli sportovní duch. Nemá cenu si přát, aby váš soupeř udělal chybu - on ji neudělá, protože tam prostě žádný není. A když už se někdo ztratí tři minuty, ztratí je vždy, když tuto etapu pojedete. To také vysvětluje, proč v RCX nenajdete nastavení schopností ostatních jezdců, i když by zde alespoň mohlo být několik druhů tabulek.

Rozčarován tímto podfukem jsem se obrátil k poslednímu singleplayerovému režimu hry nazvaném arkáda. Zlákala mě vidina jednoduššího závodění. Jak se ukázalo, řízení vozu snazší nebylo, ale odpadlo nastavování auta a pokud chcete, i jeho poškozování. Objevil se zde ale již nečekaný prvek - chuť do závodění. V arkádě jedete všechny tratě od konce a vaším cílem je v šibeničním časovém limitu jezdit od checkpointu k checkpointu. Nejsou zde sice žádná další auta, avšak běžící čas je dobrá motivace. Arkáda ale není žádná jednoduchá záležitost, ukládat se dá stejně jako v ostatních Rally Championship Xtremerežimech po dvou rychlostních zkouškách a pokud neuspějete ve druhé z nich, musíte si zopakovat obě. Arkáda je předposlední z herních režimů. Zbývá nám jedině multiplayer, který si můžete zajezdit buď přes Gamespy nebo po místní síti. Právě hra více hráčů by mohla RCX dodat to, co jí chybí - opravdové závodění. Ono totiž samotné ježdění v této hře není špatné.

Spíše zábavnějšímu závodění je přizpůsoben i design tratí. Tolik různých průjezdů a bran jen tak v nějaké skutečné rallye nenajdete. Stejně jako erzetu, která, ve stylu Need For Speed, vede skrz opuštěné nádražní haly, po nichž následuje skok skrz stojící vlak. Tím jsme se nenápadně dostali k technickému zpracování hry. Grafika je opravdu pěkná a detailní. Docela povedené jsou i modely vozů. I když některým, třeba felicii, by určitě prospělo přidat pár polygonů, protože je, ale nejen ona, zbytečně hranatá. Interiéry aut nestojí za moc, především proto, že žádný z přístrojů nefunguje. Zvuková stránka hry je standardní, bohužel se zvuky vydávané vaším vozem nijak při různých stupních poškození nemění. Rally Championship Xtreme - je docela dobrá hra - pohodové závodění. Obtížností danou jen tabulkově stanovenými časy se však stává zbytečně těžkou. Mezi dalšími rallyovými tituly nijak neční, ale ani se nepropadá.

Rally Championship Xtreme
Výrobce: Warthog
Vydavatel: Actualize
Distribuce v ČR: Top Distributor
Oficiální homepage: www.rallychampionshipxtreme.com
Minimální konfigurace: procesor 366 MHz, 64 MB RAM, 720 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 650 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Docela hezké rallye, jehož hratelnost tvrdě sráží k zemi nepřítomnost umělé inteligence soupeřů a zbytečně tvrdé požadavky, jež je potřeba pro alepoň dobrý výsledek splnit. Nikoho přeci nebaví stále jen prohrávat.
Hodnocení 65%