Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: K nerozeznání od animáku. Ratchet & Clank jsou prostě boží

aktualizováno 
Jen další remake? Ale kdeže! Léty prověřená hratelnost nově dostala fantastickou grafiku a výsledkem je nezapomenutelná hra pro všechny. A navíc za sníženou cenu.
92

Ratchet & Clank (2016)

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Insomniac

  • Fantastická grafika
  • Opravdový remaster, nikoli jen lehce vylepšená grafika
  • Návyková hratelnost
  • Chtělo by to regulérní nový díl

Herní karta

S remaky, remastery, restarty a dalšími speciálními edicemi se v posledních letech protrhl pytel, a i když proti nim v principu nic nemáme, kvůli texturám ve vyšším rozlišení a pár nepodstatným bonusům navíc se nám znovu vytahovat peněženku příliš nechce. Ratchet & Clank však už na první pohled nabízí daleko více než jen symbolické oprášení 14 let starého základu. Kromě neskutečně vypadajícího grafického kabátu se Insomniac Games nebáli ani zásahu do klíčových herních mechanismů. Jediné, co hru odlišuje od zbrusu nových „velkých“ blockbusterů, je snížená cena.

Poctivý základ

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Přitom je to v podstatě ta samá trojrozměrná plošinovka, jakých počátkem milénia vycházelo tolik, že jsme je mohli přehazovat vidlemi. Náplň je veskrze primitivní, vlastně jde stejně jen o to dostat se z bodu A do bodu B, což znamená skákat přes propasti a likvidovat zástupy tupých nepřátel.

Jenže i tenkrát se mezi polozapomenutými klasikami, jako byly např. Spyro, Jak & Dexter, Croc, Crash Bandicoot nebo Kao the Kangaroo, dokázal Ratchet & Clank s přehledem prosadit, dnes pak paradoxně působí jako čerstvý vítr. Faktorů je mnoho, dvojicí neodolatelných hrdinů počínaje, hromadou šílených zbraní pokračuje a neustálým přívalem nových nápadů zdaleka nekonče. V jádru jde však především o přímočarou, ale nesmírně návykovou neustávající akci.

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Opomenout ovšem nesmíme ani příběh, který je natolik poutavý, že se letos dočkáme i jeho filmové verze. Vačici připomínající Ratchet si vydělává jako opravář vesmírných plavidel a sní o životě dobrodruha v řadách Strážců galaxie (jak zní trochu nešťastný český překlad). Když se mu tedy jednoho dne na prahu objeví robůtek Clank, zmetkovitý to produkt továrny na výrobu zabijáckých robotů, neváhá ani sekundu a pouští se do záchrany vesmíru na vlastní pěst. Na Oscara za scénář to nejspíše nebude ani na stříbrném plátně, ale díky ohromné spoustě hlášek a skrytým narážkám na Hvězdné války či superhrdinské komiksy je to především královská zábava.

Jdeme s dobou

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Přestože příběh a všechny levely vycházejí z původní staré verze takřka jedna ku jedné, odlišností oproti originálu najdeme daleko více než třeba v posledních třech dílech Far Cry.

Zatímco běžné remaky trpí až přehnanou úctou k původní podobě, aby náhodou hardcore fanouškům nepraskla žilka, tady se udála spousta razantních změn, které jsou však vždy ku prospěchu celku. Už úvodní volba obtížnosti bude pro méně zkušené hráče vysvobozením, změněný systém počítání životů či vylepšování zbraní pak působí tak přirozeně, jako by zde byl odjakživa.

Virtuální sběratele pak potěší, že kromě zlatých šroubů mohou nyní hledat ještě památeční kartičky, přinášející nejrůznější bonusy. Mnoho vylepšení jsem zaregistroval až zpětně, přesto je jejich dopad dramatický. Nahrazena byla řada dialogů, navíc se postavy nyní nebaví jen v cutscénách, ale i během samotného hraní, takže vše působí daleko živěji. Odstraněno bylo také několik zbytečných zbraní, většina ostatních byla alespoň upravena a například finální souboj byl zcela překopán.

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Ale to vše působí jako malichernost ve světle kompletního převedení do nového grafického enginu. Nejde o detailnější modely, HD textury či upravené nasvícení – celá hra byla kompletně znovu vymodelována. A výsledek bere dech.

Nejviditelnějším benefitem spolupráce s filmovým štábem jsou superdetailní modely a plynulé animace, které nemají v herní branži obdoby. Unikátní styl původních dílů zůstal zachován, ale jinak se příliš porovnávat nedá. Až uvidíte neony ozářené noční město Rilgar, tropický ráj na Pokitaru nebo dopravní špičku na planetě Kerwan, budou vám vypadávat oči z důlků, to mi věřte. Den, kdy nebudou hry rozeznatelné od filmů, je zase o pár kroků blíže.

Co je to ten „stereotyp“?

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Na této sérii mě nikdy nepřestane fascinovat nekončící salva fantastických nápadů. Hrál jsem všechny díly, z toho první tři i několikrát, abych získal platinovou trofej, a přesto jsem hře znovu zcela propadl. Vše je dokonale vybalancované, a nikdy se nestane, že byste dělali příliš dlouho jednu činnost.

Například u zbraní, kterých je k dispozici celkem patnáct, rychle docházejí náboje. Jste tak neustále nuceni je střídat, což vzhledem k tomu, že je každá úplně jiná, přináší také úplně jiný styl boje. S brokovnicí, která mění nepřátele na pixely, musíte být v centru dění, s raketometem a odstřelovací puškou se naopak držíte pěkně v dáli. Prvek taktiky pak přináší disko koule, po jejímž odpálení začnou bez výjimky všichni tančit (včetně obrovských bossů), což dává prostor na přeskupení sil.

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Ale není to jen o soubojích. Tu dostanete k dispozici jetpack, s nímž můžete volně poletovat po mapě, tu si zazávodíte na hoverboardech, pak se podíváte pod hladinu moře, zastřílíte si v raketce, v roli Clanka budete luštit jednoduché hádanky a tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Likvidací hlavního záporáka to vše nekončí, protože se otevře challenege mód, v němž jsou k dispozici ještě silnější zbraně a ještě těžší výzvy.

Na co ještě čekáte?

Čekal jsem hodně, ale dostal jsem ještě více. Kvůli nedostatku času se mi příliš nestává, abych se k recenzovaným hrám ještě vracel, ale momentálně jsem v půli průchodu challenge módem a jdu si opět pro platinovou trofej. Ne proto, abych měl další zářez do sbírky, ale prostě proto, že mě to strašlivě baví. Tato hra je prakticky povinnost pro všechny majitele PlayStation 4, ať už je jim patnáct, nebo padesát.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

92 %

Čtenáři

78 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 120 čtenářů


Nejčtenější

Jaké porno se líbí hráčům videoher: s Pokémony, D.Va a Mileenou

PornHub cílí i na hráče. A hráčky.

Koukají na porno více hráči na Xboxu, nebo Playstationu? A jakou postavu z videoher by lidé nejraději viděli svlečenou?

Zítra se probudíte ve hře, kterou jste hráli naposledy. Jak moc v háji jste?

Red Dead Redemption

Představte si, že se zítra probudíte ve hře, kterou jste hráli naposledy. Jak moc v háji jste? Nemáte přitom žádné...



Nejočekávanější akční hry roku 2018

Far Cry 5

Největší žně letos budou mít, alespoň co se her týče, fandové akcí. Pojďme se podívat na první várku těch...

Engine Unity v novém demu ukazuje, jak by hry mohly vypadat za pár let

Technologické demo enginu Unity Book of the Dead

Vývoj jde dopředu a hry jsou čím dál hezčí. Nová ukázka z enginu Unity sice dnes vypadá téměř nereálně, ale představte...

Remasterovaná Age of Empires vyjde už příští měsíc

Age of Empires: Defintive Edition

Kultovní strategie se po dvaceti letech od vydání již brzy vrátí. Defintive Edition nabídne kromě notně vylepšené...

Další z rubriky

RECENZE: Přídavek k Life is Strange je až zbaběle nekonfliktní

Life is Strange: Before the Storm

Pokračování fantastického teenagerského seriálu sice není tak dobré jako originál, ale fanoušci by ho rozhodně minout...

RECENZE: SpellForce III je parádní mix strategie a hry na hrdiny

SpellForce III

Kombinace strategie a hry na hrdiny ve stylu Baldur’s Gate bude atraktivní vždycky. SpellForce III je toho důkazem, i...

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

Najdete na iDNES.cz