Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: K nerozeznání od animáku. Ratchet & Clank jsou prostě boží

aktualizováno 
Jen další remake? Ale kdeže! Léty prověřená hratelnost nově dostala fantastickou grafiku a výsledkem je nezapomenutelná hra pro všechny. A navíc za sníženou cenu.
92

Ratchet & Clank (2016)

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Insomniac

  • Fantastická grafika
  • Opravdový remaster, nikoli jen lehce vylepšená grafika
  • Návyková hratelnost
  • Chtělo by to regulérní nový díl

Herní karta

S remaky, remastery, restarty a dalšími speciálními edicemi se v posledních letech protrhl pytel, a i když proti nim v principu nic nemáme, kvůli texturám ve vyšším rozlišení a pár nepodstatným bonusům navíc se nám znovu vytahovat peněženku příliš nechce. Ratchet & Clank však už na první pohled nabízí daleko více než jen symbolické oprášení 14 let starého základu. Kromě neskutečně vypadajícího grafického kabátu se Insomniac Games nebáli ani zásahu do klíčových herních mechanismů. Jediné, co hru odlišuje od zbrusu nových „velkých“ blockbusterů, je snížená cena.

Poctivý základ

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Přitom je to v podstatě ta samá trojrozměrná plošinovka, jakých počátkem milénia vycházelo tolik, že jsme je mohli přehazovat vidlemi. Náplň je veskrze primitivní, vlastně jde stejně jen o to dostat se z bodu A do bodu B, což znamená skákat přes propasti a likvidovat zástupy tupých nepřátel.

Jenže i tenkrát se mezi polozapomenutými klasikami, jako byly např. Spyro, Jak & Dexter, Croc, Crash Bandicoot nebo Kao the Kangaroo, dokázal Ratchet & Clank s přehledem prosadit, dnes pak paradoxně působí jako čerstvý vítr. Faktorů je mnoho, dvojicí neodolatelných hrdinů počínaje, hromadou šílených zbraní pokračuje a neustálým přívalem nových nápadů zdaleka nekonče. V jádru jde však především o přímočarou, ale nesmírně návykovou neustávající akci.

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Opomenout ovšem nesmíme ani příběh, který je natolik poutavý, že se letos dočkáme i jeho filmové verze. Vačici připomínající Ratchet si vydělává jako opravář vesmírných plavidel a sní o životě dobrodruha v řadách Strážců galaxie (jak zní trochu nešťastný český překlad). Když se mu tedy jednoho dne na prahu objeví robůtek Clank, zmetkovitý to produkt továrny na výrobu zabijáckých robotů, neváhá ani sekundu a pouští se do záchrany vesmíru na vlastní pěst. Na Oscara za scénář to nejspíše nebude ani na stříbrném plátně, ale díky ohromné spoustě hlášek a skrytým narážkám na Hvězdné války či superhrdinské komiksy je to především královská zábava.

Jdeme s dobou

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Přestože příběh a všechny levely vycházejí z původní staré verze takřka jedna ku jedné, odlišností oproti originálu najdeme daleko více než třeba v posledních třech dílech Far Cry.

Zatímco běžné remaky trpí až přehnanou úctou k původní podobě, aby náhodou hardcore fanouškům nepraskla žilka, tady se udála spousta razantních změn, které jsou však vždy ku prospěchu celku. Už úvodní volba obtížnosti bude pro méně zkušené hráče vysvobozením, změněný systém počítání životů či vylepšování zbraní pak působí tak přirozeně, jako by zde byl odjakživa.

Virtuální sběratele pak potěší, že kromě zlatých šroubů mohou nyní hledat ještě památeční kartičky, přinášející nejrůznější bonusy. Mnoho vylepšení jsem zaregistroval až zpětně, přesto je jejich dopad dramatický. Nahrazena byla řada dialogů, navíc se postavy nyní nebaví jen v cutscénách, ale i během samotného hraní, takže vše působí daleko živěji. Odstraněno bylo také několik zbytečných zbraní, většina ostatních byla alespoň upravena a například finální souboj byl zcela překopán.

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Ale to vše působí jako malichernost ve světle kompletního převedení do nového grafického enginu. Nejde o detailnější modely, HD textury či upravené nasvícení – celá hra byla kompletně znovu vymodelována. A výsledek bere dech.

Nejviditelnějším benefitem spolupráce s filmovým štábem jsou superdetailní modely a plynulé animace, které nemají v herní branži obdoby. Unikátní styl původních dílů zůstal zachován, ale jinak se příliš porovnávat nedá. Až uvidíte neony ozářené noční město Rilgar, tropický ráj na Pokitaru nebo dopravní špičku na planetě Kerwan, budou vám vypadávat oči z důlků, to mi věřte. Den, kdy nebudou hry rozeznatelné od filmů, je zase o pár kroků blíže.

Co je to ten „stereotyp“?

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Na této sérii mě nikdy nepřestane fascinovat nekončící salva fantastických nápadů. Hrál jsem všechny díly, z toho první tři i několikrát, abych získal platinovou trofej, a přesto jsem hře znovu zcela propadl. Vše je dokonale vybalancované, a nikdy se nestane, že byste dělali příliš dlouho jednu činnost.

Například u zbraní, kterých je k dispozici celkem patnáct, rychle docházejí náboje. Jste tak neustále nuceni je střídat, což vzhledem k tomu, že je každá úplně jiná, přináší také úplně jiný styl boje. S brokovnicí, která mění nepřátele na pixely, musíte být v centru dění, s raketometem a odstřelovací puškou se naopak držíte pěkně v dáli. Prvek taktiky pak přináší disko koule, po jejímž odpálení začnou bez výjimky všichni tančit (včetně obrovských bossů), což dává prostor na přeskupení sil.

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Ale není to jen o soubojích. Tu dostanete k dispozici jetpack, s nímž můžete volně poletovat po mapě, tu si zazávodíte na hoverboardech, pak se podíváte pod hladinu moře, zastřílíte si v raketce, v roli Clanka budete luštit jednoduché hádanky a tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Likvidací hlavního záporáka to vše nekončí, protože se otevře challenege mód, v němž jsou k dispozici ještě silnější zbraně a ještě těžší výzvy.

Na co ještě čekáte?

Čekal jsem hodně, ale dostal jsem ještě více. Kvůli nedostatku času se mi příliš nestává, abych se k recenzovaným hrám ještě vracel, ale momentálně jsem v půli průchodu challenge módem a jdu si opět pro platinovou trofej. Ne proto, abych měl další zářez do sbírky, ale prostě proto, že mě to strašlivě baví. Tato hra je prakticky povinnost pro všechny majitele PlayStation 4, ať už je jim patnáct, nebo padesát.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

92 %

Čtenáři

78 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 117 čtenářů


Nejčtenější

Výrobce armádních Humvee žaluje po deseti letech tvůrce Call of Duty

Call of Duty: World at War

Firma vyrábějící ikonická auta pro americkou armádu žaluje vydavatele nejpopulárnější série stříleček za neoprávněné...

Jedna z nejlepších adventur všech dob, Syberia, je dočasně zdarma

Syberia 3 (PC)

Syberia je klasika klasik, kterou by měl znát každý, kdo má alespoň trochu rád počítačové hry. Nyní je k mání dočasně...



Starcraft 2 je ode dneška úplně zdarma

StarCraft II medic

Firma Blizzard dává zcela zdarma k dispozici jeden ze svých vůbec největších hitů. Žádný háček v tom nehledejte a...

Progamer napadl během hry svoji přítelkyni, kamera vše živě přenášela

League of Legends

Diváci herního utkání populárního čínského hráče hry League of Legends se nečekaně stali svědky domácího násilí, které...

TEST: Xbox One X je nejvýkonnější konzole na trhu a je to znát

Xbox One X

Nejvýkonnější konzole, říkali. Nativní 4K, HDR a stabilních 60 snímku za sekundu, snažili se ohromit. A ona je to...

Další z rubriky

RECENZE: ELEX je hra na hrdiny ze staré školy pro nejvěrnější fandy

Elex

Po letitém vývoji přicházejí Piranha Bytes, autoři sérií Gothic a Risen, s další hrou na hrdiny s otevřeným světem....

Slovenský Dungeon Master ve světě páry. Recenzujeme RPG Vaporum

Vaporum

Takzvané dungeon crawlery zažívají v dnešní době renesanci, kterou odstartoval Legend of Grimrock v roce 2012. Nyní...

Pomsta nacistů byla rychlá a nekompromisní. Recenze Attentat 1942

Attentat 1942

Zhruba před dvěma lety se objevil zajímavý učební experiment Československo 38-89 Atentát, mapující neobyčejný osud...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.