Ratchet & Clank – první dojmy

  • 2
Je tady nová PS2 hra, která chce uzmout korunu současným králům plošinovek – dvojici Jak a Daxter. Ratchet & Clank si vás tímto dovolují pozvat na exkurzi do svého svébytného světa, který je však pro nás – milovníky plošinovek, poněkud netradiční. Je to svět vyspělých technologií a totálně destruktivních zbraní.
Ratchet and Clank

Je až k neuvěření, jak se herní a především pak konzolový trh spojuje. Herní postavičky, které byly vždy chloubou ty které platformy se najednou stěhují i na jiné systémy. Vezměte si takový Sonic nebo Crash - tyto symboly Segy a Sony jsou nyní k vidění a k mání i na přístrojích od Nintenda. A teď dokonce i Spyro, ano i firma Insomniac Games po vzoru Naughty Dog prodala svého maskota a vrhla se na zcela novou a pro hráče zatím neokoukanou dvojici charismatických hrdinů. Tak jako v případě Jaka a Daxtera se i zde setkáme se zcela novým konceptem plošinovek nové generace.

Jenže na rozdíl od Daxtera a jeho společníka, kteří se pohybovali ve zcela mystickém světě, v němž ještě vládla magie, se Ratchet a Clank naopak ocitají v úplném sci-fi. Zdejší dimenze je nicméně tak precizně navržena, že připomíná město z Pátého Elementu. Ostatně na tento film je tady také plno narážek. A až se ve zdejších smyšlených lokacích začnete pohybovat, všimnete si spousty skvělých drobností, které dodávají hře už tak svébytnou atmosféru. Všude kolem vás jsou vysoké mrakodrapy, okolo nich pak poletují stovky vozidel a i vy se můžete svézt v nějakém tom taxíku, jenž vás posléze dopraví na místo určení. I když je celé tohle epicky vyhlížející prostředí úžasně detailní, stále má ještě co dohánět, aby nezůstalo ve stínu svého největšího rivala - ano, řeč je znovu o Jak and Daxter. Největším nedostatkem je prolínání polygonů a občasné výpadky grafiky, ale tvůrci mají do konečné Ratchet and Clank podoby projektu Ratchet&Clank ještě něco okolo půl roku, takže se nemusíme bát, že se podobné excesy objeví i v plné verzi. Navíc, tyto nedostatky jsou pouze technického rázu, dále jsou již samá pozitiva. Převážně co se týká samotné hratelnosti. Ratchet&Clank je zcela něco jiného, než na co jsme si za poslední dobu již zvykli. Nejedná se pouze o hopsání a sbírání různých věcí (zde součástky, které slouží i jako peněžní obnos). Díky přítomnosti střelných zbraní, kterým se tvůrci věnovali opravdu dostatečně a s velkou precizností, připomíná hra spíše nějakou drsnou akčňárnu, než dětskou hopsačku. Mezi zbraněmi naleznete "pořádnej rychlopalnej kvér", plamenomet, ale i těžké a destruktivní alternativy hromadného ničení. Už v této fázi to vypadá na mnohoslibný arzenál, za který by se nemusel stydět ani Duke Nukem. Právě díky aspektu střelných zbraní dostává tato hra zcela nový nádech a myslím si, že je to pro ni velké plus. Vedle zbraní vás čekají i nejrůznější vynálezy, jež obsluhujete buď sami, nebo vám pomáhá Clank. Mezi nejdůležitější jistě patří vrtule nebo ninjovská kotvička s lanem, díky nimž se můžete dostat i na vzdálenější platformy. Tyto věci a především zbraně získáte za určitý peněžní obnos ať už od postav, jež jsou tady na vaší straně, nebo v obchodech, kde vám dokonce prodavač sdělí o dané zbrani nějaké další informace.

Ratchet and Clank

K tomu všemu si připočtěte fakt, že i po pohybové stránce je Ratchet mimořádně nadaný. Kromě základních aktivit jako běh a skok zvládá ještě např. ručkování, nesmírně efektní a současně efektivní odrážení od stěn (takhle dokážete např. vyskákat šachtou vzhůru) a dokonce boj nablízko a to díky sečné zbrani, se kterou zvládne též jednoduché kombo. Tak jako v případě Daxtera je i Clank "zavěšený" Ratchetovi na zádech, ale tenhle malý robůtek vám je alespoň v něčem nápomocný. Na druhou stranu s ním není taková legrace a nemá ani potřebné charisma.

Nadějete se rozhovorů s řadou NPC postav, které vám buď poradí, co s načatým večerem, nebo sami vyžadují pomoc. V některých místech se setkáte dokonce s živým televizním vysíláním, jež vám osvětlí danou situaci, a je to jedna z dalších narážek na již citovaný Pátý Element. Nepřátel je klasicky mnoho a střetnete i několik velice záludných tvorů. Někteří před vámi pokládají miny, máme tu obrněné helikoptéry, mechanické psy atd. Tady si opravdu neodpočinete a příležitostně se přihodí, že budete jenom zmateně pobíhat vůkol a shánět marně munici. Musím však při této příležitosti pochválit systém mapy, kde vidíte celou danou úroveň, jež se navíc vaším postupem ve hře vybarvuje, takže přesně víte, která bije. Ovládání je v pohodě a ani kamera díky manuálnímu nastavení nepůsobí problémy. Hra již v této fázi působí velice vydařeným dojmem a i jméno vývojářské firmy budiž zárukou vysoké kvality. Takže pokud tohle představení jeho tvůrci dokáží dotáhnou do konce a po vzoru Spyra přidají ještě tolik oblíbené minihry, máme se o letošních Vánocích nač těšit.

A závěrem jako již tradičně zveme k posezení (resp. pokoukání) u naší zbrusu nové screenshotové galerie.


Témata: Mrakodrap, Sony