Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rayman Origins je možná až příliš klasickou 2D hopsačkou

aktualizováno 
Známá postavička z hopsaček Ubisoftu se vrací ke svým začátkům, tedy i ke 2D zpracování. Přesto na pohled vypadá skvěle. Obsahuje i pár zajímavých nápadů, ale ty soupeří s příliš tradicionalistickým přístupem a ne zrovna nejnižší obtížností.
75

Rayman Origins

Platforma: Xbox360
Výrobce: Ubisoft

  • Propracovaná 2D grafika
  • Klasická hratelnost 2D hopsaček
  • Spousta obsahu k odemknutí
  • Multiplayer pobaví
  • Až příliš klasická hopsačka, nic nového
  • Občas frustrující obtížnost

Raymanův návrat ke 2D ostudou nedopadl. Jde sice možná až o příliš klasickou 2D hopsačku, ale hra vyniká barevnou grafikou a spoustou obsahu. I když je občas obtížnější.

Herní karta

Raymana není těžké prokouknout. Nemá totiž paže a nohy, a tak mu dlaně a chodidla levitují ve vzduchu kolem těla. I přesto je to rozený sympaťák a blýsknul se v již několika slušných videohrách. A v Ubisoftu se rozhodli, že Raymana vrátí k jeho kořenům, což zní dobře jako reklamní trik, ale tentokrát to i pro hratelnost znamená hodně.

Fotogalerie

Původní Rayman byl totiž dvourozměrnou hopsačkou a po několika trojrozměrných dílech se tento koncept vrací. Dokonce je nám v příběhu vysvětleno, proč nemá Rayman všechny končetiny v pořádku. Když rostl, tak neměl dostatek Lumů, stvoření z čisté energie. Tak už alespoň všichni víme, proč se za nimi Rayman v každé hře tak žene.

Příběh tu však nehraje téměř žádnou roli, což vůbec  nevadí. Hra je totiž celá protkaná vtipnými situacemi, humorem a nadsázkou, které jsou zde mnohem důležitější. Smát se budete často, ale taktéž vztekat.

Dvourozměrná hopsačková hratelnost mluví za vše: Rayman přeskakuje plošiny, věší se za liány, vozí se po plošinách, odráží od stěn a po celou dobu skáče sem a tam. Po osvobození několika víl se zpřístupní i jeho další schopnosti jako běhaní po zdech, létání za pomoci šikovných ušisek, plavání nebo zmenšování se do úzkých prostor.

Rayman Origins

Úrovně jsou nesmírně živé, prostředí se v nich mění a vy se budete často graficky efektně přesouvat z jejich pozadí do popředí a naopak. Hratelnost však vždy zůstane pravověrně dvourozměrná. V úrovních jsou taktéž ukryty tajné lokace a místnosti, jejichž odhalení vyžaduje více důvtipu.

Úrovně jsou plné nejrůznějších mechanismů, které odemykají cestu dál, ať už jde o tlačítka, páčky nebo divotvorné rostliny. Některé objekty lze zničit a dostat se tak dál, jiné předměty, jako například bubny, vás zase třeba automaticky po kontaktu odpálí do větší výšky. Rayman likviduje protivníky jako v klasických hopsačkách, tedy skokem na hlavu. Ale dojde i na facky a kopance. Vše je ale ztvárněno humorně a nenásilně, takže je hra vhodná i pro děti. Manuálně zručné děti, ale k tomu později.

Rayman Origins

Úrovně jsou tematicky laděné, podíváte se do džungle, hudebního prostředí plného not a bubnů, podvodního světa i do zamrzlých úrovní. Výběr levelů probíhá na přehledné mapě, kde můžete snadno přecházet i mezi jednotlivými světy. Ne všechny úrovně jsou ale automaticky přístupné, pro jejich kompletní odemknutí je zapotřebí nasbírání všech Lumů ze všech levelů(!).

Sběratelé si tak přijdou na své a často se budete do jednotlivých úrovní vracet. Nasbírat všechny Lumy je věc extrémně obtížná, ale nasbíráte-li jich dostatek, získáte i zuby (další věc ke sbírání) a dostanete se i do hororového světa plného zombie babiček.

Rayman Origins

Za úspěšné hraní získáte nejenom nové úrovně, ale taktéž nové postavy. Rayman Origins totiž nemusíte projít v kůži jeho hlavního hrdiny, ale i několika jeho přátel. Chybět nemůže prostoduchý žabí sympaťák Globox, známý snad ze všech Raymanových dobrodružství, stejně jako malincí Teensies. Postupem času získáte přístup k dalším postavám, které můžete během hraní kampaně libovolně měnit.

Hra má jen jednu obtížnost a nutno říci, že není úplně nejjednodušší. Ve skutečnosti je totiž docela těžká, se všemi těmi propastmi, ostny, nepřáteli a dalšími nástrahami, kterými je hra protkaná. Často budete úseky znovu a znovu opakovat, umírat a frustrovat se, zatímco další segment hry může být jednodušší, nebo vám prostě víc sedne a projdete ho bez větších problémů.

Rayman Origins

Křivka obtížnosti však s postupem času strmě stoupá, a to ještě nesmíme opomenout závěrečné bossy, kteří dokážou pořádně zatopit. Některé levely navíc musíte projít co nejrychleji, v podstatě v časovém limitu, takže se budete snažit zapamatovat přesný postup úrovní. Ten pak budete opakovat co nejpřesněji, než daný úsek konečně projdete.

Je to frustrující, ale pokud vás hra bude bavit, pak je to stále v rámci snesitelnosti. Rayman Origins totiž má sice jen jednu obtížnost, ale taktéž šikovný systém záchytných bodů. Díky nim je naštěstí opakování problémových úseků mnohem snesitelnější.

Rayman Origins

I když je Rayman Origins klasickou 2D hopsačkou, obsahuje kooperativní multiplayer až pro čtyři hráče. Do vaší hry se další lidé mohou kdykoliv připojit a odpojit, rozehraný obsah se ukládá jen v hlavním zvoleném profilu. Více hráčů si může při postupu i pomáhat, například v odrazech nebo při stoupání na hlavu, díky čemuž se dostanete výše.

Udělali z komára raketu

Příjemným rozptýlením mezi klasickými hopsačkovými levely jsou úrovně, kde si osedláte obřího komára a proletíte se s ním. Hratelnost se v těchto chvílích mění na tradiční střílecí akci stylu "2D raketka", jakou známe třeba z klasické série R-Type. Komár totiž střílí a dokonce umí nasát nepřítele a později jím vrhnout. Samozřejmě dojde i na uhýbání projektilům a na komárovi se nevyhnete ani bossům.

Čím ale Rayman Origins uchvátí na první pohled, je barvitá a nesmírně detailní dvourozměrná grafika. Pomocí UbiArt Framework, nového grafického enginu přímo od Ubisoftu, na hře pracuje jen několik grafiků, kteří vše ručně malují. Když začaly práce na hře, grafiků bylo podle hlavního designéra Michela Ancera jen pět. Na UbiArt je zajímavé i to, že na něj dostal vydavatelský dům dotace od francouzské vlády.

Svou úlohu zvládá bravurně, animace je neuvěřitelně hladká, barvy syté a prostředí plné animovaných detailů. Zkrátka radost pohledět. Jediná možnost, proč by se vám tato hra nelíbila, by byla jen ta, že jste zatvrzelí odpůrci dvourozměrného vzhledu videoher.

Rayman Origins

Raymanovi také kromě občas příliš vysoké obtížnosti škodí i to, že je až příliš klasickou 2D hopsačkou. Jde sice o výraznou hru, která má zajímavé nápady, ale že byste se v ní dočkali kupy nového, to se říci nedá. Podobných hopsaček jsme už prostě hráli více, i když je tato kvalitní. Někoho také může odradit vyšší cena, spoustu neméně kvalitních zástupců tohoto žánru lze z Xbox Live stáhnout za podstatně menší obnos.

Raymanovi tak návrat k jeho kořenům neuškodil, i ve dvou rozměrech stále válí, jen je jeho nejnovější dobrodružství trochu obvyklé a obtížnější. Ale ta barvitá grafika zvládá divy.



Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

61 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 295 čtenářů

Témata: Humor, Raketa, Xbox


Nejčtenější

Marvel vs. Capcom: Infinite
Nebaví vás učení komb? Marvel vs. Capcom Infinite je bojovka pro vás

Jestli rádi bezmyšlenkovitě bušíte do ovladače, je bojovka Marvel vs. Capcom: Infinite něco pro vás.   celý článek

Everybody’s Gone to the Rapture
Úspěch není vše. Autoři Dear Esther dočasně odcházejí ze scény

Nezávislé studio The Chinese Room, které stojí za populárními hrami jako Dear Esther nebo Everybody’s Gone to Rapture oznámilo, že propustilo většinu...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Destiny 2
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Blizzard oslavil 25 let své úspěšné existence
Na založení Blizzardu si půjčil peníze od babičky. Dnes má miliardy

Mike Morhaime, prezident společnosti Blizzard a jeden z nejbohatších mužů v herním průmyslu, zavzpomínal na své nelehké začátky. Nebýt jeho štědré babičky,...  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.