Update:
(17:12) Rovněž české herní weby věnují prostor včerejší tragické události - TG dnes symbolicky neupdatuje novinky, Doupě se v krátkém článku svého šéfredaktora zajímá o dopad katastrofy na naše životy a Gamenet uveřejnil kromě kondolencí i dvě svědecké výpovědi z New Yorku a Washingtonu.
(15:25) Z výpisu nájemníků budovy WTC vyplývá, že žádný z velkých herních týmů ani vydavatelů neměl své kanceláře v budově. Přesto je však možné, že katastrofa postihla některé firmy, zajišťující pro herní společnosti právní či technický servis.
(14:49) Se začátkem nového pracovního dne na západním pobřeží USA obnovil své herní zpravodajství i server Blue's News.
(14:18) James Thrush, majitel Super X studios, jejichž realtimová strategie Far Gate měla včera americký release, mimo jiné prohlásil: "Myslím si, že by vývojáři měli využít všech kreativních možností, aby ve svých hrách propagovali ideály vzdělání, humanity a mezinárodní spolupráce..."
(13:45) EA pozastavili až do odvolání kvůli tragédii provoz kontroverzní on-line hry pro dospělé, Majestic. K největším přednostem této on-linovky plné intrik patřil zejména fakt, že počítačový systém sám kontaktoval hráče v reálném životě prostřednictvím telefonátů, faxů, či e-mailů.
(13:21) Herní server Blue's News stále neobnovil běžný zpravodajský provoz. "Neočekáváme, že bychom dnes uveřejnili nějaké herní novinky," píše se na jeho stránkách.
(13:00) Andrew Morley ze společnosti Take 2, která má svou americkou centrálu nedaleko místa, kde ještě včera stála budova WTC, nám ve včerejším emailu popsal situaci takto: "Vše v okruhu jedné míle je pokryté prachem a sutinami, již teď je jasné, že rozsah poškození bude nevídaný."
Neradi bychom znovu opakovali tisíckrát vyřčené zprávy o teroristickém útoku proti budovám World Trade Center a Pentagonu - události jsou to bezesporu děsivé a není pochyb, že většina z nás mladších zažila den, který se dá svým významem plně srovnávat s jinými "velkými" momenty v moderních dějinách lidstva (Hirošima, Pearl Harbor, sarajevský atentát...). Krátce po třetí hodině odpolední, kdy se do světa rozletěly první zprávy o stále ještě probíhající katastrofě však během několika minut doslova zkolabovaly všechny hlavní zpravodajské servery (ať již naše, nebo světové), mobilní sítě, i linky některých velkých internetových providerů. Hlad po informacích byl obrovský a ne každý měl to štěstí, že zrovna seděl před televizí s CNN, nebo mohl poslouchat rádio. S neuvěřitelnou pružností však zareagovaly dva hlavní světové hení novinkové servery, které okamžitě přerušily běžné aktualizace a po onu kritickou dobu, než opadl hlavní nával, sloužily jako velmi dobrý zdroj aktuálních zpráv.
První informace o teroristickém útoku se na herním webu Voodoo Extreme, který monitoruje dění na světové herní scéně (schválně si tam poté, co si opraví search, nechejte vyhledat heslo BonusWeb - budete překvapeni), objevily téměř současně s totálním přehlcením všech západních (i tuzemských) velkých zpravodajských serverů, tedy někdy kolem půl čtvrté našeho času. První kusé informace posbírané zejména z vysílání CNN doplnily i očité komentáře newyorských čtenářů, kteří popisovali hrůzné scény z oken svých kanceláří a bytů. Postupně se se svým zpravodajstvím přidal i největší konkurent Voodoo Extreme - web Blue's News. I tady se nejzajímavější informace objevovaly v diskuzních fórech, kam přispívaly očití svědci katastrofy. Bylo zajímavé sledovat semknutí hráčů z celého světa - vyjádření lítosti a podpory postiženým přicházela snad ze všech evropských zemí i východní Asie. Počet herních updatů se omezil pouze na několik předem připravených zpráv - jinak se veškerý život téměř zastavil.
Kromě Blue's News a Voodoo Extreme přispěchala spousta zahraničních herních webů s alespoň symbolickým vyjádřením lítosti nad tímto obrovským neštěstím. Například šéfredaktor serveru GameSpy umístil na homepage následující věty: "Dnešek se stal dnem tragédie. Naše mysli a modlitby se upírají ke všem, které zasáhla zničující devastace ve Washingtonu a New Yorku. Těžko si lze představit někoho, jehož život by dnešní tragédie neovlivnila. Tento den si bude každý z nás pamatovat na to, kde byl, když se doslechl zprávu o tragédii." Většina ostatních serverů přerušila běžný provoz a jejich redaktoři nevěřícně sledovali televizní a internetové zpravodajství, kde se s přibývajícím časem objevovalo čím dál více záběrů, které spíš připomínaly špatný béčkový film, než živé vysílání. Jindy velmi pestré denní aktualizace Gamespotu či EuroGameru notně prořídly a denní krátké zprávy německého GameStaru skončily krátce před třetí hodinou. Nikomu se do práce nechtělo, a nelze se tomu divit...
U nás na BonusWebu probíhaly události asi stejně, jako všude jinde - krátce po třetí hodině se celá firma seběhla u televizí a rádií, zatímco se naši kolegové z technického oddělení iDNESu snažili maximálně odlehčit přetížnému serveru, aby mohli desetitisíce čtenářů dostávat nejnovější informace. Na větší updaty webu opravdu neměl nikdo chuť, proto se náš žurnál omezil na "probublání" předem zpracovaných novinek a přidání komentáře k poslední z nich. Naši již tak špatnou náladu umocnil i fakt, že pravidelnou linku American Airlines mezi Los Angeles a Washingtonem používala redakce pro dopravu z výstavy E3 (zatím rovněž bohužel nevíme, jak události v USA ovlivní naše chystné zahraniční cesty, ale je dost dobře možné, že bude několik plánovaných akcí zrušeno). Ve večerních hodinách padlo rozhodnutí odložit část středečních článků a věnovat několik řádků mimořádným událostem, jehož výsledkem je tento článek a anketa s lidmi z domácí herní scény.
Rádi bychom touto cestou alespoň symbolicky vyjádřili nejhlubší lítost nad obrovkou tragédií, která se stala. Snad si z těchto událostí, díky moderním telekomunikačním vymoženostem přinášeným doslova a do písmene v přímém přenosu, vezme celý svět ponaučení. Přeci jenom bychom na tomto místě raději uveřejnili článek o nových joysticích k leteckým simulátorům, než tento text...