Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Realismus versus zábava, k čemu se kloníte spíše?

Je pro vás realistický zážitek, jak ho dokážou hry zprostředkovat, důležitý, nebo se kloníte spíše k zábavě? Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance | foto: Warhorse studios

Shadow Warrior 2

Petr Zelený -  Za mě osobně především zábava. Nikdy jsem netíhl k leteckým simulátorům či jiným náročným titulům, kde musíte provést dvacet kroků, abyste se vůbec odlepili od země. Prostě se chci především bavit a svým tempem zkoumat virtuální světy, kde můžu být chladnokrevným zabijákem, ctnostným rytířem nebo třeba revolucionářem, který osvobozuje nějakou banánovou republiku. Prostě všechny ty věci, které ve skutečném životě nikdy nezkusím. Takže zábava (a zábavnost) u mě vedou. Tím spíš, jak stárnu a na hry mám stále méně času a energie. A teď mě omluvte, musím ulovit pár skunků plamenometem.

Martin Zavřel -  Mám rád, když hry vypadají realisticky, ale hratelnost mají zcela přizpůsobenou zábavnosti. Výjimkou jsou samozřejmě tituly kalibru Kingdom Come: Deliverance, kde byla realističnost po všech stránkách součástí samotného jádra zážitku.

Irácké vládní jednotky a jejich spojenci

Jan Hanáček - Výraz „realistický“ by se v kombinaci s hrami neměl vůbec používat. Žádná hra není z definice realistická, protože je to hra a hráči chtějí hrát, ne se nudit, umírat a trpět. Nebo myslíte, že být vojákem na Blízkém východě je zábava? Co takhle vyšetřující detektiv, člen zásahového oddílu? Omyl. Nikdo skutečně nechce žít životem reálného středověkého zbrojnoše. Hry na skutečnost vždy koukaly romantickýma očima. Je to dobře a je to v jejich povaze. Nemohou být realistické, mohou ale být do jisté míry autentické, třeba v prožitku, atmosféře. Ale i v tom případě je to podobné, jako byste se chtěli z obrázku na letáčku cestovní kanceláře dozvědět, jaký je to skutečně pocit, když poprvé uvidíte moře.

Battlefield 1: Apocalypse

Ondřej Zach - Jak v čem. Když se pustím do střílečky z první nebo druhé světové války, je určitě fajn, pokud třeba vzhled zbraní odpovídá realitě. Na čem ovšem vůbec netrvám, je to, aby se chovaly přesně jako vzor, podle kterého vznikly. Pro mě je důležitý dobrý gunplay a vtahující atmosféra, nikoliv realismus. Mechanismy jako kazící se jídlo, otrava jedem a podobně jsem neměl rád nikdy. Na druhou stranu když v nějaké hře nefunguje dobře herní fyzika (a není to záměr), praští to do očí, protože to nepůsobí přirozeně. Ve výsledku vždy upřednostňuji zábavu, která se ovšem s realističností nevylučuje, pokud tvůrci koncept dobře uchopí.

Kingdom Come: Deliverance

Honza Srp - Ideál je někde uprostřed. Spíše než realističnost je pro mě důležitá uvěřitelnost. Abych se bavil, potřebuji, aby hra alespoň částečně byla ukotvená v realitě, abych chápal motivaci hlavních postav a aby mi příběh dával nějaký smysl i bez požití zakázaných substancí. Z tohoto důvodu mám veliký problém s japonskými hrami. Až na čestné výjimky se prostě nedokážu přenést přes přepálené scény, kdy se nezletilé postavy půl hodiny zavěšené ve vzduchu mydlí disproporčně obrovskými zbraněmi. Na druhou stranu takový Kingdom Come zašel podle mě v realističnosti až zbytečně daleko. Nutit hráče hlídat si datum spotřeby potravin mi přijde jako zbytečný opruz zdržující od pohlcení příběhem.

Robinson's Requiem

Jan Kouba - Hodně záleží na žánru, od simulátoru budu mít jiná očekávání, než od střílečky, ale obecně vzato jsem toho názoru, že přemíra realističnosti hrám škodí. Určitá odlehčení, zkratky a upravení pravidel jsou většinou ku prospěchu tempa i zábavnosti.

DayZ

Andrej Barbec - Rozdělit to je skoro nadlidský úkol. Dvě z nejoriginálnějších her posledních let najdete na úplně opačném konci spektra. Nesmyslný a super akční Titanfall přinesl revoluční styl pohybu, který by ve skutečném světě fungoval jen těžko. A je to ohromná zábava. Oproti tomu DayZ s extrémním důrazem na realističnost dokázalo jedinému životu dát úplně jiný význam. Zejména první verze, kde se objevovalo málo jídla a pití, byly seriózním bojem o přežití. S postavou jste se často rozloučili jen kvůli tomu, že jste včas nenašli potravu. Mnohem důležitější než realističnost nebo absurdnost titulu je jeho originalita. A oba konce spektra pořád ještě mají co nabídnout. Že toho vývojáři využívají jen málo, už je jiný příběh.

Burnout Paradise

Jan Lysý -  Jelikož už jsem „herní senior“, tak pamatuji doby, kdy „frčely“ realistické simulátory, u kterých byl potřeba pársetstránkový manuál, abyste vůbec věděli, co se po vás chce. A upřímně, nikdy mě to neoslnilo. Ve videohrách realističnost obvykle nehledám, preferuji zábavu. I když si rád zkusím (s přimhouřenýma očima) realistické „simulátory“ ze světa MMA, tak jsou mému srdci bližší série Tekken, Street Fighter nebo Mortal Kombat. A preferování zábavy před realističností u mě neplatí jen u bojovek, ale třeba i u závodních her. Mou srdcovkou je například značka Burnout, která má k realističnosti hodně daleko. Prostě a jednoduše, u videoher se chci uvolnit a ne se stresovat a realita/realističnost mě často stresuje hodně.

NieR: Automata

Jakub Žežule -  Hry jsou tu od toho, aby se u nich lidé bavili, takže odpověď je zcela jasná. Na druhou stranu i realismus může být do hry zapracován tak, aby hra zůstávala zábavná. To je pak otázka designérských schopností, přesto však platí, že sebelepší hra nezaujme každého. Ani NieR: Automata.

Crazy Taxi

Michael Mlynář- Hra musí být v prvé řadě přístupná a to realistické hry většinou moc nebývají. Hra mě zkrátka musí chytit hned od začátku. Pokud mi tedy v úvodu vysvětlí základní principy, na další věci si přijdu postupně sám a nakonec zjistím, že jsem vprostřed něčeho hodně realistického, tak proč ne. Na druhou stranu, pokud je něco nehratelný nesmysl, tak je úplně jedno, jak moc realistické to je. Každopádně celý tento problém je značně složitější a ve výsledku je nejdůležitější, zda daná hra člověka baví taková, jaká je. Ale pokud bych měl na výběr čistě jen z možností realismus vs. zábava, volím jednoznačně to druhé. Zkrátka to budu radši dokola hoblovat v Crazy Taxi než se v masivně realistickém simulátoru vztekat nad totálně roztřískaným autem v kotrmelcích jen proto, že jsem pod špatným úhlem a o něco rychleji najel na poklop od kanálu.

Autor:
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Houpají se prsa hrdinek správně? Autoři hry to za otázku pořádně schytali

Má to být jen nevinná hra o farmaření, ovšem kvůli jednomu příspěvku na sociálních sítích ohledně...

Poslechněte si první skladbu z Kingdom Come: Deliverance 2

České studio Warhorse zveřejnilo první skladbu z chystaného pokračování historického RPG Kingdom...

Další dobrodružství archeoložky Lary by se mohlo odehrávat v Indii

Známá herní archeoložka Lara Croft by se mohla ve svém dalším dobrodružství Tomb Raider podívat do...

Sony ustoupilo. Víkendovou válku o hru Helldivers vyhráli hráči

Provozovatelé vynikající týmové střílečky Helldivers 2 po třech měsících od jejího vydání oznámili...

1+kk Čelákovice
1+kk Čelákovice

Zálužská, Čelákovice - Záluží, okres Praha-východ
2 690 000 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...