Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

realMYST – znovuzrození legendy

  12:00aktualizováno  10. července 2001 11:39
Legendární mix logické hry a adventury, jeden z prvních projektů určených pouze pro CD-ROM, se dočkal svého druhého přepracování. Pokud někdo z vás hrál to loňské, ví, že nestálo téměř za nic. A letošní? To už vám prozradí naše aktuální recenze.

Ostrov Myst – právě zde se odehraje valná část vašeho dobrodružství.

Vize, kterou měla společnost Cyan před téměř osmi lety, se konečně stala skutečností.

Když na letošním E3 distribuční společnost Mattel Interactive oznámila tvorbu v pořadí již druhé předělávky legendární puzzle-adventury Myst, s pesimismem v očích jsem tento projekt předem odsoudil do propadliště herních dějin. Důvodem byl vloni vydaný plagiát Myst Masterpiece Edition, jenž obsahoval jen minimum vylepšení a představoval tak přímo ukázkový příklad ždímání peněz z chudáků hráčů. A přitom nám tenkrát společnost Cyan, jeho tvůrce, naslibovala hory-doly, například vylepšenou 24-bitovou grafiku, nové animace, zvuky, hudbu… A nakonec kde nic, tu nic. S realMystem tomu bylo podobně – tentokráte nám tvůrci mazali med kolem úst v podobě nového 3D enginu, zaručujícímu realtime polygonovou grafiku, naprostou volnost pohybu, změnu počasí, střídání dne a noci a spoustu dalších vymožeností moderních technologií. Já jim na to ale už neskočil… a udělal jsem chybu. Obrovskou chybu, protože tentokráte nejen, že se všechny z jejich slibů splnily do puntíku, ale co víc – nová verze starého Mystu vskutku dělá čest svému jménu, a když už bych si měl představit nějakou hru, která by se svým zpracováním co nejvěrohodněji blížila realitě, vypadala by přesně jako realMyst.

Teď mě tak napadá, má vůbec cenu se tady o původním Mystu nějak podrobněji rozepisovat? Každý z vás určitě ví, co to bylo za hru, jak velký měla význam pro rozvoj herního průmyslu a že dodnes okupuje první místo v žebříčku nejprodávanějších her všech dob… Ale ne – má Mechanical Age při západu slunce.recenzentská povinnost mi velí nevypustit v této recenzi vůbec nic a řada nových hráčů by mi třeba i zazlívala, že tady píšu recenzi na hru, o které jsem vlastně neřekl vůbec žádné základní informace. Tedy dobrá – následuje malý průlet herní historií a ti z vás, kdož s ní jsou obeznámeni, nechť přeskočí několik následujících odstavců až k prvnímu tučnému podnadpisu.

Hra Myst spatřila světlo světa někdy koncem roku 1993 a za jejím vznikem stojí bratrské duo Randa a Robyna Millerových. Ti se v době příchodu fenoménu s názvem CD-ROM rozhodli vytvořit hru, o jaké doposud jen snili – graficky úžasnou logickou adventuru, odehrávající se v několika imaginárních světech, mezi nimiž bude hráč moci cestovat pomocí magických knih. Výsledkem jejich snažení pak byla opravdu originální forma adventury s na tu dobu nevídaným zpracováním a zamlženým tajuplným příběhem. Jedna z vůbec prvních CD-ROM her se stala brzy absolutním bestsellerem a v brzké době se rozšířila na všechny možné počítačové platformy.

V čem byl ale Myst tolik zvláštní, tolik odlišný od ostatních tehdejších her? Jednou z hlavních příčin byla bezpochyby forma podání příběhu a děje. Někteří jej považují za nejsilnější stránku hry, jiní tvrdí naprostý opak… a abych se přiznal, můj osobní názor je opět někde na rozmezí. Faktem je, že většinu herního času se pohybujete v jakémsi neznámu, v nevědomosti… nevíte kdo jste, kde se nacházíte a co tu vlastně pohledáváte… Myst je 1st person adventura, takže ani jedinkrát za hru nespatříte svůj vlastní obličej, a je tudíž místy velmi obtížné se s hlavním hrdinou Jen sem tam nějaký blesk osvětlí tmou pokrytý Stoneship Age.sžít… Až postupem času se vám věci okolo začnou trošičku osvětlovat a z různých zápisků, knih a holografických zpráv se dozvíte, že ostrov Myst byl kdysi obydlen jistým Artušem, jeho manželkou Kateřinou a syny Sirrusem a Achenarem. Artuš byl spisovatel a „tvořil“ magické knihy, jejichž prostřednictvím vstupoval do světů v nich popisovaných. Často bral na tyto výpravy i své dva syny, kteří ho však jednoho krásného dne zradili a začali Artušovy světy využívat ve svůj vlastní prospěch. Stihl je ale za to spravedlivý trest – Artuš je „uzamkl“ do dvou magických knih (červené a modré), z každé vytrhl čtyři stránky a ty roztrousil po čtyřech různých světech (jejich názvy jsou Channelwood Age, Stoneship Age, Mechanical Age a Spaceship Age). Když se pak vy, jako hlavní hrdina hry, dostanete na Myst Island, naleznete ve zdejší knihovně pouze modrou a červenou knihu, jejichž prostřednictvím vás bratři požádají o nalezení a navrácení ztracených stránek. Vaším úkolem tedy je odhalit vchod do všech čtyř světů, v každém naleznout modrou nebo červenou stránku, a tu navrátit do knih na Myst Islandu.

Jedinečnost Mystu spočívá taktéž v jeho celkovém konceptu a puzzlech. Na povrch se sice tváří jako klasická adventura, nicméně se zde nesetkáte ani s tradičním sbíráním a používáním předmětů a dokonce ani s žádnými rozhovory, protože během celé hry nenarazíte na jediného živáčka (vlastně na jednoho ano, ale to až v samotném závěru hry). Náplní Mystu je z drtivé většiny pouze důkladné prozkoumávání herního prostředí a mačkání nejrůznějších páček nebo tlačítek. To sice může znít jednoduše a nudně, ale ve skutečnosti je to pěkná fuška objevit nějaký důležitý spínač a Ráno, den, večer a noc na Myst Islandu.zjistit, k čemu vlastně slouží. Ke každému puzzlu sice existuje vždy nějaká nápověda, nicméně její nalezení je samo o sobě pěkně tvrdým oříškem.

realMyst, jakožto pouhá předělávka starší hry, je naprosto shodný s původní verzí Mystu – budete v něm plnit naprosto stejné úkoly a pohybovat se po naprosto identickém herním prostředí. Ke slovu se však dostalo i několik zásadních novinek a vylepšení, jež nám jsou nabídnuty prostřednictvím zbrusu nového trojrozměrného zpracování. Co nového nás tedy v realMystu čeká a nemine?

Lepší orientace v herním prostředí
Podstatou dokonalejší orientace je velmi příjemné nové ovládání. Na herní svět se samozřejmě díváte opět pohledem z vlastních očí, avšak statické obrázky z původního Mystu vystřídal plynulý pohyb jak dopředu, tak i dozadu, což obstarají buď tlačítka na myši nebo šipky na klávesnici. Rozhlížíte se pak pohybem kurzoru myši. Teď mě tak napadá, dokážete si vůbec představit, jaké to je, naprosto volně se pohybovat po neskutečně realisticky vymodelovaném světě, jenž jsme doposud znali jen z několika statických scén? Pokud ne, vůbec se vám nedivím. Já sám jsem tomu po prvním spuštění hry ani nemohl uvěřit. Tak například místo dříve předdefinované zdlouhavé cesty přes ostrov Myst si to nyní můžete střihnout zkratkou mezi stromy nebo podél pobřeží, prostě kudy chcete. Můžete se podívat do koruny kteréhokoliv stromu, prozkoumat na zdech Graficky jsou ze všeho nejlépe prokreslené interiéry.budov cihličku po cihličce… jednoduše máte absolutní volnost naprosto ve všem. Otázkou ovšem je, jaký vliv to bude mít na obtížnost hry. Jelikož jsem již kdysi hrál původní verzi Mystu a tudíž i věděl, kde se má co udělat, prošel jsem hrou bez vážnějších problémů, ovšem noví hráči mohou být 3D světem a svobodou pohybu dost zmateni. Mohu vás však ujistit, že se nikde ve hře neschovávají žádné pečlivě ukryté nástrahy a že všechny aktivní místa jsou již od počátku dobře viditelná a zpozorovatelná. Naopak vám místy nový 3D engine hraní velmi ulehčí a zpříjemní. Pamatujete si třeba, jak jste bloudili po klikatých provazových mostech v korunách stromů v Channelwoodu a byli naprosto ztraceni? Zde se s tímto problémem již nesetkáte. Prostě se kdekoliv zastavíte, rozhlédnete kolem sebe a celé bludiště budete mít před sebou jako na dlani. A co teprve ten pocit, který se vás konkrétně v tomto případě zmocní – můžete se vyklánět z můstků dolů a dívat se na hladinu vody hluboko pod vámi, nebo naopak hledět do střapatých korun stromů a sledovat, jak je každý z lístečků prokreslen do posledního detailu… Je to nezapomenutelné!

Vizuální hody
Grafika a animace (v rozlišení 640x480 až 1600x1200) - to je to nejlepší, co vám může realMyst nabídnout. Přestože je celý herní svět vytvořen kompletně ve 3D a jedná se tedy o jeden otexturovaný polygon vedle druhého, podařilo se designérům vymodelovat herní prostředí naprosto identické s tím z původního Mystu. A to do posledního detailu, do poslední cihličky, do posledního lístečku. Nemá smysl se zde pokoušet popsat tu nádheru, co ve hře uvidíte – to je Alej vysokých stromů vyrůstajících přímo z vody – to může být jedině Channelwood.jednoduše nemožné. realMyst svým vzhledem zahanbuje doposud nejopěvovanější 3D grafiku v akčních hitovkách Quake nebo Unreal – to snad hovoří za vše, nebo ne?

Celá tato polygonová nádhera je navíc doplněna řadou animací a grafických efektů, které z realMystu činí vizuálně nejrealističtější hru, jakou jsem kdy viděl. Asi nejpůsobivější je pohyb oblaků na obloze nebo vln na všudypřítomném moři. Ty pak pohupují se vším, co se na hladině nachází – od různých prken přes sudy až po obrovské koráby. Ale nejen moře a obloha hrají mezi animacemi prim. Ani si nedovedete představit, jak jsem s otevřenými ústy civěl na monitor, když jsem ve světe Stoneship sešel do podpalubí polopotopené lodi a skrz prosklená okna sledoval úchvatný podmořský život plný nejrůznějších rybek, medúz a mořských koníků…

Vrcholem vizuální přitažlivosti je pak v úvodu recenze avizovaná změna počasí a plynulý přechod mezi dnem a nocí. Krásný slunný den se zahalí do červánků, aby pak nastala absolutní tma a posléze vámi netrpělivě očekávané svítání, jelikož ve tmě toho moc neodehrajete. Celý tento cyklus trvá zhruba půl hodiny a neustále se opakuje. K tomu si ještě v některých světech přidejte bouřku s opravdu realisticky vypadajícím deštěm a blesky osvětlujícími noční krajinu, a nebo stejně úžasně zpracované sněžení. Vše je samozřejmě doplněno množstvím kvalitních stereo zvukových efektů, jako je šplouchání vody, hromy při bouři, šum svistu… éééé tedy větru, a tak podobně. Co dodat - realMyst je prostě hra s nejrealističtěji zpracovaným herním prostředím, jaké jsem kdy spatřil.

Jedno ze zvukových zařízení ve Spaceship Age při úžasném západu slunce.Nový bonusový svět
Kromě technologického vylepšení si pro nás tvůrci připravili ještě jeden bonbónek, a tím je nový bonusový svět. Nazvali ho Rime a sestává z jednoho malého skalnatého ostrůvku pokrytého ledem, noční tmou a neustále padajícími vločkami sněhu. Přístup do tohoto světa plného nových zajímavých hádanek a puzzlů budete mít možnost odhalit až po dohrání základní části hry a vězte, že to nebude o nic jednodušší než v případě jakéhokoliv z předchozích „normálních“ světů.

Krvavé hardwarové nároky
Na realMystu se opravdu těžko hledají nějaké závažnější nedostatky… ovšem až na jeden. Toho si ti bystřejší z vás všimnou ještě před spuštěním hry a ty ostatní omráčí o něco později, až se budou chtít poprvé vydat na procházku po tom nádherném 3D světě. Mluvím zde samozřejmě o hardwarové náročnosti hry, která je skutečně neuvěřitelně vysoká. Minimem je P II 450 MHz, 64 MB RAM a teď pozor, alespoň 16 MB grafický akcelerátor! Měl jsem to štěstí (nebo smůlu?), že konfigurace mého PC je naprosto totožná s uvedeným minimem a záhy jsem pochopil, že brzkému upgradování mého inteláckého miláčka se zřejmě nevyhnu. Jinými slovy, o plynulosti nemohla být vůbec řeč a nebýt toho, že jsem odkojený pomalým počítačem, který nestíhal prakticky vůbec nic, asi bych těch 5 snímků za sekundu vůbec nepřežil. Problém byl převážně v nedostatku paměti, jelikož si program prakticky okamžitě vytvořil více než 100 MB „swapák“ a ke konci hry byl harddisk vytížen natolik, že se nedaly počítat snímky za sekundu, ale sekundy za snímek. Proto dbejte mých varovných Pohled na podmořský život z nitra této potopené lodi se nedá vystihnout ani slovy, ani screenshotem.slov: pokud taktovací frekvence procesoru vašeho PC nepřesahuje pětistovku a paměť MINIMÁLNĚ 128 MB RAM, raději se do realMystu vůbec nepouštějte, neboť vás čeká takové slideshow, jaké jste během žádné hry doposud nezažili.

Vlastníte-li však dostatečně výkonnou mašinku, mohu vám realMyst jedině doporučit. Za tu nádheru, co vám nabídne, za velmi slušnou rozsáhlost a hratelnost, bych jej ohodnotil skvělými 85%, nicméně v případě této hry jsou nějaké ty škrty nezbytné. Tak zaprvé strhávám 5% za nekřesťanské hardwarové požadavky a dále pak 10% za prakticky nulovou originalitu, jelikož i přes nejrůznější inovace a jeden nový svět se jedná pořád o jednu a tu samou hru jako před lety. Narozdíl od loňské Mysterpiece Edition ale tahle předělávka skutečně stojí za to a dozajista uspokojí jak nové hráče, tak i nás, kdož jsme se po světech Mystu již několikrát procházeli, ale pouze prostřednictvím statických renderovaných obrázků.

realMyst
Výrobce: Cyan
Distributor: Mattel Interactive
Oficiální homepage: www.realmyst.com
Hratelné demo (48 MB): download.bonusweb.cz/dema/realmystdemo.exe
Minimální konfigurace: Pentium II 450, 64 MB RAM, 6xCD-ROM, 16 MB 3D karta, 45 MB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium III 550, 256 MB RAM, 16xCD-ROM, 655 MB HDD
3D karty: ano (Direct3D, Glide)
Multiplayer: ne
Verdikt: realMyst mě příjemně překvapil. Od předělávky staré hry jsem čekal všelicos, rozhodně ale ne takovýto grafický skvost, jenž mi doslova a do písmene vyrazil dech.
Hodnocení: 70%

Autor:


Témata: Loď


Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Další z rubriky

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.