Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

realMyst - stará hra v novém kabátě

  12:00aktualizováno  25. října 12:35
Podle oficiálních statistik je Myst historicky vůbec nejprodávanější hrou na světě. Jedna z prvních her na CD-ROM s kdysi nepřekonatelnou grafikou, nyní prochází radikálním technologickým přepracováním a hodlá hráčům poskytnou jeden z nejfamóznějších audio-vizuálních zážitků, s jakými se kdy setkali.

realMystLegenda Mystu opět ožívá. Společnost Mattel, doposud známá jako výrobce hraček (ať žije Barbie! :o)), si pro nás připravuje hned dva Myst tituly. Tím známějším je pochopitelně úplně nová hra Myst: Exile, vytvářená společností Presto Studios a připravovaná na jaro příštího roku. Druhým titulem je cover verze originálního Mystu a pracuje na něm jeho původní tvůrce, společnost Cyan. No a právě tato hra je předmětem mého dnešního preview.

realMyst, jehož původní pracovní název zněl Myst Dimensions, se může pouze z textových informací jevit jako prachobyčejná předělávka starého Mystu s jasným cílem vytřískat z hráčů co nejvíce penízků. Cyani se o to pokusili již vloni se svým "dílem" Myst Masterpiece Edition, jenže tahle hra jakoby z oka vypadla svému originálu a hráčům nepřinesla zhola nic nového. K jejich letošnímu pokusu o znovuvzkříšení jedné z nejslavnějších her na světě tedy zcela oprávněně většina z nás vzhlíží jako k jisté béčkové hře... Ovšem pozor - bylo by nemoudré házet realMyst předem přes palubu, protože jak se zdá, tentokráte Cyani neponechali nic náhodě. Po dějové stránce se sice realMystbude jednat v podstatě stále o jednu a tutéž hru (i když ke stávajícím čtyřem světům je přislíben ještě jeden zbrusu nový), nicméně její vizuální stránka byla od základu přepracována a vypadá... FANTASTICKY!

Předmětem tohoto preview není popisovat, co je vlastně původní Myst za hru - to ostatně většina z vás stejně ví a pokud ne, jukněte se do rok staré recenze na Myst Masterpiece Edition a nebo si zhruba měsíc počkejte na recenzi realMystu, v níž se popisu hry a jejího příběhu určitě nevyhnu. Proto bych se nyní rád soustředil pouze a jedině na to, co se oproti originální hře změnilo - tedy na technické zpracování a ovládání.

Základem je zbrusu nový engine. Z původní podoby Mystu, kdy jste se pohybovali a dokonce i otáčeli pouze po skocích, se nyní vyklubala kompletně 3D realtime hra s naprostou volností pohybu. Velmi těžce se mi teď hledá nějaké přirovnání... snad Quake? Nebo spíš Gabriel Knight 3, ten je vám, hráčům adventur, jistě mnohem bližší. Pohledem realMystz vlastních očí se pohybujete po špičkově vymodelovaném polygonovém světě potaženém nádhernými texturami, rozhlížíte se zcela volně nahoru, dolů, do stran... prostě kamkoliv chcete. Rozdíl mezi původním Mystem a novým realMystem naprosto trefně popsal hlavní grafik hry, Steve Ogden: "Je to jako byste se v prvním případě dívali jen na pohlednici a v druhém byli přímo na místě".

V demoverzi, jež se na internetu objevila zhruba před dvěma týdny, jsem měl možnost kompletně projít jeden ze čtyř světů - Stoneship. Ihned po spuštění dema jsem nemohl uvěřit vlastním očím - celý svět nejen že vypadal svým designem naprosto stejně jako v originální hře, ale navíc doslova a do písmene "žil"! Voda se nádherně vlnila, mraky na obloze pluly, z oblohy padal neuvěřitelně realistický déšť a vše bylo okořeněno autentickou bouřkou a krajinu osvětlujícími blesky. To ale ještě nebylo zdaleka vše - po několika minutách hraní jsem si všimnul plynulého přechodu mezi dnem a nocí. Z ničeho nic se najednou zešeřilo, pak nastala naprostá tma a za nějaký ten čas zase začalo pomalinku svítat. Prostě úžasné! Animace ve hřerealMyst jsou vůbec tím, co na mě udělalo ten největší dojem. Například když jsem ke konci dema sestoupil do proskleného podpalubí lodi a skrz okna viděl onen podmořský život plný rybek, medúz a pohybujících se řas v celé své kráse... ne, tohle se skutečně nedá slovy popsat. Něco tak úžasného jsem ještě v žádné hře nikdy neviděl...

Asi nejdokonaleji jsou ztvárněny interiéry místností. Opravdu je mi záhadou, jak se designérům a grafikům podařilo vytvořit něco tak dokonalého pouze z hranatých polygonů a malinkých textur. Z herního prostředí prosakuje neopakovatelná atmosféra navíc podpořená kvalitními 3D zvuky. Neustálý hukot moře, šum větru, padání deště... to všechno dohromady způsobí, že se budete cítit jako byste byli přímo tam, za sklem monitoru.

S novým enginem musela zákonitě přijít i změna ovládání. Naštěstí se hra i nadále ovládá pouze myší, která vám dovoluje se libovolně rozhlížet a pohybovat dopředu nebo dozadu (levé/pravé tlačítko). K dispozici je zde samozřejmě i pohyblivý kurzor ve tvaru ruky. Proti němu bych však měl jednu realMystvýhradu - pokud totiž narazíte na interaktivní místo, změní se jeho tvar jen velmi nepatrně, konkrétně zmizí jinak vystrčený ukazováček. Pro ty, kdož Mysta již dříve hráli, to jistě nebude problém, protože hru znají a vědí kde co hledat. Pro nové hráče tím však nastanou menší nepříjemnosti. Ono hledat "hotspoty" v komplikovaném 3D prostředí je pěkná makačka a mnohdy i otrava. Naštěstí je ale v Mystu oněch interaktivních míst docela poskrovnu, takže to snad zase taková katastrofa nebude.

Co mě však ohromilo v negativním slova smyslu, jsou šíleně velké hardwarové nároky. Minimem je Pentium II 450 MHz s 64 MB RAM, což je shodou okolností přesně konfigurace mého PC. Třešničkou na dortu je pak nutnost vlastnit 3D akcelerátor s minimálně 16 MB RAM. Na mém stroji hra byla obstojně hratelná v rozlišení 640x480 v 16-bitových barvách (maximum je 1600x1200 v 32-bitových barvách), mírná cukavost v 800x600 se ještě taky dala přežít. Dále už to ale bylo slideshow. Inu, co naděláme. Taková nádhera, jakou nám realMyst nabízí, není nikdy zadarmo.

Popravdě řečeno, i když jsem již Mysta hrál zhruba před pěti lety a malé "opáčko" jsem si dal před rokem, tuhle novou realMystverzi si určitě nenechám uniknout. To, co předvádí hratelné demo, je nevídané a pokud si hra udrží stejnou kvalitu od svého začátku až do konce, bude to pastva nejen pro oči. Na plnou verzi ostatně nebudeme čekat dlouho - datum vydání je stanoveno již na polovinu listopadu (alespoň tedy v zahraničí). Rozhodně se tedy je nač těšit.

VE ZKRATCE:
  • Opět starý dobrý Myst
  • Zbrusu nový engine a ovládání
  • Jeden nový svět navíc
  • Fantastická grafika a animace
  • Plynulé střádání dne a noci či deštivého a slunečného počasí
  • Nekřesťanské hardwarové nároky

  • Autor:




    Nejčtenější

    Porsche v Gran Turismo Sport
    Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

    Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

    The Orange Box
    Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

    Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

    Dungeon Keeper (2014)
    Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

    Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

    Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
    Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

    Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

    Divinity Original Sin 2
    Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

    Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

    Další z rubriky

    Assassin’s Creed: Origins
    Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

    Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

    Destiny 2
    Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

    V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

    Nedd for Speed: Payback
    Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

    Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.