RECENZE: Obavy byly zbytečné. BioShock Infinite je strhujícím zážitkem

  13:00aktualizováno  13:00
Je to jen hloupý marketingový trik, Infinite totiž se sérií BioShock nemá co do činění. Taková tvrzení bylo měsíce po odhalení hry možné objevit v řadě diskuzí. Nářky to však byly zcela neoprávněné a titul s původní hrou spojují drobnosti i významné prvky.
92

BioShock: Infinite

Platforma: PC
Výrobce: Irrational Games

  • hrací doba deset až jedenáct hodin
  • hudební doprovod
  • téměř bez stereotypu
  • souboje s bossy
  • jeden moment v příběhu zklame
  • herní volby nejspíše nemají zásadní vliv
  • chybělo málo a hra mohla získat perfektní hodnocení
  • některé hlášky postav se příliš opakují

BioShock Infinite je výtečně odladěnou a nadstandardně kvalitní hrou, která by neměla ujít žádnému příznivci stříleček.

Herní karta

Dynamika ústřední dvojice je pro hru zásadní.

Ano, prostředí i postavy se změnily. Výsledek je však podobně výjimečný a zároveň svébytně jiný. Jen ten horor ze hry jaksi zmizel.

Jinak je však Infinite jednou z vůbec nejlepších lineárních stříleček a do síně slávy se zcela jistě zapíše. Hra je podobná proslulé akci Half-Life 2. Nikoliv jako klon, nýbrž jako důstojný titul s vlastní identitou. Nový BioShock navíc nabízí deset až jedenáct hodin herního času, po které hráče mocně přiková k židli.

Titul tentokrát staví na silném příběhu, zábavné akci i unikátní dynamice obou hlavních hrdinů. Ústřední postavou je dívka Elizabeth, která byla po většinu svého života uzamčená ve věži. A hráč se vžije do role jejího zachránce, kterým je bývalý agent Booker DeWitt.

V ostrém kontrastu je tak mladá optimistická holka a životem ošlehaný chlapík. Jejich dynamiku názorně ilustruje rozhovor, při kterém Elizabeth se zájmem říká: "Pořád přemýšlí nad tím tvým snem, něco na něm je." Jenže Bookerovou jedinou odpovědí je lhostejné zabručení. Elizabeth je totiž mladistvě naivní a DeWitt raději realisticky stojí rovnýma nohama na zemi.

BioShock Infinite

Cesty výtahem slouží jako dějové vsuvky a zároveň mnohdy nabízejí působivé pohledy.

Booker chce jednoduše splatit tajuplný dluh a celé dobrodružství se od toho odvíjí. Úkolem hlavního hrdiny je tedy dívku vysvobodit z létajícího města Columbia a dopravit ji do New Yorku. Titul se povětšinou odehrává v roce 1912 a s magií mísí i fiktivní techniku.

Prostředí tak mnohdy skýtá úžasnou podívanou. Z každého prostranství, ulice i nejmenšího pokoje sálá cit pro detail. A svět Columbie je díky tomu plný roztodivných zvuků, drobných náznaků a podivných vynálezů. Ulice města jsou navíc plné života. Laškují na nich děti, poletuje jimi listí a po okolí korzují ptáci.

Úvod tak kvalitě zpracování nastoluje vysokou laťku. A snaha udržet ji po celou dobu se několikrát obrací proti hráčům. Určité pasáže je totiž nutné brázdit tam i zpět a prostřílet se lokací potřetí již může obtěžovat. Přesto herní svět vyvolává spíše blažené pocity a většinou umocňuje pohlcení hrou.

Úrovně jsou rozlehlé a tunelovým dojmem rozhodně nepůsobí. Díky možnosti vyvolat navigační šipku navíc hráč v titulu téměř nebloudí. Přesto na několik zubyskřípajících zakysů narazit lze.

BioShock Infinite

Karneval v úvodu hry nenápadně předvádí některé schopnosti, které si později osvojíte.

Děj je vyspělý a souboje jsou plné důvtipu

Titul nabízí velkolepý výlet do světa zmítaného rasismem, fanatickou vírou a tradičními mocenskými souboji. Příběh se hráči zpravidla odehrává před očima, v klidnějších pasážích ho vyprávěním rozvíjejí rozličné postavy a některé střípky lze též zaslechnout z magnetických pásek, jež se povalují po úrovních.

Děj tu oproti většině her nepůsobí dojmem středoškoláka, co se právě rozhodl vydat na scénáristickou dráhu. Vývojáři totiž v titulu splétají komplexní roviny originálního děje, které se v závěru úhledně složí do jednoho celku. A hráč pak jen uznale pokyvuje hlavou. Příběh tedy hráče úspěšně udržuje v dychtivém očekávání dalších událostí.

BioShock Infinite je však především střílečkou, a zásadní je proto i pojetí akční složky. Až na několik krátkých pasáží se vývojáři úspěšně vyhýbají stereotypu a souboje tak jednoduše baví. Arzenál je pestrý, řada zbraní je však jen variací klasického kulometu. Souboje nicméně oživují útoky na blízko a magické dovednosti.

BioShock Infinite

Titul uspokojí vizuálně orientované hráče. Grafika je pěkně stylizovaná a prostředí nesmírně detailní.

Těch je ve hře celá řada. K dispozici jsou například blesky, dočasné omráčení nepřátel či magický štít. Ačkoliv aktivní mohou být jen dvě schopnosti, jejich výběr lze kdykoliv změnit. A to působí až příliš benevolentně.

Bonusweb

Na Facebooku

Souboje samotné jsou však povětšinou vydařené. Střílení je díky výtečnému nazvučení i animacím uspokojivé a magické schopnosti akci skvěle oživují. Obtížnost hry nicméně značně kolísá. Některé pasáže jsou díky kouzlení a přebytku many až příliš jednoduché. Z jiných se naopak kvůli nedostatku střeliva stává tuhý boj o přežití.

Umělá inteligence nepřátel navíc citelně kolísá. V některých momentech jsou protivníci tupí jako předloňská žiletka, jindy jejich chování ohromí. Mezi pozoruhodné momenty patří například některé souboje zahrnující vzdušné kolejnice sloužící pro pohyb. Na ty lze kdykoliv naskočit a hráči tak poskytují značný manévrovací prostor.

BioShock Infinite

Někteří nepřátelé proti vám využijí i raketomet či nadpřirozené schopnosti.

Když se pak díky kolejnicím hbitě přesouváte mezi jednotlivými úrovněmi mapy, akce má neskutečný spád, a zkušení hráči zde mohou využít svých nadstandardních schopností. Překvapivě dobře však s prvkem pracují i nepřátelé. Někteří vás po kolejnicích sledují, jiní za vámi dokážou vyskočit i o patro výše.

Zažít tak lze velkolepé momenty chaotické akce. Někdy na hráče pálí raketomety, z různých stran přilétají vojáci a celé to doplňuje speciální nepřítel se svými zvláštními schopnostmi.

Souboje s bossy jsou tak jednoduše vynikající. Na nejtěžší obtížnost je často komplikuje značný nedostatek nábojů a nejednu bitvu mistrně okoření speciální schopnosti protivníků. Hráč tak ve výsledku stojí před zábavnou výzvou, která v jednom případě na dlouho utkví v paměti.

Lze však objevit i několik situací, kdy je umělá inteligence protivníků do očí bijící. Vojáci třeba nehybně pálí z místa či hráčovu střelbu vůbec neregistrují a své popravě jen nečině přihlíží. S ohledem na hrací dobu i komplexnost titulu je však takových situací minimum a prožitek ze hry rozhodně nezkazí.

BioShock Infinite

Tabule radí, kde objevit klíčovou postavu.

Více takových her

BioShock Infinite je obdivuhodný počin. Hra nabízí unikátní svět se sympaticky osobitou grafikou a umně dávkovanou náplní. Titul se tak téměř vyhýbá stereotypu a filmové sekvence zde nijak neobtěžují. Děj je totiž dostatečně silný a hráč příběhové vsuvky konzumuje s radostí.

Fotogalerie

Titul však lze ovlivnit jen minimálně a prvky z her na hrdiny jsou zde spíše symbolického rázu. Přesto je hra působivou kombinací moderních mechanik, náplně ze staré školy i inovativního obsahu.

Rozhodně to ale není titul bez chyb. Vesměs se však jedná jen o drobné vady na kráse, které hře rádi odpustíte. Z titulu je totiž cítit snaha o výjimečný počin, což ostatně dokazují i některé dřívější ukázky ze hry, které obsahují řadu později vystřižených pasáží.

Hra je nabitá předem definovanými událostmi, jež v několika momentech praští do očí. Povětšinou však přirozeně plynou a hráč se s chutí vydává na strhující výlet do světa Columbie. BioShock Infinite je tak ve výsledku výtečně odladěnou a nadstandardně kvalitní hrou, která by neměla ujít žádnému příznivci stříleček.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

92 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1284 čtenářů

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

Jen kvůli příběhové kampani si Battlefield V nekupujte. I když je skvělá

Battlefield 5

Navzdory zpackanému oznámení a mizerné betě to vypadá, že letošní Battlefield je možná ten vůbec nejlepší v historii...

RECENZE: Thronebreaker je parádní karetní Zaklínač. I bez Geralta

Thronebreaker: The Witcher Tales - obrázky z recenzování

Sběratelských karetních her je v poslední době tolik, že by je nespočítal ani pacient trpící chronickou mnohoprstostí....

RECENZE: Legendární Larry se vrátil a je oplzlejší než kdy dříve

Leisure Suit Larry - Wet Dreams Don't Dry

Od nového Larryho jsme moc nečekali a také jsme toho mnoho nedostali. Jde jen o zastaralou adventuru plnou nelogických...

Najdete na iDNES.cz