Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Obavy byly zbytečné. BioShock Infinite je strhujícím zážitkem

  13:00
Je to jen hloupý marketingový trik, Infinite totiž se sérií BioShock nemá co do činění. Taková tvrzení bylo měsíce po odhalení hry možné objevit v řadě diskuzí. Nářky to však byly zcela neoprávněné a titul s původní hrou spojují drobnosti i významné prvky.
92

BioShock: Infinite

Platforma: PC
Výrobce: Irrational Games

  • hrací doba deset až jedenáct hodin
  • hudební doprovod
  • téměř bez stereotypu
  • souboje s bossy
  • jeden moment v příběhu zklame
  • herní volby nejspíše nemají zásadní vliv
  • chybělo málo a hra mohla získat perfektní hodnocení
  • některé hlášky postav se příliš opakují

BioShock Infinite je výtečně odladěnou a nadstandardně kvalitní hrou, která by neměla ujít žádnému příznivci stříleček.

Herní karta
Dynamika ústřední dvojice je pro hru zásadní.

Dynamika ústřední dvojice je pro hru zásadní.

Ano, prostředí i postavy se změnily. Výsledek je však podobně výjimečný a zároveň svébytně jiný. Jen ten horor ze hry jaksi zmizel.

Jinak je však Infinite jednou z vůbec nejlepších lineárních stříleček a do síně slávy se zcela jistě zapíše. Hra je podobná proslulé akci Half-Life 2. Nikoliv jako klon, nýbrž jako důstojný titul s vlastní identitou. Nový BioShock navíc nabízí deset až jedenáct hodin herního času, po které hráče mocně přiková k židli.

Titul tentokrát staví na silném příběhu, zábavné akci i unikátní dynamice obou hlavních hrdinů. Ústřední postavou je dívka Elizabeth, která byla po většinu svého života uzamčená ve věži. A hráč se vžije do role jejího zachránce, kterým je bývalý agent Booker DeWitt.

V ostrém kontrastu je tak mladá optimistická holka a životem ošlehaný chlapík. Jejich dynamiku názorně ilustruje rozhovor, při kterém Elizabeth se zájmem říká: "Pořád přemýšlí nad tím tvým snem, něco na něm je." Jenže Bookerovou jedinou odpovědí je lhostejné zabručení. Elizabeth je totiž mladistvě naivní a DeWitt raději realisticky stojí rovnýma nohama na zemi.

Cesty výtahem slouží jako dějové vsuvky a zároveň mnohdy nabízejí působivé pohledy.

Booker chce jednoduše splatit tajuplný dluh a celé dobrodružství se od toho odvíjí. Úkolem hlavního hrdiny je tedy dívku vysvobodit z létajícího města Columbia a dopravit ji do New Yorku. Titul se povětšinou odehrává v roce 1912 a s magií mísí i fiktivní techniku.

Prostředí tak mnohdy skýtá úžasnou podívanou. Z každého prostranství, ulice i nejmenšího pokoje sálá cit pro detail. A svět Columbie je díky tomu plný roztodivných zvuků, drobných náznaků a podivných vynálezů. Ulice města jsou navíc plné života. Laškují na nich děti, poletuje jimi listí a po okolí korzují ptáci.

Úvod tak kvalitě zpracování nastoluje vysokou laťku. A snaha udržet ji po celou dobu se několikrát obrací proti hráčům. Určité pasáže je totiž nutné brázdit tam i zpět a prostřílet se lokací potřetí již může obtěžovat. Přesto herní svět vyvolává spíše blažené pocity a většinou umocňuje pohlcení hrou.

Úrovně jsou rozlehlé a tunelovým dojmem rozhodně nepůsobí. Díky možnosti vyvolat navigační šipku navíc hráč v titulu téměř nebloudí. Přesto na několik zubyskřípajících zakysů narazit lze.

Karneval v úvodu hry nenápadně předvádí některé schopnosti, které si později osvojíte.

Děj je vyspělý a souboje jsou plné důvtipu

Titul nabízí velkolepý výlet do světa zmítaného rasismem, fanatickou vírou a tradičními mocenskými souboji. Příběh se hráči zpravidla odehrává před očima, v klidnějších pasážích ho vyprávěním rozvíjejí rozličné postavy a některé střípky lze též zaslechnout z magnetických pásek, jež se povalují po úrovních.

Děj tu oproti většině her nepůsobí dojmem středoškoláka, co se právě rozhodl vydat na scénáristickou dráhu. Vývojáři totiž v titulu splétají komplexní roviny originálního děje, které se v závěru úhledně složí do jednoho celku. A hráč pak jen uznale pokyvuje hlavou. Příběh tedy hráče úspěšně udržuje v dychtivém očekávání dalších událostí.

BioShock Infinite je však především střílečkou, a zásadní je proto i pojetí akční složky. Až na několik krátkých pasáží se vývojáři úspěšně vyhýbají stereotypu a souboje tak jednoduše baví. Arzenál je pestrý, řada zbraní je však jen variací klasického kulometu. Souboje nicméně oživují útoky na blízko a magické dovednosti.

Titul uspokojí vizuálně orientované hráče. Grafika je pěkně stylizovaná a prostředí nesmírně detailní.

Těch je ve hře celá řada. K dispozici jsou například blesky, dočasné omráčení nepřátel či magický štít. Ačkoliv aktivní mohou být jen dvě schopnosti, jejich výběr lze kdykoliv změnit. A to působí až příliš benevolentně.

Bonusweb

Na Facebooku

Souboje samotné jsou však povětšinou vydařené. Střílení je díky výtečnému nazvučení i animacím uspokojivé a magické schopnosti akci skvěle oživují. Obtížnost hry nicméně značně kolísá. Některé pasáže jsou díky kouzlení a přebytku many až příliš jednoduché. Z jiných se naopak kvůli nedostatku střeliva stává tuhý boj o přežití.

Umělá inteligence nepřátel navíc citelně kolísá. V některých momentech jsou protivníci tupí jako předloňská žiletka, jindy jejich chování ohromí. Mezi pozoruhodné momenty patří například některé souboje zahrnující vzdušné kolejnice sloužící pro pohyb. Na ty lze kdykoliv naskočit a hráči tak poskytují značný manévrovací prostor.

Někteří nepřátelé proti vám využijí i raketomet či nadpřirozené schopnosti.

Když se pak díky kolejnicím hbitě přesouváte mezi jednotlivými úrovněmi mapy, akce má neskutečný spád, a zkušení hráči zde mohou využít svých nadstandardních schopností. Překvapivě dobře však s prvkem pracují i nepřátelé. Někteří vás po kolejnicích sledují, jiní za vámi dokážou vyskočit i o patro výše.

Zažít tak lze velkolepé momenty chaotické akce. Někdy na hráče pálí raketomety, z různých stran přilétají vojáci a celé to doplňuje speciální nepřítel se svými zvláštními schopnostmi.

Souboje s bossy jsou tak jednoduše vynikající. Na nejtěžší obtížnost je často komplikuje značný nedostatek nábojů a nejednu bitvu mistrně okoření speciální schopnosti protivníků. Hráč tak ve výsledku stojí před zábavnou výzvou, která v jednom případě na dlouho utkví v paměti.

Lze však objevit i několik situací, kdy je umělá inteligence protivníků do očí bijící. Vojáci třeba nehybně pálí z místa či hráčovu střelbu vůbec neregistrují a své popravě jen nečině přihlíží. S ohledem na hrací dobu i komplexnost titulu je však takových situací minimum a prožitek ze hry rozhodně nezkazí.

Tabule radí, kde objevit klíčovou postavu.

Více takových her

BioShock Infinite je obdivuhodný počin. Hra nabízí unikátní svět se sympaticky osobitou grafikou a umně dávkovanou náplní. Titul se tak téměř vyhýbá stereotypu a filmové sekvence zde nijak neobtěžují. Děj je totiž dostatečně silný a hráč příběhové vsuvky konzumuje s radostí.

Titul však lze ovlivnit jen minimálně a prvky z her na hrdiny jsou zde spíše symbolického rázu. Přesto je hra působivou kombinací moderních mechanik, náplně ze staré školy i inovativního obsahu.

Rozhodně to ale není titul bez chyb. Vesměs se však jedná jen o drobné vady na kráse, které hře rádi odpustíte. Z titulu je totiž cítit snaha o výjimečný počin, což ostatně dokazují i některé dřívější ukázky ze hry, které obsahují řadu později vystřižených pasáží.

Hra je nabitá předem definovanými událostmi, jež v několika momentech praští do očí. Povětšinou však přirozeně plynou a hráč se s chutí vydává na strhující výlet do světa Columbie. BioShock Infinite je tak ve výsledku výtečně odladěnou a nadstandardně kvalitní hrou, která by neměla ujít žádnému příznivci stříleček.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

92 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1299 čtenářů

  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...