RECENZE Carmageddonu: Návrat klasiky, který se nepovedl
Carmageddon: Reincarnation
Platforma: PC
Výrobce:
Stainless Games
- závody, které dodnes nemají tak úplně obdobu
- Surfuje na vlně nostalgie
- Špatná grafika
- Zdlouhavé načítací časy
- Nulová inovace oproti předchozím dílům
- Během recenzování nikdo nehrál on-line
Technicky hře není až tolik co vytknout, byť na komplikace s trochou snahy narazíte. Problém spočívá spíše v herní náplni, která se zasekla v 90. letech. Carmageddon: Reincarnation totiž působí jako moderní předělávka prvního dílu. Z logiky věci tak vyplývá, že jeho největším tahákem je grafika. A ta je přitom bídná.
Vzniká tedy paradoxní situace. Někdy totiž v článcích voláme po návratu dob minulých, ale když na něj dojde, výsledek kritizujeme.
Jenže to volání po dobách minulých je volání po těžkých hrách s komplexními principy. A Carmageddon byl vždy jednoduchou hříčkou, u které jako největší lákadlo působí kontroverzní přejíždění lidí. Bez větších inovacích tak hra o osmnáct let později již citelně ztrácí na atraktivitě.
Důkladné porovnání jsem neprováděl, pocitově se však titul hraje přesně tak jako první díl před lety. Zatímco hráči dospěli, Carmageddon zůstává stále zastydlým pubescentem. Jednoduché principy by možná k zábavnosti stačily, jenže ovládání automobilů působí jako jízda na ledu. Reakce jsou značně zpožděné a vůz snadno dostává smyk.
Podle zběžné kontroly oficiálního fóra se navíc zdá, že to není technická chyba, nýbrž „vychytávka“ hry. Ale kdokoliv, kdo někdy v životě řídil auto, ten ví, že se tak vozy zkrátka nechovají. Snaha o realističnost ve spojení s arkádovými závody vás navíc nutí jen v nevěřícně třást hlavou.
Zábavnost starých závodních her spočívala právě v okamžitých a precizních reakcích vozidla, díky kterým bylo s trochou tréninku možné předvádět dech beroucí manévry. To se však z moderních her vytrácí a ve spojení se značkou Carmageddon snaha o realističnost řízení zcela postrádá smysl.
Samotné závodění kvůli tomu příliš zábavné není a přidaná vrstva v podobě srážení chodců či plnění úkolů také brzy omrzí. Hra sice na chvíli zabaví, stereotyp se však dostaví během několika prvních hodin, a to s intenzitou cihly, kterou vás někdo udeřil do hlavy.
S malým rozpočtem velké divadlo neuděláte
Základní principy Carmageddonu jsou jednoduché. Automobily vydrží jen určité množství poškození, takže protivníky můžete ze hry vyřadit bouráním. Sami se však můžete opravovat za kredity získávané přejížděním lidí, sbíráním sudů a plněním úkolů na tratích. A pokud váš vůz zlikviduje jiný jezdec, ztratíte typ bodů klíčový pro daný typ závodu.
Někdy se například přejíždějí speciálně označení chodci a nepřítel vám zničením auta ukradne bod. Jindy je třeba se jako první dostat na konkrétní místo na mapě a vítězí závodník, který jako první místo obsadí desetkrát. Nechybí však ani klasické závody, kde si však čas do konce závodu můžete prodlužovat přejížděním chodců.
Principy jsou jednoduché, okamžitě pochopitelné a na chvíli i atraktivní. Zcela však chybí návykovost či herní nadstavba, která by lákala k delšímu hraní.
Titul sice obsahuje systém vylepšování vozidla a možnost odemykat nové automobily, ale to vás u stereotypní hry k židli nepřiková. Carmageddon zkrátka kráčí cestou vyzkoušených postupů a troskotá na nedostatku inovace. Do určité míry je to však postup pochopitelný.
Hra vzniká díky velmi omezenému rozpočtu, který tvůrci získali prostřednictvím komunitního financování. Vývojáři na serveru Kickstarter vybrali v přepočtu zhruba 15 milionů korun, což je na poměry dnešních her úsměvná částka.
A Carmageddon: Reincarnation podle toho vypadá. Grafika připomíná rok 2005, na inovaci zjevně není prostor a ještě pár týdnů před vydáním byla hra plná chyb technického rázu. Vývojáři však datum vydání prozřetelně odložili, a titul je tak již v přijatelném stavu. Přesto ho stále sužují úmorné nahrávací časy (i s SSD diskem) a nároky na výkon počítače jsou zcela neúměrné vizuální stránce hry.
Navíc se zdá, že se nový Carmageddon netěší nijak zásadní oblibě. Na Steamu ho hodnotilo okolo patnácti set hráčů a nám se během recenzování nepodařilo najít ani jeden on-line závod, ke kterému bychom se mohli připojit.
Vytýkat nelze, ale vyzdvihovat také ne
Carmageddon: Reincarnation je tak nechvalnou vizitkou komunitou financovaných her s malým rozpočtem. Vývojářům nelze nic moc vytýkat. Odvedli slušnou práci a s ohledem na dostupné finance pravděpodobně vytvořili nejlepší možný zážitek.
Plnohodnotná hra to však není a lze si jen těžko představit, že jiné tituly s obdobným rozpočtem a stylem dopadnou lépe. Lidé tak v podobných případech financují svou snovou vizi, kterou s pár miliony na vývoj zkrátka nelze naplnit.
Carmageddon: Reincarnation je tedy technicky slušně odvedená práce s velmi průměrným výsledkem a vyloženě špatnou grafikou. Jako velké plus je vývojářům třeba přičíst fakt, že během několika týdnů opravili řadu zásadních chyb. Hra byla nestabilní a v některých situacích se chovala podivně, což bylo řešitelné pouze restartem závodu.
Přesto je však třeba zmínit jednu věc: není zas až tak výjimečné, že hry ještě během recenzování začnou nudit a obtěžovat. O kvalitách Carmageddon: Reincarnation to však nic pozitivního neříká.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 116 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu
Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině
Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...