Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Recenze herních periferií od Interactu

  12:00aktualizováno  18. října 9:30
Jsme ve světě počítačových her, kde se prsty zamotávají a obrazně řečeno ""lámou"" v ďábelských kombech nad vyskakujícími písmeny zmučené klávesnice. Piraňa, Kladivo, Nájezdník nebo Letecká Síla té utrápené chudince i vašim prstům mohou udělat jen dobře. Jde totiž o nové herní periferie od firmy Interact a zde se dozvíte, co od nich můžete čekat.

Nevíte co s rukama? Zkuste do nich vzít kladivo. Nebo ještě raději Piraňu - a uvidíte tu jízdu! Myslíte si, že je to hloupý návod, jak přijít o prsty? Naopak. Je to návod, jak o ně nepřijít. Jsme totiž ve světě počítačových her, kde se prsty zamotávají a obrazně řečeno "lámou" v ďábelských kombech nad vyskakujícími písmeny zmučené klávesnice. Piraňa, Kladivo, Nájezdník nebo Letecká Síla té utrápené chudince i vašim prstům mohou udělat jen dobře. Jde totiž o nové herní periferie od firmy Interact: dva gamepady (Piranha a Hammerhead), joystick (Raider Pro) a keypad (Flight Force Pro). Na otázku, co od nich můžete očekávat a co naopak ne, odpovídá náš následující redakční test.

Piranha Pad PC (SV-231A)

Piranha potěší dětské ručičky
Piranha Pad PC (SV-231A), takový je přesný název analogového gamepadu, který svým vzhledem i cenou těsně pod 500 Kč naznačuje, že patří do základní třídy. Není to myšleno nijak hanlivě, jedná se o přesnou, dobře konfigurovatelnou a pěkně zpracovanou věc, což u levnějších periferií zdaleka nemusí být zvykem.

Černý jmenovec poněkud nenasytné rybky má osmipolohovou směrovou kolébku, čtyři tlačítka střelby, čtyři tlačítka pro auto-fire a dvě tlačítka regulující rychlost střelby. Zní to honosně, ale v podstatě jde o klasický čtyřtlačítkový gampead, což potvrzuje i způsob instalace. Nečekejte žádné speciální ovladače od výrobce, v systému Win 95/98 totiž stačí zabrousit do ovládacích panelů, a pod ikonou "herní zařízení" vybrat Gamepad (4 tlačítka).

Designem, velikostí i rozmístěním tlačítek se Piranha hodí především pro dětskou ruku. V pařátech dospělého pařana se totiž poněkud ztrácí a člověku pak prsty připadají tak nějak delší, než by měly být. Pocit, že má dlouhé prsty, může sice někoho plnit spokojeností a pýchou, rozhodně to však neplatí pro tento případ.

Jak jsme již zmínili, Piranha je analogové zařízení. To může být výhodou ve starších hrách, vytvořených pro DOS nebo Win 3.x, neboť tyto staré operační systémy jsou pro digitální herní periferie naprosto nepřátelským prostředím.

Piranha se připojuje pouze prostřednictvím gameportu. Funkčně byla při našich testech velmi přesná a spolehlivá, vytknout by se jí daly jen poněkud vyšší síly potřebné k ovládání osmisměrové kolébky. Za přednost považujeme dostatečně dlouhou přípojnou šňůru, která hráči umožňuje sedět poměrně daleko od monitoru.

Testovaný gamepad se vcelku dobře hodí pro sporty a akční hry. Zvláště v dětských rukou to byla vcelku silná zbraň pro NHL 2000 a podobné kousky. Naopak ovládat pomocí Pirani automobilové nebo letecké simulátory je utrpení. Věříme však v soudnost hráčů - k tomuto účelu by si jej snad nikdo nevybral.

Hammerhead Digital (SV-239)

Chytré kladivo, které padne do dlaně
Anglický název gamepadu Hammerhead Digital (SV-239) kupodivu není odvozen od té části kladiva, kterou člověk obvykle třímá v ruce, nýbrž od jeho druhého konce, vhodného ku mlácení. Je pravým protipólem předchozí Pirani - digitální, programovatelný, velký a na naše poměry i vcelku drahý (zaplatíte za něj kolem 1500 Kč).

Za tuto cenu dostanete digitální gamepad s osmisměrovou kolébkou, dvěma analogovými minijoysticky a celkem deseti programovatelnými tlačítky. Krabice navíc obsahuje CD s ovladači, návod k instalaci a redukci pro připojení této periferie nejen na gameport, ale i na USB. Funkčně se opět jedná o velmi přesně fungující zařízení, v tomto případě navíc s ergonomickým designem a optimálními ovládacími silami.

Věcí, která u Hammerheadu rychle upoutá pozornost, je konektor pro připojení dalšího gamepadu (gameport), implantovaný uprostřed přípojné šňůry. Lze takto zřetězit až čtyři Hammerheady, což ocení zvláště hráči sportovních her, kteří se chtějí utkat na jednom počítači.

Driver obsažený na CD umožňuje po instalaci čtyři základní možnosti nastavení. Základní mód A je vhodný například pro akční hry a s trochou sebezapření i pro letecké simulátory (virtuální piloti mi snad prominou). Osmipolohová kolébka funguje obdobně jako HAT na leteckém joysticku. Jeden z minijoysticků se chová jako klasický knipl, druhý lze využít pro kontrolu dalších dvou os. Mód B je zaměřen na závodní hry - levým minijoystickem lze řídit směr, pravým přidávat plyn. Mód C je určen speciálně sportovním hrám (kolébka je využita pro kontrolu pohybu hráče, minijoysticky například pro sílu kopu atp.) Mód D je plně programovatelný a umožňuje přesně nastavit funkci jednotlivých ovládacích prvků gamepadu. Na CD se navíc nachází program Interact Game Profiler, umožňující ukládat individuální nastavení pro každou hru zvlášť.

Hammerhead má však i své stinné stránky. Jednou z nich jsou bohužel samotné ovladače na CD. Pro správnou funkci vyžadují DirextX 6 a se sedmičkou, kterou dnes už používá valná většina hráčů, nechtějí komunikovat (ověřeno na dvou zcela rozdílných počítačích). Hlášku "Fails to initialize device for DirectX 6.0" naštěstí dokáže rychle odstranit patch, který lze najít například na stránkách českého dovozce, firmy Multistyk. Další nebezpečí číhá na majitele levnějších zvukových karet osazených čipem ESS 186x.

RaiderPro Digital (SV 251)

Sám výrobce uvádí (bohužel až uvnitř v návodu, nikoliv na krabici), že joypad může mít s těmito kartami potíže. A pokud k nim dojde, doporučení zní: vypnout zvuk!

Další nepříjemné překvapení může čekat při odinstalaci. Výrobce totiž nikde nepíše, že dříve, než k ní přikročíte, musíte odebrat drivery pro USB zařízení, a to i v případě, že USB v mašině vůbec nemáte. Jinak se po odinstalaci objeví při každém startu systému hláška, že jste odebrali soubory, které jsou stále zapsané v registrech a Windows si s tím prostě nevědí rady.

Digitální nájezdník
Na pohled velmi pěkně vypadající černý joystick RaiderPro Digital (SV 251) s chromově stříbrnými tlačítky má podobné přednosti, nectnosti i cenu (necelých 1300,- Kč) jako jeho bratříček, gamepad HammerHead Digital.

Velice pěkně padne do ruky, čemuž pomáhá nejen jeho tvar, ale i dobře navržená opěrka malíkové hrany. Dobrá je také přesnost a ovládací síly. Nadto může digitální RaiderPro hráči nabídnout osmisměrový HAT, dvě spouště v horní části rukojeti, čtyři další tlačítka na podstavě a kolečko pro ovládání plynu. U leteckých simulátorů bude chybět funkce označovaná obvykle jako 3D, tedy natáčení rukojeti joysticku kolem svislé osy, pomocí něhož se obvykle ovládá směrové kormidlo. Zájemce o virtuální létání tedy s tímto joystickem bude muset uvažovat i o nákupu samostatných pedálů.

Z ergonomického pohledu se nájezdníkovi dá vytknout snad jen osmisměrový HAT. Je umístěn příliš vysoko a než si na něj člověk zvykne, bývá obtížné trefit se přesně do té z osmi možných poloh, kterou právě potřebujete.

Raider navíc působí v ruce trochu bakelitovým dojmem a v porovnání se staršími analogovými joysticky Flight Force nebo Sabre od téže firmy je příliš lehký. Nevelké přísavky drží jen na hladkém povrchu, takže jsme při testování často vzpomínali Raiderovy předchůdce s těžkými podstavami, nekloužícími gumovými rukojeťmi a přísavkami s výkonností hladového upíra.

V krabici naleznete s Raiderem naprosto stejné věci jako u výše zmíněného gamepadu Hammerhead. Tedy CD s ovladači a programem Interact Game Profiler a redukci z gameportu na USB. I problémy, které mohou postihnout případného kupce, jsou podobné - tedy potíže původních ovladačů s DirectX 7 a možná nekompatibilita se zvukovými čipy ESS 186x.

Flight Force Plus SV-261

Flight Force Plus SV-261
Podivná placka za bratru tisíc korun českých, vyrobená tak, aby přesně padla pod ruku, má jediný cíl - nahradit jedenáct libovolných kláves na klávesnici. Každý, kdo se v zápalu tuhé letecké bitvy či akční pařby netrefil bříškem prstu přesně na to písmeno, které měl na mysli, určitě tuší, k čemu může být keypad Flight Force Plus dobrý. Každý prst ovládá jednu nebo dvě funkce a je zcela na hráči, jak si tyto funkce naprogramuje (může to být střelba, shoz bomb, vysunutí klapek, ale třeba také jednotlivé pohledy z kabiny).

Flight Force Pro je programovatelná periferie, která se připojuje mezi počítač a klávesnici. Jak už sám název napovídá, je určena především pro virtuální piloty. Jak jsme si ale v redakci ověřili, s její pomocí se dá ovládat třeba i automobilový simulátor (ovšem na stejně mizerné úrovni, jako když používáte šipky na klávesnici).

Přiřazení jednotlivých funkcí tlačítkům na Flight Force Pro lze provést dvěma způsoby. Dvě různá nastavení lze uložit přímo pomocí programovacího tlačítka. Větší rozlet pak umožňuje přiložený software, který funguje nejen pod Windows, ale i v DOSu.

Je zde nutno podotknout, že v programovatelných periferiích je Interact opravdu dobrý, jednotlivé funkce se nastavují velice jednoduše a zařízení pak skvěle fungují.

Joysticky a gamepady do testů laskavě zapůjčila firma MultiStyk, oficiální dovozce herních doplňků firmy InterAct.





Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.