RECENZE: Strategie Jagged Alliance: Rage! není tak špatná, jak se zdá

V tropické džungli vás nemusí dostat jen ozbrojené komando, ale i dehydratace a infekce. Své o tom vědí žoldáci z nového přírůstku do legendární značky Jagged Alliance. Je to pořád stejně propracovaná a obtížná zábava? Není, přesto stojí za pozornost.
70

Jagged Alliance: Rage!

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Cliffhanger Productions

• Taktická a logická strategie
  • Audiovizuál
  • Rozmanitost žoldáků
  • Bugy
  • Nevyladěná AI
  • Malá různorodost misí

Pravděpodobně všichni, kdo propadli ve svém životě tahovým strategiím, slyšeli o ultra těžkém Jagged Alliance. Do puntíku propracovaném simulátoru žoldáka s mnoha úrovněmi hratelnosti a tuhostí zapomenutého rohlíku za gaučem. První díl byl skvělý, ale tím opravdovým turn-base zjevením byl až druhý díl, který otestoval nervy nejednoho stratéga.

Jagged Alliance: Rage! se odehrává dvacet let po ději dvojky. Jde o spin-off značky, nemá tak velké ambice, nechce být extrémně propracovanou taktickou strategií, kde na každé volbě žoldáka záleží. Je menší a z valné části se zaměřuje pouze na taktický boj. Absence čísla tři na konci není náhodná, kdo čeká pokračování v původním duchu, bude pravděpodobně zklamán.

Zjednodušený Jagged Alliance

Nový Jagged Alliance je ještě ulítlejší než předešlý díl, který měl pro mnohé nenáviděný sci-fi mód, jenž vám do cesty poslal kromě vojáků i přerostlé „šváby“. Pokud znáte animovaný seriál Archer o obhroublé, natvrdlé a duševně nakřáplé variaci na Jamese Bonda, asi tam jisté styčné body najdete. Stejně tak s filmovými Expendables.

Jagged Alliance: Rage!

Jagged Alliance: Rage!

Žoldáci jsou ve světě Jagged Alliance bytosti rozbité, nevyrovnané a třeskutě vtipné. Najdete zde staré známé, Dr.Q, Shadowa či Ivana a mnoho dalších, každého se svými démony. Kupříkladu takový Ivan je sluníčko, které si skvěle rozumí s každým těžkým samopalem, dokud má přísun svého oblíbeného zvlhčovače úst – alkoholu. Ale jakmile dlouho nedostane napít, už s ním takové pořízení nebude a dostaví se absťák a penalizace. Jako bonus nezvládá skoky z výšek a i při sebemenším skoku utrpí zranění.

Dr.Q je zase neocenitelný medik, který ošetří jakékoliv zranění. Neunese toho tolik a raději dává přednost bojovému umění před těžkým olovem. Shadow je tichošlápek, dokonalý postrach všech nepozorných stráží, ale má špatnou imunitu, snáze se zraní. Výčet „vyrovnaných“ osobností by mohl pokračovat dál, klaustrofobička, voják trpící PTSD, a tak dále.

Všechny hráče původních dílů překvapí, jak zjednodušeně vše působí. Management skupin tu není, prostě si na začátku vyberete dva žoldáky z šesti, kteří jsou vám nejsympatičtější, a ty máte po zbytek hry. Žádná správa financí, obsazování dolů a najímání velkých skupin a jejich piplání. K dalším žoldákům se dostanete v průběhu hry za předpokladu, že budete správně volit slova a prohledávat mapu.

Své putování jsem započal právě se zmíněným doktorem Q a tankem Ivanem. Kombinace se nakonec vyplatila. Postavy mezi sebou i adekvátně interagují, užijete si spoustu vtipných dialogů, které se mění podle postav v týmu. Celou kampaň lze absolvovat i v kooperaci

Jagged Alliance: Rage!

Naše dvojice se vydá do tropického ráje vyřešit jistou prácičku, jenže jsou zajati a uvězněni. Jen díky kooperaci jednoho ze strážných se dostanou ven. Za zády mají ovšem celý regiment po zuby ozbrojených vojáků, musí se tedy dostat do hlubin džungle a tam to pravé béčkové dobrodružství, plné dehydratace, infekcí, parazitů a supervojáků může začít.

Mapa není tak velká jako Arulco, ostrov je relativně malý s několika body zájmu. Plnění misí je v rámci sektoru nelineární, ale rozhodně se vyplatí prozkoumat vše, a to nejen pro zásoby, které budete vyvažovat zlatem, ale také pro taktickou výhodu. Zbavíte se nejdřív základny, odkud nepřítel posílá otravné pátrací čety, nebo půjdete rovnou po hlavním cíli? S tím, že se budete muset s četami vypořádávat mnohem častěji. Nejlepším řešením je mapu prohledat celou. V jistých momentech dojde i na větvené dialogy, které lehce ovlivní hru vaším rozhodnutím.

Uprostřed nebezpečné džungle

Pakliže se rozhodnete nepřátelský kemp ušetřit, vyšle po vás pátrací oddíl, který se za každý váš tah posune o políčko. S oddíly se můžete vypořádat buď útokem, ústupem nebo pošlete spojence na přepad. Rozhodnutí, zda půjdete dál, nebo budete odpočívat, je také důležité. Jen tehdy se můžete plně vyléčit, vytáhnout si šrapnely, zbastlit nové vybavení nebo opravit zbroj a zbraně.

Jagged Alliance: Rage!

Jagged Alliance: Rage!

Každý člen týmu může vykonat jen jednu takovou akci. Kromě nebezpečí, že se k vám nepřítel dostane zase o něco blíž, nebo vás dokonce přepadne, hráče bude tlačit jít dál samotná džungle. Ivanův absťák i dehydratace je všudypřítomná. Vody na ostrově není mnoho. Většina je kontaminovaná a ta čistá je v držení nepřítele. Časem se stane právě nedostatek čisté vody vaším hlavním nepřítelem. Alkoholem se lze hydratovat také, ale zbylí vojáci ji budou mít jak z praku, což se při střetech s ozbrojenými superkomandy moc nehodí. Vlhkost džungle nahrává i různým nemocem, které by se měly léčit. Šrapnel se může zanítit a pak je kromě vytažení nutné i podávat antibiotika.

Je pravda, že jsou mé vzpomínky na minulé díly Jagged Alliance trochu zastřené časem, ale nepamatuji si, že by hra byla tolik o stealth postupu jako nový díl. Rage! mnohem víc připomíná turn base Commandos. Stealth postup hra odmění mnohem lépe než přestřelky. Tichému a kradmému postupu nahrává i design levelů. Ten je vlastně docela dobrý a tahovou strategii kombinuje s logickou hrou, kde záleží na správném postupu, načasování akcí a přesném odhalení skulin v nepřátelské obraně.

Jagged Alliance: Rage!

Jako ve většině jiných tahových strategií stojí každá akce body a s tím je třeba počítat. Pokud přijdete na správný vzorec, stává se z mise tichá vražedná lavina, kde nepřátelé padají jak švestky. Třeba přepadnout tři vojáky stojící proti sobě tak, aby nevydali ani hlásku, patří k nejlepším taktickým momentům. Ale hra vás k stealth i v některých misích dotlačí, spustit poplach totiž znamená v jistých misích aktivování odpočtu.

Co ještě přidává na zábavnosti, jsou různé triky, jak jednotlivé mise dokončit. V jedné, velmi tuhé, je například vězení. Pokud vězně pustíte, ztropí to v celé základně obrovský chaos a vám to dá možnost podniknout celou řadu záškodnických akcí. Musíte se ovšem smířit s tím, že vězni půjdou i po vás.

V další misi je možné nechat vojáky zaútočit na společného nepřítele, přičemž začne dlouhá bitva. Pokud se chytře schováte, na hlavách vašich žoldáků nebude jediný křivý vlásek. Můžete však zaútočit na vojáky první a tím vůbec nevyprovokovat útok na druhého nepřítele.

Design map je dobrý, ale mise silně postrádají nějakou inovaci, těch trochu originálních napočítáte na prstu jedné ruky a ještě vám nějaký ten prst zbude. Je to nevyužitý potenciál, když je osmdesát procent misí o eliminaci všech protivníků. Trochu zamrzí i absence adventurní složky, kterou měl druhý Jagged Alliance.

Jagged Alliance: Rage!

Jagged Alliance: Rage!

Mise jsou dost tuhé. Ukládat a nahrávat budete prakticky pořád. Z části to je vina hry, z části vaše nepozornost. Hra vám ne úplně jasně dává najevo, kam ještě můžete strčit frňák a kde už to vzbudí reakci stráží. Sice tu je cone of vision, ale ve vizualizaci nebere v potaz různé překážky, vyvýšeniny, které mohou váš postup zaclonit. Stane se vám tedy docela často, že ten spadlý strom, co má tak hezky bránit výhledu, vůbec výhledu nebrání a donutí vás k loadingu.

To je další věc, co je k vzteku. Pokud se něco podělá a že se to děje často, tak nelze hru dostat do menu v průběhu nepřátelského tahu. Ten může být docela dlouhý, takže třeba minutu budete nuceni přihlížet, jak vám vaše sympatické magory krájí elitní jednotky na sekanou.

Hraní také komplikuje jistá nepředvídatelnost nepřátelských patrol. Nelze se zcela spolehnout na to, že půjdou vždy stejnou trasou, ačkoliv je celkem jasné, že to tak bylo zamýšleno a na vandr se vydaly nejspíš proto, že nabyly vlastní vědomí a ne že by to tak plánovali tvůrci. Sejdou z cesty, toulají se bezcílně a občas najdou pečlivě ukrytou mrtvolu, spustí poplach a vy zase načítáte pozici.

Jinak je taktická stránka hry opravdu zábavná, každá postava má speciální schopnosti, které aktivuje při nárůstu adrenalinu. Nejsnazší cesta je skrz souboje a zranění. Čím víc se váš žoldák naštve, tím víc může schopnost používat a tím víc se mu navyšují statistiky. Jsou to hodně žádané skilly. Dr.Q si umí přidělit další akční body, Shadow teleportovat z místa na místo, další všechny urazí a tím jim navýší adrenalin.

Souboje jsou dostatečně taktické, je možnost střílet na různé části těla (nejlépe ty s nejmenším brněním). Ostudu nedělá ani arzenál. Je velký s možností upgradovat. Obrovským ulehčením brakování všeho, co není přibité, je remote loot. Aktivuje se, pokud na mapě nezbude jediný nepřítel. Znamená to, že lze lootovat vše co je na mapě, aniž byste tam s kýmkoliv chodili.

I tak je koncová fáze misí otrava, pokud chcete být opravdu důkladní a vyluxovat vše. A to chcete, protože ničeho ve hře není dostatek a inventář je dost malý i po upgradování na maximální kapacitu. V misích se také může nalézat mapa k tajné lokaci. Z „pixel huntu“ už jsem vyrostl a docela by se mi zamlouvala možnost zvýraznit veškeré interaktivní prvky na mapě, ale ta naneštěstí chybí.

Nejen infekce, ale i bugy

Proti grafice hry a UI nemám výhrad, komiksová stylizace se k celému směřování Jagged Alliance: Rage! hodí mnohem víc než realismus. Je tu spousta maličkostí, kterých si skoro nevšimnete, jako je například vizuální změna zbraní při vylepšení. Rozhraní hry vám rychle vleze do krve. Hudba a ozvučení jsou také bez výhrad, každý žoldák má svůj specifický hlas a buranské hudební motivy do toho jungle-macho stylu skvěle zapadají.

Jagged Alliance: Rage!

Ale jak už to u her bývá, i Jagged Alliance: Rage! se neobešel bez bugů. Uživatelské rozhraní zamrzá, hra si řekne, že vlastně polovinu tlačítek ani nepotřebujete, a tak přestanou reagovat, kdo by přeci potřebovat plazení, možnost střílet nebo dokonce léčení? Šlamastyku vyřeší vstup do inventáře a zpět, což z nějakého důvodu zázračně UI přivede k rozumu. Horší varianta je, když zamrzne tah AI. Do menu se nedostanete a musíte restartovat, to se stalo naštěstí jen jednou.

Není to jako za starých časů

Nemusí být na škodu, že se další díl série odkloní od zažitých představ. Tvůrci Jagged Alliance: Rage! přímo říkají, že nejde o třetí díl, ale o menší projekt, který jde trochu jinou cestou. Najde se spousta konzervativců, kteří to nepřenesou přes srdce, takovým říkám rovnou, vymažte si první dvě slova z názvu a hned to pro vás bude lepší.

Když se zbavíme prvního „šoku“ z toho, že jde o něco jiného, než jsme si vysnili, je to celkem příjemná taktická strategie s komiksovou odvázaností, které by slušela větší variabilita misí. Pokud se přenesete přes otravné bugy, hra má své kouzlo. Třeba se jednou toho vytouženého dílu s trojkou na konci dočkáme.

70 %

64 %

Doposud hodnotilo 40 čtenářů