RECENZE: Mafia II zakolísala, ale nezklamala

Počítačová hra Mafia 2 přichází se spoustou výborně zpracovaných dílčích prvků. Párkrát se je ale nepodařilo poskládat tak, jak jsme si představovali.
85

Mafia II

Platforma: PC
Výrobce: 2KCzech

  • vynikající atmosféra, která nemá konkurenci
  • zábavné přestřelky a ježdění
  • hezká a na hw relativně nenáročná grafika
  • hratelnosti se nevyhnulo drobné zakolísání
  • jedna slabší část příběhu

Když do nové Mafie investujete, chybu neuděláte. Škarohlídi jistě najdou věci, které jim budou vadit, chybět a tak podobně, ovšem běžný hráč si užije jednu z nejpropracovanějších a nejvíc atmosférických her poslední doby.

Herní karta

Hlavní hrdina s italskými kořeny Vito nemá jednoduchý život. Nejdřív vypomáhá své nové vlasti ve 2. světové válce, a když se vrátí, zjistí, že má jeho rodina dluhy. Brzy přichází na to, že práce v docích to nevyřeší.

České kořeny

Mafia I vyprávěla příběh taxikáře Tommyho, kterého osud zavedl na dráhu organizovaného zločinu. Za titulem stálo české vývojářské studio Illusion Softworks.

"Líbí se nám, že skoro všechno, co jsme si na začátku řekli, že tam chceme, tam skutečně je," vzpomíná v dobových materiálech designér Daniel Vávra.

Počátkem roku 2008 koupila společnost Take 2 Illusion Softworks a přejmenovala ho na 2K Czech.

Naštěstí má vykutáleného kamaráda Joea, díky němuž se dostane k podstatně lukrativnější práci. A právě tady začíná dlouhá cesta za slávou ve zločineckém světě. Ve městě jsou tři mafiánské rodiny, postupně přijdeme do styku s každou z nich.

Charaktery jsou příjemně propracované, a zatímco Joe reprezentuje výbušnost a lehkovážnost, Vito je jeho pravým opakem. Hlavní hrdina na mě po většinu času působil jako studený čumák. Se svým věčně vážným výrazem mnoho žertů netropí. Ale ani ostatní postavy nestojí stranou. Co se propracovanost osobností týče, odvedli autoři dobrou práci.

O něco hůř hodnotíme příběh, který se odehrává ve 40. a 50. létech. Nemohu se zbavit dojmu, že v pozdní střední pasáži nemá ten správný tah a věci se po dobrém začátku začínají pořádně hýbat až v závěru. První velký příběhový zvrat přišel sice brzy, a když jsem to nečekal, ale nějaký "wow moment" se nedostavil.

Mafia II (PC)

Na druhou stranu jsem pořád cítil jistou nedočkavost, jak se dění vyvine dál, což bylo dobré znamení. Celkově mám ale z příběhu rozporuplné pocity.

Situaci zachraňovala příběhová videa. Často nebyla nijak akční a hojně se v nich konverzovalo. Pečlivé střihy a obecně dobré "scénky", kterým nechybí špetka humoru, si zaslouží pochvalu.

Atmosféra na jedničku s hvězdičkou

Mafia II (PC)Pokud mám najít jednu věc, která mě na nové Mafii zaujala nejvíc, pak je to bezesporu atmosféra. Takhle fantastický pocit z prostředí a celkového vyznění kulis jsem neměl ani nepamatuji.

Jmenujme krásně zpracované město, věrohodně působící chodce, propracované modely vozidel, četné předpřipravené (naskriptované) situace a citlivou práci s barvami. Vše korunuje výborné audio.

Město Empire Bay není kdovíjaký kolos, přesto stále objevujete něco nového. Silnice brázdí přiměřený počet vozidel a po chodnících šlape dost lidí na to, abyste všemu uvěřili. Ať už v zimě nebo na jaře, městu sluší všechny tváře a to i ta noční, kde přichází na řadu osvětlení.

Mafia II (PC)

Nemalou měrou dokreslují atmosféru i vynikající modely vozů, kterých možná mohlo být trochu víc. Ale ruku na srdce, dám přednost menšímu počtu krásných autíček než hordě ošklivých patlanin.

Všechny modely vycházejí ze skutečných předobrazů a tak objevíme kopie vozů značek Cadillac, Chevrolet, Dodge a dalších. Kromě zevnějšku mají auta dané i technické specifikace, s čímž souvisí i jízdní model.

Mafia II (PC)Ten je značně tuhý, což bylo nakousnuto již v prvních dojmech (čtěte zde). Spoustě lidí nesedne. Zjevně se na něm podepsala snaha uzpůsobit ho konzolím standardně vybaveným ovladači s analogovými páčkami. Co si budeme nalhávat, spoustu klávesnici milujících hráčů to nepotěší.

Na chování vozidel jsem si zvykl rychle, tudíž tuhé řízení nepovažuji za zápor a dávám mu přednost před tím, aby se auta chovala jako papírové modely. Odměnou za zvládnutí těžkých bestií je skvělý pocit z rychlosti, který se projeví hlavně v několika honičkách.

Prakticky od začátku lze ukrást libovolný vůz a následně ho uložit do garáže. Pokud nás při nějakém zločinu (třeba ona krádež auta nebo rychlá jízda; projetí na červenou je kupodivu nechává chladnými) zahlédnou policisté, zapamatují si naše auto, případně i oblečení, a obnoví pátrání, projedou-li kolem nás. Existují ale cesty, jak se tomu vyhnout.

Mafia II (PC)

Jednou z nich je zajet do servisu, kde si lze změnit SPZ, barvu, poklice a třeba i doladit motor. Úpravy jsou na základní úrovni, rozhodně nelze mluvit o tuningu.

Velmi dobrou práci vývojáři odvedli u modelu poškození. Začíná drobnými škrábanci, pokračuje výraznými promáčklinami a končí výbuchem.

Herní náplň není bez chybičky

Výpis herních prvků, na které během cesty "za slávou" narazíme, je poměrně pestrý, avšak drží se v mantinelech žánru.

Mafia II (PC)Dá se říct, že prim hraje ježdění po městě. Po většinu času je to mírumilovný přesun z místa na místo, ale dojde i na zběsilé honičky, ať už s policií nebo s konkurenčními živly.

Přijdou i situace, kdy musíme cíl nenápadně sledovat. Nesmí nám ujet a ani příliš blízké sledování nepomůže. Nutno dodat, že tyhle pasáže nejsou kdovíjak objevné.

Další relativně častou činností je střílení. Zápasit s protivníky za pomoci palných zbraní mě opravdu, v herním smyslu slova, uspokojovalo. O systému krytí padlo slovo v prvních dojmech (krytí s možností schování za překážku) a nebojím se prohlásit, že právě díky němu jsou přestřelky tak zábavné.

Bez něj si ve většině případů neškrtnete. Navíc nepůsobí nijak rušivě a myslím, že s trochou přemáhání si na něj zvykne i spousta pamětníků prvního dílu.

Mafia II (PC)

Třetím hojným úkonem jsou pěstní souboje. Základní zpracování se povedlo, působí efektně a do značné míry je zábavné. Problém je, že situacím, v nichž promlouvají pěsti, věnovali autoři v jisté pasáži až příliš velký prostor. Dříve zábavná činnost tak začala mírně nudit.

Mafia II (PC)Velmi zřídka přijde ke slovu i tiché plížení. Nějakým způsobem pamětihodná je pouze jedna pasáž (pro ty, co sledují dění: jsou to ona známá jatka), která je bohužel přehlídkou skriptů. Při prvním průchodu zajistí zajímavý pocit, ale při dalším hraní spokojenost opadá.

Mafia 2 nás po celou dobu vede za ručičku, co se herní náplně týče. Nikdo vám nezabrání při přesunu z místa A do místa B v bezcílném brouzdání po městě, celkově však je na tuto činnost kladen daleko menší důraz než u série Grand Theft Auto. Vedlejší mise nehledejte.

Po většinu času jsem byl s dávkováním akce a příběhových videí spokojen. Přestřelek a masakrování nepřátel není až na závěr nijak mnoho. Často se stáváte součástí interaktivního filmu, kdy konáte pouze věci, jež nějakým způsobem posunují příběh.

Mafia II (PC)

Bohužel jsem se přistihl, že mě hra začala nudit a stalo se tak právě ve chvíli, kdy jsem zaznamenal drobné zakolísání příběhu. V rámci kapitol (misí) se hojně přesunujeme z místa na místo, což mi hodně dlouho nevadilo, ba naopak. Ovšem chvíli před samotným závěrem můj "zábava metr" klesl pod únosnou hranici.

Mafia II (PC)Občas si slabší chvilku vybírala také umělá inteligence. Nepřátelé na mě nepůsobili nijak idiotským dojmem (dobře, všiml jsem si dvou dočasně zaseknutých panáků), uměli se krýt a byť část jejich úspěchu lze připsat i skriptům, bojovat s nimi byla zábava.

Mírné problémy byly s parťáky, s nimiž strávíte dost času: občas lezli do rány. Vzhledem k tomu, že při zamíření na ně nelze vystřelit, si dokážete představit mírnou prekérnost nastalé situace.

Zevnějšek také na výbornou

Léta vývoje nejsou na hře příliš znát a na počítačích hra vypadá krásně. Majitelé běžnějších strojů ocení relativní nenáročnost.

Byť nevlastním žádný výkvět moderní technologie (AMD Phenom II X3 920, 2 GB RAM, ATI HD4870 512 a Windows XP) mohl jsem hrát v rozlišení obrázků v recenzi na plné detaily, jen s vypnutou PhysX podporou a vyhlazováním. Hra se hýbala nádherně a lidově řečeno jsem si chrochtal blahem.

Mafia II (PC)

Ohledně fyziky: ta je dobrá i bez zmíněného PhysX. Tabulky skla se uvěřitelně drolí, rohy sloupů a zdí opadávají pod náporem letícího olova a s dostatkem předmětů lze pohnout.

Herní doba

Druhá Mafie není hra bez chyb. Nejsou ovšem fatální a přenést se přes ně nedá moc práce. Přehlížet je ale nebudeme.

Mafia II (PC)K herní době: příběhová linka mi na střední obtížnost (která mohla být o trochu tužší) zabrala podle herní časomíry deset hodin. Podle distribučního systému Steam, přes který titul běží, jsem u druhé Mafie strávil hodin dvanáct.

Kdybych přimhouřil oko, plácnu cosi o patnácti hodinách hraní, protože unešení atmosférou města a jeho zkoumání jsem si odbyl už v preview verzi. Tudíž žádná tragédie.

Mafia II (PC)

Poznámka k lokalizaci: v době testování byla k dispozice pouze verze kompletně v angličtině, tudíž nebylo možné zhodnotit kvalitu českého dabingu. Anglický je na vysoké úrovni.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

82 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 5539 čtenářů

  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...