Mají uživatelské recenze nějakou váhu? Studie ukázala, jak lidé hodnotí

aktualizováno 
Čtyřčlenný tým výzkumníků analyzoval, jakým způsobem hodnotí lidé hry v nejpopulárnějším digitálním obchodě Steam. Ukázalo se, že uživatelské recenze mohou mít až překvapivou váhu.

Review bombing hry Dota 2 | foto: Steam

Hodnotit počítačové hry není nic snadného a ať děláte, co děláte, nikdy se nemůžete zavděčit všem. Objektivní kritika je ze samotné podstaty těchto slov nemožná a žádný univerzálně správný názor prostě neexistuje. Jenže podle čeho se pak člověk může v nepřehledné džungli virtuální zábavy orientovat? V podstatě má dvě možnosti. Buď si najde nějaké oblíbené médium, jehož vkus je mu dlouhodobě blízký (tím samozřejmě myslím Bonusweb), nebo se spolehne na uživatelská hodnocení.

Review bombing Call of Duty

Podle hodnocení uživatelů by to mohlo vypadat, že si Call of Duty nikdo nekupuje.

Jenže zatímco u lidí, kteří za psaní kritiky dostávají peníze, existuje předpoklad, že hraní berou alespoň trochu vážně a snaží se k tématu přistoupit profesionálně, uživatelskou recenzi může napsat úplně každý. A také to tak dělá.

Proto jsou také stránky typu Metacritic znehodnoceny tzv. review bombingem (viz náš starší článek), kde převládají emoce nad skutečnou kritikou. Obzvláště silné značky jako Call of Duty dostanou vždy na frak bez ohledu na skutečné kvality hry. Nedej bože když si nějaký výrobce her dovolí projevit politický názor.

Review bombing hry Dota 2

Dota 2 prý může za to, že ještě nemáme Half-life 3.

Z tohoto hlediska jsou pak nejzajímavější hodnocení na Steamu. Tam totiž alespoň člověk musí hodnocenou hru skutečně vlastnit, navíc je hned patrné, kolik času v ní strávil. Od loňského roku je zde navíc možnost sledovat hodnotící trendy v průběhu času.

A právě uživatelským recenzím na Steamu se věnuje vědecká práce studentů kanadské Queen’s University. Její autoři sesbírali data z téměř 11 milionů uživatelských recenzí (zdrojové údaje pocházejí z roku 2016, od té doby samozřejmě obsah prudce narostl) a zjistili mnoho zajímavých věcí, které vrhají na uživatele Steamu pozitivní světlo.

Tak třeba průměrný čas strávený ve hře před napsáním recenze je 13,5 hodiny, což je podle mě u většiny titulů dostatečná doba pro vytvoření kvalifikovaného názoru. Přitom platí, že negativní recenze lidé píší dříve než ty pozitivní, ale zase jsou většinou o něco delší.

Překvapivá jsou data, která jsou věnována samotnému obsahu recenzí. Použitý jazyk prý odpovídá věku amerického osmáka (což je 13-14 let), přičemž 42 % recenzí obsahuje nějakou skutečně podnětnou informaci, ze které si autoři hry mohou něco odnést. Možná to tak nevypadá, ale vzhledem k obecné úrovni anonymních internetových diskusí, je 42 % opravdu hodně. Ty negativní recenze navíc obsahují více informací než ty pozitivní. 

Trošku jsem to hrál a byla to zábava

Spousta uživatelských recenzí jsou jen výkřiky do tmy.

Naopak vcelku zjevné je, že hry, které jsou v základu zdarma, mají kratší recenze než ty, za které musel hráč zaplatit. K takovým prostě člověk necítí takové pouto.

Navzdory obecnému přesvědčení si lidé příliš nesstěžují na nejrůznější technické bugy. Zmiňuje je pouze 8 % recenzí, zatímco připomínky k designu nebo hratelnosti obecně zmiňuje celkem 32 %.

Ve výsledku tak lze říct, že uživatelské recenze na Steamu mají docela slušnou vypovídající hodnotu a minimálně jako jeden z faktorů při zvažování případné koupě hry byste je měli brát v potaz.

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Poslední Tomb Raider je ve slevě a autoři za to čelí vlně kritiky

Shadow of the Tomb Raider

Ani ne dva měsíce po vydání je hra Shadow of the Tomb Raider ve slevové akci. Někteří hráči nemohou unést fakt, že ji...

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

Jak hrát celou noc a nezničit si záda? Ani sebelepší křeslo vás nespasí

South Park

Propařená noc neznamená pro hráče počítačových her těžkou ranní kocovinu a výpadky paměti, ale syndrom karpálního...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

Red Dead Redemption 2

Herní sezona je v plném proudu a po nabušeném září nás čeká možná ještě zajímavější říjen. Největším hitem bude bez...

OBRAZEM: Knížka ukazuje vývoj grafiky v adventurách za posledních 33 let

The Art of Point-and-Click Adventure Games

Právě vydaná 460stránková kniha The Art of Point-and-Click Adventure Games ukazuje vývoj grafiky tohoto žánru od dob...

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.



Najdete na iDNES.cz